Visa fullständig version : Elektrolyter...
Hej! Hoppas på att någon av er kan förklara detta för mig:
En nära vän lider sedan många år tillbaka av bulimi. Nu har hon äntligen börjat ta itu med problemen och hon har tydligen inte kräkts upp maten på över en vecka. Jag är jätteglad för hennes skull, men hon har börjat ställa en hel del frågor till mig som jag inte kan förklara mer "ingående" (hon går inte i behandling och har alltså ingen läkare att fråga)
1. Hon har svullnat upp i ansikte, fötter, armar och mage sedan hon slutade kräkas. Hon har, av förståliga skäl, panik. Jag har sagt till henne att det TROLIGTVIS beror på rubbad salt/vätskebalans i kroppen och att detta kommer normaliseras om hon äter normala portioner samt INTE kräks.
* Har jag "rätt" gällande ovanstående förklaring?
* Om så...hur lång tid "brukar" det ta innan kroppen reglerar obalansen?
* Har läst att rubbningen kan bero på kalium-brist.....ska hon försöka hitta ngt tillskott med kalium? Finns det sådana tillskott överhuvudtaget?
* Finns det någonting man klan rekommendera henne att göra så att svullnaden lägger sig "snabbare" (förutom att sluta kräkas då..?)?
Vore mkt tacksam om någon av er kan förklara lite gällande elektrolyter etc! MVH Timeea
LunaSpice
2004-05-06, 09:55
Vid alla typer av ätstörningar så sker oftast en elektrolytrubbning. I detta fall är det med största sannolikhet saltbalansen som drar ut vätska mellan cellerna. Det vanligaste vid kräkningar är dock hypokalemi. Långvarig hypokalemi kan skada njurarna samt ge hjärtarytmier. Svullnaden i mage är av samma anledning skulle jag tro. Omöjligt att säga utan att göra en buköversikt eller palpera dock.
Vet du om hon har hon använt sig av laxermedel eller diuretika?
Hon har använt laxermedel tidigare i perioder. Men hon slutade med det innan hon slutade kräkas.
Det "lustiga" är att jag träffade henne för ca 14 dagar sedan, då var hon inte det minsta svullen och enligt henne själv kräktes hon då fortfarande dagligen.
Så, vad tror du, LunaSpice: Finns det ngt hon kan göra för att hjälpa kroppen att rätta till obalansen?
Jag funderade te.x om man ska ÖKA mängden salt i maten (annars borde det naturliga kanske vara att MINSKA på saltet för att ev överflödig vätska ska släppa...)
Det är bulimin som är det stora problemet. Hur vännen löser det är ju med nära vänner, förstående läkare, bra psykologer och en stark självkänsla.
Ifall din vän har dålig näringsstatus, dvs kroppen är helt tom på energi störs vattenbalansen.
Med en normal kost kommer kroppen att fylla på med glykogen i musklerna. Med bra kost ersätts allt det protein, ffa i blodet som vännen förlorat pga att proteinet används som ren energi.
Vid svält förlorar kroppen ffa blodproteiner som gör att blodvolymen sjunker och vattnet istället tränger ut i kroppen.
Med mer energi och bättre kost kommer ju också kroppen få bättre kontroll på natrium/kalium-balansen och därmed återställa vattenbalansen.
Bästa källan till kalium är potatis. Bananer är en annan fantastisk kaliumkälla som samtidigt är relativt snäll mot magen och ger bra med energi. Därefter är andra frukter och grönsaker bra.
Snart är det midsommar och jordgubbar är mycket kaliumrika.
LunaSpice
2004-05-06, 10:28
Laxermedel bidrar till ytterligare dehydrering och vätske/elektrolytrubbningar samt det som Sverker redan har nämnt. Jag tror också att svullnaden kommer att lägga sig så fort hon för en normal kosthållning och homeostasen i kroppen återställs.
Som Sverker skrev, proteiner i blodet har troligen använts som energi. Proteinerna i blodet upprätthåller vanligtvis ett sk. koloidosmotiskt tryck i blodet vilket betyder att när vätska pressas ut i vävnader ifrån de minsta blodkärlen (pga ett högt vätsketryck i just de mindre kärlen) så bidrar proteinerna till att suga tillbaka vätskan in i blodbanan. Om dessa proteiner inte finns där eller om de inte är lika många så kommer vätska att stanna kvar i vävnader = ödem. Kan också vara en bidragande orsak till din väns problem.
Sverker o LunaSpice::bow: !!
Hon har ju inte varit hos ngn läkare...senast tror jag var för ett halvår sedan. Då tog de en massa prover och allting var ok! Jag tyckte det lät märkligt när hon berättade det- hon har haft bulimi i över 8 år! Men kroppen är väl rätt bra på att reparera sig själv antar jag...
Fortsatt gällande svullnaden då: Hon har varit inne på att gåtill läkaren igen och nu be att få ngn form av diuretika mot svullnaden. Jag tycker det låter "farligt"- dumt att börja laborera med sådant. Vad anser ni? Jag förstår ju att hon lider rätt mkt över det här med vätskan i kroppen. Själv är man ju "bara" psykolog- student, så jag kan väl mest ge henne stöd gällande mentala aspekter etc.
LunaSpice
2004-05-06, 11:09
Diuretika är nog det sista hon ska ta med tanke på ev. kaliumrubbningar. Diuretika kan skapa rejäl hypokalemi och det kan i värsta fall resultera i hjärtstopp. Det finns förvisso loopdiuretika som är kaliumbesparande...kan vara en möjlighet. Jag tycker ändå att hon ska gå till läkare och berätta precis som det är. Då tar de prover och de kommer garanterat INTE att ge henne diuretika förrän de är säkra på att elektrolytbalanserna och vätskebalansen är normal. Även om de inte ger henne diuretika så tror jag att det är nödvändigt för henne att söka professionell hjälp...både psykolog och läkare. Har man haft bulemi i 8 år så är det inget som går över av sig självt. Jag har/har haft själv en flickvän som har bulemi så jag vet hur dessa människor tänker.
Vadå "bara" psykologstuderande? Det spelar väl ingen roll vad man läser till i det här fallet. Medicinsk information får man enklast hos läkare. Du som vän utgör ett otroligt stöd i hennes transition vare sig du är psykologstud. eller inte och du kan hjälpa henne att ta reda på, med hjälp av ev. psykolog, vad som förosakat hennes bulemi och förhoppningsvis göra någonting åt det.
LunaSpice< du har helt klart rätt i det du skriver...huvudsaken är ju att man som vän eller anhörig försöker stötta så gott man kan. Har själv haft perioder med "träningsanorexi" (vad det nu är för ngn skillnad på "vanlig" anorexi...) och man kan få jättemkt hjälp från läkare/psykolog men utan vänner/anhöriga som stöttar kan dte bli nog så tungt.
Hursomhelst: igår eftermiddag hade min väninna åkt iväg till vårdcentralen pga svullnaden. Enligt henne själv var det ingen höjdarupplevelse! Hon hade berättat om sin bulimi, men sagt att hon endast var intresserad av att ta prover samt att läkaren skulle göra en "rutinkontroll" (hon ska ta kontakt med en privatpsykolog för det är väldigt lång väntetid till ätstörningsenheterna här i Sthlm.). I alla fall: läkaren hade knappt velat undersöka henne! Han hade typ sagt" Ja, men det fattar du väl vad svullnaden beror på?" etc. Hursomhelst: han hade "klämt" på mage, känt på halsen och lyssnat på hjärta och lungor. Summering: allt ok?!?
Sedan var det provtagning. Hon hade särskilt sagt till om att de skulle göra prover för ämnesomsättning (sköldkörtelhormon??). De prover som de kunde se svar på direkt, var samtliga ok (även blodtrycket var ok).
Hon hade inte fått ngn medicin- hade tydligen inte heller frågat om vätskedrivande.
Jag upplevde att hon var väldigt frustrerad: inga som helst "fysiska" tecken på bulimin mer än svullnaden då.
Nåväl, lång historia.
En fråga till gällande elektrolyter: Hur skulle ni gjort med saltet i maten? Som jag förstått det hela "samverkar" natrium/kalium (elektrolytbalansen?) Om man har "brist" på kalium, har man då "automatiskt" brist på natrium?
MVH Timeea
LunaSpice
2004-05-07, 12:31
Nej, man behöver inte alls ha brist på natrium om man har brist av kalium. De förekommer i olika vätskerum, sk. compartments i kroppen. Kalium intracellulärt och natrium extracellulärt. Självklart finns de utöver dessa compartments också.
Kan rekommendera UVALETT på naturapoteket om du vill ha naturmedel med vätskedrivande effekt. En väldigt mild diuretika som morsan fick på rekommendation av läkaren.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.