handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om intressen och hobbies


shadowfire
2018-03-16, 09:32
Samlingstråd för att allmänt diskutera olika intressen, kanske hitta likasinnade eller inspirera andra till att prova nya intressen och hobbies.

Vilka intressen och hobbies har ni? Något hobby eller något intresse som ni är nyfikna på att prova längre fram?

shut teh face
2018-03-16, 09:43
Samlingstråd för att allmänt diskutera olika intressen, kanske hitta likasinnade eller inspirera andra till att prova nya intressen och hobbies.

Vilka intressen och hobbies har ni? Något hobby eller något intresse som ni är nyfikna på att prova längre fram?
Jag gillar det klassiska, träning, böcker, film, tv-serier, musik, datorspel
Sedan gillar jag vandring, snöskoter och allmänt fjälliv.

Sedan har jag lite andra intressen som jag inte utövar så ofta förutom när jag träffar vissa kompisar, mest brist på engagemang att hitta folk här i närheten .. exempel brädspel.

Jag har länge funderat på att engagera mig idéellt i någon förening och/eller börja träna lagsport. Men tiden är knapp med småbarn och arbete.

En annan sak jag länge velat prova på är finsnickeri, men här känner jag verkligen att tidsbristen slår in.

Jag ser framför mig att man har för mycket tid över sen när barnen blir stora. :D

shadowfire
2018-03-16, 09:44
Just nu så är mina huvudsakliga intressen;

Bergsbestigning
Snickra/bygga
Filmregissering
Videoredigering
Datorspel
Traillöpning/tävlingar
Styrketräning
Film, både hemmabio och bio
Författande (skriva böcker)
Försöka lära mig åka längdskidor
Utflykter/roadtrips

Vad jag vill prova på längre fram;

Pistolskytte (gå med i en förening/klubb)
Skärmflygning
Lära mig fota bättre bilder
Paintball (återuppta, har tävlat tidigare)

Tidigare intressen som jag lagt ner;

Fallskärmshoppning
Partaj/fest
Luftgevärsskytte
Softairgunevent


Verkar dock vara svårt att komma med i en skytteförening, eller åtminstone här i stan verkar det som att man får stå i kö och behöver få en rekommendation mm. Är det någon här som har licens?

shut teh face
2018-03-16, 09:45
Ahaa juste du hade inte barn va.. :D

shadowfire
2018-03-16, 09:47
..
Sedan har jag lite andra intressen som jag inte utövar så ofta förutom när jag träffar vissa kompisar, mest brist på engagemang att hitta folk här i närheten .. exempel brädspel.

Ah brädspel, fasiken det var länge sedan. Sjukt kul dock, men har inte spelat på flera år. Förr i tiden spelade jag rollspel också, alltså klassiska Drakar & Demoner, Mutant mm. Var riktigt skoj att samlas ett gäng vänner för en spelkväll.

shadowfire
2018-03-16, 09:48
Ahaa juste du hade inte barn va.. :D

haha nej då hade det stått "bygga lego", "köra radiostyrda fordon", "åka stjärtlapp" :D

delta_mats
2018-03-16, 10:25
Har ganska många hobbys/intressen. De är säsongsberoende och sen utövar jag dem i större/mindre omfattning i perioder.


Styrketräning - periodare året runt.
Disc golf - sommar/höst.
Fiske - mest gäddfiske.
Fjällvandring - sommar/höst, vore trevligt att gå på tur med skidor någon gång.
Slalom gärna offpist - vill testa gå på topptur.
Längdskidåkning - återupptagit.
Motorcykel - gärna spännande semestermål.
Klättring - lite vilande för stunden.
Kajak - testat och utvecklar gärna mer.
Långfärdsskridskor - åkt lite och åker gärna mer.
Sportdykning - har cert men inte dykt på länge.

Slartibartfast
2018-03-16, 10:44
Träning (i huvudsak styrka), läsa böcker, spela gitarr, fotografering.

Jag är jämndålig på allt. men det är mina intressen.

Sen film+serier är ju nåt som alla gillar.

MackeJuve
2018-03-16, 11:52
För få :D

- Styrketräning
- Löpning
- Uteliv/öl
- Fotboll

Kan inte skriva friluftsliv och stå för det då jag är ute för lite i naturen för att det ska gillas. Men det och kanske videoredigering skulle jag vilja addera i år. Skriva tycker jag också om men även det görs det för lite av. Blir mest långa, lagom seriösa matchrefererat om våra Korpen-matcher :D Utför en svensk klassiker i år men det är inget intresse, bara en sak man gör.

Kabuto
2018-03-16, 14:04
- Figurspel, Warhammer 40k, där man målar figurer och spelar mot varandra. Riktigt skoj att både samla, bygga, måla och spela.
- Media, klumpar ihop allt, ser mycket bio, film,serier osv.
- Kajak, väldigt sällan, har en fin kanotklubb där det är princip gratis att hyra men det är svårt att få med nån, skulle vilja paddla mer i sommar, upp för älven med tält och utrustning hade varit riktigt skoj.
- Vandring, vill komma iväg och göra mer sånt igen också, blir alldeles för sällan.
- Snöskoter, jävligt skoj men tycker säsongerna är för ojämna för att berättiga alla kostnader för att äga själv. Har väldigt bra läge för det dock, kan köra direkt från garaget till leden.
- Bågskytte och Pistolskytte vill jag prova på! Finns klubbar här i stan. Måste bara orka sig iväg.
- Discgolf, alldeles för sällan senaste åren, vi har flera banor i världsklass nån kilometer från huset.

BelowAverage
2018-03-16, 14:19
- Böcker (sakta mer populärvetenskapligt / filosofiskt till nackdel för fantasy / sci-fi, snart läser jag väl poesi eller något annat gubbigt)

- Styrketräning

- Vandring, men har mest blivit 1-2 turer per år. Det är iaf kul och jag begår gott om misstag att lära av varje gång xD

- Film. Serier är nästan alltid tråkigt däremot.

- Bågskytte. Vill djupdyka och nörda ned mig i detta och lär nog gå med i en skytteklubb för det sociala om inte annat. Hade det varit lagligt hade jag kanske ägt ett gevär istället. Drömmen vore ju att kombinera bågskytte, vandring och självförsörjande tjuvjakt :d

- Gaming

- Dykning. Det känns däremot inte skitkul att dyka i Sverige så det blir mest när jag reser. Men iofs är det fint att dyka i svenskt vatten också så fort man kommer från känslan av "det måste vara exotiskt". Det vore kul (men för dyrt just nu) att ha en liten båt att åka ut med samt äga dykutrustning + kompressor.

Aryt
2018-03-16, 17:41
Bra initiativ, kul med en tråd riktad mot killar! Har varit så mycket tråkiga trådar nu ett tag.

Patriarch K
2018-03-16, 17:47
Programmering, folkmusicerande, sjunga i kör, klättring, resande, glida runt i naturen, samla på retrospel, träning och all form av skapande på hobbynivå.

Scratch89
2018-03-16, 17:56
Jag är jämndålig på allt. men det är mina intressen.

Sen film+serier är ju nåt som alla gillar.

Exakt så. Jag är halvbra på många saker.
Däremot är jag rätt så nördig på mitt jobb men det är ju bara tråkigt.

Kollar mycket Starcraft 2 men kan knappt hålla isär ligorna. Lyssnar och spelar mycket musik men kan typ två skalor. Ser på mycket film men egentligen bara filmer från Hollywood.

Diomedea exulans
2018-03-16, 19:21
Jag vet inte riktigt vad som räknas som hobbyer. Men om vi räknar "allt jag gör som inte involverar en basal koppsfunktion som jag gör bara för att det är roligt":

- Fjäderfäskötsel är utan tvekan min största hobby. Med betoning på höns. Jag sköter om myskankor också, men de är inte lika roliga. Höns är lättare att få kontakt med och lättare att göra nöjda. Det är fullt möjligt att gäss, kalkoner, vanliga ankor, påfåglar, pärlhöns, fasaner etc är lika roliga, men jag har inte haft möjlighet att uppleva det ännu. Det är rentav möjligt att kossor, hundar, katter, får osv också är lika roliga.

Jag gillar att bara vara nära dem, det är något med deras närvaro som har en väldigt välgörande verkan på själen. Kanske det faktum att de lever totalt i nuet, och att det smittar av sig. Och att de konstant är nyfikna. Sen gör de komiska grejer ganska ofta, utan att veta om det, förstås, för en fågel har inget sinne för humor. Och det är intressant att genom att betrakta dem lära sig om deras betéende, på samma sätt som det är intressant att se en naturdokumentär. Det finns alltid något nytt att lära sig. "Varför föredrar de att sitta där istället för där? Varför dricker de hellre ur den skålen än den? Hur reagerar de om jag förändrar deras inhägnad sådär? Det är en skön känsla när man lyckas räkna ut något och baserat på ens nyvunna vetande förbättrar deras tillvaro. Till exempel om de vägrar lägga ägg i ett rede och istället lägger ägg utomhus, man förändrar redet så att det mer påminner om stället där de lägger ägg, och de börjar lägga ägg i redet istället.

Sen är det skönt att röra på sig, vilket det innebär när man byter deras mat och vatten, mockar hos dem, snickrar på deras inhägnad, osv.

- Nätraggning är en stor hobby. Dvs att jag surfar runt bland presentationer eller bilder (beroende på hur appen/sidan funkar), gillar, och skriver meddelanden. Att få kontakt med en kvinna (i egenskap av heterokille) av samma intelligensnivå som en själv och börja ett ömsesidigt flörtande där båda parter lägger in verbala stötar och pareringar i en eskalerande svärdsdans av ord är nästan det mest underhållande som finns. Det är egentligen varken sexet eller nakenbilderna jag är ute efter, det är det där "verbala motjucket", som en person uttryckte det.

Nätraggning är något jag ägnar mig åt väldigt ofta, jag loggar in på Badoo eller Happy Pancake och slentrianraggar när jag inte orkar göra något annat.

- Att skriva på Kolozzeum. Jag gör det så mycket att det är värt att komma på tredje plats på den här listan. För flera år sedan skulle jag skrivit "skriva på nätforum", men flera av dem har försvunnit; alternativ-forumet har dött, imdb-forumet och lunarstormforumet har blivit avstängt, Game of Thrones-forumet har jag fått slut på idéer att skriva på och helgonforumet har blivit hijackat av feminister. Nätforum ger mig en frihet som jag inte finner IRL. Jag kan ta ut svängarna lite, experimentera med min identitet som jag inte skulle kunna i verkligheten, eftersom smällarna av negativa utsvävningar skulle bli värre. Jag kan ta att bli bannad av King Grub, men jag kan inte ta att bli portad från min morbrors hus. Jag kan gå vidare efter att tre kvinnor i detjingtråden tycker jag är ett avskum, men inte om tre kvinnor i min klass tycker det.

Sen har vi det enkla faktum att jag älskar att uttrycka mig i skrift. Det måste jag ju göra... I skrift. Det går inte att göra IRL. Och kolo inspirerar mig till att skriva nya grejer hela tiden.

- Rita skämtteckningar. Ritandet är tråkigt, det är ett medel till ett ändamål, men skämtandet är roligt. Om jag kunde komma på skämtteckningar tre gånger om dagen skulle jag inte göra något annat hela dagarna. Men nu funkar det ju så med den gudomliga inspirationen att man inte har någon kontroll över den, och den behagar oftast hålla sig borta månader i sträck.

- Ser på TV-serier. Preacher, Game of Thrones, Gotham... Finns inte så mycket att säga här, mitt TV-serietittande skiljer sig nog inte från andras.

- Se på film. Samma som ovan.

- Läsa böcker.

- Zoologi, speciellt gällande coola djur, som dinosaurier och människoapor. Hör ihop med punkt ett. Intresset tar sig i uttryck att jag klickar på spännande djurlänkar som dyker upp på Facebook, kollar lite i zoologibloggar ibland, läser skötselråd om djur... Ett tag nördade jag in mig på hundraser, flera år i sträck, och jag kan fortfarande titta på en hund och gissa vilken ras den är i hälften av fallen.

Om jag någon gång får ett eget hus ska jag nog skaffa en herrans massa djur.

- Brädspel. Obs: Bara brädspel som inte tar mer än en ett par timmar i anspråk per spelomgång, från att börja lära sig reglerna tills spelet är klart. Risk, Ticket to Ride, Blokus och Trivial Pursuit ingår definitivt. Warhammer och rollspel ingår definitivt inte. Att sitta 4-6 personer och spela ett roligt brädspel, utan distraktioner som musik i bakgrunden, är enligt mig den optimala formen av mänskligt umgänge.

- Hör ihop med några tidigare punkter, men: Slösurfa runt på internet. Scrolla igenom Facebook, klicka runt på imgur, osv.

- Läsa böcker. Allt från faktaböcker om djur till långa romaner som A Song of Ice and Fire. Gärna på datorn, gärna på engelska.

trädgårdsmöbel
2018-03-16, 19:39
Jag gillar att lyfta skrot och skriva passivt aggressiva inlägg med en underton av rasism på internet.

r3mpuh
2018-03-16, 20:08
Sova, i långa perioder.

Yes
2018-03-16, 20:22
Jag gillar att lyfta skrot och skriva passivt aggressiva inlägg med en underton av rasism på internet.
Du är dum i huvudet men ändå rätt underbar.

Roquefort
2018-03-16, 20:28
Jag gillar att lyfta skrot och skriva passivt aggressiva inlägg med en underton av rasism på internet.

Underton vet jag inte, den är stark och tydlig.:naughty:

micke81
2018-03-17, 17:17
Träning,snabba motorfordon,utmaningar och friluftsliv.

Överväger att utöka med en kajak och skytte.

agazza
2020-02-03, 17:18
Bump

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Illustrerade mannen
2020-02-03, 21:46
Rätt trist...
Utan inbördes ordning:
Lyfta skrot på gym
Sprattla i asiatisk pyjamas
Tatueringar
Läsa böcker
Familjen
Jobbet
Cykla mtb

Ett Orm
2020-02-04, 20:32
Träning även teorin runt.
Böcker, nu mest lättsamma ljudböcker dock.
Trädgåd och odling samt bonsai.
Fiske och friluftsliv
Knivar och knivslöjd
Djur, växter och natur.
Allmän vetenskap eller vad man nu ska kalla det.
Disskutera saker är kul, helst irl, ämnet är egentligen oviktigt men det är ju bra om man kan iaf lite om det..

Mycket av det som tex bonsai och knivslöjd mm blir det att jag läser mer än faktiskt håller på med pga tid och ork, men själva intresset finns där.