handdator

Visa fullständig version : Hur många som roidar tävlar inte i fitness?


camarade
2018-03-12, 18:16
Någon sorts broscience-gissning skulle vara att 80% av de som roidar på mitt lokala gym är folk som tävlar.

Resterande 20% består av dörrvakten (nej, inte plural, han dörrvakten) och en och annan +40-are med ett brinnande intresse för träning ur ett medicinskt perspektiv ("stora gubben som kan allt").

Har inte observerad några kids, dock väldigt unga på mitt gym (gymnasieelever) så det kanske smyger sig på senare när de får sitt första jobb och kan beställa spännande saker på Internet™. Om de inte redan har gett upp tills dess, då bara träna armar tenderar resultera i att hen så småningom hamnar i samma skafferi som nyårslöftena.

Hur ser det ut på erat gym? Antingen spekulativ broscience, eller statistik baserat på mer vetenskapliga metoder (kanske en bra YouTube-video, "Hej, tar du steroider?") Follow-up video: Mysterious Death On Gym - Owner Blames Smith-Machine.

mulliy
2018-03-12, 18:17
Skulle nog säga att en bra bit över hälften av dom som roidar på gymmen jag brukar besöka inte tävlar.

Rahf
2018-03-12, 18:18
Om man bara ser till fysisk presentation så skulle jag gissa på < 5% av männen som tränar samma tider som jag, och ingendera verkar vara tävlande. Det är då på ett litet Friskis-gym.

King Grub
2018-03-12, 18:21
2011. Säkert högre nu.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3155322/

Lillleif
2018-03-12, 18:48
2011. Säkert högre nu.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3155322/

Härlig observationsstudie där:

Thus the observers were required to make estimation of how likely it was that the gym user used AAS based on what he/she could observe at that particular time, mainly by looking at body characteristics which indicate the likely use of AAS: body constitution, body size, extent of acne, scars tissues but also appearance, particularly aggressive behaviour.


Undrar om 'particularly aggressive behaviour' inkluderade att studieobjekten i fråga kom fram och undrade "Vad fan glor ni på?!" :)

Köttis
2018-03-12, 20:14
Hur vet ni som svarat, vilka som roidar? Har ni frågat eller det ni som säljer till dem?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Bubblan84
2018-03-12, 20:22
Ingen aning, men vet att två snubbar blev avstängda på mitt gym nyligen. Har inte sett någon annan som ser misstänkt ut faktiskt, men man vet ju aldrig ändå. Möjligen någon som smygroidar utan vidare resultat.

King Grub
2018-03-12, 20:29
Hur vet ni som svarat, vilka som roidar?

Har många bekanta och vänner där det inte är någon hemlighet oss emellan.

vicarious
2018-03-12, 20:33
Tränar på ett ganska litet gym, ca 800 medlemmar i dagsläget. Inte så många som tävlar, ett dussin kanske, minst hälften av dessa är kvinnor. Har svårt att tänka mig att någon på mitt gym roidar överhuvudtaget, finns ingen som är särskilt varken stor eller stark.

Men då allting pekar på att det är vanligare än man tror nuförtiden så finns det säkert någon som tar något.

frys
2018-03-12, 20:37
tror knappast någon roidar på någon av friskis jag brukar vara på. ingen är direkt jättestor eller jättestark

Arne Persson
2018-03-12, 21:12
Jag "roidar" inte, men dricker öl istället... tävlar inte... är man särpräglad då?

smerk
2018-03-12, 21:31
Vissa på gymmet är självklara brukare sen finns det de som är svåra att veta om de tar nått eller inte, iom att jag själv inte har tränat bra tillräckligt länge för att veta vad som är möjligt för mig

Köttis
2018-03-12, 21:37
Har många bekanta och vänner där det inte är någon hemlighet oss emellan.Dock handlade frågan om folk på gymmet och inte i din bekantskapskrets.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

leee
2018-03-12, 21:38
Jag "roidar" inte, men dricker öl istället... tävlar inte... är man särpräglad då?

Har du roidat någon gång i livet?

Arne Persson
2018-03-12, 21:40
Har du roidat någon gång i livet?

Tyvärr inte...

leee
2018-03-12, 21:45
Tyvärr inte...

Det är bra,bara undrar.

King Grub
2018-03-12, 21:51
Dock handlade frågan om folk på gymmet och inte i din bekantskapskrets.

Aha, så mina icke-tränande vänner som dopar sig för skojs skull räknas alltså inte.

leee
2018-03-12, 21:56
Är det lika mycket kontroller på gymmen fortfarande som när polisen var på hugget?

Köttis
2018-03-12, 22:32
Aha, så mina icke-tränande vänner som dopar sig för skojs skull räknas alltså inte.Nej.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Maximal
2018-03-12, 22:46
Oj, efter att ha spenderat flera år i Norge, tränat på 2 av de kändaste byggargymmen i Oslo där 90% tävlar, har tävlat eller har planer på det, använder I princip alla doping. Det pratas öppet om det, säljs och ingen bryr sig eftersom Norge för några år sedan tillåtit privat bruk.

Ni skulle bli förvånade över hur många som faktiskt använder, trots att det inte märks överhuvudtaget. Vet inte hur många jag snackat med som berättat vad dem går på och vilka doser, men som trots det fått skrattretande dåliga resultat.

Diomedea exulans
2018-03-12, 22:48
Ingen aning, pratar aldrig med folk på gymmet.

leee
2018-03-12, 22:55
Oj, efter att ha spenderat flera år i Norge, tränat på 2 av de kändaste byggargymmen i Oslo där 90% tävlar, har tävlat eller har planer på det, använder I princip alla doping. Det pratas öppet om det, säljs och ingen bryr sig eftersom Norge för några år sedan tillåtit privat bruk.

Ni skulle bli förvånade över hur många som faktiskt använder, trots att det inte märks överhuvudtaget. Vet inte hur många jag snackat med som berättat vad dem går på och vilka doser, men som trots det fått skrattretande dåliga resultat.

Blir väl lurade antagligen.Fake.

sailorman
2018-03-12, 23:02
Ni skulle bli förvånade över hur många som faktiskt använder, trots att det inte märks överhuvudtaget. Vet inte hur många jag snackat med som berättat vad dem går på och vilka doser, men som trots det fått skrattretande dåliga resultat.

Detta är min bild av det också!

Blir väl lurade antagligen.Fake.

Tror snarare det är en blandning mellan övertro på AAS och att folk inte sköter träningen och kosten. Att få tag på äkta AAS är inte svårt nu för tiden.

Maximal
2018-03-13, 00:46
Blir väl lurade antagligen.Fake.

Tror det handlar mer om gener, otillräcklig kost, dålig träning eller liknande. Många av dem som är på köper av varandra eller av en och samma säljare.

Röstar mest på gener. Vissa exploderar i storlek vecka efter vecka av lågdos och halvdan träning och vissa kör skrämmande höga doser och tränar så hårt de kan men växer fortfarande sämre än rena individer.

Bärsärk
2018-03-13, 07:05
Oj, efter att ha spenderat flera år i Norge, tränat på 2 av de kändaste byggargymmen i Oslo där 90% tävlar, har tävlat eller har planer på det, använder I princip alla doping. Det pratas öppet om det, säljs och ingen bryr sig eftersom Norge för några år sedan tillåtit privat bruk.

Ni skulle bli förvånade över hur många som faktiskt använder, trots att det inte märks överhuvudtaget. Vet inte hur många jag snackat med som berättat vad dem går på och vilka doser, men som trots det fått skrattretande dåliga resultat.

Va? Man kanske skulle åka på byggarsemester till Norge.

Arne Persson
2018-03-13, 08:16
Det är bra,bara undrar.

Därav min rena men klena lekamen...:)

trädgårdsmöbel
2018-03-13, 08:25
Jag har uppfattningen (eller mer förhoppningen?) att roidandet gått UPP i åldrarna. Eller så är det att jag själv har blivit gammal och pratar mer med äldre än jag gör med ungdomar. Jag vet folk i 40, 50 och 60-års åldern som roidar. Som kanske har tävlat eller inte ens det.

Edit: Det är något visst, nån slags coolhetsfaktor i att en gubbe på 63 roidar för att han vill bygga muskler och bli starkare.

King Grub
2018-03-13, 09:08
Dopningen har gått ner i åldrarna. Det är inte ovanligt att 10-åringar dopar sig. I alla fall i USA.

Maximal
2018-03-13, 09:12
Va? Man kanske skulle åka på byggarsemester till Norge.

Vilket var exakt anledning till många svenskar som jobbar och bor i Norge. Många yngre jag lärde känna som stannade kvar just för att dem hoppat på och börjat kura, och inte tyckte det kändes lika säkert att åka tillbaka till Sverige och fortsätta.

Idag ser lagen annorlunda ut dock och mer lik Sverige, men Norge år fortfarande långt mer liberala när det gäller doping och droger rent generellt.

MackeJuve
2018-03-13, 09:38
Då ska vi se... Jag har ingen misstänkt men ett par "möjliga". Den största snubben på gymmet skulle väl kunna gå på något, men han är mest stor, långt ifrån hård. Han har dessutom ett gäng år på nacken vad gäller styrketräning så det är långt ifrån osannolikt att han skulle ha kunnat träna sig till sin styrka ren. Har inte noterat så mycket mer från hans sida än reps på 130 kg i snedbänk. Sen finns det ett par yngre killar med rätt bra fysiker, men det stannar också där, vid rätt bra.

Min gissning får bli två-tre. Det finns ett par okej fysiker och typ inget i styrkeväg. Jag kände mig liksom tvungen att berätta för min kompis att "det var en kille som reppade på 190 kg i knäböj!", det var en "stor händelse" på gymmet.

Det är ett F&S, men ett bra sådant. Bra utrustning och träningsmöjligheter vilket man tycker borde locka starka personer.

VoDaresVins
2018-03-13, 11:28
En enda som sticker ut i storlek. Kan finnas flera men isåfall sköter de inget annat kring träningen för att det skulle ge nåt resultat.

Langster
2018-03-13, 17:42
Dopningen har gått ner i åldrarna. Det är inte ovanligt att 10-åringar dopar sig. I alla fall i USA.

Inte ovanligt? Även om det hänt mer än en gång ”i USA” så är det nog extremt ovanligt.

Diomedea exulans
2018-03-13, 17:44
Inte ovanligt? Även om det hänt mer än en gång ”i USA” så är det nog extremt ovanligt.

Jag tycker inte det är konstigt. När jag var 10 ville jag ha snygg kropp med minst lika stor frenesi som nu. Jag var väl 6-7 när jag började förbanna min ölmage och önska att jag såg ut som en He-Man-gubbe.

Det lustiga är att tioåringarna kan få tag i det, dock. Har svårt att se hur det ska gå till utan en välvillig (?) storebror eller förälder.

Agitator
2018-03-13, 17:53
Inte ovanligt? Även om det hänt mer än en gång ”i USA” så är det nog extremt ovanligt.

Var en undersökning som länkades på kolo för inte så länge sedan från Grub som hade ett underlag på ~160k ungdomar från USA.

Var något liknande med 10 procent som svarade att de hade provat steroider innan de fyllt 10 år. Sedan minns jag inte procentsatserna för de andra åldersgrupperna.

poppen11
2018-03-13, 18:10
Var en undersökning som länkades på kolo för inte så länge sedan från Grub som hade ett underlag på ~160k ungdomar från USA.

Var något liknande med 10 procent som svarade att de hade provat steroider innan de fyllt 10 år. Sedan minns jag inte procentsatserna för de andra åldersgrupperna.

Vad tror ni skulle hända om vi skickade ut en sådan undersökning till alla ungdomar som inte har testat steroider, vad blir procentsiffran då? 9? 0?

leee
2018-03-13, 20:52
Undrar vilka gym i USA som tillåter 10 åringar att träna där.

Klagarn
2018-03-13, 21:33
Många många...att sätta ett stick i stjärten är inte svårt.

Att ha stenkoll på kosten däremot är det få som klarar av. Det är där det brister för de flesta.

King Grub
2018-03-14, 09:14
Inte ovanligt? Även om det hänt mer än en gång ”i USA” så är det nog extremt ovanligt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5476735/

Maximal
2018-03-14, 09:40
Många många...att sätta ett stick i stjärten är inte svårt.

Att ha stenkoll på kosten däremot är det få som klarar av. Det är där det brister för de flesta.

Och för att inte tala om hur enkelt det är att slänga i sig ett par piller per dag. Och hur otroligt enkelt det är att få tag på.
Jag tror det är fler som använder men som det inte märks på, än det är som använder som faktiskt sticker ut på något vis.

Diomedea exulans
2018-03-14, 11:27
Jag tror många använder AAS inte för att bli stora heller, utan för att minska kroppsfett (man kan banta utan att tappa muskler i samma utsträckning), för att känna sig yngre och fräschare, eller rentav för den psykologiska effekten (eufori och högt självförtroende).

Ribcage
2018-03-14, 12:55
Jag tycker att det känns väldigt märkligt. Jag som inte alls varit i kontakt med "roids" eller tränat med de som använt. Har bara hört historier om vissa personer och någon som tagit förr som erkänt och sådär. Men hur får ni reda på alla dessa? Så många är öppna med det åt er?

Jag har aldrig ens blivit testad, skulle kanske ta det som en komplimang, men det räcker att se på mina blygsamma ökningar för att se att så inte är fallet.

MackeJuve
2018-03-14, 13:10
Jag tycker att det känns väldigt märkligt. Jag som inte alls varit i kontakt med "roids" eller tränat med de som använt. Har bara hört historier om vissa personer och någon som tagit förr som erkänt och sådär. Men hur får ni reda på alla dessa? Så många är öppna med det åt er?



Jag har inte ens hört historier, om du syftar på historier om personer som man är mer eller mindre bekant med eller vet vem/vilka det är. Skulle jag vilja dopa mig skulle jag stå helt handfallen och inte veta var jag skulle vända mig.

Till saken ska dock tilläggas att jag alltid har tränat på "snälla" gym, mestadels Friskis. Det har inte varit några råa ställen med idel enorma snubbar. Det spelar väl in. Det spelar väl även in att jag under mina 10 år på gym inte har varit den mest sociala personen.

Har man spenderat tid på ett annat sorts gym förstår jag att man kan ha en helt annan bild av doping-utbredningen.

martikainen
2018-03-14, 13:12
Jag tycker att det känns väldigt märkligt. Jag som inte alls varit i kontakt med "roids" eller tränat med de som använt. Har bara hört historier om vissa personer och någon som tagit förr som erkänt och sådär. Men hur får ni reda på alla dessa? Så många är öppna med det åt er?

Jag har aldrig ens blivit testad, skulle kanske ta det som en komplimang, men det räcker att se på mina blygsamma ökningar för att se att så inte är fallet.

Det fetmarkerade, har man varit i "branschen" länge så lär man sig känna igen prepparna, självklart har man fel ibland men det är svårt att dölja fysiska effekter och den fina utvecklingskurvan man får när man sköter det bra.

Jag tror ingen är så dum i Sverige att de är öppna med vad de tar till ens nära vänner, det är väl om man tränar tillsammans och är väldigt nära.

Bruce Banner
2018-03-14, 13:14
Jag tycker att det känns väldigt märkligt. Jag som inte alls varit i kontakt med "roids" eller tränat med de som använt. Har bara hört historier om vissa personer och någon som tagit förr som erkänt och sådär. Men hur får ni reda på alla dessa? Så många är öppna med det åt er?

Det beror nog helt och hållet på i vilka kretsar man rör sig i (tränar, tävlar osv).

Man kan med gott samvete konstatera att majoriteten av de som tävlar i kroppsbyggning eller vissa (inte IPF) styrkesporter brukar AAS. Och umgås man med folk som pysslar med AAS så kommer det per automatik förr eller senare på tal.

MVH
/Bruce

King Grub
2018-03-14, 13:16
Om man tränat i årtionden på byggargym och började träna på tiden det var lagligt att använda steroider lär man känna folk. Och folk känner folk. Efter ett tag vet folk om man är pålitlig att prata om saken med.

För några månader sedan började jag prata med en fitnesstjej som stod på crosstrainern bredvid min och det dröjde inte länge innan hon glatt beskrev sitt upplägg och vad hon använde.

Rahf
2018-03-14, 13:17
Det fetmarkerade, har man varit i "branschen" länge så lär man sig känna igen prepparna, självklart har man fel ibland men det är svårt att dölja fysiska effekter och den fina utvecklingskurvan man får när man sköter det bra.

Jag tror ingen är så dum i Sverige att de är öppna med vad de tar till ens nära vänner, det är väl om man tränar tillsammans och är väldigt nära.

Skumt det där, jag har stött på ytliga bekanta som dragit igång diskussioner kring deras egenbruk. Alltid är det utan uppmaning också, snarare verkar de förvänta sig att jag sysslar med samma sak.

martikainen
2018-03-14, 13:49
Skumt det där, jag har stött på ytliga bekanta som dragit igång diskussioner kring deras egenbruk. Alltid är det utan uppmaning också, snarare verkar de förvänta sig att jag sysslar med samma sak.

Fantastiskt det där *facepalm*

Pepz
2018-03-14, 14:01
en hyfsat initierad gissning är att de flesta som idag testar anabola steroider är små och relativt otränade som vill att det ska gå fort.
eftersom de knappast vet hur de ska träna så blir effekten inte så stor och de ser inte ut som den vedertagna bilden av en anabålasnubbbe.

Bara att kika in på diverse öppna forum som diskuterar saken så är många av de som ber om kur-råd unga som knappt knäböjer sin egen kroppsvikt.

Det är många som använder AAS även på friskis.
http://www.idrottenskungorelser.se/Bestraffningarantidoping
Även om jag tror att många är smarta nog att välja andra gym istället för friskis som har en uttalad antidopingpolicy och som faktiskt testar ett gäng varje år.

Klagarn
2018-03-14, 14:32
Borde vara ganska lätt att komma tillrätta med 'problemet' också tycker man?

Ett nationellt register alla gym har tillgång till med lista på alla som testat positivt eller blivit dömda - och sen permban.

Men så långt tror jag inte ens lilla kommunist Sverige är beredd att gå..

Man and Machine
2018-03-14, 15:03
Borde vara ganska lätt att komma tillrätta med 'problemet' också tycker man?

Ett nationellt register alla gym har tillgång till med lista på alla som testat positivt eller blivit dömda - och sen permban.

Men så långt tror jag inte ens lilla kommunist Sverige är beredd att gå..

Möjligen en lösning för dom stora gymkedjorna. Det finns ju ett antal gym som snarare lever på att man är drogliberala och får sitt klientel på detta sätt.

Har bara tränat på "snälla" gym och dom uppenbara prepparna är ganska få. Däremot tror jag det är extremt svårt att uppskatta det totala antalet preppare eftersom många aldrig sticker ut tillräckligt mycket för att man ska ana något. En kur och lite gains är dom flesta nog ganska nöjda med. Tror det är långt under 10% av preppers som eftersträvar byggarlooken. Typ 1%.

Maximal
2018-03-14, 16:51
Jag tycker att det känns väldigt märkligt. Jag som inte alls varit i kontakt med "roids" eller tränat med de som använt. Har bara hört historier om vissa personer och någon som tagit förr som erkänt och sådär. Men hur får ni reda på alla dessa? Så många är öppna med det åt er?

Jag har aldrig ens blivit testad, skulle kanske ta det som en komplimang, men det räcker att se på mina blygsamma ökningar för att se att så inte är fallet.

Tror mig, de allra flesta berättar inte ens för sina närmaste vänner och blånekar totalt om de blir frågade eller anklagade. Men som det sagts, har man väl kommit I kontakt med det på ett och annat vis lär man sig att upptäcka och se vilka som använder och inte.

Maximal
2018-03-14, 16:53
Jag har inte ens hört historier, om du syftar på historier om personer som man är mer eller mindre bekant med eller vet vem/vilka det är. Skulle jag vilja dopa mig skulle jag stå helt handfallen och inte veta var jag skulle vända mig.

Till saken ska dock tilläggas att jag alltid har tränat på "snälla" gym, mestadels Friskis. Det har inte varit några råa ställen med idel enorma snubbar. Det spelar väl in. Det spelar väl även in att jag under mina 10 år på gym inte har varit den mest sociala personen.

Har man spenderat tid på ett annat sorts gym förstår jag att man kan ha en helt annan bild av doping-utbredningen.
En enkel googling och du kommer in på flashback och får svaret på var och hur man handlar på 10 sekunder.

Diomedea exulans
2018-03-14, 16:59
Det enda som skulle kunna få mig att dopa mig är om de gjorde en film om Röde Orm och jag fick spela huvudrollen.

Isanningensnamn
2018-03-17, 22:50
Jag tror många använder AAS inte för att bli stora heller, utan för att minska kroppsfett (man kan banta utan att tappa muskler i samma utsträckning), för att känna sig yngre och fräschare, eller rentav för den psykologiska effekten (eufori och högt självförtroende).

Jag har nyss blivit medlem på ett förortsgym i Stockholm.

20% av männen skulle jag säga går på roliga grejer som man blir grov av.

Jag har själv inte rört något på 4 år och blir ganska sugen när man ser hur kul andra har. Medans man själv har blivit gubbseg.

Och Dios text fick mig att bli ännu sugnare nu *flex*

Diomedea exulans
2018-03-17, 22:51
Jag har nyss blivit medlem på ett förortsgym i Stockholm.

20% av männen skulle jag säga går på roliga grejer som man blir grov av.

Jag har själv inte rört något på 4 år och blir ganska sugen när man ser hur kul andra har. Medans man själv har blivit gubbseg.

Och Dios text fick mig att bli ännu sugnare nu *flex*

Kör hårt!

Luca Brasi
2018-03-18, 00:24
Aha, så mina icke-tränande vänner som dopar sig för skojs skull räknas alltså inte.

Hade en sån i bekantskapskretsen.

NilsZxx
2018-03-18, 00:29
Tycker mig se att fler och fler unga killar tar steroider idag, väldigt vanligt numera.

Luca Brasi
2018-03-18, 00:35
Tränade lite på gymmet Stockholm...fick en känsla av att en del som tränade där kanske eventuellt möjligtvis, var dopade.
De flesta tror nog att jag är dopad mest på grund av att jag har svårartad vuxen acne och persisterar med att ändå träna i linne.
Jag tycker att bölderna får mig att se ungdomlig ut.

trädgårdsmöbel
2018-03-18, 08:52
Jag blir aldrig erbjuden steroider numera. Förr (20 år sen) kunde någon tjomme komma fram till mig på gymmet och fråga om jag ville köpa ryssfemmor lite spontant sådär. Sånt händer mig aldrig längre. Jag vet ju att folk dopar sig, men den traditionella dopinghandeln verkar ha dött ut. Alternativt ser jag ut som någon som inte vill köpa steroider. Det vill jag inte heller, men det hade vart trevligt att åtminstone bli tillfrågad.

unsuspected
2018-03-18, 12:50
Jag blir aldrig erbjuden steroider numera. Förr (20 år sen) kunde någon tjomme komma fram till mig på gymmet och fråga om jag ville köpa ryssfemmor lite spontant sådär. Sånt händer mig aldrig längre. Jag vet ju att folk dopar sig, men den traditionella dopinghandeln verkar ha dött ut. Alternativt ser jag ut som någon som inte vill köpa steroider. Det vill jag inte heller, men det hade vart trevligt att åtminstone bli tillfrågad.
Du tillhör inte längre målgruppen utan är de och unga tjejer som gör, åtminstone på gymmen.
Tycker mig se att fler och fler unga killar tar steroider idag, väldigt vanligt numera.

King Grub
2018-03-18, 12:52
Är man hyfsat grov och 30+ förutsätter säkert någon som vill sälja att man redan har tillgång till sakerna. Unga oerfarna är mer attraktiva potentiella kunder.

Bjorneman
2018-03-18, 12:57
Det händer att smågrabbar frågar mig. Det får man väl ta som en komplimang ändå.

Diomedea exulans
2018-03-18, 12:57
Jag blir aldrig erbjuden steroider numera. Förr (20 år sen) kunde någon tjomme komma fram till mig på gymmet och fråga om jag ville köpa ryssfemmor lite spontant sådär. Sånt händer mig aldrig längre. Jag vet ju att folk dopar sig, men den traditionella dopinghandeln verkar ha dött ut. Alternativt ser jag ut som någon som inte vill köpa steroider. Det vill jag inte heller, men det hade vart trevligt att åtminstone bli tillfrågad.

Du är så grov att alla redan tror att du är maxdopad och att mer doping inte kan göra någon skillnad längre! :hbang:

Klagarn
2018-03-18, 12:58
Kolo skulle behöva fler idoler. Det går att se djävulskt bra ut utan att för den delen knapra i sig skit eller ha god given genetics...

Diomedea exulans
2018-03-18, 13:00
Kolo skulle behöva fler idoler. Det går att se djävulskt bra ut utan att för den delen knapra i sig skit eller ha god given genetics...

Det är därför vi tjatar om att du ska börja slänga upp bilder!

leee
2018-03-18, 13:00
Då undrar man ju lite var de som säljer får grejerna ifrån för inom EU är det väl svårt att få tag på.

baktung
2018-03-18, 13:06
Finns några solklara fall på gymmet. Skulle dock förvåna mig om nån av de tävlar. Jag tror max 2 % av prepparna bryr sig om att tävla.

Diomedea exulans
2018-03-18, 13:08
Då undrar man ju lite var de som säljer får grejerna ifrån för inom EU är det väl svårt att få tag på.

Kan de inte bara beställa på nätet och få skickat till sig i en anonym kartong varsomhelstifrån?

King Grub
2018-03-18, 13:36
Samtidigt som man spenderar sina bitcoins på lönnmördare och red rooms på deep web är det lätt att slänga iväg en beställning på tillväxt och dianabol. :cool:

Diomedea exulans
2018-03-18, 13:42
Samtidigt som man spenderar sina bitcoins på lönnmördare och red rooms på deep web är det lätt att slänga iväg en beställning på tillväxt och dianabol. :cool:

Avslöja dig inte nu, King Grub, kom ihåg att många vet din IRL-identitet...

Agitator
2018-03-18, 19:38
Mind blown ifall King Grub deltar i Red Rooms. That's cray cray.

Men har man levt tillräckligt länge så måste man väl ha nya fetisher :)


Tränade lite på gymmet Stockholm...fick en känsla av att en del som tränade där kanske eventuellt möjligtvis, var dopade.
De flesta tror nog att jag är dopad mest på grund av att jag har svårartad vuxen acne och persisterar med att ändå träna i linne.
Jag tycker att bölderna får mig att se ungdomlig ut.

Snacka om att fega i ett utlåtande. För övrigt, en gång dopad, alltid dopad.

Luca Brasi
2018-03-18, 23:37
Snacka om att fega i ett utlåtande. För övrigt, en gång dopad, alltid dopad.
Frågan är om de tävlar i fitness eller inte också enligt topic.
Jag är ju inte Jörgen direkt har ju inte riktigt koll på alla tävlande i obskyra lucia pokaler och bikinitävlingar.

Benny Carlsson
2018-03-18, 23:46
Mind blown ifall King Grub deltar i Red Rooms. That's cray cray.

Men har man levt tillräckligt länge så måste man väl ha nya fetisher :)




Snacka om att fega i ett utlåtande. För övrigt, en gång dopad, alltid dopad.

Bara om man blir påkommen tillräckligt många gånger.

r3mpuh
2018-03-19, 04:32
Jag antar att jag är för autistisk utav mig för att någonsin blivit tillfrågad i omklädningsrummet utifall jag vore intresserad av dunderhonung? *jorgen*

Jag går förvisso aldrig & spänner mig i spegeln som någon psykopat heller. Samt brukar se till att ha en människoavskräckande aura/odör större delen utav året. :devil:

Ahlnold
2018-03-19, 09:06
Stor skillnad på olika gym. De flesta gym gör ju dopingtester på dom som de tror går på något för att på så sätt bli av med dom. Är inte så attraktivt för gymmet att ha sådana personer. Var i en annan stad o tränade ett tag och då var jag på ett litet gym och där hade de inge dopingtester iallafall. Skulle uppskatta att 2/3 delar gick på något. De flesta tävlade nog inte, det var blandade åldrar, unga och äldre. Alla stora som hus.

Lennix
2018-03-19, 09:19
Jag har kanske någon käkar dunderhonung på gymmet men det är absolut inte säkert. Dem som ställt upp i fitnesstävlingar som tränar på gymmet kanske brukar något men i så fall utan större framgång.

Utan att ha alldeles för mycket hybris så tror jag att det finns vissa som tror att jag är dopad eftersom jag är så mycket större och starkare än övriga klientelet på mitt gym.

trädgårdsmöbel
2018-03-19, 12:27
Du tillhör inte längre målgruppen utan är de och unga tjejer som gör, åtminstone på gymmen.

Är man hyfsat grov och 30+ förutsätter säkert någon som vill sälja att man redan har tillgång till sakerna. Unga oerfarna är mer attraktiva potentiella kunder.

Men ändå. Det hade faktiskt vart trevligt att bli tillfrågad.:) Jag är snart 40, inte död. Jag ser inte ut som Kai Greende i kroppen. Jag skulle väl kunna vilja ha steroider jag också? Jag kanske är fåfäng eller vill tävla med andra gamla gubbar i någon gubb-sport och behöver en fördel? Det är snudd på diskriminering nästan:)

Du är så grov att alla redan tror att du är maxdopad och att mer doping inte kan göra någon skillnad längre! :hbang:

Yeah right :D

Gober
2018-03-19, 12:54
Detta är min bild av det också!



Tror snarare det är en blandning mellan övertro på AAS och att folk inte sköter träningen och kosten. Att få tag på äkta AAS är inte svårt nu för tiden.

Är det verkligen så? En gång i tiden tillverkades doping i kinesiska labb med steril miljö och allt annat som finns i ett riktigt labb. Numera blandas väl det mesta i mer eller mindre seriösa hobbylabb, mao går det väl knappt att få tag på ”riktiga” preparat?

Ribcage
2018-03-19, 13:25
Trevligt med alla svar jag fick på min fråga. Riktigt intressant att läsa.



Man kan med gott samvete konstatera att majoriteten av de som tävlar i kroppsbyggning eller vissa (inte IPF) styrkesporter brukar AAS. Och umgås man med folk som pysslar med AAS så kommer det per automatik förr eller senare på tal.

MVH
/Bruce

Det är såpass alltså. Låter skrämmande vanligt. Även om jag är liberalt ställd till det om det inte rör tävling.

Som nämnt har det kommit på tal med vissa typer av personer jag känner. Minst två som brukat som inte är blyga om det och som inte tävlat, men andra som satsat på fitness som inte erkänner själva men berättar runt ämnet. Har aldrig blivit erbjuden något, men har väl inte visat intresse heller. Vet vilka personer som nog skulle ha i så fall.

Trist om jag spårar iväg tråden med en sån här fråga, men testas det aldrig kring svenska fitnesstävlingar? Där man kan anta att det är hyfsat frekvent.

sailorman
2018-03-19, 13:44
Är det verkligen så? En gång i tiden tillverkades doping i kinesiska labb med steril miljö och allt annat som finns i ett riktigt labb. Numera blandas väl det mesta i mer eller mindre seriösa hobbylabb, mao går det väl knappt att få tag på ”riktiga” preparat?

När jag skrev "äkta AAS" så menade jag oljor som innehåller det som de påstås innehålla. Med internet och allt större möjligheter till labtester för gemene man så skulle jag hävda att det blir allt svårare för försäljarna att komma undan med dåliga preparat.

Däremot är det ju sant som du säger. Preparat tillverkade inom läkemedelsindustrin är sällsynta, men finns de också. Om än i betydligt mindre utsträckning.

Diomedea exulans
2018-03-19, 13:54
En följdfråga: Hur många av de som brukar AAS är riktigt vältränade? Med tanke på gener, att folk tränar, äter och återhämtar sig dåligt, felaktigt användande av drogerna osv så torde många brukare vara klenfeta... Så hur ser korrelationen "dopad" och "stor och hård" ut i verkligheten? Kan jag misstänka att hälften av de på gymmet som bara ser ut som om de gör armhävningar på kvällarna också är dopade?

leee
2018-03-19, 14:18
Är nog fler som bara prövat på än som håller på regelbundet.

sailorman
2018-03-19, 14:28
En följdfråga: Hur många av de som brukar AAS är riktigt vältränade? Med tanke på gener, att folk tränar, äter och återhämtar sig dåligt, felaktigt användande av drogerna osv så torde många brukare vara klenfeta... Så hur ser korrelationen "dopad" och "stor och hård" ut i verkligheten? Kan jag misstänka att hälften av de på gymmet som bara ser ut som om de gör armhävningar på kvällarna också är dopade?


Om man med riktigt vältränad menar styrka och massa så tror jag helt klart att andelen vältränade är högre inom gruppen "brukare". Men jag tror också att man skulle bli förvånad om man kunde se vilka på gymmet som är på.

Kanske inte hälften av dem men säkert någon! Kollar man runt lite på diverse forum så kan man få en uppfattning om hur det faktiskt kan se ut. Vissa syns det ju knappt på att de tränar.

Kroppskompositionen blir nog dock i regel bättre oavsett insats och matvanor.

King Grub
2018-03-19, 14:31
En bra tumregel är att alla som är bättre än man själv är dopade.

Maximal
2018-03-19, 14:39
En följdfråga: Hur många av de som brukar AAS är riktigt vältränade? Med tanke på gener, att folk tränar, äter och återhämtar sig dåligt, felaktigt användande av drogerna osv så torde många brukare vara klenfeta... Så hur ser korrelationen "dopad" och "stor och hård" ut i verkligheten? Kan jag misstänka att hälften av de på gymmet som bara ser ut som om de gör armhävningar på kvällarna också är dopade?
De som tränat seriöst länge, de som vet hur man tränar och tar i, samt I alla fall har baskunskaper om kost och näring, och går på något är ofta riktigt vältränade på ett eller annat sätt. Men de flesta som är på något är motsatsen till detta.

Jag kan bara ta ett exempel, en snubbe jag bodde med ett tag gick på ca 3 olika prep samtidigt, och gjort det länge, samt tränade 4-5 ggr veckan. Man såg att han tränade, men man skulle aldrig misstänka att han med sina resultat, tränade speciellt hårt eller seriöst, eller ofta och om då något, aldrig tro han gick på 3st olika massbyggande preparat!

Dk1ng
2018-03-19, 15:49
Har trots snart 20 års frekventerande av alltifrån SATS till atletklubbar i Stockholm aldrig blivit till- eller rådfrågad om något annat än biceps- eller bröstövningar samt passning. Antagligen för att jag ser så förbannat "helylle" ut..:)
Att doping däremot förekommer i en ralativt omfattande utsträckning även bland icke-tävlande behöver man knappast vara raketforskare för att inse. Räcker med att följa diverse naturliga byggare som tävlat/tävlar i t.ex. NPC Naturals och kolla hur de ser ut till vardags och beakta att de sannolikt har ruskigt bra gener, tränat stenhårt och dedikerat i 10-20 år samt att inte ens alla dessa varit rena. Sedan finns det ju några studier som t.ex. Kouri et al (1995) som, omän långt ifrån perfekta, ger en mer akademisk fingervisning om den naturliga förmågan att bygga muskler. Då har man en någorlunda hygglig referensram för vad som är möjligt och realistiskt.

Sedan får man väga in att även bland (miss)brukare misslyckas de allra flesta med att bygga imponerande fysiker. De brukare jag vet om från mina yngre dar (16-25) har under åren alla så småningom slutat med både AAS och seriösare träning. Ett sannolikt kombinerat utfall av mognad, ekonomiska aspekter, psykiskt välmående samt att med åren brukar "besattheten" av att bygga muskler/bli starkare gå över.

Min högst personliga uppfattning är att det säkert finns en del rena i MP, AF samt eventuellt några få mutanter i Classic och de lägre BB-viktklasserna. Procentuellt är jag dock övertygad om att majoriteten av tävlande vid ett eller annat tillfälle varit på dopingtåget. Även "fitnessfolket" behöver ofta mer än några gratisflak Nocco för att ta sig upp på scen...*rolleyes*

Så för att summera: De flesta som roidar tävlar inte men de flesta som tävlar i fitness/kroppsbyggning har vid ett eller flera tillfällen roidat (och/eller tagit annan doping).

Personligen bryr jag mig inte så länge de inte påverkar mig och så länge folk som brukar i övrigt sköter sig och sina liv. Det är dock trist att se den påverkan som många missbrukare har på unga vuxna via sociala medier och de ouppnåeliga kroppsideal som sprids bland styrketränande. Många av dessa internetstjärnor vaknar ju upp en dag och inser det ohållbara i att en så stor del av ens identitet förutsatt att man dopar sig. Då försvinner de successivt från sociala medier och ersätts av nästa "idiot" med kanylen i stjärten som ska kränga träningsprogram, energidryck och/eller sin egen serie med PWOs, pulver eller annat krafs...*gah!*

Ett Orm
2018-03-19, 18:17
En bra tumregel är att alla som är bättre än man själv är dopade.

Just i ditt fall stämmer det nog rätt bra, i mitt... not so much.

--------------------------

Men det verkar vara en jäkla skillnad iaf, följde en hel del folk på Flash och fick bilder o sånt.
En körde i 7 mån på rätt höga doser, han såg ut som han typ bulkat och tränat som vem som helst.
En annan körde 12v lågdos och fick riktigt bra fysik och gains.

Agitator
2018-03-19, 19:33
Det beror nog helt och hållet på i vilka kretsar man rör sig i (tränar, tävlar osv).

Man kan med gott samvete konstatera att majoriteten av de som tävlar i kroppsbyggning eller vissa (inte IPF) styrkesporter brukar AAS. Och umgås man med folk som pysslar med AAS så kommer det per automatik förr eller senare på tal.

MVH
/Bruce

Varför tror du IPF är rent? Misstänker att de testar tour de france topp 10 mer än vad de testar toppen inom styrkelyft. Din anledning till att IPF är "rent" är?

En bra tumregel är att alla som är bättre än man själv är dopade.

Den fantastiska tumregeln som trumfar allt!

För övrigt så stämmer den rätt bra beroende på vem som yttrar det.
Någon som har en gymtotal på 700+ efter säg 10 år på gymmet och någon yngling kommer in och matchar det på något år som man känner till. Så kan man ju dra egna slutsatser.

Eller ifall vi pratar hårdhet och muskelmassa. Same thing.

Bruce Banner
2018-03-19, 20:25
Varför tror du IPF är rent? Misstänker att de testar tour de france topp 10 mer än vad de testar toppen inom styrkelyft. Din anledning till att IPF är "rent" är?
Du har en bra förmåga att läsa in saker som inte står och sedan påstå tramsigheter.

Jag tror inte att det är rent i den aspekten att ingen är dopad som tävlar i IPF, det har jag heller inte skrivit. Men jag tror det är renare än SM i bodybuilding där majoriteten är tvärdopade.

MVH
/Bruce

Hanse
2018-03-19, 20:53
Du har en bra förmåga att läsa in saker som inte står och sedan påstå tramsigheter.

Jag tror inte att det är rent i den aspekten att ingen är dopad som tävlar i IPF, det har jag heller inte skrivit. Men jag tror det är renare än SM i bodybuilding där majoriteten är tvärdopade.

MVH
/Bruce

Jag tror alla som tävlar i BB på SM och uppåt är dopade. CBB kan det finnas någon enstaka ren... men tveksamt. I IPF tror jag en förkrossande majoritet är dopade. (Jag avser här seniora män)
Bland fitnesstjejerna är det en förkrossande majoritet som använder efedrin under deff... men med botox, fillers, inlägg och allt annat i sig så är det inte mycket att orda om.
Hörde någonstans att många (både män och kvinnor) dessutom bättrar på magrutor och annat med smink. Vet dock inte om det stämmer.

Luca Brasi
2018-03-19, 21:05
Är det verkligen så? En gång i tiden tillverkades doping i kinesiska labb med steril miljö och allt annat som finns i ett riktigt labb. Numera blandas väl det mesta i mer eller mindre seriösa hobbylabb, mao går det väl knappt att få tag på ”riktiga” preparat?
molekylerna zkruvas väl fortfaranze ihop i Kina sedan joxar nån känd göteborgare eller dylikt med olja och doserar?

Lucipha
2018-03-20, 09:48
Är det så mycket lättare att smuggla in råvaror från Kina än apoteksprodukter från tex Moldavien?

Diomedea exulans
2018-03-20, 11:12
Menar absolut inte att vara dryg, men har hört från ett par olika håll att kroppen tjejerna tävlar med i Bikini Fitness har så lite muskler att man i regel kan nå dit genom att bara deffa, alltså börja med kaloriunderskott från dag 1 man börjar styrketräna och några månader efter träningsdebuten vara redo för tävling. Min poäng med den här utläggningen är att det torde vara en av de renare grenarna.

Anton Fräs
2018-03-20, 11:31
Jag tränar på ett av de större gymen i Göteborg och de är mååååånga som uppenbart brukar steroider och har överhört många konversationer om det. Jag glömmer aldrig för cirka 5 år sedan när det faktiskt var en dopingkontroll och folk bara sprang överallt, tog brandtrappan och allt möjligt. :D

Även i de grenar där man "kan" vara ren underlättar steroider något oerhört och är det något människor tycker om är det genvägar.

Xtreme-G
2018-03-20, 11:38
Menar absolut inte att vara dryg, men har hört från ett par olika håll att kroppen tjejerna tävlar med i Bikini Fitness har så lite muskler att man i regel kan nå dit genom att bara deffa, alltså börja med kaloriunderskott från dag 1 man börjar styrketräna och några månader efter träningsdebuten vara redo för tävling. Min poäng med den här utläggningen är att det torde vara en av de renare grenarna.

Nja, bikinisporten har utvecklats enormt sedan den introducerades och dessa uttalanden till stor del stämde. Nu krävs det mycket mer massa, och hårdhet, vilket i sin tur ställer ännu högre krav på massan om det ska finnas något kvar.

King Grub
2018-03-20, 11:56
Jag känner en gammal tyngdlyftare som berättat att det inför tävling dök upp kontrollanter på hans gym, och ett antal lyftare flydde på alla sätt dom kunde. Flera kastade sig ut genom fönstret på andra våningen.

Ahlnold
2018-03-20, 13:19
En följdfråga: Hur många av de som brukar AAS är riktigt vältränade? Med tanke på gener, att folk tränar, äter och återhämtar sig dåligt, felaktigt användande av drogerna osv så torde många brukare vara klenfeta... Så hur ser korrelationen "dopad" och "stor och hård" ut i verkligheten? Kan jag misstänka att hälften av de på gymmet som bara ser ut som om de gör armhävningar på kvällarna också är dopade?


Jag antar och förväntar mig att de som brukar AAS är de som är riktigt vältränade. Varför ta skiten om man inte är riktigt seriös? Tråkigt för de som är bra på riktigt. Svårt att veta om det är AAS eller inte ibland. Blir att man misstänker alla som är bra.

Diomedea exulans
2018-03-20, 13:42
Jag antar och förväntar mig att de som brukar AAS är de som är riktigt vältränade. Varför ta skiten om man inte är riktigt seriös? Tråkigt för de som är bra på riktigt. Svårt att veta om det är AAS eller inte ibland. Blir att man misstänker alla som är bra.

Självfallet för att det är bätte att vara halvkass än riktigt kass.

Man and Machine
2018-03-20, 13:51
Menar absolut inte att vara dryg, men har hört från ett par olika håll att kroppen tjejerna tävlar med i Bikini Fitness har så lite muskler att man i regel kan nå dit genom att bara deffa, alltså börja med kaloriunderskott från dag 1 man börjar styrketräna och några månader efter träningsdebuten vara redo för tävling. Min poäng med den här utläggningen är att det torde vara en av de renare grenarna.

Verkar helt sjukt om många som tävlar i bikini skulle preppa, jag kan fan knappt tro på det. Ingen muskelmassa att tala om, inte ens för tjejer som placerar sig bra på SM.

Dock verkar det vara ganska poppis att ha en coach som är byggare, som kanske kan erbjuda det där lilla extra?

Bjorneman
2018-03-20, 15:45
Jag känner några stycken som brukar, tränar kasst och missbrukar sprit och andra grejer. De ser för jävliga ut rent ut sagt.

Luca Brasi
2018-03-20, 17:13
Verkar helt sjukt om många som tävlar i bikini skulle preppa, jag kan fan knappt tro på det. Ingen muskelmassa att tala om, inte ens för tjejer som placerar sig bra på SM.

Dock verkar det vara ganska poppis att ha en coach som är byggare, som kanske kan erbjuda det där lilla extra?

När man injicerar fillers,botox och melanotan så är det nog inte ett så stort steg
att injicera lite bola också.

trädgårdsmöbel
2018-03-20, 17:42
Många av de som tävlar i bikini är inte särskilt grova nej. Men när man betänker att de ofta har tränat 2-3 år bara så är det ganska mycket muskelmassa de lagt på sig.

Maximal
2018-03-20, 17:45
När man injicerar fillers,botox och melanotan så är det nog inte ett så stort steg
att injicera lite bola också.

Mååånga inom bodyfitness i alla fall knaprar diverse piller. Där dem behöver vara hårda och torra.

Dk1ng
2018-03-21, 12:12
Bikini- och fitnesstjejerna brukar ju så klart inte samma doser som de manliga byggarna. Räcker dock med att lyssna på diverse amerikaner med god insikt så inser man snabbt att Anavar är poppis bland tävlande flickor/damer och även GH samt diverse andra steroider i lägre doser (primobolan, equipoise, etc.). Mest utbrett är dock dopingen med fettförbrännande (clenbuterol, T3, effedrin m.m). Klart att det förekommer även i Sverige.

Överlag verkar många något naivt underskatta hur vanligt det är med sådan här skit sina första år på gym ("det kan ju bara vara den där söndertatuerade byggaren som är 110+ och hangaround till någon obskyr motorcykelklubb som dopar sig"), för att sedan några år ytterligare in i träningskarriären tro att alla som har en schysst fysik/styrka är dopade. De som sedan inte gett upp, bytt träningsform eller tullat i medicinskåpet kommer dock förhoppningsvis genomskåda hyckleriet, gå vidare och landa i den goda insikten att BB/SL/OL/fitness är en förbannat kul och hälsosam fritidssyssla, oavsett nivå, men med sina egna prestationer som referensram. Det går ju alltid att bli lite bättre på något.

Diomedea exulans
2018-03-21, 12:16
De som sedan inte gett upp, bytt träningsform eller tullat i medicinskåpet kommer dock förhoppningsvis genomskåda hyckleriet

Jag vågar fortfarande inte dopinganklaga folk som är sjukt mycket större och hårdare än jag, jag tänker alltid att de har bättre gener. Tror faktiskt inte det finns en enda på mitt gym som jag är SÄKER på att hen dopar sig, men det finns en herrans massa där det inte skulle göra mig ett dugg förvånad.

Dk1ng
2018-03-21, 13:04
Jag vågar fortfarande inte dopinganklaga folk som är sjukt mycket större och hårdare än jag, jag tänker alltid att de har bättre gener. Tror faktiskt inte det finns en enda på mitt gym som jag är SÄKER på att hen dopar sig, men det finns en herrans massa där det inte skulle göra mig ett dugg förvånad.

Finns ingen mening med att dopinganklaga någon eller ens lägga tankeverksamhet på vem som tar eller inte tar, acceptera att det förekommer men var smart och undvik skiten själv. En sund inställning och ett bevis på mental styrka är att inte bry sig om andras fysik eller vad de har på stången utan att fokusera på att bli bättre utifrån sina egna förutsättningar. De allra flesta kan bygga en riktigt schysst fysik/styrka utan doping men det tar ett flertal år om man inte hade extrem tur i det genetiska lotteriet.

Skulle våga påstå att det viktigaste för framgång för majoriteten som vill få schysst fysik/styrka är att sätta en rutin på plats vad gäller träning med progression och bra kost med adekvat proteinintag. Sedan justera kost/träning ibland (men inte för ofta) utifrån behov och mål eller ny kunskap. Men överlag låta rutinen rulla på i bakgrunden medan man fokuserar på de viktiga sakerna i livet (familj, vänner, karriär etc.).

Gober
2018-03-21, 13:06
Jag känner en gammal tyngdlyftare som berättat att det inför tävling dök upp kontrollanter på hans gym, och ett antal lyftare flydde på alla sätt dom kunde. Flera kastade sig ut genom fönstret på andra våningen.

Har sett detta med egna ögon på gymmet där jag tränade på 90-talet. Kontrollanten kom och folk hoppade ut genom fönstret på baksidan (första våningen som tur var :D )

Blev erbjuden att köpa några gånger, bl.a av en kille som senare åkte dit för den största dopinghärvan på 90-talet. Tur man inte vågade tacka ja.

speedy83
2018-03-21, 13:24
Finns ingen mening med att dopinganklaga någon eller ens lägga tankeverksamhet på vem som tar eller inte tar, acceptera att det förekommer men var smart och undvik skiten själv. En sund inställning och ett bevis på mental styrka är att inte bry sig om andras fysik eller vad de har på stången utan att fokusera på att bli bättre utifrån sina egna förutsättningar. De allra flesta kan bygga en riktigt schysst fysik/styrka utan doping men det tar ett flertal år om man inte hade extrem tur i det genetiska lotteriet.

Skulle våga påstå att det viktigaste för framgång för majoriteten som vill få schysst fysik/styrka är att sätta en rutin på plats vad gäller träning med progression och bra kost med adekvat proteinintag. Sedan justera kost/träning ibland (men inte för ofta) utifrån behov och mål eller ny kunskap. Men överlag låta rutinen rulla på i bakgrunden medan man fokuserar på de viktiga sakerna i livet (familj, vänner, karriär etc.).
Detta är mycket insiktsfullt och något jag håller med om till 100%.

Macroman
2018-03-21, 14:43
Jag blir aldrig erbjuden steroider numera. Förr (20 år sen) kunde någon tjomme komma fram till mig på gymmet och fråga om jag ville köpa ryssfemmor lite spontant sådär. Sånt händer mig aldrig längre. Jag vet ju att folk dopar sig, men den traditionella dopinghandeln verkar ha dött ut. Alternativt ser jag ut som någon som inte vill köpa steroider. Det vill jag inte heller, men det hade vart trevligt att åtminstone bli tillfrågad.

Haha, du är som en äldre dam (40+) som gärna vill bli raggad på för att få minnas äldre godare tider...

Lillleif
2018-03-21, 19:17
Haha, du är som en äldre dam (40+) som gärna vill bli raggad på för att få minnas äldre godare tider...

"Nyper ingen mig i häcken snart så går jag hem!"