handdator

Visa fullständig version : "Härligt" hjärndöda, farliga, repetitiva och slitsamma jobb från förr.


trädgårdsmöbel
2018-03-18, 14:03
Det här är ett ämne som fascinerar mig. Hur man förr jobbade så hårt med ofta väldigt hjärndöda tunga och enformiga sysslor. Så jag tänker mig att vi samlar olika berättelser och exempel på sådant här. Sanningshalten behöver inte vara 100%:ig det är ok med skrönor från förr med.

Min morfar berättade om en man i byn som hade som jobb att bära mjölsäckar från källaren på en fabrik, en trappa upp. Varför säckarna inte hamnade direkt på rätt våningsplan i fabriken efter att de blivit levererade utan behövdes bäras upp eller varför han inte ersattes av en hiss förtäljer inte historien. Ibland när morfar berättade vägde säckarna 50kg, ibland 100, så vi avrundar till 75kg.

Tänk dig att hela din arbetsdag går ut på att bära en 75kgs säck uppför en trappa, gå ner och hämta en ny säck att bära upp- repetera i 10 timmar eller dylikt, dag ut och dag in i åratal.

Hur många veckor hade det tagit innan det började slå slint i skallen på dig?


Det är såna här saker jag vill se och läsa om, posta på om ni sitter på något i ämnet:

Diomedea exulans
2018-03-18, 14:05
Tänk dig att hela din arbetsdag går ut på att bära en 75kgs säck uppför en trappa, gå ner och hämta en ny säck att bära upp- repetera i 10 timmar eller dylikt, dag ut och dag in i åratal.

Hur många veckor hade det tagit innan det började slå slint i skallen på dig?



Jag är övertygad om att jag hade klarat det till pensionen. Klarar jag fem år som telefonintervjuare skulle ett sånt där jobb vara rena semestern.

An Iron Soul
2018-03-18, 14:09
NkImgQPJqdk

Alkro
2018-03-18, 14:09
Jag sommarjobbade en gång i min ungdom på ett lager där man paketerade fjädrar till bilar. Bilfjädrarna kom i stora lastpallar som sedan skulle paketeras in individuella förpackningar till återförsäljare. Arbetsdagen bestod till 90% av att stoppa ned fjädrarna i en låda och försluta lådan. Höjdpunkten på dagen var när man staplat ihop en hel pall med fjädrar och fick slå in den i plast. Varför de inte kunde hitta en automatisk maskin som stoppade ned fjädrarna i en låda vet jag inte.

Angel
2018-03-18, 14:10
Från förr i mitt liv iallafall så var hemsjukvård sjukt upprepande. Exakt samma runda och samma personer varje dag som skulle ha exakt samma mediciner eller sprutor varje dag. Hade kunnat göra den i sömnen.

An Iron Soul
2018-03-18, 14:14
Pionjärdykarna i Nordsjön
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/45478?programid=909

Asbestdöden
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1027674?programid=2519

Hemi
2018-03-18, 14:44
Ibland när morfar berättade vägde säckarna 50kg, ibland 100, så vi avrundar till 75kg.



50kg var vanligt för många varor, i början slet nybörjarna med en säck, med tiden när man blev uppjobbad tog man 2 = 100kg. Då får man tänka på att man lastade och gick med dem länge såhär, inte bara några säckar. Kan ju ha funnits 100kg säckar också om inte annat så vägde andra saker 100kg om man lastade i hamnen t ex. Fanns efortfarande en del jobb i Frihamnen Stockholm på 80 talet som kunde se ut ungefär så.

Jag har periodvis jobbat med liknande där vi stått en hel skock med män och
väntat på att någon förmnan skall komma och klappa en på axeln, då hade man jobb, annars fick man vänta några timmar till nästa runda, fick man inget rop då fick man gå hem, utan pengar och trots att man suttit och väntat i 4 timmar. Så det gällde att vara stark, morgonpigg och att man funkar med andra arbetare. Fram tills gansks nyligen kunde man jobba så här i UK t ex. Har ganska många historier men orkar inte skriva mer just nu.

StarkaUlf
2018-03-18, 14:47
Sitta och sortera spik hela dagarna när dom var unga har jag hört från bekanta.

Det enda jag själv har gjort var att stå och bocka ramar till fönster under en sommar. Det blir ganska hjärndött efter några veckor. Storleken varierar ju lite under dagen, men man utför ju exakt samma moment i 9 timmar. När man har bockat 150 små av samma storlek så blir det värsta festligt att få göra några större.

Illustrerade mannen
2018-03-18, 14:54
Mitten av 80-talet., svenskt mejeri. Jag stod vid en maskin/pump som fyllde plastade kartonger med smör. Fylld vägde en kartong 25 kg. Smör är ju relativt trögflytande så jag var tvungen att ta i som f-n när jag drog i spaken. Det tog ett par minuter att fylla en kartong, sen tejpa ihop den, stämpla den med datum, sen lyfta ner den på en pall och mecka dit en ny kartong. Kartongerna gick på export till Sovjet och andra öststater. Fullkomligt hjärndött. Som någon tidigare skrev så var det roligaste när pallen var full och skulle plastas in.Eller när det blev något hål i smörröret någonstans. Det kunde ta lång tid innan vi muppar som jobbade där upptäckte det. Redigt med smör på golvet. Jag stod ut i ca två månader. Sen blev det universitetet.
För några år sedan var jag på studiebesök på samma mejeri, med en skolklass. Det såg exakt likadant ut, och min gamla bas var fortfarande kvar och såg exakt likadan ut även han. Helt otroligt! Han kände inte igen mig.

King Grub
2018-03-18, 14:58
Det där låter ju som margarinfabriken!

https://i.imgur.com/nHRaHDm.jpg

Angel
2018-03-18, 15:22
Tycker ändå det finns något fint i att man gick till jobbet och lyfte sina säckar eller fyllde sina smörpaket och var glad att man hade ett jobb, och inte behövde självförverkliga sig själv eller göra youtubekarriär.

Diomedea exulans
2018-03-18, 15:24
Tycker ändå det finns något fint i att man gick till jobbet och lyfte sina säckar eller fyllde sina smörpaket och var glad att man hade ett jobb, och inte behövde självförverkliga sig själv eller göra youtubekarriär.

Vi är många som skulle känna likadant om vi fick ett liknande jobb idag. Men det finns ju inga.

Angel
2018-03-18, 15:29
Vi är många som skulle känna likadant om vi fick ett liknande jobb idag. Men det finns ju inga.

Jag träffar varje dag yngre individer som ska jobba på fryslager (åka runt och flytta pallar) eller typ lasta bagage på flygplatsen. Det känns som rätt enformiga jobb.

tossefar
2018-03-18, 15:46
Vi är många som skulle känna likadant om vi fick ett liknande jobb idag. Men det finns ju inga.
Klart att det finns jobb som lagerarbetare eller packare. Sen varför man skulle vilja göra det är en annan fråga. Att frivilligt spendera 8 timmar om dagen med minimal mental stimulans låter inte så givande...

Diomedea exulans
2018-03-18, 15:50
Klart att det finns jobb som lagerarbetare eller packare. Sen varför man skulle vilja göra det är en annan fråga. Att frivilligt spendera 8 timmar om dagen med minimal mental stimulans låter inte så givande...

I vilka städer?

leee
2018-03-18, 15:52
Monteringslina ala Japan som med sitt 5 s och lean produktion blivit poppis i Sverige och med det kan det väl inte bli mycket värre med enformigt arbete och stress.Och någon ska ju packa produkterna så det blir enformigt och stressigt där med,även tungt i vissa fall.

Bärsärk
2018-03-18, 15:54
Klart att det finns jobb som lagerarbetare eller packare. Sen varför man skulle vilja göra det är en annan fråga. Att frivilligt spendera 8 timmar om dagen med minimal mental stimulans låter inte så givande...

Det är ju bara 8 timmar av 24 så om du gör det i 8 och resterande 16 gör du extremt mentalt stimulerande saker så får du ju ut det bästa av två världar.

Har aldrig förstått varför folk MÅSTE ha så jävla stimulerande och roliga arbeten, längtar ni aldrig hem då eller? Bor ni på kontoret?

Själv gillar jag att ha ett hjärndött yrke, så att jag kan komma hem och göra vad jag vill göra, så att jag kan längta till helgen, så jag kan uppskatta min semester.

Prsson
2018-03-18, 15:58
Har jobbat på en charkfabrik med diverse enformiga arbetsuppgifter, började som sommarjobb men efter sommaren fick jag förlängning och skulle näta julskinka från mitten av augusti till dagarna före julafton! Jag och en till jobbade i team, en matade in julskinka i ett litet rör som det var nät trätt över och den andra stod på andra sidan och tog emot julskinkan och hög av nätet med en kniv och kastade julskinkan i en balja. Riktigt hjärndött! Tur man hade hörselkåpor med radio.

Illustrerade mannen
2018-03-18, 16:10
Det där låter ju som margarinfabriken!

https://i.imgur.com/nHRaHDm.jpg

Jo, ungefär så. ☺

Illustrerade mannen
2018-03-18, 16:15
Vi är många som skulle känna likadant om vi fick ett liknande jobb idag. Men det finns ju inga.

???
Inte för att jag vill verka otrevlig, men för mig existerar inte ofrivillig arbetlöshet. Vill man jobba finns det massor av jobb. "Jag vill inte flytta!", "Det är tungt/tråkigt/kallt/dålig lön/valfri ursäkt" duger inte. Det finns jobb. Punkt.
På samma sätt är det med ofrivillig övervikt: det finns bara två skäl till det - lathet eller sjukdom, inget annat.

Blaine
2018-03-18, 16:33
Det är ju bara 8 timmar av 24 så om du gör det i 8 och resterande 16 gör du extremt mentalt stimulerande saker så får du ju ut det bästa av två världar.

Har aldrig förstått varför folk MÅSTE ha så jävla stimulerande och roliga arbeten, längtar ni aldrig hem då eller? Bor ni på kontoret?

Själv gillar jag att ha ett hjärndött yrke, så att jag kan komma hem och göra vad jag vill göra, så att jag kan längta till helgen, så jag kan uppskatta min semester.

Eftersom man jobbar större delen av sitt liv för att man tvingas tjäna pengar är det väl rimligt att hitta något jobb som känns stimulerande. Man behöver inte älska jobbet eller utesluta längtan till helg/ledighet för det. Med andra ord, man kan uppskatta både sin lediga tid och jobbet, det är väl ändå att föredra om man får välja?

Diomedea exulans
2018-03-18, 16:49
???
Inte för att jag vill verka otrevlig, men för mig existerar inte ofrivillig arbetlöshet. Vill man jobba finns det massor av jobb. "Jag vill inte flytta!", "Det är tungt/tråkigt/kallt/dålig lön/valfri ursäkt" duger inte. Det finns jobb. Punkt.
På samma sätt är det med ofrivillig övervikt: det finns bara två skäl till det - lathet eller sjukdom, inget annat.

Det finns telefonintervjuarjobb, inget annat. Jag hade mördat för att få flytta lådor 40 timmar i veckan.

Alkro
2018-03-18, 16:53
Det finns telefonintervjuarjobb, inget annat. Jag hade mördat för att få flytta lådor 40 timmar i veckan.

Jag har nog svårt att hitta statistik på detta men det finns garanterat fler lagerjobb än telefonintervjujobb i Sverige. I varenda butik(kanske exkluderat närlivs och liknande) finns det i princip lika många som jobbar på lagret som i själva butiken. På min lokala hemköp finns det två personer som sitter i kassan men dagtid ser man minst 3-4 personer som plockar upp varor och springer mellan butiken och lagret.

ceejay
2018-03-18, 16:53
Hellre mördat än att flytta mao?

Diomedea exulans
2018-03-18, 16:55
Jag har nog svårt att hitta statistik på detta men det finns garanterat fler lagerjobb än telefonintervjujobb i Sverige. I varenda butik(kanske exkluderat närlivs och liknande) finns det i princip lika många som jobbar på lagret som i själva butiken. På min lokala hemköp finns det två personer som sitter i kassan men dagtid ser man minst 3-4 personer som plockar upp varor och springer mellan butiken och lagret.

Ah, men då har vi kruxet att det är omöjligt att hitta boende i Stockholm.

Alkro
2018-03-18, 16:57
Ah, men då har vi kruxet att det är omöjligt att hitta boende i Stockholm.

För butiker finns väl bara i Stockholm?

Diomedea exulans
2018-03-18, 17:00
För butiker finns väl bara i Stockholm?

Säg en stad det GÅR att hitta boende i som har butiksjobb då?

Alkro
2018-03-18, 17:04
Säg en stad det GÅR att hitta boende i som har butiksjobb då?

Typ medelstora svenska städer där bostadsmarknaden inte skenat iväg helt och hållet. Själv uppvuxen i Växjö och där finns det ett överflöd av allsköns stormarknader och liknande. Med tanke på att det är ganska hyfsade tider ekonomiskt just nu är det nog inte så svårt.

Diomedea exulans
2018-03-18, 17:10
Typ medelstora svenska städer där bostadsmarknaden inte skenat iväg helt och hållet. Själv uppvuxen i Växjö och där finns det ett överflöd av allsköns stormarknader och liknande. Med tanke på att det är ganska hyfsade tider ekonomiskt just nu är det nog inte så svårt.

Aight.

Det är jävligt sugigt att behöva flytta, dock. Tror jag ska försöka få jobb på Burger King här i stan först, det verkar vara ett najs jobb.

Rahf
2018-03-18, 17:27
Det är ju bara 8 timmar av 24 så om du gör det i 8 och resterande 16 gör du extremt mentalt stimulerande saker så får du ju ut det bästa av två världar.

Har aldrig förstått varför folk MÅSTE ha så jävla stimulerande och roliga arbeten, längtar ni aldrig hem då eller? Bor ni på kontoret?

Själv gillar jag att ha ett hjärndött yrke, så att jag kan komma hem och göra vad jag vill göra, så att jag kan längta till helgen, så jag kan uppskatta min semester.

Jag kontrar: det är 9 timmar på arbetet, och säkerligen minst 30 minuter transporttid till och från platsen. Här i Stockholm är det ännu längre, så säg istället timmen för att komma till jobbet. Därutöver ska man sova sina sju timmar, och du får nog dra av minst en halvtimma för att göra sig i ordning på morgonen. Helt plötsligt blir ekvationen lite annorlunda.

Jag behöver ha någon form av mental stimulans på jobbet, för annars säckar min motivation ihop. Det behöver inte ens vara utmanande, utan kan lika gärna vara en positiv anda bland andra människor. Men på lågutbildade arbetsplatser brukar attityden vara rätt ensidig och negativ, vilket inte bidrar till ens välbefinnande, direkt.

Bob90
2018-03-18, 17:29
Har jobbat mycket med posthantering och kan säga att handpacka handvikta (!) broschyrer, utskick och försättsblad med adress på i ca 10.000 förfrankerade kuvert själv är något av det mest brutalt värdelösa jag gjort.

Kan inte ens tänka mig hur stora företag gjorde förr med sin postsortering och sina utskick innan ordentliga frankeringsmaskiner och kuverteringsmaskiner kom.

Kabuto
2018-03-18, 19:19
Sandblästra, mestadels hjärndött, farligt, repetivt och slitsamt. Damm uppbyggt av salig blandning av farliga ämnen t.ex zink, bly, arsenik, osv. Blandat stundtals med någon syra typ svavelsyra eller salpeter. Blästeraggregatet fylls med 25-30kg säckar, varje fyllning rymmer 200-300kg, lyfts till brösthöjd från marken. En fyllning räcker ~20min.

Som mest har vi skjutit iväg runt 35 ton på några dygn. Hört från gamlingarna att förr i tiden vägde minsann säckarna minst 50kg och blästeraggregaten var utan hjul och flyttades för hand över hela industrin :P

R0B
2018-03-18, 19:42
NkImgQPJqdk

Inte mycket framsteg som gjorts i den branschen på 50 år , hårda hjälmar nuförtiden kanske :)

Vinter
2018-03-18, 19:54
Första jobbet var på Scania en gång i tiden.
Jag öppnade boxar med importerade reservdelar till lastbilarna som sedan skulle ompaketeras i deras egna märkta boxar. Fun fun.

xan
2018-03-18, 20:13
Tycker ändå det finns något fint i att man gick till jobbet och lyfte sina säckar eller fyllde sina smörpaket och var glad att man hade ett jobb, och inte behövde självförverkliga sig själv eller göra youtubekarriär.

Vad exakt är det som är "fint" med monotona jobb utan utveckling?

baktung
2018-03-18, 20:28
Lustiga är att många fysiska skitjobb kan vara bra mycket bättre för hälsan än att sitta framför en skärm hela dagen. Stolen dödar. Men att stå i en dimma av cancerogener eller vid ett berg och borra till sig karpaltunnelsyndrom kanske man dock bör undvika.

dream_theater_
2018-03-18, 20:34
Vad exakt är det som är "fint" med monotona jobb utan utveckling?

Varför försöker du missförstå..?

Tänk dig fyllda spårvagnar ut till Hisingen med arbetande karlar som doftar snus och kaffe.

Langster
2018-03-18, 22:12
Mitt första jobb, var mer ett sommarjobb efter gymnasiet. Montering av bärställ för gastuber till brand- och dykarutrustning. Man satt och monterade ihop typ ett spänne och fäste det på en rem. Säg 500 ggr, sen fick man montera kanske ett annat spänne och fästa det 1000 ggr osv osv...
jag fick även nöjet att jobba med att fylla tuber med komprimerad luft. Detta skulle man egentligen få extra betalt för då det var en farlig arbetsuppgift. Tuberna kunde lossna och fara iväg som en ballong som man låter luften pysa ut ur. Men tuberna är gjorda av metall, inte gummi. Att det hade hänt kunde man se på den solida betongväggen bakom sig, då den hade djupa märken efter sådana händelser. Eftersom jag bara sommarjobbade fick jag inget extra betalt för det dock, jag fick ju egentligen inte ens göra de uppgifterna.

De som hade jobbat längst där hade 90 kr i timmen. Och då pratar vi om att ha jobbat där hela livet.

Bärsärk
2018-03-18, 23:37
Varför försöker du missförstå..?

Tänk dig fyllda spårvagnar ut till Hisingen med arbetande karlar som doftar snus och kaffe.

B7pxHtAlGQo

Visst fan hade man velat knega nere i frihamnen på 80-talet.

Äta mackor och snacka skit med allt möjligt konstigt folk.

Luca Brasi
2018-03-18, 23:42
Sumprunkarare.

timoat
2018-03-19, 00:06
Farsan gjorde 1000 tegelstenar om dagen för hand, det var hans första jobb som 13 åring i england.

leo1
2018-03-19, 00:27
Jag tycker 50 kilo låter tungt ni som skriver det :)

Jag jobbade i ålesund ett halvår med att lossa fisk som kom in med fiskebåtar. Det var fryst fisk. På dessa fiskebåtar finns det en produktionslina så att säga.

Så när vi på kajen fick pallarna med fisk från jättefrysrummet på båten så var de paketerade i slittåliga anti skid-material som vi sedan delade upp på andra pallar beroende på sort.

Paketen var 25 kilo eller 50 kilo. De på 50 kilo var vi 2 på 9 gånger av 10.

Hade fan inte velat kånka runt på 50 kilo ensam åt gången en hel dag :d

Bild på hur det kunde se ut. Jättedålig bild tyvärr

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/476670/images/2009/dsc00242_29706273_thumb.jpg

trädgårdsmöbel
2018-03-19, 09:14
Det här måste slå det mesta i tråkighet: Under antiken och senare (säkerligen ända fram till Gutenberg) så kunde man slava/jobba som skrivare. Det gick ut på att kopiera skrift, så man var alltså en mänsklig kopiator. Man skrev av, exakt, ord för ord, vad någon annan skrivit. En del skrivare var dessutom inte ens läskunniga, så då sätt de där och ritade av texten utan att ens förstå vad de skrev :)

shut teh face
2018-03-19, 09:52
Det här måste slå det mesta i tråkighet: Under antiken och senare (säkerligen ända fram till Gutenberg) så kunde man slava/jobba som skrivare. Det gick ut på att kopiera skrift, så man var alltså en mänsklig kopiator. Man skrev av, exakt, ord för ord, vad någon annan skrivit. En del skrivare var dessutom inte ens läskunniga, så då sätt de där och ritade av texten utan att ens förstå vad de skrev :)
Men du har väl sett game of thrones att det ändå är ett bra jobb, man kan hitta hemliga böcker om dragonglass

Hackenschmidt
2018-03-19, 09:57
Har haft jobb som stuveriarbetare, hela arbetspasset stod jag på en roterande trumma och använde en paddel för att trycka på en kabel så den la sig fint. Det var ganska enformigt men ett hederligt jobb.

shut teh face
2018-03-19, 10:17
Lustiga är att många fysiska skitjobb kan vara bra mycket bättre för hälsan än att sitta framför en skärm hela dagen. Stolen dödar. Men att stå i en dimma av cancerogener eller vid ett berg och borra till sig karpaltunnelsyndrom kanske man dock bör undvika.
Det tror jag starkt på, även om man har ett "dåligt" fysiskt jobb så tror jag man kan klara sig undan skador med styrketräning.
Exempelvis målare som kan få problem med axlar.

Diomedea exulans
2018-03-19, 10:32
Det tror jag starkt på, även om man har ett "dåligt" fysiskt jobb så tror jag man kan klara sig undan skador med styrketräning.
Exempelvis målare som kan få problem med axlar.

Omvänt tror jag att ett tungt fysiskt jobb kan vara bra prehab. Mina axlar var väldigt bra när jag var ställningsbyggare, troligtvis fick sig rotatorkuffarna lätta genomkörare när jag lyfte upp lätta saker på axeln hela tiden. (Sen var ryggen lite fuckad, men det är en annan femma.)

trädgårdsmöbel
2018-03-19, 12:11
Att människor med hårda slitsamma fysiska jobb dör före de går i pension och att folk som sitter mestadels still på jobbet lever tills de är 90 verkar ha undgått den kollektiva expertisen. Nu är det inget fel på att vare sig jobba hårt fysiskt och/eller träna som en besatt och bygga upp sig till ett 100kgs muskelpaket, men att tro att det skulle vara hälsosamt (där hälsa främst avgörs i förväntad livslängd) är hyfsat pantat. Källa på det? *facepalm*

Hemi
2018-03-19, 13:23
Det är en sak att arbeta en period då och då, en annan saka att göra det hela livet.

I min morfars generation dog nästan alla som gjorde samma sak mellan 40 och 60, endast han blev riktigt gammal och de vara alla slut i ryggen, ingen kunde räta sig ordentligt upp. Men ingen grät över det, alla var glada och jobbade fortfarande med olika grejer hemma. De var ganska stolta.

micke81
2018-03-19, 20:46
Etikettering av bilbatterier. Tänk er en lagerkorridor fylld med lastpallar med bilbatterier,pilla loss alla etiketter från översta lagret och sätt dit nya etiketter medans du flyttar batterierna till en ny pall,klar med översta lagret? grattis du har ett nytt översta lager att påbörja..
Vissa batterier kom utan syra,dessa fylldes enligt liknande system.

Montering packning,stoppa ned en skumgummibit i en låda,därefter ett par detaljer,nästa skumgummibit,ett papper,vik igen locket ,på med etiketten därefter nästa och nästa och nästa och nästa..

Slipa och polera rostfria detaljer,från några gram styck till 15kg tunga till fin ytfinhet modell spegelblankt med en blandning av handhållna och stationära maskiner 8 timmar om dagen är även det ganska spännande i längden vissa prylar tar någon minut andra närmare en vecka.

Jobb som faktiskt fortfarande existera men som kanske inte är så vanliga längre.
Helt ok faktiskt när man väl lärt sig uppgiften tillräckligt väl för att kunna lyssna på radio och bara nöta på.

baktung
2018-03-19, 22:01
Att människor med hårda slitsamma fysiska jobb dör före de går i pension och att folk som sitter mestadels still på jobbet lever tills de är 90 verkar ha undgått den kollektiva expertisen. Nu är det inget fel på att vare sig jobba hårt fysiskt och/eller träna som en besatt och bygga upp sig till ett 100kgs muskelpaket, men att tro att det skulle vara hälsosamt (där hälsa främst avgörs i förväntad livslängd) är hyfsat pantat. Källa på det? *facepalm*
Det optimala ligger förstås nånstans mellan extremerna att sitta stilla hela arbetstiden eller att göra lite för tunga monotona lyft hela arbetstiden. Dock är jag rätt övertygad om att man hellre bör röra på sig mer eller mindre hela tiden än att röra på sig för lite. "Constant moderate physical activity" formulerade sig poppisdoktor Mosley i ett av sina program, efter att ha kommit fram till att det skulle vara optimalt för hälsan. Mer källa än så tänker jag inte försöka närma mig men det klingar ikapp med mitt sunda förnuft att det skulle stämma.

Orsaken till att många med fysiska jobb dör i förtid är väl i främsta hand att de tar sämre hand om sig själva. Röker och hinkar varje helg, och skiter i att motionera. Mer medvetna personer brukar av en anledning ha de stillasittande jobben och förstår att väga upp sin dagliga inaktivitet med tillräcklig dos motion. Många fysiska jobb behöver liksom inte vara så slitsamma som de blir när kroppen aldrig ges en möjlighet att återhämta sig. Sen är det lätt att skylla på ett hårt arbetsliv när man sitter där som förstörd 60-åring med inre organ som lirar på upphällningen av det osunda levernet.

Rikard Jansson
2018-03-19, 22:07
Jag har haft några. Stod ett halvår och matade plankor från ett rullband till ett annat, vet inte vad de vägde men har man densiteten på trä så: 225*50*3000 millimeter. Stod på samma företag i ytterligare ett halvår och packade pellets, maskinen matade ut en 16 kg säck var sjätte sekund ner på ett bord som var en meter högt, plocka upp säcken (fast efter någon vecka lärde man sig packa så fort att man kunde fånga den, gå uppför två trappsteg bakom sig, lägga den på en pall och mosa till den. 52 säck per pall, oändligt med pall :)

Mitt senaste jobb var sjukt repetetivt då jag bockade i en legoindustri, alltså kanske samma detalj i tusental, en vecka i rad. Tack vare att jag var i den form jag är i, kunde vi sluta leja bort bokningen av en viss detalj, som vägde 73 kg styck, till någon egenföretagare som inte är lika bunden av dagens regler kring ergonomi osv. Så de stod jag och bockade halva arbetsveckan, dvs 20 timmar i veckan i cirka 7 månader.

Tankeeliten på kolozzeum kommer såklart säga att det här gjorde mig svinstark! Under varje period tappade jag typ 10% av 1RM i bänk... Men fick ut något av det iallafall!

... Ont i ryggen :D

Hemi
2018-03-19, 22:13
baktung,
Ja det finns nog exempel på det, det var tydligt i UK när jag jobbade som sophämtere där för rätt länge sedan. Svårt att jobba som en maskin år ut och år in, utan att ta en öl på kvällen och går till puben på helgen. I UK, USA mfl länder och kanske Sverige snart är snabbmat billigare och det blir vad man äter.

Fast, det kan lika gärna vara åt andra hållet, folk med mer utvecklade jobb som har råd att konsumera mer alkohol, cigg och droger, går på kokainfester och vad allt det är. Sett mycket sånt där pengar går till allt möjligt party som sopgubbarna aldrig skulle komma nära.

Och, som industrislusk etc får man ofta småskador som växer och blir till större problem, och man utsätts för miljöer som inte är så bra.

jag har trivts bra som skogs/parkarbetare dock, ett av ina favoritjobb.

Hemi
2018-03-19, 22:30
Jag har flygt mycket och av någon anledning "känner" man folk som flyger i arbetet, de har ofta lite slitna kostymer, bistra ansikten och dricker ständigt. Man har de där typiska samtalen där man pratar ledigt innan flyget går, säger inte hej, inte hejdå, bara det vanliga skrockandet. På flyget när man får de där gratisflaskorna med vin säger de ofta "-kan jag få några flaskor vin tack" på engelska och varje gång tar de minst 2 flaskor och gratissprit om det finns. Flygvärdinnorna verkar vara vana. De har någon slags Trump stil om man säger så. Något sopgubbarna aldrig skulle distra sig till de få ggr de åker på semester. Så jag tycker det är lite orättvist att rakt av säga att det är pga levnadsstil som grovarbetare lever kortare.

baktung
2018-03-19, 22:37
baktung,
Ja det finns nog exempel på det, det var tydligt i UK när jag jobbade som sophämtere där för rätt länge sedan. Svårt att jobba som en maskin år ut och år in, utan att ta en öl på kvällen och går till puben på helgen. I UK, USA mfl länder och kanske Sverige snart är snabbmat billigare och det blir vad man äter.

Fast, det kan lika gärna vara åt andra hållet, folk med mer utvecklade jobb som har råd att konsumera mer alkohol, cigg och droger, går på kokainfester och vad allt det är. Sett mycket sånt där pengar går till allt möjligt party som sopgubbarna aldrig skulle komma nära.

Och, som industrislusk etc får man ofta småskador som växer och blir till större problem, och man utsätts för miljöer som inte är så bra.

jag har trivts bra som skogs/parkarbetare dock, ett av ina favoritjobb.
Folk som sitter om dagarna, eller åtminstone inte sliter fysiskt, har rimligtvis mindre behov av fysisk återhämtning på sin lediga tid. Det är sant. Då har man marginal att leva osunt och kan ändå klara sig länge. Grovarbetaren har inte råd att supa bort sin vilotid.

Jo, direkt skadliga miljöer bör vara det första man får lära sig att verkligen försöka undvika i sitt val av arbete. Och det kanske är lätt att hävda för någon som haft möjlighet att välja och vraka, men sitter man kvar på ett jobb med höga halter av gifter i miljön får man lite skylla sig själv. Nuförtiden åtminstone.

Parkarbetare kan absolut vara ett utmärkt jobb om man prioriterar god hälsa.

Patriarch K
2018-03-19, 22:54
Låter på vissa av er som att detta är något "som man gjorde förr". Vafan? Jag är fortfarande relativt ung och bara för 10-12 år sedan så höll jag på med sådana jobb när jag var i tonåren. Satte på 100000 gummibrickor på skruvar, vek 100000 lådor, spikade 100000 träpallar, svetsade ihop 100000 moduler etc etc...och jobben existerar fortfarande och när man bor på mindre orter så pysslar ungefär 50% (jag gissar bara) av alla vuxna människor just nu med monotona enkelspåriga okvalificerade jobb.
Millennials är folk som är födda 1985 och framåt och de kan verkligen inte tänka sig att göra någonting som är jobbigt. Jag är en av dem och hela min bild på arbete förstördes av alla pissjobb, men nu gillar jag att jobba!

Hemi
2018-03-20, 03:39
B7pxHtAlGQo

Visst fan hade man velat knega nere i frihamnen på 80-talet.

Äta mackor och snacka skit med allt möjligt konstigt folk.

Såg filmen nu på storbilds TV. Jag bodde i Sverige något år, bland annat Göteborg. Bästa staden i Sverige. Det var kul att se filmen, de gör ju en poäng av hur det var förr men nu är denna film gammal.

Det han säger runt 21:00 att han fick vänta på arbete men fick åka hem, så jobbade jag i UK, för inte så värst länge sedan. Jag väntade som längst 8 timmar efter att ha kommit 04:30. Då fick jag gå ut på runda, sopor, jobba 5 timmar, sen gå hem. Långt i från mitt sämsta jobb dock. Men de äldre var slitna. Bråk med folk i bland, knogjärn i vissa truckar, ibland stal de bilen och körde iväg, en sopgubbe morfar, endast 40 år dock, blev ihjälslagen på mitt distrikt.

Hemi
2018-03-20, 04:01
Stod förresten på Älvsborgsbron när dockan flöt i väg med svenska flaggor, även om jag inte har någon anknytning till hamnslitet där så kändes det lite sorgligt ändå, som ett stycke historia som försvann. Tycket Göteborg har gjort ett mycket bättre jobb av staden än vad Stockholm har gjort med hamnarna.

Bjorneman
2018-03-20, 15:51
Vilken tur att ni är så höggradigt begåvade. :)

dodie
2018-03-20, 17:03
Gipsa väggar på gigantiska byggen är väl ganska tungt och enformigt. När man byggde om stora teatern i Stockholm var det vissa på mitt dåvarande jobb som gick där och gipsade i 1-2år :D

Bärsärk
2018-07-16, 18:57
https://www.svtplay.se/video/18367762/himlens-morkrum

Akerhage
2018-07-17, 07:37
Jag jobbade på ett bemanningsföretag som skickade ut mig till en fabrik där man satte en stor rulle med ca 500.000 små små gula prickar på. Så man spände upp rullen med prickar mellan två "hållare" och kunde veva med en vev så att man kunde syna alla prickar. Det jobbet gick ut på var att kolla om dessa små prickar inte var smutsiga, vid minsta smuts på skulle man avlägsna dem. Varje rulle tog ca 8-10h att syna.

Tror jag klarade en vecka där, något mer innan jag gav upp. Jag drömde om prickar på nätterna.
Typ såhär såg rullen ut med prickar på. Som man då snurrade runt för att på så sätt kontrollera alla rullens prickar.
http://forumbilder.se/H7G4S/rulle.png

Langster
2018-07-17, 08:42
Vad skulle rullen användas till när den var granskad?

blåvitt
2018-07-17, 09:03
Vad skulle rullen användas till när den var granskad?

Uppdatera din journal!

Akerhage
2018-07-17, 09:52
Vad skulle rullen användas till när den var granskad?

Jag tror att alla dessa prickar var någon form av komponent till elektroniksaker, möjligen mobiltelefoner. Fast jag minns inte riktigt. Detta var säkert 15 år sen nu.

Ett Orm
2018-07-17, 11:11
Etikettering av bilbatterier. Tänk er en lagerkorridor fylld med lastpallar med bilbatterier,pilla loss alla etiketter från översta lagret och sätt dit nya etiketter medans du flyttar batterierna till en ny pall,klar med översta lagret? grattis du har ett nytt översta lager att påbörja..
Vissa batterier kom utan syra,dessa fylldes enligt liknande system.

Montering packning,stoppa ned en skumgummibit i en låda,därefter ett par detaljer,nästa skumgummibit,ett papper,vik igen locket ,på med etiketten därefter nästa och nästa och nästa och nästa..

Slipa och polera rostfria detaljer,från några gram styck till 15kg tunga till fin ytfinhet modell spegelblankt med en blandning av handhållna och stationära maskiner 8 timmar om dagen är även det ganska spännande i längden vissa prylar tar någon minut andra närmare en vecka.

Jobb som faktiskt fortfarande existera men som kanske inte är så vanliga längre.
Helt ok faktiskt när man väl lärt sig uppgiften tillräckligt väl för att kunna lyssna på radio och bara nöta på.

Ett liknande jobb hade jag i tio år, var rätt bra på sitt sätt. Låg belastning när man kunde det och väldigt fritt. Tyvärr gav händerna upp.

Nu har jag ett ännu mer hjärndött jobb - jobbar i en press som riktar vevaxlar - men också det med låg belastning och väldigt fritt med tider och allt annat, bra folk på jobbet också. Får som tur är hoppa in lite här och var när det fattas folk samt lite andra uppgifter då och då.
Som livet ser ut nu passar det mig bra, många poddar och ljudböcker blir det också.

Men sådana här jobb är så repetitiva att det blir tufft för kroppen i längden så man bör passa sig.

Nipkiss
2018-07-18, 03:21
Jobbar som maskinförare i en underjordsgruva. Kör samma sträcka (1.6km tur och retur) ca 70-80 gånger per skift. Rätt enformigt.

supercharge
2018-07-18, 21:04
Redan Adam Smith noterade det här. Det råkar tyvärr vara så att det är mer mycket effektivt att sönderdela en tillverkningsprocess i pyttesmå beståndsdelar. Vi kan producera många, många fler brödrostar om folk står och upprepar ett enda montont och hjärndött arbetsmoment hela dagarna istället för att de anställda ska vara stolta yrkesmän och bygga en hel brödrost från start till mål och faktiskt skapa en helhet (produkt) som de kan känna stolthet, mening och glädje av.

Det här var ett problem enligt Smith och därför skulle arbetarna få stimulans på annat sätt, vilket inte riktigt lyckats. Det är möjligt att jag romantiserar lite men före industriella revolutionen utfördes produktionen inom skråväsendet. Då var man gesäll för att så småningom bli mästare och den medeltida brödrosten hade gjorts av någon som var respekterad för sin yrkesskicklighet. Det känns ändå som man har tappat något där när den moderna yrkesmänniskan under en dag gör 5000 monteringar av samma plastflärp och sedan ser i kors efter dagens slut och så småningom blir sjukskriven.

Nu robotiseras iofs många av de här jobben så problemet löser väl i viss mån sig självt.