handdator

Visa fullständig version : Smärta i handled


Dåren
2018-03-09, 16:50
Min handled böjdes bakåt och det högg till. Tror det kraschade också, men det kan ha varit inbillning. Detta var för cirka tio dagar sedan men det smärtar fortfarande om jag böjer handen bakåt. Jag har belastat handleden minimalt sedan det inträffade. Känner mig också svag och trött i handen på ett märkligt sätt. Är det något man bör söka för? "Olyckan" var väldigt odramatisk (jag skulle bara kränga på mig jackan och missade ärmöppningen med handen) så det känns ju fånigt att eventuellt belasta sjukvården med detta. Sjåpar jag mig?

Scratch89
2018-03-10, 16:49
När har du ont och förutom att böja bak handen, är det något som inte fungerar eller gör ont?

Dåren
2018-03-13, 00:18
Det gör ont när jag stöder mig på handen, som när jag tar tag i armstöden i samband med att jag ska resa mig från en stol. Eller om jag greppar något tungt, t.ex. en stekpanna.

Dåren
2018-03-15, 17:33
Det är nästan helt bra nu. Jag tror jag gjorde rätt i att avvakta. :)

Peppar, peppar, ta i trä! :smash:

Dåren
2018-03-28, 21:48
Tog kontakt med min hälsocentral via Vårdguidens e-tjänst i morse... :(

Hej,

Jag gjorde illa handleden för drygt fyra veckor sedan. Fastnade med ett finger och handen böjdes ofrivilligt bakåt. Sedan dess har jag smärta vid dorsalflexion och belastning, därtill en diffus känsla av att vara svagare och mer orkeslös i handen (vänster, om det har någon betydelse) än normalt.

Till en början bestämde jag mig för att avvakta och symptomen tycktes avta så sakteliga men sedan i lördags har det känts markant sämre igen. Orolig att skadan inte läker som den skall och eventuellt förvärras. Önskar komma i kontakt med läkare eller fysioterapeut för undersökning.

Vänligen,

Vågade inte skriva att det är i samband med att jag börjat styrketräna igen som symptomen kommit tillbaka.

Dåren
2018-04-03, 22:53
De skriver:

Hej!
Eftersom det är ont om läkartider har jag bokat in dig till sjukgymnast Fredag 6/4 kl. 11,00 här på X Hälsocentral. Det blir ett kortare besök utan behandling, men en första bedömning om de kan hjälpa dig eller om de behöver konsultera läkare. Hör av dig på (telefonnummer) om tiden ej passar.
Med vänlig hälsning

Namn Efternamn
Distriktssköterska

CoKEmaN
2018-04-06, 09:44
Bra att du fått tid hos sjukgymnast tycker jag, synd bara att sköterskan uttrycker sig som att det är på grund av att det är ont om läkartider som du får gå till en sjukgymnast istället.. Kunde ha varit lite bättre att skriva "dina besvär låter som om de bäst undersöks av en sjukgymnast/fysioterapeut i första hand, vid behov så får den sedan överrapportera till en läkare" ..
Jag tycker i alla fall det låter som att du har hamnat hos person med rätt kompetens för att bedöma besvären.

Dåren
2018-04-07, 10:01
Jag håller med dig om att hon uttryckte sig illa.

Besöket kändes inte alls jäktat (jag gick in med förväntningen att det skulle göra det) och han lyssnade på mig och hade läst det meddelande jag skrivit till HC. Han knådade och böjde handen på alla möjliga vis för att provocera fram smärta och jag kände mig lättad och samtidigt fånig när inget särskilt hände. Till sist bad han mig göra armhävningar för att (antar jag) belasta och undersöka om smärta infann sig.

Han trodde inte det fanns någon skada i handen, men att smärtan låter sig förklaras av att någon sena inte riktigt har läkt ännu. Det tar visst ganska lång tid.

CoKEmaN
2018-04-16, 10:46
Hur gick det med undersökningen då?

Dåren
2018-06-01, 18:17
CoKEmaN, tack för att du frågar och ursäkta att jag svarar så sent. Jag råkade glömma bort min egen tråd i samband med att jag slutade oroa mig. Det är i princip helt bra nu. Ibland kan jag påminnas om skadan när handen böjs bakåt men det är alltmer sällan. Nästan aldrig numera.

CoKEmaN
2018-06-04, 15:19
Skönt! :)