handdator

Visa fullständig version : Ont i korsryggen vid löpning?


Illustrerade mannen
2018-03-24, 19:20
Jag får ont i korsryggen när jag springer. Det börjar göra ont direkt, vid första löpsteget och det går inte över under löpningen. Det är inte outhärdligt, jag kan springa (relativt) långt utan att det blir värre och det känns inget efteråt.
När jag googlar anges klen och/eller stel höftböjare och/eller klen coremuskulatur. Så är inte fallet för mig. Jag är väldigt vältränad i höftböjarna och core, likaså rumpa och baksida lår. (40 års kampsportsträning och mycket marklyft och knäböj) Dock ovan vid löpning. Ska jag springa fortare för att få ett bättre/naturligare löpsteg?

RassK
2018-03-24, 19:25
Vad har du för skor?

Illustrerade mannen
2018-03-24, 19:52
Neutrala... Min fru, som har typ svart bälte i löpning, menar att jag behöver "riktiga" löparskor... Men jag har ett par Asics för neutralt löpsteg. Men de ska visst fungera för promenader också... De heter FuzeX.

CoKEmaN
2018-03-24, 21:57
Om du skulle simulera ett löpsteg, fast utan att lägga någon större belastning på det, får du ont då med? Typ, ståendes på ett ben och sträcka andra benet bakåt så långt du kan, eventuellt i en hastig rörelse? Eller är det mer själva stöten mot underlaget som gör ont?