handdator

Visa fullständig version : Tips på grenar till egenanordnad strongmantävling


Drängasmén
2018-03-27, 18:34
Hej!
Jag och ett gäng vänner hade tänkt att anordna en egen liten strongmantävling här fram mot sommaren. Konceptet är enkelt. 5-6 grenar, den som placerar sig bäst i varje enskild gren får mest poäng, mest poäng totalt när alla grenar är klara vinner. Som en riktig strongmantävling alltså. Bara att vi alla är nya till detta med styrketräning så vikterna kommer givetvis vara mycket lättare... :)

Hittills har jag tänkt att följande grenar ska vara med:

Medley: En säck på ca 100 kg, en tunna vatten på ca 100 kg, samt ett eftersom jag är smed givet val; smidesstäd på 120 kg ska bäras från punkt A till B. Snabbast tid, alternativ flest objekt vinner.

Stockpress: Jag har karvat ut handtag ur en stock och skruvat fast rör på vardera sida där man kan fästa vikter, bildäck eller vad man känner för. Hade tänkt mig en vikt på ca 70 kg. Flest repetitioner vinner.

Keg toss: En tunna på ca 20 kg ska kastas över en ribba. Ribban höjs successivt och högst kast vinner.

Husafellsten: En sten som väger ca 100 kg ska bäras i famnen så långt man orkar. Längst distans vinner.

Andra grenar jag har tänkt tanken på men som inte känns riktigt självklara:

Crucifix hold: Två släggor på 10 kg styck hålls rakt ut från kroppen åt båda sidorna. Den som orkar stå längst med släggorna i den vinkeln vinner. Lite tveksam till denna gren då den helt enkelt inte låter speciellt rolig.

Bar bend: Böja armeringsjärn bakom nacken ala tidigt 80-tal. Lite skeptisk till denna gren då skaderisken är hög. Kolla bara hur det gick för Kazmaier 1981.

Atlassten/natursten-loading: Gjuta runda "stenar", alternativt använda sig av naturstenar för att lyfta upp på en plattform. Lite skeptisk till denna då det känns lite kaka på kaka att ha två stenlyftsgrenar i samma tävling.

Så, har ni några tips på roliga grenar som är lätta att förbereda? Ska gärna inte kräva massa skivstänger och vikter. Gör inget om man måste snickra lite :)

Lillleif
2018-03-27, 18:48
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rringk%C3%A5nk

VoDaresVins
2018-03-27, 19:45
Bogsera nåt fordon är väl så enkelt som det kan bli.

Kul idé föresten. :)

Diomedea exulans
2018-03-27, 20:11
Dra en bil med tross. Skaffa en liten bil, knyt fast trossen antingen fram eller bak och lägg dess växel i friläge.

ATJL
2018-03-28, 05:34
Alternativt knuffa en bil. Sedan är farmers walk ofta enkelt att lösa, två tunga hantlar eller andra likvärdigt tunga föremål.

Mats J
2018-03-28, 07:26
Tycker du täckt in det mesta där, saknar kanske något för greppstyrka. Farmers hold, dvs hålla svinet tunga hantlar eller nått så länge ni orkar. Alternativ är två bilar på varsin ramp om ni vill ha det lite coolare. Sedan saknar jag klassiken "kronlyft"

hugok
2018-03-28, 07:30
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rringk%C3%A5nk

:laugh::laugh::laugh:


Atlassten tillhör väl kutymen att ha som sista gren på strongmantävlingar. Ni kan ju ha hästskoböjning om ni vill ha någon bendinggren. Den är inte så skadedrabbad. Eller ölburkskrossning, 5 fulla ölburkar på 2 minuter. Flest ölburkar eller snabbast tid vinner. Använd arbetshandskar då för att inte skära upp kroppspulsådern vid handleden.

Jocke67
2018-03-28, 07:50
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rringk%C3%A5nk

:d
Sjufalige mästaren Madis Uusorg:
https://p.ocdn.ee/17/i/000044/x-7BD54238-1A29-4E44-B33E-44AE7D65FFB4.jpg

David_wigren
2018-03-28, 11:08
Om du ska ha med The Bar bend som gren måste det vara varmvalsad konstruktionsstål. Det får ABSOLUT inte vara med armeringsjärn, kalldragen, eller rostfrittstål. De fjädrar som satan och är man i en dum position och slinter det minsta så kommer all kraft tillaka mot en och man riskerar att slita av en muskel. En stor del av anledningen Kaz och Capes gjorde illa sig var för att det var kalldragen stål på den tävlingen istället för det vanliga varmvalsade stålet, som inte fjädrar lika mycket när det böjs.

Kilstål är ett annat big no no eftersom det plötsligt kan gå av.

Diomedea exulans
2018-03-28, 11:09
Såga eller hugga ved. Klyva x antar tjocka stockar på tid.

trädgårdsmöbel
2018-03-28, 11:37
Skivstång och vikter, samt en bänkpress är allt som behövs, då kan man tävla i följande eminenta grenar:

Bänkpress till max vikt, "rising bar" (starta på kanske 100kg och höj med 10kg/lyft. Tyngst lyft vinner, ingen får stå över någon vikt)
Bänkpress max reps med 100kg
OHP (en strikt OHP utan benpush) till max vikt "rising bar" starta på 60kg
OHP max reps på 60kg

Vid delad förstaplats efter 4 grenar så tävlar man i max reps på 120kg bänkpress. Blir det återigen delad plats så vinner lägst kroppsvikt.

baktung
2018-03-28, 11:49
Verkar bara vara starka personer som kommer kunna delta? Inget dåligt kompisgäng med andra ord.

Drängasmén
2018-03-28, 14:57
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rringk%C3%A5nk

Haha fan vad coolt! Hade definitivt varit ett värdigt avslut på tävlingen om man lyckas få några fruntimmer att ställa upp :D

Bogsera nåt fordon är väl så enkelt som det kan bli.

Kul idé föresten. :)

Tackar för tipset. Simpelt och bra :)

Dra en bil med tross. Skaffa en liten bil, knyt fast trossen antingen fram eller bak och lägg dess växel i friläge.

Låter vettigt. Nån dragövning verkar standard.

Alternativt knuffa en bil. Sedan är farmers walk ofta enkelt att lösa, två tunga hantlar eller andra likvärdigt tunga föremål.

Farmer's walk ska jag kolla upp. Låter enkelt samt så skulle det passa bra då vi är ett litet bondgäng som ska köra.

Tycker du täckt in det mesta där, saknar kanske något för greppstyrka. Farmers hold, dvs hålla svinet tunga hantlar eller nått så länge ni orkar. Alternativ är två bilar på varsin ramp om ni vill ha det lite coolare. Sedan saknar jag klassiken "kronlyft"

Tack för tipset. Kronlyft verkar vettigt ifall jag hittar någonting tillräckligt tungt.



Atlassten tillhör väl kutymen att ha som sista gren på strongmantävlingar. Ni kan ju ha hästskoböjning om ni vill ha någon bendinggren. Den är inte så skadedrabbad. Eller ölburkskrossning, 5 fulla ölburkar på 2 minuter. Flest ölburkar eller snabbast tid vinner. Använd arbetshandskar då för att inte skära upp kroppspulsådern vid handleden.

Tackar för tipsen! Greppstyrka med en rolig tvist verkar passa ypperligt i en sån här tävling.

Om du ska ha med The Bar bend som gren måste det vara varmvalsad konstruktionsstål. Det får ABSOLUT inte vara med armeringsjärn, kalldragen, eller rostfrittstål. De fjädrar som satan och är man i en dum position och slinter det minsta så kommer all kraft tillaka mot en och man riskerar att slita av en muskel. En stor del av anledningen Kaz och Capes gjorde illa sig var för att det var kalldragen stål på den tävlingen istället för det vanliga varmvalsade stålet, som inte fjädrar lika mycket när det böjs.

Kilstål är ett annat big no no eftersom det plötsligt kan gå av.

Får tacka väldigt mycket för informationen. Ska jag ha i åtanke ifall det blir en sådan gren.

Såga eller hugga ved. Klyva x antar tjocka stockar på tid.

Simpelt och bra. Uppskattas! Även denna knyter an till vårt vardagliga arbete vilket ger det ännu mer charm.

Skivstång och vikter, samt en bänkpress är allt som behövs, då kan man tävla i följande eminenta grenar:

Bänkpress till max vikt, "rising bar" (starta på kanske 100kg och höj med 10kg/lyft. Tyngst lyft vinner, ingen får stå över någon vikt)
Bänkpress max reps med 100kg
OHP (en strikt OHP utan benpush) till max vikt "rising bar" starta på 60kg
OHP max reps på 60kg

Vid delad förstaplats efter 4 grenar så tävlar man i max reps på 120kg bänkpress. Blir det återigen delad plats så vinner lägst kroppsvikt.

Ingen dum idé. Känns dock lite väl "standard" så att säga, för att vara strongman.

Verkar bara vara starka personer som kommer kunna delta? Inget dåligt kompisgäng med andra ord.


Vi är ett gäng bonnagrabbar om 5 pers som ställer upp. Räknar med att samtliga ska klara grenarna :)

MackeJuve
2018-03-28, 15:00
14:30 in i klippet. Kanske inte den roligaste av grenar men lättanordnad.

nI7vk0PfoM0

Diomedea exulans
2018-03-28, 15:07
Armbrytning! (Ursäkta spammet men kommer på nya idéer hela tiden.)

MackeJuve
2018-03-28, 15:10
Även denna, 40 min in. Desto roligare.

VLFA2ybdQ9I

Starke75an
2018-03-28, 16:34
Böja armeringsjärn.

Var en gren i viking -83 dvs nordens starkaste.

Simplicity
2018-03-28, 20:35
Böja armeringsjärn.

Var en gren i viking -83 dvs nordens starkaste.

Läste du öht igenom trådstarten?