handdator

Visa fullständig version : Vilket upplägg ger mest muskler tror vi av dessa två upplägg?


Ram Dass
2018-03-25, 20:38
Vilket upplägg ger mest muskler tror vi av dessa två upplägg för mig? Jag har tränat från och till i många år.

Helkroppsträning: Mån, Tis, Tors och Fredag. 4 set om ~12 reps på varje muskel.

eller en

Två-split spritt över samma dagar. 8 set om ~12 reps på varje muskel. Dvs. samma totalvolym som helkroppspassen för alla muskler sett över en vecka (totalt ~192 repetitioner per muskel).

-

Det som talar för helkroppsträningen är att jag höjer proteinsyntesen över normalt 4 gånger i veckan, då den varar i ungefär 24 timmar endast som tränad individ?

Det som talar för två-split är att jag tror jag kan pressa mig lite mer varje pass, när jag inte alltid behöver hinna med hela kroppen varje pass.

Mvh

Bjorneman
2018-03-25, 20:59
2-spliten. Helst mer uppslittat med hög volym per pass om du tränat en längre tid.

speedy83
2018-03-25, 21:16
Intressant att veta kan ju vara hur länge/mycket du tränat?

Ram Dass
2018-03-25, 21:48
Intressant att veta kan ju vara hur länge/mycket du tränat?

Jag har väl gymmat från och till i 15 år, med längre uppehåll emellanåt (år). Nu har jag väl tränat 2 år med lite mindre uppehåll på några veckor, men en hel del träning har varit underhållsträning och utan större progressionstänk.

Men har även haft perioder av riktigt hård träning imunder dessa två år. I snitt har det kanske varit två-tre helkroppspass i veckan.

Så har inte ökat något nämnvärt de senaste året, utan legat på en "bra nivå". Men just ju vill jag öka lite och därav funderar jag lite på vilket upplägg som skulle vara bäst.

Ram Dass
2018-03-25, 21:52
2-spliten. Helst mer uppslittat med hög volym per pass om du tränat en längre tid.

Vill du motivera ditt resonemang? :-)