handdator

Visa fullständig version : Explosivitet


Karl_alfred
2004-05-05, 21:23
På grund av att ämnet kom upp i en annan tråd, så kör jag en hel tråd för detta. Hur viktigt anser ni att en explosivitet finns i övningarna? Jag skrev i den andra tråden att jag kan stanna mina rörelser var som helst i rörelsen och ändå fortsätta i samma riktning. Men bland annat Allan hade en teori om att man i vissa övningar ska utföra dem mer explosivt, t ex. i stångrodden. Alltså ett kraftigt drag upp i magen istället för att göra detta långsamt. Så vad anser ni om detta? Å i så fall vilka övningar rekomenderar ni att man kan köra lite mer explosivt i?

Gripper 200 LB
2004-05-05, 23:18
Jag brukar rimligen kombinera explosivitet och ultrakontakt kontraktion. Jag tränar både SL och OL övningar och därutöver så satsar jag på byggning. Alla OL övningar handlar om explosivitet och ska utföras explosivt medan man i byggarövningar ska satsa på maximal kontraktion och kontakt, träningen för SL är en kombination av explosivitet och strikt utförande.

När det gäller ryggövningar såsom stångrodd och hantelrodd föredrar jag att köra tungt och relativt O-strikt, men inte så O-strikt så att det blir rena ryckövningar utan kontrollerat strikt, utför jag dessa övningar helstrikt så tränar jag armarna desto mer jämfört med ryggen vilket blir helt fel. Bicepcurl med stång är en annan övning som jag tränar relativt O-strikt i, satsar på explosivt utförande men kastar dock inte upp vikten utan rycker upp den till det läge där mina biceps klarar av att pressa upp stången och sedan sänker jag vikten långsamt och kontrollerat. Bicepen är nästan omöjliga att inte lyckas få kontakt med. Även hammercurl tränas O-strikt men sedan tränar jag en hel del andra bicepsövningar strikt som kompensation till dessa O-strikta övningar.

I andra övningar så tränar jag dom första repetitionerna strikt för att sedan fuska lite på dom sista repetitionerna.

Med andra ord, jag blandar ihop strikt och O-strikt i en synergisk blandning vilket medför både muskeltillväxt, styrkeökningar respektive explosivitetsökningar i god takt.

Pressarn
2004-05-05, 23:23
Så explosivt som möjligt, trodde det var självklart...
Är man tveksam så fråga första bästa PT och gör raka motsatsen, kan inte bli fel. ;)

Gripper 200 LB
2004-05-05, 23:50
Är man tveksam så fråga första bästa PT och gör raka motsatsen, kan inte bli fel.
:D

Karl_alfred
2004-05-06, 08:32
Gripper 200 LB:
tack för ett väldigt utförligt svar. Ska nog börja köra mer explosivt på biceps och roddövningar i fortsättningen.

Pressarn:

Frågan är väll om det är de ur muskelbyggnads synpunkt. Annars var det ett roligt svar.:D

Johan1986
2004-05-06, 08:37
För mig är explosivitet viktigt speciellt i bröst och ben övningar. Spela Amerikansk fotboll (D/O-line alltså är jag en tjockis :D) kan inte springa snabbt utan vill därför vara explosiv i mina första steg.

Jag tycker frivändningar är en bra övnining för explosiviteten.

Karl_alfred
2004-05-06, 08:52
Originally posted by Johan1986

Jag tycker frivändningar är en bra övnining för explosiviteten.

Det är en alldeles Ypperlig övning, synd bara att jag inte kan den.

Johan1986
2004-05-06, 08:57
Originally posted by Karl_alfred


Det är en alldeles upperlig övning, synd bara att jag inte kan den.

Varför inte? Är det tekniken du inte får in?

Karl_alfred
2004-05-06, 08:59
Jeep det är det. Jag gör ungefär som en omvänd skivstångscurl. Några tips. Från grunden. Vore sjusst.

Johan1986
2004-05-06, 09:06
Dra från marken, sen så när du är vid låren så försöker du skjuta upp stången med höften typ. Ungefär som på bilden. Det kan va svårt och "fånga upp" stången men det kommer med tiden.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/Clean.gif

RobbeliRobban
2004-05-06, 09:12
Jag ställer mig negativ: Varför som vanlig tränande träna "explosivt" öht? Borde inte vanlig styrketräning ge den styrka och "explosivitet" man kan få? Jag tror att "explosivitets"-träning även kan ge saftiga skador om man inte vet riktigt varför och hur man skall göra, vad tror ni? Tror ni att alla muskler i kroppen får någon slags ökad reaktionsförmåga och rörelsehastighet för att man kör explosivt i några övningar?

Karl_alfred
2004-05-06, 09:14
Originally posted by Johan1986
Dra från marken, sen så när du är vid låren så försöker du skjuta upp stången med höften typ. Ungefär som på bilden. Det kan va svårt och "fånga upp" stången men det kommer med tiden.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/Clean.gif

Tack för förklaringen. Då var det väll bara att öva då.

Gripper 200 LB
2004-05-06, 11:59
Karl_alfred alla tyngdlyftningsövningar kräver teknikträning så det tar oftast ett tag innan man kan utföra dom ordentligt. Öva ihärdigt ett tag med lättare vikter så ska du se att tekniken blir bättre och att du efter hand kan börja lägga på lite mer vikter i frivändningarna.

Jag ställer mig negativ: Varför som vanlig tränande träna "explosivt" öht? Borde inte vanlig styrketräning ge den styrka och "explosivitet" man kan få? Jag tror att "explosivitets"-träning även kan ge saftiga skador om man inte vet riktigt varför och hur man skall göra, vad tror ni? Tror ni att alla muskler i kroppen får någon slags ökad reaktionsförmåga och rörelsehastighet för att man kör explosivt i några övningar?

Svaret på det blir att det är skillnad på att träna explosivt och att träna vanlig styrka, jag hade för några år sedan väldigt svårt att öka i styrka på stående militärpress, tränade på samma vikter vecka efter vecka fast jag varierade set och repetitioner, jag provade då att istället träna lite OL övningar och då framförallt stöt och ryck, detta resulterade till att jag ökade ordentligt i stående militärpress på bara några veckor. Hade jag fortsatt att bara träna strikt militärpress så hade det inte hänt mycket men nu hjälpte alltså en explosiv övning mig att öka i styrka på en strikt styrkeövning. Måste också påpeka att vanlig styrketräning inte ger explosivitet i någon större utsträckning, när jag började med stöt så tog jag inte mycket mer i den övningen än vad jag tog i stående militärpress, det skilde bara fem kilo.

Samma visa var det i sittande kabelrodd, var väldigt svag i den övningen så jag började ta tyngre vikter samt träna O-strikt i den övningen, mer med explosiva drag och detta resulterade i att jag snabbt kunde öka i vikter men jag ökade också i ren strikt styrka (riktigt bra dessutom) så nu kombinerar jag strikt och O-strikt utförande i kabelrodden. För mig har det alltså gett mera att träna explosivt vilket har gett mig rejäla styrkeökningar istället för att enbart träna strikt och rent styrkemässigt utan explosivitet.

Visst kan det vara påfrestande för leder och muskelfästen om man inte vet vad man håller på med eller om man inte är tillräckligt uppvärmd men all styrketräning kan leda till skador. Bland OL lyftare så är det inte så mycket mer skador än bland bodybuilder så det ska inte vara till någon större nackdel att träna explosivt förutsatt att du vet vad du gör och vad du vill få ut av övningarna.

Rörelsehastigheten ska bli bättre av explosiv träning och detta har det gjorts mätningar på och då framförallt på professionella OL lyftare och kortdistanslöpning samt hos kamsporttränande individer för att öka slagkraften och kickkraften etc.

Karl_alfred
2004-05-06, 12:30
Originally posted by Gripper 200 LB
Karl_alfred alla tyngdlyftningsövningar kräver teknikträning så det tar oftast ett tag innan man kan utföra dom ordentligt. Öva ihärdigt ett tag med lättare vikter så ska du se att tekniken blir bättre och att du efter hand kan börja lägga på lite mer vikter i frivändningarna.



Självklart. Men en sak jag upptäkte när jag provade senast är att jag upp till 75kg kan dra i en rörelse lik omvänd skivstångscurl. Om jag lägger på 80 eller mer är det enda sättet för mig att få upp stången är att göra rätt. Provade bara med stången och då blev det ännu värre.

cali
2004-05-06, 13:03
Att träna explosivt is the way to do it :)

Den positiva fasen ska vara så snabb som möjligt, den ska inte dra energi från den negativa fasen. Det är den negativa fasen som bygger medans den positiva suger bara energi.

Så fort upp med vikten och sen långsammare mer strikt ner med den. På detta sätt kommer du klara tyngre vikter och uppnå större överbelastning på ett naturligt sätt
Hur man får upp vikten anser jag är mindre viktigt under den positiva fasen, bara man inte skadar sig och jag anser att man gärna kan ta hjälp med andra muskler eller göra utförandet snabbt/explosivt.

Egentligen vore den träning som överbelastar muskeln mest och bäst vara att BARA köra negativ träning utan den positiva delen. Men det skulle resultera i för stor överbelastning och bli ohälsosamt i längden.
Även om man hittar det bästa sättet för att uppnå överbelastning behöver inte det innebära att det är just den bästa träningen. Man kan inte överbelasta muskeln 100% vid varje pass, kroppen skulle inte orka med det i längden.

LAGOM ÄR ALLTID BÄST :)

RobbeliRobban
2004-05-06, 13:36
Ok kanske med på några av era argument men här är några funderingar till, läste någonstans om någon styrkelyftare (tror det var här på forumet, ej säker) han skrev någonting om explosivt utförande i bänken, ganska lätt vikt, och hysterisk fart, detta skulle inte leda till hypotrofi, men till effektivisering av nervbanor och därmed öka styrkan i just bänken.

Borde inte denna "effektivisering av nervbanor" bara gälla specifika rörelsemönster, och inte vara överförbart till andra rörelser?

Om man inte blir "explosivare" av vanlig styrketräning, hur kan man då förklara att en styrketränad individ(som inte kört "explosivt") kan förflytta sig fortare än en jämnviktig vekare individ?

Gripper 200 LB
2004-05-06, 18:23
Ok kanske med på några av era argument men här är några funderingar till, läste någonstans om någon styrkelyftare (tror det var här på forumet, ej säker) han skrev någonting om explosivt utförande i bänken, ganska lätt vikt, och hysterisk fart, detta skulle inte leda till hypotrofi, men till effektivisering av nervbanor och därmed öka styrkan i just bänken.

Vet att det är flera styrkelyftare som tränar på detta sätt, alltså att dom tränar explosivt med en relativt lätt vikt och att detta skulle leda till effektivisering av nervbanorna men jag kan dock inte svara på denna fråga då jag inte har läst så mycket om just detta och jag har inte heller provat att träna på det sättet i bänk.

Om man inte blir "explosivare" av vanlig styrketräning, hur kan man då förklara att en styrketränad individ(som inte kört "explosivt") kan förflytta sig fortare än en jämnviktig vekare individ?

Det enda jag var inne på var att man inte får explosiv styrka genom att enbart träna strikt, ska man tillexempel bli bra i OL övningar så ska man absolut träna explosivt annars kommer man inte så långt i OL.