handdator

Visa fullständig version : Stång och bumperköp (klen=billigt?)


smalklen
2018-03-25, 17:43
Hejsan,

Snokat runt här en längre tid, men första inlägget. Har "lyft" (det är med viss tveksamhet jag ens skulle kalla det lyfta) i nåt år. Har en hyfsad skivstång/squatställning, som idag kompletteras med skolstång (150 cm), hantlar och vikter (största viktskivan är 10kg) ifrån Rusta.

Funderar nu på att uppgradera med en internationell stång och bumpers. Inte för att jag nödvändigtvis behöver det, eller lyft ur det jag har, men börjar bli irriterad på att det är satans smalt att sätta tillbaka stången när man kört bänkpress (klämrisken är stor). Marklyft känns meckigt för att stången hamnar så väldigt nära marken, då vikternas diameter är så liten. Dessutom är vikterna i järn, vilket gör att låter en hel del.

Det är egentligen anledningarna till att jag vill uppgradera. Klen är jag fortfarande, bänkar typ 65kg X 5-6, och knäböjer nåt liknande. Marklyft är jag rädd för, så det är inte mycket mer där. Jag har dragit en genetisk nitlott och tror INTE att jag någonsin ens kommer att ha 100 kg på stången (kanske om jag får besök och ljuger om att jag är stark).

Efter att ha kollat runt en del tycker jag nordic fighters verkar ha de bästa priserna, och jag har läst en del gott här om deras bumpersskivor från Thor (hyfsad kvalité för en bra peng). Dessutom bor jag på sånt avstånd att jag kan hämta grejorna på plats.

Jag väljer mellan dessa två paker, Thor-bumpers vs No name bumpers.
https://www.nordicfighter.com/old/x-fit/vikter/skivstang-med-108kg-thor-bumper-paket
https://www.nordicfighter.com/old/x-fit/vikter/skivstang-med-107-5kg-bumper-paket
Nån som har erfarenhet av nån av de där?

Dessutom ska det kompletteras med en skivstång. För en klen rackare som mig, som inte kör några frivändningar eller så, behövs jag ens stång med kullager? Det är väl mest bänk, knäböj och rows jag använder stången i.

Jag ser två alternativ på skivstång. Två no name stänger, där den billigaste kostar 775 kr (max 220kg) och en kullagrad (max 340 kg) för 1610 kr. (De tycks ha detta lägre pris om man lägger till dem till viktpaketet ovan).
https://www.nordicfighter.com/internationell-skivstang-28mm-grepp-20kg-340kg
https://www.nordicfighter.com/internationell-skivstang-28mm-grepp-20kg-340kg-1806

Som vi konstaterat så kommer jag ju ALDRIG komma i närheten av 220 kg, men finns det några andra nackdelar med en billigare stång? Skulle jag ha någon nytta av en kullagrad? Har inte grejerna i världens största rum så kanske tom är overkill att gå efter en 220 cm stång? 180 cm kanske duger gott?

Vore kul om någon kunde peka mig i rätt riktning. Och det kan mycket väl vara så att det bästa rådet är, "Köp inget av det. Spara pengarna. Du är lika stark som min lillasyster och hon är 11. Skolstången duger gott."
Annars är min förhoppning att nya, bättre grejer ska ge mig en tändning och kanske lite utveckling som sporrar mig att bli lika stark som en 14-åring. Tyvärr är jag redan fullvuxen, så kan inte skylla på det heller.

Tack på förhand!

Starke75an
2018-03-25, 19:05
Skulle lagt alla pengar på ställbara hantlar i stället. Och mat. Och en dörrtrapets.

leee
2018-03-25, 19:48
Vikterna är inte kalibrerade men det är större chans att något dyrare vikter väger hyfsat rätt i alla fall.

smalklen
2018-03-25, 20:06
Skulle lagt alla pengar på ställbara hantlar i stället. Och mat. Och en dörrtrapets.
Tack för tips. Tänkte inte på att säga det, har faktiskt en. Chin ups (handflatan mot mig) är faktiskt den enda övning jag tror är okej i. Klarar i alla fall kroppsvikt +20 kg 7-8 reps.

Men ställbara hantlar kanske skulle vara nåt, blir ju en massa skruvande som det är nu. Nåt tips?

Thornblom
2018-03-26, 11:01
Jag har dragit en genetisk nitlott och tror INTE att jag någonsin ens kommer att ha 100 kg på stången

Klart du kommer, om du vill. Även med gener i botten kan gemene motionär lyfta 100kg med lite träning :)

smalklen
2018-03-26, 11:32
Klart du kommer, om du vill. Även med gener i botten kan gemene motionär lyfta 100kg med lite träning :)
Må du ha rätt! Men även så, den billigaste stången ska klara upp till 200 kg. Så borde väl funka fint. Chattade även med Nordic Fighters kundtjänst i dag och han menade att billigaste stången dög åt mig så länge jag inte lastar över 200 kg eller crossfit-dumpar grejerna. Och det lär jag ju inte göra.

Lutar väl åt ett köp då. Så satans trött på 150 cm stång och klämma sidfläsket på handen varje gång.

Sidén
2018-03-26, 12:10
Klanka inte ner på dig själv så hårt. :(

Du kommer aldrig bli starkare om inte tror att det är möjligt.
Lär dig hur korrekta lyft ska se ut i samtliga moment. Filma dig själv, för att se att det blir rätt utfört.

Om du ändå är osäker eller rädd för vissa övningar tror jag det är bättre med någon annan form av träning. Vilket leder till att jag tror att innan du uppgraderar ditt gym så borde du se över om "Styrkelyft" ens är något du är intresserad över.
Jag menar inte att du ska sluta lyfta, utan att utrustningen du har förmodligen duger, och att det allra bästa nog vore att träna på atletklubb så att du fick stöd och hjälp av träningskompisar :)

smalklen
2018-03-26, 12:38
Klanka inte ner på dig själv så hårt. :(

Du kommer aldrig bli starkare om inte tror att det är möjligt.
Lär dig hur korrekta lyft ska se ut i samtliga moment. Filma dig själv, för att se att det blir rätt utfört.

Om du ändå är osäker eller rädd för vissa övningar tror jag det är bättre med någon annan form av träning. Vilket leder till att jag tror att innan du uppgraderar ditt gym så borde du se över om "Styrkelyft" ens är något du är intresserad över.
Jag menar inte att du ska sluta lyfta, utan att utrustningen du har förmodligen duger, och att det allra bästa nog vore att träna på atletklubb så att du fick stöd och hjälp av träningskompisar :)
Det är lugnt (inget abnormt självhat i botten), jag tänkte mest i jämförelse till alla starka gossar på detta forum.

Egentligen har jag inte som något primärt mål att bli urstark. Jag är 40 år och skulle vara nöjd med att vara i god form för den åldern (vilket jag nog redan är jämfört med genomsnittet. Men ännu lite bättre form då). Under de ca två år jag lyft har jag tagit mig från 69 kg (jag var SMAL) till 82 kg kroppsvikt (188 cm lång) och fått lite muskler både här och där. Så det går ju helt klart och rätt håll. Jag tycker är det är kul att lyfta och har haft disciplin nog att träna 3 ggr i veckan under här perioden. Men sen tränar jag hemma och vågar inte riktigt pressa mig tillräckligt, kanske. För med två års träning borde väl mina lyft vara betydligt tyngre?

Men gym är inte aktuellt, dit kommer jag inte gå. Det vet jag redan innan. Därför jag tänkte om jag skulle försöka utveckla det jag har hemma. Men du kan mycket väl ha rätt, den utrustning jag har täcker gott det jag behöver.

david80
2018-03-26, 18:41
Jag är också en hemmatränare:) Är 37 år gammal och har tränat hemma 2-3 år, även om jag tränat lite på gym i yngre dagar.
Jag köpte ett skivstångsset från gymkompaniet med järnvikter, valde dock en 180 cm stång då jag har lite ont om plats. Efter ett tag kompletterade jag med 2x20 no name bumpers från nordic fighter för att stången ska hamna på rätt höjd i marklyft. Har inte kontrollvägt vikterna men jag är nöjd med dem och tror inte de går sönder/slits ut i första taget om man inte slänger vikterna i golvet vilket inte jag gör. Har köpt till en del beg vikter efter det.

Jag tror du kommer öka bättre än du tror om du köper grejer så du på ett enkelt sätt kan hålla koll på progressionen. För mig var det ett riktigt lyft att börja använda internationell skivstång och tillräckligt med vikter. Jag tycker träningen blir lidande om träningen blir för krånglig. Det ska vara enkelt att byta övningar, vikter och att hålla koll på sin utveckling.

Med tanke på att du har tränat några år så känns det ju inte som du kommer tröttna så då skulle jag rekommendera att köpa så dyrt som ekonomin tillåter. Det är roligare att "rejäla"grejer även om man blir lika stark av att lyfta 100 kg billiga vikter som 100 kg dyra:)

smalklen
2018-03-26, 19:37
David80, tack för grymt svar!
Hoppas ju på någon form av ökning/tändning med rejälare grejer!

Du som tränat på gym också, vad upplever du för skillnader mellan att lyfta med en 180 och 220 stång? Jag kan absolut tänka mig att nöja mig med en 180 stång, det är inte världens största utrymme.

david80
2018-03-26, 20:01
Det är så länge sedan jag tränade på gym, det var i min ungdom och det är inte förrän nu när jag tränat hemma som jag verkligen börjat träna böj, bänk o mark mer seriöst så jag kan inte riktigt jämföra. Jag har den svarta stången gymkompaniet har. En nackdel kan vara att den inte har nån lättring i mitten, inte heller några ringar som visar maxbredd för greppet.

smalklen
2018-03-27, 14:15
Det är så länge sedan jag tränade på gym, det var i min ungdom och det är inte förrän nu när jag tränat hemma som jag verkligen börjat träna böj, bänk o mark mer seriöst så jag kan inte riktigt jämföra. Jag har den svarta stången gymkompaniet har. En nackdel kan vara att den inte har nån lättring i mitten, inte heller några ringar som visar maxbredd för greppet.
Det blir nåt liknande din uppsättning. Du har PM förresten.

Nuggets
2018-03-30, 08:59
...och tror INTE att jag någonsin ens kommer att ha 100 kg på stången...

Nej, inte med den inställningen i alla fall. Med lite disciplin, en bra inställning, hård träning och bra kost däremot så finns det ingen som helst anledning att tro att du inte kan komma dit om du vill.

Starke75an
2018-03-30, 11:58
Tack för tips. Tänkte inte på att säga det, har faktiskt en. Chin ups (handflatan mot mig) är faktiskt den enda övning jag tror är okej i. Klarar i alla fall kroppsvikt +20 kg 7-8 reps.

Men ställbara hantlar kanske skulle vara nåt, blir ju en massa skruvande som det är nu. Nåt tips?


Inget tips, men det ligger överst på min önskelista.

När jag tränar hemma, kör jag två eller tre övningar samtidigt. Knäböj+hantelpress. Marklyft+chins.

Passen blir kortare då. Lagar mat ofta samtidigt.

Äter och kör sen lite armar om jag är på humör.