handdator

Visa fullständig version : Två års träning borta på 4 månader


KoloKille
2018-03-14, 11:24
Tjenamors,

Hade styrketränat 4-5 pass i veckan utan avbrott i cirka två år när jag i december tvingades bort från träningen. Jag var mer eller mindre sängliggande med dålig kost fram till slutet av februari och har först nu kunnat träna igen. Jag lyckades under uppehållet förlora massor i muskelmassa och öka i fett. Jag väger lika mycket som förut men mina magrutor är borta och jag har inga definitioner.

Jag hade väl egentligen inte några jätteimponerande stats innan jag tvingades ta ett uppehåll, men jag kände att jag var på rätt väg:

Bänk: 100 kg x 8
Mark: 180 kg x 4
Böj: 125 kg x 10 (atg)
Kroppsvikt: 90 kg

Jag maxade aldrig men det är mina stats under set.


Har börjat träna igen och jag är fruktansvärt svag. Har förlorat mellan 20 och 50% i vikt och/eller reps i alla övningar. Tyckte det var tungt med 60 kg x 10 i knäböj häromdagen...

Förutsatt att jag äter typ 2,5 gram protein per kilo kroppsvikt och tränar hårt: Hur lång tid tror ni att det tar för mig att komma tillbaka? Vill ligga på ett lätt underskott också då jag ökat i kroppsfett. Är det dumt att ligga på underskott? Vill ju inte öka mer i kroppsfett än jag redan gjort.

Är det någon som har en kvalificerad gissning eller egna erfarenheter av uppehåll? Kommer muskelminnet att rädda mina gainz?

Filipb
2018-03-14, 11:27
Ha tålamod. Du kommer komma tillbaka. Jag laddade upp inför min första tävlingsdeff med 6 veckors körtelfeber. Kommer ta längre tid att komma tillbaka vid underskott, men du kommer definitivt komma dit. Gör inget dumt och acceptera var kroppen är nu, så kommer du så småningom komma tillbaka

KoloKille
2018-03-14, 11:29
Ha tålamod. Du kommer komma tillbaka. Jag laddade upp inför min första tävlingsdeff med 6 veckors körtelfeber. Kommer ta längre tid att komma tillbaka vid underskott, men du kommer definitivt komma dit. Gör inget dumt och acceptera var kroppen är nu, så kommer du så småningom komma tillbaka

Hur mycket tappade du då? Hur lång tid tog det för dig att komma tillbaka från det?

Beemel
2018-03-14, 11:58
Min tummregel är att det tar ungefär halva uppehållstiden innan jag är tillbaka där jag var innan ett uppehåll. Har stämt ganska bra genom åren.

KoloKille
2018-03-14, 12:02
Min tummregel är att det tar ungefär halva uppehållstiden innan jag är tillbaka där jag var innan ett uppehåll. Har stämt ganska bra genom åren.

Okej, det låter ju inte så farligt i såna fall. Inte ens om det skulle ta hela tiden skulle det vara så farligt. Var rädd för att det skulle ta typ ett år.

Diomedea exulans
2018-03-14, 12:04
Min tummregel är att det tar ungefär halva uppehållstiden innan jag är tillbaka där jag var innan ett uppehåll. Har stämt ganska bra genom åren.

Har läst det för andra också, men tycker snarare det tar dubbla tiden för mig. 2 månaders uppehåll kräver 4 månaders träning för att ta igen, osv.

ARMSTARK
2018-03-14, 15:25
Jag låg på sjukhus i nästan ett år och tappade extremt mycket, speciellt kondition, orkade knappt gå upp en våning i trappor. Ca 6 månader senare tränade jag på ungefär samma vikter som innan, tom starkare i vissa övningar. (Det mesta var tillbaks redan efter ett par månader så oroa dig inte.)

Kev88
2018-03-14, 19:46
Min tummregel är att det tar ungefär halva uppehållstiden innan jag är tillbaka där jag var innan ett uppehåll. Har stämt ganska bra genom åren.

Det verkar stämma ganska bra, jag tvingades till vila/rehab i 1 år och 8 månader och om jag fortsätter att öka så som jag har gjort dom senaste 4½ månaderna så kommer jag vara tillbaka på kortare tid än halva den tiden som jag var borta.

TheDoctor
2018-03-14, 22:30
Det sämsta du kan göra är att ge upp. Bara fortsätt hamra så kommer du dit där du var och förbi.

bighulken
2018-03-15, 04:31
Det kommer tillbaka.....
Det finns ju muskelminne i kroppa!!......
Och det är lättare att få något, som man redan haft, än att få något man inte haft!!...

Dvs....det tar längre tid att bygga upp något(muskler), man inte haft förut, någon gång i livet....äön att rehabba tillbaka muckler man redan haft, någon gång........Kanske?..................lägger jag till, för alla är vi olika.