handdator

Visa fullständig version : Låna ut saker till folk


Patriarch K
2018-03-08, 22:36
Ja, det suger. Jag har aldrig förstått grejen med det och jag hatar att låna ut saker till folk. Om någon säger "kan jag låna denna ett tag/jag lånar denna ett tag", när ska man då egentligen få tillbaks saken i fråga? Och om man får tillbaks sin grej med lite kosmetiska skador, vem ska stå för detta etc etc? Det är ju inget att reparera, mer än att det blir fulare än innan (typ ett instrument eller dylikt).

Senast var på jobbet när jag hade lite grippers på skrivbordet och en kollega skulle "låna" den. Jag sa väl att det var ok, även om jag vred mig inombords. Men sedan låg den på hans skrivbord i mer än 1 månad och jag gick och irriterade mig på det varje dag. Att "låna" något känns snarare som att "kan jag få den här av dig" eftersom man får ALDRIG tillbaks saker självmant om man inte ber om dem. Man ska inte behöva komma ihåg att folk har lånat saker av en. De ska självmant känna att de bör lämna tillbaks sakerna, helst inom en vecka.

Hur resonerar ni kring att låna ut saker?

King Grub
2018-03-08, 22:44
Lånar aldrig ut något.

Sidén
2018-03-08, 22:44
Jag håller med till 100%.
Jag lånade ut min bil lite grann när jag var yngre. Efter några gånger så togs det alltid för givet, och när jag sa nej en gång blev det riktigt sura miner. Efter det lånade jag aldrig ut den igen.

Jag lånar ibland verktyg av min far. Men jag skulle aldrig komma på idén att låna saker av någon utanför familjen.

Petoria
2018-03-08, 22:45
Har inga problem med det så länge som det är någon jag känner väl.

xan
2018-03-08, 22:55
Haha, fy fan för människor som använder andras saker som om det vore deras egna.

En klassiker är ju när någon 'lånar' en hundralapp på en fest för alkohol och sedan aldrig frågar om man vill ha tillbaka det, "för det är ju så lite". Ouppfostrat.

BlötSnö
2018-03-08, 22:57
Lånar och lånar ut saker till diverse polare som jag vet har råd att fixa grejerna om de går sönder och som är pålitliga i största allmänhet.

Dåren
2018-03-08, 22:59
Tycker inte om det men är det en nära vän eller familjemedlem som vill låna något av mig går jag med på det och försöker spelar oberörd.

MackeJuve
2018-03-08, 23:06
Har inget emot det, snarare tvärtom. Gött om man kan underlätta för någon. Ska väl tilläggas att jag inte är någon prylmänniska och att det är få grejer som jag inte kan vara utan ett tag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Bob90
2018-03-08, 23:13
Har lärt mig den hårda vägen att inte låna ut något som jag inte är beredd på att förlora (eller att det går sönder snarare). Undantaget är väldigt nära vänner och släkt/familj som jag verkligen litar på.

Men nu är det också väldigt få saker som jag inte är beredd på att förlora, så jag är ganska frikostig vad gäller utlån av grejer.

Patriarch K
2018-03-08, 23:16
Haha, fy fan för människor som använder andras saker som om det vore deras egna.

En klassiker är ju när någon 'lånar' en hundralapp på en fest för alkohol och sedan aldrig frågar om man vill ha tillbaka det, "för det är ju så lite". Ouppfostrat.

Haha, ja. Eller ännu värre:
"Tar du allt så swishar vi dig senare".
"Ok"
"Äh, men vafan. Vi har ju bjudit dig en del tidigare så nu får du ta detta".

Speciellt om det var 5 år++ som de bjöd på saker och fortfarande använder det som argument *spy*

Diomedea exulans
2018-03-08, 23:19
Jag äger inget som nån vill ha.

Agitator
2018-03-08, 23:29
Ja, det suger. Jag har aldrig förstått grejen med det och jag hatar att låna ut saker till folk. Om någon säger "kan jag låna denna ett tag/jag lånar denna ett tag", när ska man då egentligen få tillbaks saken i fråga? Och om man får tillbaks sin grej med lite kosmetiska skador, vem ska stå för detta etc etc? Det är ju inget att reparera, mer än att det blir fulare än innan (typ ett instrument eller dylikt).

Senast var på jobbet när jag hade lite grippers på skrivbordet och en kollega skulle "låna" den. Jag sa väl att det var ok, även om jag vred mig inombords. Men sedan låg den på hans skrivbord i mer än 1 månad och jag gick och irriterade mig på det varje dag. Att "låna" något känns snarare som att "kan jag få den här av dig" eftersom man får ALDRIG tillbaks saker självmant om man inte ber om dem. Man ska inte behöva komma ihåg att folk har lånat saker av en. De ska självmant känna att de bör lämna tillbaks sakerna, helst inom en vecka.

Hur resonerar ni kring att låna ut saker?

Ser inga problem med just detta fall.

Ni är arbetskollegor. Han frågade om han får låna den. Han använder den tills du vill ha tillbaka den i princip. Eller om han själv tröttnar på den och lämnar tillbaka den för den är i vägen på hans bord.

Om du själv vill ha tillbaka den så är det bara ta tillbaka den och säga att nu får du köpa en egen.

Eller bara ta tillbaka den nästa gång du ser den.


Sedan finns det ju helt klart "störiga" fall av utlånanden och hantering av det från individers sida. Men just detta fall känns rätt enkelt, ta tillbaka den när du är sugen på den.

För övrigt finns det minst 3 grippers på kontoret jag sitter vid nu. De vandrar runt lite hur som helst. Funderar på att ta med mig ett gäng själv, mest för att ingen troligen klarar stänga de jag har :)

trädgårdsmöbel
2018-03-08, 23:37
Min brorsa var en rackare på att låna både saker och pengar. Nu fick jag ju alltid tillbaks pengar jag lånade ut, och även saker...fast inte alltid hela. Tex. han lånar ett par handskar. Givetvis har han tappat en, så jag får en handske tillbaks. Eller saker tillbaks fast det som var helt är nu trasigt. Pengar får jag tillbaks men det dröjer, och det finns ingen hejd på hur mycket pengar han kan göra av med. Men jag fick sätta stopp, nej till alla lån oavsett.

Farsan börjar bli likadan, men han har blivit rätt förvirrad med åldern och ställer till det för sig ganska ofta. Svårt det där med gränsdragning när det gäller min lille Senilefix.*hug* (han hatar när jag behandlar honom som en bebis, vilket gör det extra roligt)

svenbanan
2018-03-09, 00:11
Jag tror att jag tycker som Agitator vad gäller att låna ut grejer till kompisar och kollegor.

Men detta funkar ju inte ifall någon vill låna nåt jag verkligen är jätterädd om. Sådana grejer lånar jag inte ut. Ifall det ändå skulle vara så att någon är helt desperat efter att få låna min ögonsten (vad det nu skulle vara) så kommer jag vara supertydlig med att jag kommer dra ut fingernaglarna på hen ifall den är repad eller liknande.

Ifall någon skulle låna tex en bok av mig och lämnar tillbaka den med ryggen knäckt och sidorna vikta och vattenskadade skulle jag säga till den som lånade boken att han får köpa en ny bok eftersom han förstört den jag lånade ut. Detta förutsätter dock att det är en bok som jag faktiskt vill ställa in i bokhyllan och spara i flera år. Är det en kioskdeckare som kostar 80:- på pressbyrån skulle jag nog inte bry mig. Dock skulle jag nog fälla åtskilliga syrliga kommentarer och pikar.

CalleP
2018-03-09, 00:13
Lånade ut moppe tillbehör till en polare i nian. Gör aldrig om det, var precis som du sa ingenting skedde självmant och tog bara massa onödig energi.

Rikard Jansson
2018-03-09, 08:51
Låna bara ut böcker du kan tänka dig att aldrig få tillbaka, sägs det ju :) i övrigt hjälper det att sätta en deadline, som inte är för snäv, så påminner du lite före den. På måndag: här har du den, men jag måste ha den på fredag!

Så ringer du och påminner på torsdag förmiddag

VoDaresVins
2018-03-09, 09:52
Tycker det är helt individuellt vem det är frågan om.

Inom närmsta släkten är det inga som helst problem, bara fördel. Min svåger har verktyg jag inte har och vice versa. Samma sak med t.ex. barnens salomgrejer när vi har barn i olika åldrar.

Har även en kompis som jag bra kan låna ut grejer till, de har t.ex. lånat slalomutrustning istället för att köpa egen för en resa de skulle på. Inga problem där eftersom vi skulle kunna göra liknande av dom om vi hade nåt behov.

Sen har jag en till kompis som gärna lånar grejer av folk från olika håll. Problemet med att låna ut till honom är själva allmänna inställningen till prylar, att han inte behöver köpa det ena och det andra eftersom han lika bra kan låna. Alltså en släng av minimalism. Tycker det känns jävligt knasigt att ta en minimalistisk inställning gällande vad man köper om man inte tänkt ha en minimalistisk livsstil utan fortfarande leva vidare som normalt men med andras grejer. Brukar ändå inte neka till att låna ut då det är en kompis men känns motigt.

Frantic
2018-03-09, 10:31
Tycker det är helt självklart att låna ut saker till mina vänner och jag gör likadant om jag skulle behöva något. Att mina vänner ska behöva köpa ett helt nytt verktyg för någon tusenlapp som de bara behöver i en dag eller två är idiotiskt. Och eftersom mina vänner inte är rövhål har de inte sönder sakerna de lånar.

Agitator
2018-03-09, 12:07
Tycker det är helt individuellt vem det är frågan om.

Inom närmsta släkten är det inga som helst problem, bara fördel. Min svåger har verktyg jag inte har och vice versa. Samma sak med t.ex. barnens salomgrejer när vi har barn i olika åldrar.

Har även en kompis som jag bra kan låna ut grejer till, de har t.ex. lånat slalomutrustning istället för att köpa egen för en resa de skulle på. Inga problem där eftersom vi skulle kunna göra liknande av dom om vi hade nåt behov.

Sen har jag en till kompis som gärna lånar grejer av folk från olika håll. Problemet med att låna ut till honom är själva allmänna inställningen till prylar, att han inte behöver köpa det ena och det andra eftersom han lika bra kan låna. Alltså en släng av minimalism. Tycker det känns jävligt knasigt att ta en minimalistisk inställning gällande vad man köper om man inte tänkt ha en minimalistisk livsstil utan fortfarande leva vidare som normalt men med andras grejer. Brukar ändå inte neka till att låna ut då det är en kompis men känns motigt.

Prata och markera på något sätt.

Låna saker av varandra är inga problem. Men är man hobon som väljer att inte ha några saker att bidra med får man fundera över om man verkligen ska fråga om att låna konstant.

Ifall vi inte pratar om en ekonomisk situation som gör att individen inte har samma tillgångar att röra sig med.

Patriarch K
2018-03-09, 19:06
Tycker det är helt självklart att låna ut saker till mina vänner och jag gör likadant om jag skulle behöva något. Att mina vänner ska behöva köpa ett helt nytt verktyg för någon tusenlapp som de bara behöver i en dag eller två är idiotiskt. Och eftersom mina vänner inte är rövhål har de inte sönder sakerna de lånar.

Well, verktyg tycker jag kan tillhöra en egen kategori. De är på sätt och vis till för att slitas sönder och om någon gjort en repa i min bandsåg så är ju inte det hela världen. Och man märker tydligt om den gått sönder. Till och med jag hade kunnat låna ut ett verktyg utan problem.
Problemet är ju mestadels när i hela världen ska man få tillbaks saken eftersom alla tar för givet att det är ett livstidslån om man inte aktivt ber om det. Man är ju snäll nog att låna ut saken så det borde vara givet att man lämnar tillbaks den så fort man är klar, men de flesta bara skiter i det och där ligger mitt största problem.
Förr när jag lånade ut spel till folk så fick man tillbaks repiga skivor, sönderrivna tidningar och repor på instrument etc...det får man ju leva med idag p.g.a någon annan jäkla tölp. Det är fortfarande "bara" prylar, men det handlar snarare om respekt än prylen i sig.

chadd
2018-03-09, 21:36
Lånar ut allt möjligt mest hela tiden. Folk är pålitliga i genomsnitt så det funkar fint.

shadowfire
2018-03-09, 21:38
Hänger på vilka det är, måste vara någon jag redan har förtroende för eller som redan har gjort mig en tjänst innan.

Starke75an
2018-03-10, 10:24
Jag lånar ut saker utan problem till folk jag känner.

Jag lånar även saker av vänner och grannar.

Bor på landet, och då funkar det så. Har lånat ut bilen, båten, verktyg, byggställning, släpvagn, smör och vetemjöl och liknande.

Lånat säkringar, kaffe, verktyg mm mm ja allt möjligt.

Alexton
2018-03-10, 10:39
Att låna ut saker är ett utmärkt sätt att döma någons egentliga karaktär på.
Ett test för att se om de är något att ha.

Annars bara nära vänner.

Cooks
2018-03-10, 11:04
Lånar aldrig ut något.

Inga undantag för någon?

Bjorneman
2018-03-10, 12:39
Lånade ut saker när jag var liten och det kunde ta ett halvår att få tillbaka en film. Så nej, det har jag slutat med.

xan
2018-03-11, 00:12
Haha, ja. Eller ännu värre:
"Tar du allt så swishar vi dig senare".
"Ok"
"Äh, men vafan. Vi har ju bjudit dig en del tidigare så nu får du ta detta".

Speciellt om det var 5 år++ som de bjöd på saker och fortfarande använder det som argument *spy*

Kanske är det därför man gör folk tjänster till att börja med? För att kunna kräva något i gengäld när de minst anar det. :laugh:

Starke75an
2018-03-11, 15:06
Jobbar lite ideellt i en förening, då mest med fastigheter. Som gentjänst får man låna typ bort och stolar om man behöver hemma. Vilket kan behövas ibland. Lånade nog 50 stolar i höstas och tillhörande bord.

Benny Carlsson
2018-03-11, 15:19
Blir man inte sedd som en snål jävel om man inte kan tänka sig att låna till sina vänner?