handdator

Visa fullständig version : Hur räkna ut kaloriintag?


Takadanoalien
2018-03-06, 20:53
Hej!

Ledsen om det finns liknande tråd redan, hänvisa mig gärna dit i så fall för jag har letat och hittar inte.

Har även försökt googla mig fram hur mycket jag bör äta per dag men får inget vettigt svar då alla ger olika. Jag är för nuvarande: man, 27 år, 75kg, 188 lång, kroppsfett 7-8% (gissning efter tabeller). Jag styrketränar 5-6 gånger i veckan (2h per pass, ibland lite mer), cardio kör jag ytterst sällan, 1-2 gånger varannan vecka.

Hur mycket bör jag äta för att behålla denna vikten/bara öka i muskler och inte i fett? När jag googlar så får jag allt från 2500 - 3200 i svar och det är ju ganska stora marginaler... skulle någon kunna hjälpa mig? :smash:

Dåren
2018-03-06, 21:07
Hej! Du kan inte googla fram en exakt siffra som gäller för dig. Du får svaret genom att testa och utvärdera.

Bossebäver
2018-03-06, 22:32
Hej!

Ledsen om det finns liknande tråd redan, hänvisa mig gärna dit i så fall för jag har letat och hittar inte.

Har även försökt googla mig fram hur mycket jag bör äta per dag men får inget vettigt svar då alla ger olika. Jag är för nuvarande: man, 27 år, 75kg, 188 lång, kroppsfett 7-8% (gissning efter tabeller). Jag styrketränar 5-6 gånger i veckan (2h per pass, ibland lite mer), cardio kör jag ytterst sällan, 1-2 gånger varannan vecka.

Hur mycket bör jag äta för att behålla denna vikten/bara öka i muskler och inte i fett? När jag googlar så får jag allt från 2500 - 3200 i svar och det är ju ganska stora marginaler... skulle någon kunna hjälpa mig? :smash:

Hur stark är du och hur ser träningen ut?

xan
2018-03-06, 22:35
Hej!

Ledsen om det finns liknande tråd redan, hänvisa mig gärna dit i så fall för jag har letat och hittar inte.

Har även försökt googla mig fram hur mycket jag bör äta per dag men får inget vettigt svar då alla ger olika. Jag är för nuvarande: man, 27 år, 75kg, 188 lång, kroppsfett 7-8% (gissning efter tabeller). Jag styrketränar 5-6 gånger i veckan (2h per pass, ibland lite mer), cardio kör jag ytterst sällan, 1-2 gånger varannan vecka.

Hur mycket bör jag äta för att behålla denna vikten/bara öka i muskler och inte i fett? När jag googlar så får jag allt från 2500 - 3200 i svar och det är ju ganska stora marginaler... skulle någon kunna hjälpa mig? :smash:

Ät 3000 varje dag och se vad som händer. Sen justerar du.

Eller så äter du efter känn bara, det gör de flesta.

dodie
2018-03-07, 08:25
Som andra har sagt så är det enklaste att bara ta en viss kalori/dag sedan utvärdera. Väg dig varje morgon, sen ta ett medel varje vecka. Stäm av efter 2 veckor.

Men om du säger hur långa dina gympass är, så ska jag ge dig en kvalificerad gissning. Den kan du använda som startpunkt i din testperiod.

Pepz
2018-03-07, 08:52
kan vara bra att vara medveten om att kaloriräkning är ett trubbigt verktyg.

livsmedel kan diffa väldigt många procent från dess uppgivna värden i tabeller och förpackningar.
uppskattning av förbrukning är tämligen omöjligt att göra mer precist än till typ 90%

Alltså tycker jag att du fått bra råd med att utgå från en generell siffra och justera efter våg och prestation. en annan person med exakt samma stats och samma träningsmängd behöver kanske en helt annan siffra än vad du behöver.