handdator

Visa fullständig version : Djuuupa böj


MAXX
2004-05-05, 21:15
Satt just och läste Muscular Development där Lee Priest skrev om djuba knäböj. Han ansåg att djupa böj rent ut sagt var dåliga.

Så här sa han ungefär. Djupa knäböj är dåliga- rent ut sagt skadliga för dina knän därför att när man går ner djupt så töjs senorna i knäna ut samtidigt som dom får en väldigt hög belsastning på sig. Dessutom så är det glutus som får göra det mesta av muskelarbetet i den djupa fasen.

Vad säger ni på forumet. Har ni problem med knäna?
Allan har du problem med knäna?

Själv har jag haft det ett tag nu och jag misstänker att det är till följd av de djupa böjen.

mr ruhl
2004-05-05, 21:19
kör nästan alltid ass to the floor böjar varesig jag kör frontböj eller hacklift men varvar det nångång då och då med att köra lite kortare rörelser, tycker inte att det känns nån skillnad i knäna men däremot så märker jag att det är betydligt lättare att koppla in arslet när man kör riktigt djupa ( då kör jag djupare än godkänt djup när jag kör) så där har Lee rätt, tror ändå att djupa är att föedra för att bygga grova ben..

Karl_alfred
2004-05-05, 21:26
Fullt djup äger:hbang:

MAXX
2004-05-05, 21:30
Originally posted by Karl_alfred
Fullt djup äger:hbang:
hatar sånna där svar...

Karl_alfred
2004-05-05, 21:32
Är bara ärlig. 90 graders böjar är för fjollor. Tar 10 gånger bättre och 90 graders grejen är en myt. Kör du halva biceps curls oxå?

MAXX
2004-05-05, 21:34
Originally posted by Karl_alfred
Är bara ärlig. 90 graders böjar är för fjollor.
låter som du bara slickar allans arlse.

Att djupa böj är "hardcore" var inte svaret jag var ute efter..

Karl_alfred
2004-05-05, 21:35
Originally posted by MAXX

låter som du bara slickar allans arlse.

Att djupa böj är "hardcore" var inte svaret jag var ute efter..

Kolla editeringen. Sen angående Allan ja varje dag.

z_bumbi
2004-05-05, 21:39
Originally posted by MAXX
Så här sa han ungefär. Djupa knäböj är dåliga- rent ut sagt skadliga för dina knän därför att när man går ner djupt så töjs senorna i knäna ut samtidigt som dom får en väldigt hög belsastning på sig. Dessutom så är det glutus som får göra det mesta av muskelarbetet i den djupa fasen.

Vid 90 grader är belastningen som störst på ena korsbandet och sen flyttar belastningen från det korsbandet till det andra genom att gå djupare än 90 gradet i knäled.
Just nu är jag för trött för att tänka efter vilket som berörs när men jag återkommer i morgon om det är viktigt (Det är det i vissa fall om man redan har knäskador).

Man har dock antagligen en mindre belastning totalt iom att man använder sig av mindre vikt vid djupa knäböj än vid grunda.

mr ruhl
2004-05-05, 21:42
Originally posted by Karl_alfred
Är bara ärlig. 90 graders böjar är för fjollor. Tar 10 gånger bättre och 90 graders grejen är en myt. Kör du halva biceps curls oxå?

jag kör halva bicepscurls ibland för variationen och viktvanan..sen kör man ju 21 ibland vilket inkluderar halvor i slutfasen och halvor från början av fasen..grym pump utlovas om du inte provat den förr, men den kanske bara är för fjollor??

MAXX
2004-05-05, 21:42
Originally posted by Karl_alfred
Är bara ärlig. 90 graders böjar är för fjollor. Tar 10 gånger bättre och 90 graders grejen är en myt. Kör du halva biceps curls oxå?
nej jag har alltid kört djupa böj men jag börjar tvivla på att det är så mkt mer effektivt att gå hela vägen ner och utsätta att sin senor för så hög belastning.

Karl_alfred
2004-05-05, 21:45
mr ruhl :
jag e inte direkt ute efter nå mer pump de får jag tillräckligt ändå. Å 21 reps är konditionsträning i mina ögon. Det sköter jag vid sidan av gymet.

MAXX:
Gör som du vill.

MAXX
2004-05-05, 21:46
Originally posted by z_bumbi


Vid 90 grader är belastningen som störst på ena korsbandet och sen flyttar belastningen från det korsbandet till det andra genom att gå djupare än 90 gradet i knäled.
Just nu är jag för trött för att tänka efter vilket som berörs när men jag återkommer i morgon om det är viktigt (Det är det i vissa fall om man redan har knäskador).

Man har dock antagligen en mindre belastning totalt iom att man använder sig av mindre vikt vid djupa knäböj än vid grunda.
ok, det var ett mer genomtänkt svar låter vettigt.
jag kanske bara borde ta en vilo/rehab period för mina ben då.

mr ruhl
2004-05-05, 21:48
säger inte att man ska köra 21 jämnt men det kan vara jävligt bra med lite variation i träningen och det känns som att musklerna chockas lite när man börjar repa lite mer..just my 2 cents

MAXX
2004-05-05, 21:56
Originally posted by mr ruhl
säger inte att man ska köra 21 jämnt men det kan vara jävligt bra med lite variation i träningen och det känns som att musklerna chockas lite när man börjar repa lite mer..just my 2 cents
du har rätt. det är bra att variera antal reps.
Kör du bara tungt hela tiden så låter du bara en typ av muskelfiber jobba hela tiden. varierar du ibland/chockar så låter du andra typer av muskel fibrer kopplas in.

Karl_alfred
2004-05-05, 22:07
Originally posted by mr ruhl
säger inte att man ska köra 21 jämnt men det kan vara jävligt bra med lite variation i träningen och det känns som att musklerna chockas lite när man börjar repa lite mer..just my 2 cents

Självklart är det bra med variation:thumbup:

Men mina lågreps är inte att köra 8-10 reps utan 1-5 kanske så när jag vill ha lite höre reps brukar jag köra runt 12, över det blir de mer mjölksyra och kondition som spelar in skulle jag tro.

Monoxide
2004-05-05, 22:11
Inte för att det här på något sätt svarar på din fråga, men du skulle ju kunna prova att köra med knävärmare - ifall du inte redan gör det - och se ifall det känns bättre?

Pressarn
2004-05-05, 22:38
Jag gissar på att det är något utanför gymmet som har skadat dina knän.
Mina är väldigt tacksamma för djupa böj.

z_bumbi
2004-05-06, 09:50
Originally posted by MAXX

ok, det var ett mer genomtänkt svar låter vettigt.
jag kanske bara borde ta en vilo/rehab period för mina ben då.

Det finns så mycket mer som kan vara avgörande än just djupet i böjen för hur övningen känns i knäna.
Foten ska vara i linje med knät.
Knät ska inte röra sig mycket inåt eller utåt i sidled när man böjer.
Man får se till att alla musklerna från nacken ner till tårna är smidiga och tillräckligt starka för uppgiften.
Om man mot förmodan kör med en upphöjning under hälen så ska man kanske tänka om eller i alla fall se till att den är så liten som möjligt.
Se till att köra baksidan av låret så att den orkar hålla emot de kanske starkare musklerna på framsidan.
Sluta köra benspark
Sluta köra hacksquat eller andra övriga övningar ett tag och se om det blir bättre.
Sluta köra benspark
osv

Ligger man konstant på maxvikter så kan det göra ont i alla fall men det är det väl ingen som gör i böjen eller för den delen i så många andra övningar heller om man tränat ett tag (Undantaget Arne då. :D )

Att just Platz har gått ut och sagt att djupa böj inte är bra är ju humor då han ju har byggt sina lår med enerorma mängder böj, böj och åter böj. Om han har fått ont i knäna så kan det ju bero på viss överbelastning då han tydligen har kört ganska tungt och väldigt stor volym på samma gång.
Vissa medel har nog hjälpt till att maskera tidiga signaler på smärta också.

cali
2004-05-06, 10:15
Djupa böjj tar mer på röven men lika mycket på lår, det kan vi konstatera.

Sen om du får knäproblem av djupa böjj är nog högst personligt.
Jag kan tänka mej att djupa böjj tar lite mer på knäna, men samtidigt så kan man inte köra lika tungt, så det går väl på ett ut.

Jag skulle nog vilja påstå att djupa böjj stärker dina leder ligament mer än det gör skada givet att du har ett bra utförande och inte kör bajstungt med maxningar varje gång.
Att Maxa med djupa knäböjj kan nog skada så gör inte det!

cali
2004-05-06, 13:22
Jag har en liten fråga som kan passa att slänga in här kanske :)

Tar knäböjj något på baksida lår?

Karl_alfred
2004-05-06, 13:24
Originally posted by cali

Tar knäböjj något på baksida lår?

Ja de gör den.

cali
2004-05-06, 13:30
okej ..men hur mycket?
Jag kör numera bara knäböjj i min benträning.
Så jag funderade lite om baksida låren kan bli släpandes, än så länge är de inte de, men jag får aldrig träningsvärk där av knäböjj. Bara i röven och framsida lår.

Sen undrar jag om vaderna får nått av knäböjj?
Knappast va...eller!?

Karl_alfred
2004-05-06, 13:36
Originally posted by cali
okej ..men hur mycket?
Jag kör numera bara knäböjj i min benträning.
Så jag funderade lite om baksida låren kan bli släpandes, än så länge är de inte de, men jag får aldrig träningsvärk där av knäböjj. Bara i röven och framsida lår.

Sen undrar jag om vaderna får nått av knäböjj?
Knappast va...eller!?

Nja inte alls lika mycket som framsida tar det ju. Sen är det ju mycket beroende på vilken teknik man har. Jag känner mestadels i framsidan men har en kompis som känner tvärt om. Jag står normalstance och han står extrembrett.

Persolnligen tror jag absolut att de behövs en ordentlig övning för baksidan oxå. Vaderna jobbar väll något men det är absolut inte i den grad att man inte bör träna dem vid sidan av.

Klo
2004-05-06, 13:41
Originally posted by Karl_alfred
mr ruhl :
jag e inte direkt ute efter nå mer pump de får jag tillräckligt ändå. Å 21 reps är konditionsträning i mina ögon. Det sköter jag vid sidan av gymet.

MAXX:
Gör som du vill.

S k "21 bicepscurl" förespråkas ju av bl a Jay Cutler om jag inte minns helt fel. Är du säker på att du fattade vad MAXX menade. Antar att det var den sorten han menade i alla fall. Har själv provat den, helsickes pump:bpump: :hbang: :kickass:

Karl_alfred
2004-05-06, 13:49
Absolut jag vet vad han pratar om för övning. Finns med i Arnolds stora bok. 7 rörelser i den övre halvan, 7 i den nedre och 7 hela. Sen om Cutler eller någon annan förespråkar den struntar jag faktiskt i. Eftersom jag är i tron om att så pass höga reps mestadels bygger upp en mjölksyretålighet. Denna mjölksyreuthållighet är då inget jag strävar att höja nämnvärt på gymet även om man får detta lite med på köpet. Detta gör jag i ett par löparskor. Sen finns det inget som säger att pump skulle vara något som bevisar att man får en massa tillväxt.

Sen är det väll upp till var och en att bestämma vad de vill köra men mjölksyreträningen håller jag mig ifrån i gymmet i allfall.

Shadow Warrior
2004-05-06, 14:46
För att bygga maximal massa är det nödvändigt att köra korta knäböj ibland just därför att man då failar i ett högre läge än om man kört rock bottom squats.

FROM böj är dock ALLTID fösta handsvalet.

Arne Persson
2004-05-06, 14:52
Hade djupa böjar varit farliga så skulle knappast tyngdlyftningen existerat idag och mer än halva bodybuildingvärlden skulle gått på kryckor. Antingen djup knäböj eller inte alls. Inga djävla avarter tack!

Arne Persson
2004-05-06, 14:53
Originally posted by Shadow Warrior
För att bygga maximal massa är det nödvändigt att köra korta knäböj ibland just därför att man då failar i ett högre läge än om man kört rock bottom squats.

FROM böj är dock ALLTID fösta handsvalet.

Förklara då varför tyngdlyftare har en oerhörd lårutveckling? Dom kör inga korta böjar. Möjligen vid styrkevändningar.