handdator

Visa fullständig version : 2 timmars pass och energi

aliquis
2004-05-06, 12:02
När passen närmar sig 1.5-2 timmar, är det verkligen rätt att äta mer före passet då? Har nämligen funderat på om man inte helt enkelt skall äta lite mindre alldeles innan och så ta något litet mitt i passet istället, borde ju vara bättre på alla sätt och vis? Eller ser någon ett problem med det? Att man inte skulle äta lika mycket direkt efter möjligtvis, men spelar det någon roll? sämre insulinspik direkt efter passet men det gör väl inget?

LunaSpice
2004-05-06, 12:13
Bättre att ladda glykogenförråden dagen/dagarna innan, äta rejält med långsamma kolhydrater och protein 1-1,5 timme innan passet och sedan fylla på rejält med snabba kolhydrater och snabbt protein direkt efter passet. Det är nog det bästa. Genom att tömma glykogenförråden totalt och sedan fylla/överfylla dem så skapar man goda förutsättningar för återhämtning samt bra ork till nästkommande pass. Så tycker jag iaf. Självklart måste du anpassa dig till intensiteten i passet också.

King Grub
2004-05-06, 14:58
Muskelglycogen tar ju som sagt lång tid att lagra in. Det du "tränar på" är inte det du äter samma dag innan passet, utan det du lagrat in efter föregående pass. Måltiden närmast före passet agerar mest blodsockerstabilisator.

aliquis
2004-05-06, 15:44
Så måste jag äta ännu mer eller träna mindre? ;/
Fast det går väl rätt bra som det är, tänkte bara om man skulle ha något litet mot slutet, men då skiter vi i det.
(kanske vore vettigt med lite större kolhydratsintag direkt efteråt bara?)