handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kostschema


suckerforpain
2018-03-29, 21:12
Hej

Jag deffar för tillfället. Behöver hjälp med upplägg av kostschema.

Frukost 08:00
1 st knäckebröd med smör och två skivor herrgårdsost samt en kopp svart kaffe.

Lunch: 11:00 (tidig lunch, jobbar kommunalt..)
Husmanskost. Äter oftast små portioner men brukar ladda ordentligt med sallad och brödbit innan maten serveras.

Mellanmål 14.00
2 mandariner eller banan. Eller inget..

Middag 18:00
Vråålhungrig. Äter ALLT! men mest husmanskost. Mycket kolhydrater för att dämpa hungern.

19:00 Gym

Äter inget efteråt.

Inget bra upplägg. Jag blir väldigt sötsugen efter gymmet.Frossar i mig väldigt mycket sötsaker. Ska jag kanske äta en ordentlig mellanmål, träna på det och middag efter gymmet? Då blir man i alla fall inte sötsugen efter gympass tänker jag. Eller? Vill helst slippa köpa keso och kvarg dagligen. Eller har jag inget val?

24 år, 190cm

Diomedea exulans
2018-03-29, 21:15
Det är skitkasst att du inte äter något efter gymmet, det är då man HELST bör äta, av alla tillfällen.

Ska jag kanske äta en ordentlig mellanmål, träna på det och middag efter gymmet?

Det är nog bra.

Får intrycket av att du äter lite lite protein också? Förstår inte vad du menar med "Mycket kolhydrater för att dämpa hungern", kolhydrater brukar ha motsatt effekt. Ät mer protein istället.

suckerforpain
2018-03-29, 21:19
Det är skitkasst att du inte äter något efter gymmet, det är då man HELST bör äta, av alla tillfällen.

Men om man äter sent, lagras inte fettet? jag är noob på detta sry

Det är nog bra.

Får intrycket av att du äter lite lite protein också? Förstår inte vad du menar med "Mycket kolhydrater för att dämpa hungern", kolhydrater brukar ha motsatt effekt. Ät mer protein istället.

Tack för ditt svar. Ska öka proteinintaget då

Diomedea exulans
2018-03-29, 21:20
Bra det, annars ser det inte dumt ut, såvitt man kan bedöma.

suckerforpain
2018-03-29, 21:22
Vad bör jag äta till mellanmål?

skrev även "Men om man äter sent, lagras inte fettet? jag är noob på detta sry" i mitt tidigare svar men det hade lagts in bland ditt tidigare citat

Diomedea exulans
2018-03-29, 21:25
Vad bör jag äta till mellanmål?

skrev även "Men om man äter sent, lagras inte fettet? jag är noob på detta sry" i mitt tidigare svar men det hade lagts in bland ditt tidigare citat

Det är i regel dåligt att äta när det är mörkt ute, och sämst är det att äta mellan midnatt och 04. Men det är ännu sämre att inte äta efter träningen (och definitivt sämre att äta godis).

Som mellanmål kan du äta allt som går att äta som vanlig mat. En macka eller två, frukt, flingor, nötter, youghurt... Det är bra om du får in protein i det. Antar att du styrketränar? Då är det extra viktigt med protein.

Eftersom du försöker deffa är det också bra om du kan äta mat som mättar bra på få kalorier.

suckerforpain
2018-03-29, 21:27
OK! tack för din hjälp

Diomedea exulans
2018-03-29, 21:27
Lugna puckar. Skriv igen om det inte funkar sen.