handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet av köpta kostscheman


VoDaresVins
2018-03-09, 10:18
Någon som använder eller testat ett köpt kostschema och kan dela med sig om sina erfarenheter?

Vore lite intresserad av Styrkelabbets kostschema. Har aldrig hittils testat nåt kostschema eller varit så strikt med kosten själv. Lite less nu på att vikten stampar på stället så vore intresserad av att styra upp det med mera kontrollerad kost under en period. Också intresserad av att se vad som sker om jag under en period tar kosten lite seriösare.

Orsaken varför jag skulle köpa ett schema är ren lathet. Visst skulle jag kunna sitta och planera allt i detalj själv, men orkar inte sätta tiden på det.

Det jag skulle förvänta mig av ett köpt kostschema är att det verkligen ligger lite tid bakom också så rätterna är tillräckligt varierande så jag ännu ser fram emot nästa måltid.

Sambon köpte tid av en PT och fick därigenom både ett tränings och kostschema. Kostschemat där skulle jag dock inte betala en cent för, så undrar om andra är mera utförliga. I schemat fanns endast dagens måltider uppräknade med samma alternativ att välja mellan varje gång.
T.ex.
Frukosten - samma varje dag
Lunch - så och så mycket av potatis, alt så och så mycket ris osv kombinerat med så och så mycket fisk / kött osv. Ni förstår säkert.
Sen samma upplägg för övriga måltider.

Hur har kostscheman ni kört varit upplagda och finns det några ni kan rekommendera. Vill alltså veta på hög nivå hur bra planerade de var.

MrMuggelSnuggel
2018-03-09, 10:45
...Orsaken varför jag skulle köpa ett schema är ren lathet. Visst skulle jag kunna sitta och planera allt i detalj själv, men orkar inte sätta tiden på det.

Ironiskt att du inte orkar lägga tid på det utan istället lägger tiden på att säga att du inte orkar lägga tid på det och ödslar således mer tid på att fundera på om du borde köpa ett kostschema.

Du inser att du redan hade kunnat gjort ditt egna vid det här laget och lagt pengarna du sparar på att köpa en ny gardinstång? (om du gillar sånt) :smash:

martikainen
2018-03-09, 11:06
av alla 100 "kostrådsgivare" så tror jag att kanske en halv erbjuder ett varierat kostschema, du kommer förmodligen få välja mellan

kolhydrater: Ris eller Potatis
Protein: Torsk, Kyckling, nötfärs, kalkon.

Sen kanske du även kan få lyxen att välja mellan frysta blåbär eller frysta hallon till din kvällskvarg.

Att sätta upp varierad kost likt en skolmatsedel kommer du få betala ofantligt mycket pengar för, då är det nästan mer värt att köpa färdiga måltider

vicarious
2018-03-09, 11:42
Inte svaret du söker, men..

Att lära sig räkna kalorier och veta hur mycket energi olika livsmedel innehåller är något man har med sig resten av livet. Kan kännas jobbigt och omständigt i början men efter ett tag lär man sig att uppskatta mängder och kcal utan att nödvändigtvis behöva använda en våg.

Det ger dig bättre kontroll och efter ett tag kan du med denna kunskap enkelt komponera ditt eget kostschema, utifrån maträtter du själv tycker om. Hur kul är det egentligen i längden att gå på ett kostschema där någon annan har bestämt det mesta av vad du äter?

VoDaresVins
2018-03-09, 11:58
Ironiskt att du inte orkar lägga tid på det utan istället lägger tiden på att säga att du inte orkar lägga tid på det och ödslar således mer tid på att fundera på om du borde köpa ett kostschema.

Du inser att du redan hade kunnat gjort ditt egna vid det här laget och lagt pengarna du sparar på att köpa en ny gardinstång? (om du gillar sånt) :smash:
:d
Nä, för på 5 minuter hade jag kunnat dra ett sådant schema ur arslet som jag inte skulle betala nåt för.

av alla 100 "kostrådsgivare" så tror jag att kanske en halv erbjuder ett varierat kostschema, du kommer förmodligen få välja mellan

kolhydrater: Ris eller Potatis
Protein: Torsk, Kyckling, nötfärs, kalkon.

Sen kanske du även kan få lyxen att välja mellan frysta blåbär eller frysta hallon till din kvällskvarg.

Att sätta upp varierad kost likt en skolmatsedel kommer du få betala ofantligt mycket pengar för, då är det nästan mer värt att köpa färdiga måltider

Jo, just precis ett sånt grovt schema ger jag inte mycket för. Undrar dock om Styrkelabbets bara är på den nivån. De hade ju för kanske ett år sen lagt upp en gratisartikel om vegetariska lunchlådor för en vecka. De var ju genomtänkta eftersom man ändå fick variation under veckan. Så det jag skulle söka är just på den nivån, bara sträckt över längre tid och inte bara vegetariskt.

Inte svaret du söker, men..

Att lära sig räkna kalorier och veta hur mycket energi olika livsmedel innehåller är något man har med sig resten av livet. Kan kännas jobbigt och omständigt i början men efter ett tag lär man sig att uppskatta mängder och kcal utan att nödvändigtvis behöva använda en våg.

Det ger dig bättre kontroll och efter ett tag kan du med denna kunskap enkelt komponera ditt eget kostschema, utifrån maträtter du själv tycker om. Hur kul är det egentligen i längden att gå på ett kostschema där någon annan har bestämt det mesta av vad du äter?

Ja alltså jag kan räkna kalorier och har t.om. ett egetskrivet Excelblad dit jag kan ladda in uppdateringar från livsmedelsdatabasen för att få överblick per dag. Dock länge sen jag orkat bokföra nåt.

Grejen är bara den att jag vore beredd att köpa denna tjänst på samma sätt som folk betalar för träningsscheman. Visst måste nån lägga massor med tid på det, men om man bortser från allergier är det ju inget som måste skräddarsys för kunderna.
Tror alltså Styrkelabbet har förstått grejen här så lutar nog emot att jag testar deras, men vore intressant att höra andras erfarenheter om det eller andra köpta scheman.

Chok Dee
2018-03-09, 11:59
Det är tusen gånger lättare och billigare och smidigare att bara sätta sig ner och räkna på det själv.

Då kan du skräddarsy det efter din egen smak helt enkelt !

Pepz
2018-03-09, 12:18
Frukosten - samma varje dag
Lunch - så och så mycket av potatis, alt så och så mycket ris osv kombinerat med så och så mycket fisk / kött osv. Ni förstår säkert.
Sen samma upplägg för övriga måltider.
.

med den där informationen kan du ju laga enormt mycket olika mat.
jag menar bara köttfärs kan du ju göra dussintals rätter med.

vill du ha specat allt ifrån stuvade makaroner med falukorv till kycklingfile med ris så får du nog göra det själv.

Whizzlarn
2018-03-09, 15:43
Köp en matkasse med kvalité så får du varierat. Räkna kalorier är överskattat. Tänk dig bara hur mycket du brukar äta, sen tar du lite mindre så går du ner. Alternativt ät som vanligt och ta bort en måltid vid viktnedgång utan att öka de andra.

Man and Machine
2018-03-09, 17:02
Också intresserad av att se vad som sker om jag under en period tar kosten lite seriösare.

Om du inte äter totalt skit idag så tror jag inte du kommer märka någon skillnad. På sin höjd gå ner lite i vikt.

Inte riktigt svar på din fråga men ett alternativ med bra variation. Gör en veckomatsedel med frukost, lunch, middag, mellanmål. Se till att alla frukostar har samma makros, alla luncher har samma o.s.v. Ganska enkelt får du då 2400 olika dagar med matscheman. Är du inte helt kcalorinazi kan du ju slänga in lite sallad, såser för att höja variationen ännu mer.

Imo inte hela världen att köpa ett kostschema och testa. Brukar väl vara överkomliga priser, typ 500 kronor eller nåt?

VoDaresVins
2018-03-09, 17:05
Alltså haha, öppnade tydligen upp den frågan för mycket. Ignorera första posten och låt mig försöka igen:
Har någon erfarenhet av köpta kostscheman?
:d

VoDaresVins
2018-03-09, 17:07
Om du inte äter totalt skit idag så tror jag inte du kommer märka någon skillnad. På sin höjd gå ner lite i vikt.

Inte riktigt svar på din fråga men ett alternativ med bra variation. Gör en veckomatsedel med frukost, lunch, middag, mellanmål. Se till att alla frukostar har samma makros, alla luncher har samma o.s.v. Ganska enkelt får du då 2400 olika dagar med matscheman. Är du inte helt kcalorinazi kan du ju slänga in lite sallad, såser för att höja variationen ännu mer.

Imo inte hela världen att köpa ett kostschema och testa. Brukar väl vara överkomliga priser, typ 500 kronor eller nåt?

Tack, tror nog att det blir att testa styrkelabbets i alla fall för åtminstone förklaringen låter som det vore det jag söker. Och ja var ett blygsamt pris för det. Tänkte bara om nån redan prövat.