handdator

Visa fullständig version : Ersätta knäböj & marklyft


Raschmus
2018-03-06, 09:03
Hej!

Jag har tidigare haft knäböj & marklyft som min enda underkroppsträning. Nu kan jag inte träna böj & mark pga "kotglidning & svag disk".

Hur hade ni försökt att ersätta böj & mark? Benspark, bencurl i all ära men vill inte tappa min böjröv.

MackeJuve
2018-03-06, 09:06
Jag hade gärna haft någon övning där man kan lägga på lite vikt. Är frontböj uteslutet? Benpress tycker jag är bra jävla tradigt men gissar att den hade blivit mitt enda val om merparten av stångövningarna var uteslutna.

Peter.B
2018-03-06, 09:07
Hej!

Jag har tidigare haft knäböj & marklyft som min enda underkroppsträning. Nu kan jag inte träna böj & mark pga "kotglidning & svag disk".

Hur hade ni försökt att ersätta böj & mark? Benspark, bencurl i all ära men vill inte tappa min böjröv.

När jag hade diskbråck gjorde jag de du nämnde plus bulgariska splitböj. Idag hade jag lagt till/varierat med djupa stepups och pistols.

Raschmus
2018-03-06, 09:12
Tack för goda tips! Frontböj och bulgariska splitböj tror jag inte på men skall prova varsamt. Pistols tror jag definitivt på (om jag klarar av en enda rent fysiskt).

Tack för snabba svar!

Peter.B
2018-03-06, 09:17
Tack för goda tips! Frontböj och bulgariska splitböj tror jag inte på men skall prova varsamt. Pistols tror jag definitivt på (om jag klarar av en enda rent fysiskt).

Tack för snabba svar!

Bulgarer blir ju rätt tungt redan med kanske 20-40 kg, du kan hålla i hantlar som resväskor.

Pistols kan du göra lättare genom att hålla i ett rep eller en ställning eller något. Och underskatta inte riktigt djupa stepups, så högt du kan med bibehållen kontroll på bäcken och höft. Påminner om pistols och bygger upp bra inför dem.

Arnoldski
2018-03-06, 12:46
instämmer med föregående talare. De övningarna tar bra på häcken. Du kan ju även krydda med hip-thrusts om du känner för't

Southmountain25
2018-03-06, 14:11
Marklyft med trapbar/hexbar?

Tycker den känns mer skonsam för ländryggen (om det är där du har problem) och så det är som en blandning mellan vanligt marklyft och böj. Dock så kan man ju lasta på en hel del vikt som kanske belastar på ett sätt som du inte klarar.

geoff
2020-04-21, 15:52
Väcker liv i denna tråd. Jag drog på mig ett (troligtvis gammalt) diskbråck i december, för andra/tredje gången på lika många år. Det som ledde upp till händelsen var en period på ett par månader med betydligt högre volym marklyft, med tillhörande styrkeökningar (fortfarande inget imponerande annat än för mig personligen). Jag gillar marklyft skarpt förutom att det känns som att risken är väldigt stor att jag kommer att skada mig igen om/när jag börjar närma mig nya PBn. Benböj funkar ännu sämre för min rygg känns det som (jag är 187lång, med långa ben och kort överkropp).

Så nu funderar jag på att skita i marklyft helt, men tyvärr har jag inte heller någon benmaskin att använda då jag tränar hemma.. så en annan tanke är att investera i en hexbar. Ni som har/har haft ryggproblem, är risken för skador mindre med en hexbar? Självklart måste man ändå ha bra koll på formen och inte lasta på för tungt, men rent generellt för oss som får lite "dåliga vinklar" i lyftet.

Hanse
2020-04-21, 17:31
Väcker liv i denna tråd. Jag drog på mig ett (troligtvis gammalt) diskbråck i december, för andra/tredje gången på lika många år. Det som ledde upp till händelsen var en period på ett par månader med betydligt högre volym marklyft, med tillhörande styrkeökningar (fortfarande inget imponerande annat än för mig personligen). Jag gillar marklyft skarpt förutom att det känns som att risken är väldigt stor att jag kommer att skada mig igen om/när jag börjar närma mig nya PBn. Benböj funkar ännu sämre för min rygg känns det som (jag är 187lång, med långa ben och kort överkropp).

Så nu funderar jag på att skita i marklyft helt, men tyvärr har jag inte heller någon benmaskin att använda då jag tränar hemma.. så en annan tanke är att investera i en hexbar. Ni som har/har haft ryggproblem, är risken för skador mindre med en hexbar? Självklart måste man ändå ha bra koll på formen och inte lasta på för tungt, men rent generellt för oss som får lite "dåliga vinklar" i lyftet.
Jag kör med trap/hex-bar pga av gammalt diskbråck och en artroshöft. Funkar kanoners då positionen gör att man är ”rakare” helt enkelt. Kör dessutom med boxböj istället för vanlig böj av samma orsak.

Armed Dingo
2020-04-23, 17:45
Jag tror jag också drog på mig diskbråck precis. Körde mark lite på rutin och så knäppte det till i ryggraden nästan längst ner. När jag närmade mig toppläget.

Det gör som tur är inte cpont. Jag läste att det läker av sig självt? Så jävla typiskt. Körde deloadpass idag för att kunna repmaxa nästa pass.

Armed Dingo
2020-04-23, 19:04
Vettefan hur det gick till. Det gör ont om jag svankar, inte om jag böjer mig framåt. Hur fan kunde den klämmas åt det hållet i marklyft?