handdator

Visa fullständig version : Stretching och rörlighet


King Grub
2018-03-06, 13:13
Different stretching strategies and protocols are widely used to improve flexibility or maintain health, acting on the muscle tendon-unit, in order to improve the range of motion (ROM) of the joints. This review aims to evaluate the current body of literature in order to understand the relation between stretching typology and ROM, and secondly to evaluate if a relation exists between stretching volume (either as a single training session, weekly training and weekly frequency) and ROM, after long-term stretching. Twenty-three articles were considered eligible and included in the quantitative synthesis. All stretching typologies showed ROM improvements over a long-term period, however the static protocols showed significant gains (p<0.05) when compared to the ballistic or PNF protocols. Time spent stretching per week seems fundamental to elicit range of movement improvements when stretches are applied for at least or more than 5 min, whereas the time spent stretching within a single session does not seem to have significant effects for ROM gains. Weekly frequency is positively associated to ROM. Evaluated data indicates that performing stretching at least 5 days a week for at least 5 min per week using static stretching may be beneficial to promote ROM improvements.

Int J Sports Med. 2018 Mar 5. The Relation Between Stretching Typology and Stretching Duration: The Effects on Range of Motion.

pepplez
2018-03-06, 13:31
5 min per week? 1 minut per dag alltså. Kan det ju vara värt.

King Grub
2018-03-06, 13:35
Om man bara har en muskel att stretcha.

Paltkoma
2018-03-07, 11:07
Superbra ju! De flesta grupp-pass som jag deltagit i lägger dock bara in typ 20-30 sek stretch per muskel, vilken inte blir mer än 2-2,5 min/vecka även om man tränar 5 ggr/vecka.

Hade artikeln någon åsikt om vad det är som gör att stretching faktiskt fungerar? Det är vad jag förstått ett hett debatterat ämne.

Captainwide
2018-03-07, 15:13
Är det höftböjare och quads man "ska" stretcha samt mage, gluteus och hamstring man "ska" stärka för att motverka ett kraftigt ATP?

Någon som har en eller flera monsterstretch- övningar för nedre del av ryggen, höftböjare och quads?

erks
2018-03-07, 19:09
Är det höftböjare och quads man "ska" stretcha samt mage, gluteus och hamstring man "ska" stärka för att motverka ett kraftigt ATP?

Någon som har en eller flera monsterstretch- övningar för nedre del av ryggen, höftböjare och quads?

Typ så.

Denna är bra för höftböjare och quads, spänn magen och rumpan, sug in revbenen.

http://www.menshealth.com/sites/menshealth.com/files/images/couch-stretch.jpg

Baskagge
2018-03-07, 23:00
Jag stretchade benen 15 minuter om dagen i en månad. Efter det var jag fortfarande lika rörlig som en lyktstolpe. Det är nog rätt individuellt hur mycket det ger att stretcha. För min del verkar det krävas en betydligt längre period. Nu för tiden stretchar jag mest i maskinerna när jag tränar.

Diomedea exulans
2018-03-07, 23:10
Jag stretchade benen 15 minuter om dagen i en månad. Efter det var jag fortfarande lika rörlig som en lyktstolpe. Det är nog rätt individuellt hur mycket det ger att stretcha. För min del verkar det krävas en betydligt längre period. Nu för tiden stretchar jag mest i maskinerna när jag tränar.

Jag stretchade enbart insida lår 1 timme om dagen i 3 veckor utan att märka en enda grads förbättring.

Bob90
2018-03-07, 23:13
är det höftböjare och quads man "ska" stretcha samt mage, gluteus och hamstring man "ska" stärka för att motverka ett kraftigt atp?

Någon som har en eller flera monsterstretch- övningar för nedre del av ryggen, höftböjare och quads?

atp?

bighulken
2018-03-08, 05:16
stretching är högst individuellt!!...

Tänjning en annan sak, innan träning å efter.

Olika saker, med nästan, same innebörd, förutom, att vid viss stretching, försöker man först utmatta muskel, för att slippa sträckreflexen.

Sen kan man ägna minuter åt detta, men inte få resultat, och man kanske bör ägna timmar åt detta, ibland, kanske....

Själv stretchar jag några timmar Lördagar/Söndagar...
Och samtidigt som stretching idkar jag mental avslappning, också högst individuellt.

Jag, lyssnar på musik, samtidigt som jag stretchar, ofta lugn musik...
Lite som meditering, blir det då, laddar den mentala banken också då, kanske....

Det tar sin tid, inget man kan stressa fram, detta att bli vig, eller korta/förlänga, vissa senor/ligament/muskler.

Ibland, ska man inte korta, eller förlänga, vissa senor/ ligament/muskler, heller!!.....kan bli dåligt då=dålig hållning , eller motverka, det man är ute efter.....kanske....beroende vilken idrott man är ute efter osv...

Man bör ha en plan, vad och varför, man ska göra vissa saker.....och framför allt hur.......

Har man detta och ägnar tid åt detta, då brukar det så småningom, bli som man vill.....men , det tar sin tid........

Gnusram
2018-03-08, 08:15
atp?

Ankröv.

David_wigren
2018-03-09, 10:03
Jag stretchade enbart insida lår 1 timme om dagen i 3 veckor utan att märka en enda grads förbättring.

3 veckor är ingen tid alls. Regelbunden stretchträning i 3 år ja då bör man nog hunnit bli märkbart rörligare, under förutsättningen att man vet vad man gör. Om ens stretching går ut på att försöka gå ut i split så får man nog istället bara ont i knäna.

dodie
2018-03-09, 12:00
Denna video tar upp hur lång tid det tar att få rörlighetsgainz. Är ni seriöst intresserade av rörlighet, kolla in Tom Merricks kanal. Den är riktigt bra. Hemligheten bakom rörlighet är PNF och Loaded mobilty.

Men som sagt tidigare, det tar tid, och hårt arbete. Men, det kommer... :)

3lYx8LOvXHQ

David_wigren
2018-03-13, 00:56
Precis, det tar lång tid. Jag tror att problemet är att det finns många yoga- och stretchgurus som har en naturlig fallenhet för rörlighet som sprider missuppfattningar gällande hur lång tid det tar för att bli si och så mycket rörligare. För en sådan guru kanske det tar ett par tre månader för att ta sig ner i en spagat eller sidosplit. När det för oss, som inte har samma talang kräver ett par tre år för att uppnå samma typ av rörlighet.

För mig går det typ i skov, eller hur man ska kalla det. Jag kan stretcha i ett halvår utan att det händer ett dugg och sen helt plötsligt få en markant förbättring från ingenstans. Iofs så är det typ så alla mina ökningar kommer, i skov.