handdator

Visa fullständig version : Svimmar och rycker av marklyft (video)


earwoods
2018-03-28, 21:15
Glad påsk,

De senaste månaderna när jag har marklyft så har jag blivit lite yr. Och nu senast när jag skulle maxa så svimmande jag och började rycka.

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=9d-7fgFRB1M

Väldigt tacksam för tips, tänkte fråga här först och kanske boka en tid på vårdcentralen.

delta_mats
2018-03-28, 21:24
Inte helt ovanligt faktiskt.
Tipset du kan få är att släppa ner stången och följa ner med kroppen och stanna där så du känner att du har koll på läget. Ofta svimmar man när man släpper buktrycket ståendes.

crille
2018-03-28, 21:25
Jag själv blir lättare yr när jag står framåtböjd för länge innan jag lyfter stången.

Bob90
2018-03-28, 21:25
Släpper du stången med flit eller svartnade det redan då?

Vanligtvis så brukar svimningskänslorna komma när man släpper all spänning i kroppen (och bältet gör nog inte saken bättre) och inte under själva lyftet. Typ man lyfter, sätter ner vikten, hinner kanske ta något steg bakåt och sen somnar man, finns ganska många videos på det på tuben. Ryckningarna ser ju läskiga ut men kanske kan förklaras med typ att du inte svimmade särskilt länge och kanske hamnade i lite muskelspasmer i "limbo" mellan medvetande och medvetslöshet? Typ kroppen vet inte riktigt vad den ska göra och du är halvt medveten om att du håller på att trilla typ. Rena gissningar på ryckningarna dock.

Är du frisk i övrigt?

Och ett tips för att motverka svimningskänslor, spänn ben och mage utav helvete när du känner det komma nästa gång. Och givetvis försöka sätta sig ner eller lägga sig ner så att man inte rasar in i någon hantelhylla *rolleyes*

k8RcDb_wZfQ

An Iron Soul
2018-03-28, 21:40
Stå inte nerböjd med huvudet i startpositionen och tveka innan lyftet påbörjas. Spänn inte bältet för hårt. Andas in ordentligt och sätt buktrycket innan du börjar dra.

Och det vanliga. Se till att ha druckit/ätit ordentligt innan.

Rahf
2018-03-28, 21:42
Hur andas du precis innan du drar? Hyperventilering? Många, långa andetag?

An Iron Soul
2018-03-28, 21:46
Hur andas du precis innan du drar? Hyperventilering? Många, långa andetag?

Som Kurre! :D
https://youtu.be/yJBsbFx_Ptg?t=4m16s
Lite natthumor bara. Underbart

earwoods
2018-03-28, 22:02
Supertack för tipsen, och skönt att jag inte behöver vara så värst orolig.

Är frisk. Tar några djupa andetag innan jag kör. Släppte stången med flit, började inte svartna förrän efter någon sekund, precis så som ni beskrev det.

King Grub
2018-03-28, 22:04
Det farliga ligger i om man slår i huvudet när man ramlar ihop. Ibland kan man falla helt handlöst.

Ozziking
2018-03-28, 22:35
hahahahah fyfan vad sjukt :D

exevision
2018-03-29, 06:08
De gånger jag svimmat eller blivit yr så har jag hållit gamnacke.

Angel
2018-03-29, 11:35
Det är vanligt med kramper/ryckningar när man svimmar även om det ser sjukt obehagligt ut.

Men gå och testa ortostatiskt blodtryck kanske?

Bärsärk
2018-03-29, 12:08
Det farliga ligger i om man slår i huvudet när man ramlar ihop. Ibland kan man falla helt handlöst.

Precis, du kanske ramlade bra nu men det finns inga garantier för att det kommer bli så varje gång.

Fråga dig själv om det är värt det eller om du kan hitta andra sätt att utmana dig på som inte gör så att du tuppar av.

Jag vill inte skrämma dig i onödan nu men om du ramlar bak och slår i huvudet i safteyracket så kan du bli en grönsak i värsta fall.

exevision
2018-03-29, 12:18
Jag tror att iaf jag skulle bli svimfärdig om jag höll nacken som du stundtals gör i denna video:
Kj_0YMXZRRw

Roquefort
2018-03-29, 12:34
Inte helt ovanligt faktiskt.


Är det inte? Såg ju riktigt otäckt ut. Det har aldrig ens snurrat till i mitt huvud det minsta under alla mina år jag tränat. Men jag tränar ju som en mes iofs.

Rahf
2018-03-29, 12:43
Är det inte? Såg ju riktigt otäckt ut. Det har aldrig ens snurrat till i mitt huvud det minsta under alla mina år jag tränat. Men jag tränar ju som en mes iofs.

Snurrar gör det ofta, men då stannar man och andas. Ibland går man ned på huk.

waspen123
2018-03-31, 00:33
Är det inte? Såg ju riktigt otäckt ut. Det har aldrig ens snurrat till i mitt huvud det minsta under alla mina år jag tränat. Men jag tränar ju som en mes iofs.

Verkligen? Lyfter jag riktigt tungt, i mark eller bänk (typ max) så blir jag väldigt snurrig. Dock tränar jag inte som en mes ;) Som jag brukar säga, man tar i tills det inte går nå mer sen tar man i ännu mer! :d :laugh:

AlexGBG
2018-03-31, 10:26
Har aldrig svimmat helt, men har känts som det varit nära ett par gånger i maxlyft i böj eller mark. Lyckats sätta mig ner på huk innan något hänt.

Man kanske får börja köra med hjälm vid maxlyft för att undvika huvudskador :P

Roquefort
2018-03-31, 12:41
Verkligen? Lyfter jag riktigt tungt, i mark eller bänk (typ max) så blir jag väldigt snurrig. Dock tränar jag inte som en mes ;) Som jag brukar säga, man tar i tills det inte går nå mer sen tar man i ännu mer! :d :laugh:

Jag har maxat en del tunga vikter men nej, aldrig snurrat till. Tror inte det är hälsosamt. Snart kommer King Grub lägga upp en studie som visar på att för mycket snurr i hjärnan på gymmet skadar hjärnan.:smash: