handdator

Visa fullständig version : Inflammatorisk kost och hälsosamt åldrande


King Grub
2018-03-21, 11:59
Background

While low-grade chronic inflammation has been suggested as a major modulator of healthy aging (HA), no study has yet investigated the link between the inflammatory potential of the diet and multidimensional concepts of HA.

Objective

We aimed to evaluate the association between the inflammatory potential of the diet at midlife, as measured by the Dietary Inflammatory Index (DII), and HA assessed 13 y later.

Methods

We analyzed data from 2796 participants in the French Supplémentation en Vitamines et Minéraux Antioxydants (SU.VI.MAX) study aged 45–60 y at baseline (1994–1995) and initially free of diabetes, cardiovascular disease, and cancer. During the trial phase of the study (1994–2002), participants received either a placebo or a daily nutritional dose of antioxidant supplement (120 mg vitamin C, 6 mg β-carotene, 30 mg vitamin E, 100 μg Se, 20 mg Zn). HA was assessed in 2007–2009, and defined as having no major chronic disease, good physical and cognitive functioning, independence in daily activities, no depressive symptoms, good social health, good overall self-perceived health, and no function-limiting pain. The DII was calculated based on repeated baseline 24-h dietary records. Its association with HA was assessed by robust-error-variance Poisson regression, providing RR estimates.

Results

After adjustment for potential confounders, higher DII scores (reflecting a more proinflammatory diet), were associated with a decreased likelihood of HA: RRtertile 3/tertile 1 = 0.85 (95% CI: 0.74, 0.99); P-trend = 0.03. Secondary analyses revealed that this association was only significant among participants who had been in the placebo group during the trial phase: RRtertile 3/tertile 1 = 0.80 (95% CI: 0.64, 1.00); P-trend = 0.04.

Conclusions

This study suggests that a proinflammatory diet may lower the probability of overall HA.

The Inflammatory Potential of the Diet at Midlife Is Associated with Later Healthy Aging in French Adults. The Journal of Nutrition, Volume 148, Issue 3, 1 March 2018, Pages 437–444.

sumialic
2018-03-22, 00:44
Vilken typ av mat är proinflammatorisk?

Whizzlarn
2018-03-22, 07:24
Vilken typ av mat är proinflammatorisk?

Utan att ha läst studien så brukar man räkna mat som tex:

Socker, processad mat, mejeri, vete, fetter med hög andel omega 6, mat med hög GI generellt, kött (?) räknas som proinflammatoriska.

Klein
2018-03-22, 10:19
Vilken typ av mat är proinflammatorisk?

Kolhydrater, fett och protein är proinflammatoriska. Sluta äta energi så är problemet löst.

King Grub
2018-03-22, 10:26
Vilken typ av mat är proinflammatorisk?

http://i65.tinypic.com/mm909c.jpg

Whizzlarn
2018-03-22, 10:52
Bara jag som tycker det är skumt att inälvsmat har så mycket lägre inflammationsvärde än rött kött?

Som jag förstått det så vet de inte varför rött kött verkar vara cancerframkallande. Men det har spånats i att det kan bero på hemejärnet.

Men känns inte troligt för innehåller inte inälvsmat än mer järn än kött? Någon som har en fundering?

Prost
2018-03-22, 12:44
Bara jag som tycker det är skumt att inälvsmat har så mycket lägre inflammationsvärde än rött kött?

Som jag förstått det så vet de inte varför rött kött verkar vara cancerframkallande. Men det har spånats i att det kan bero på hemejärnet.

Men känns inte troligt för innehåller inte inälvsmat än mer järn än kött? Någon som har en fundering?

Inälvsmat är iaf fullpackade med vitaminer och mineraler, det kanske i sin tur reducerar inflammationen om jag ska gissa.

Diomedea exulans
2018-03-22, 12:54
Så kaffe är extremt ickeinflammatoriskt?

King Grub
2018-03-22, 13:00
Ja, kaffe är fullt av polyfenoler och andra antioxidanter. För många är kaffe den enskilt största källan till antioxidanter.

Diomedea exulans
2018-03-22, 13:02
Hehe, där har vi förklaringen till varför jag har mindre rynkor än de flesta i min ålder.

Hur är det med mjölk, är det ett high-energy beverage?

King Grub
2018-03-22, 13:06
Det är det förvisso, men räknas inte in i dom presenterade siffrorna, utan där ingår "1 glass, 1 bottle, or 1 can cola with sugar; other carbonated beverages with sugar; or fruit punch drinks".

Mjölkprodukter är mer antiinflammatoriska. Bara pro-inflammatoriska hos mjölkallergiker.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26287637

Max
2018-03-22, 17:42
Så kaffe är extremt ickeinflammatoriskt?
Även pizza med öl och vin :d