handdator

Visa fullständig version : Vinkla ut fötterna vid marklyft


exevision
2018-03-19, 20:39
När och varför kan det vara en fördel att vinkla ut fötterna en aningen vid marklyft?

crille
2018-03-19, 20:50
Jag tycker att jag får mer kraft från röven men vinklade fötter.

Whizzlarn
2018-03-20, 00:03
Det är för att knäna ska gå åt sidan lite vilket gör att det blir lättare att få stången runt dem.

Står du med raka fötter sticker knäna ut så långt och du får dra stången runt vilket oftast görs genom att luta överkroppen frammåt och då belastas ryggen på ett felaktigt sätt.

Samt som ovanstående sa så kan de bli lättare att använda rumpmuskeln.

Köttis
2018-03-20, 19:28
Jag har hört/läst att det är enklare från golvet med fötterna mer vinklade utåt men enklare med utlåsningen med fötterna mer framåt.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

r3mpuh
2018-03-22, 09:46
Detta var revolutionerande för mig. :smash:
Jag trodde fötterna bara existerade.
Skulle detta kunna förklara varför jag under vissa gympass inte ens får upp vikten från golvet?

Varför lyfter jag på fötterna & vrider ut dem extra mycket precis innan själva "draget"? Gör alla det? Innebär det att min ursprungliga, självvalda startposition för fotvinklingen var ooptimal & kroppen självsjusterade? Eller är detta bara ett tecken på ovighet?

Varför är min vänsterfot mer vinklad utåt än högerfoten? Jag bröt förvisso högersmalben rätt brutalt i lågstadiet & är typ nästan 2 cm längre på högerbenet därav(iaf om vikten placeras på insidan av högerfot, då blir vänsterfot "air-born" helt). Men borde inte det innbära att högerben är mer vinklat utåt??

lYAHftytflA
Sipq9p7RfFU

Tack på förhand!
Mvh r3mpuh :)

exevision
2018-05-13, 18:50
Provat att vinkla ut fötterna lite extra i marken på senaste tiden. Behöver flytta ut händerna för att knäna ska rymmas då. Blir ju ungefär samma höft och knävinklar då jämfört med att inte vinkla ut fötterna, eftersom man måste gå ner lite extra pga händernas position. Så det borde ju vara lite sak samma hur knäna är ivägen eller inte.

oldman
2018-05-13, 19:17
Din fot ska kännas som ett tripod. Hällen, stortå och lilltå ska ha samma tryck på sig och alla 3 ha samma balans.
Hur mycket vinkel beror på längd, vikt och rörlighet. En person på 150cm kan stå ganska rakt, medan vi över 190 får stå som ankor.

ceejay
2018-05-13, 19:26
hur står man som en anka?

oldman
2018-05-14, 15:18
hur står man som en anka?

http://bakgrunder.com/bloggen/wp-content/uploads//vitanka4.jpg

Ett Orm
2018-05-14, 19:29
http://www.mostly-harmless.de/donald/duck14.gif