handdator

Visa fullständig version : Någon som köper kosttillskott från staterna?


joa
2004-05-05, 20:53
Som ett exempel kostar ju Optimums 100 % Whey ca 210 kr för 5 lb att jämföras med över 600 kr i Sverige.

Någon som har bra koll på tullreglerna? Folk som kan spekulera finns det säkert gott om, men finns det någon som verkligen vet.
På fotoutrustning vet jag vad som gäller, men detta är ju en annan femma.

Sökte på forumet utan att hitta något.

*Edit* Kanske skall tillägga att det tillkommer frakt på 300, men det blir fortfarande 150 spänn billigare. Saker som väger mindre kostar ju inte mycket i frakt.

//Jocke

muskelbyggarn
2004-05-05, 22:17
Tja, ibland har man tur och slipper tullen att de lägger på moms(12%) + tullavgift (11%) och då kanske det går att spara någon krona.

Tipset är att titta efter lite specialpaket och du kan få produkten i fråga till lägre pris här i Sverige - och med 2 dagars leverans samt fraktfritt dessutom.

Vänl,,,
Tobbe

aliquis
2004-05-06, 01:37
http://www.tullverket.se/Modules/shopping/1038913500.html/

Fast mat fanns inte med, ring o fråga.

psyko_bob
2004-05-06, 08:29
En gång i mitt liv har jag betalat tull när jag beställde grippers för några år sedan.
Har beställt åtskilliga paket från US, ett FedEx paket för 20 dollar i fraktpris med 2 dagars leverans till dörren kan man fylla med en massa burkar, extremt bra priser på bla ALA och ALC.
Protein köper vi 4 st 10lbs säckar åt gången kostar ca 290 dollar till dörren mindre än en veckas leverans. Proteinet är 100% whey från ON, "lågbudget" protein i staterna.....
Skulle det fastna i tullen blir det ändå billigare fast man måste betala avgifter.

Mindek
2004-07-07, 01:18
500 g ALC gick loss på $43 :D Kostar en tia grammet här hemma :MrT:

Wilson
2004-07-07, 03:05
fan tack för tipset. Blev rätt sugen på att beställa lite kosttillskott från staterna nästan gång jag behöver nåt:)
Bars är betydligt billigare där. En kompis köpte hem bars för 7-8 kr (14-15 gram protein/bar) när han var i USA. Billigt!
Så ni menar alltså att dem bara lägger på 12%+11% på varorna man beställt? Jag såg på plus om en kille som beställt kläder från USA och som var tvungen att betala en rätt stor avgift i tullen.

Så har man otur kanske det går på en del...

joa
2004-07-07, 08:30
Du betalar 12% moms på varornas värde inklusive frakten.
Sedan får du även betala tull på hela summan (inklusive vad frakten går på)
Vad den är beror på vad du beställer. Jag försökte få reda på vad ON 100% Whey skulle hamna på, men killen på tullen ville veta veta hur mycket stärkelse, mjölkfetter, mjölkprotein och en hel del mer som ingick. Framgick inte av innehållsförteckningen.
Så det enda han kunde säga var att det skulle bli minst 8,7%, men mycket möjligt att det blir mer.
Sedan får du även betala frakten inom Sverige.

//Jocke

z_bumbi
2004-07-07, 11:31
Originally posted by joa
men killen på tullen ville veta veta hur mycket stärkelse, mjölkfetter, mjölkprotein och en hel del mer som ingick. Framgick inte av innehållsförteckningen.

//Jocke

Runt 75-80% protein, 5-7% fett och 5-7% kolhydrater men ingen stärkelse.
Vad ville han mer ha reda på?

Ser man på priset om man köper 4 säckar så är det ju inte så mycket billgare än annat protein är i Sverige och det gäller om man klarar sig från tullen, även om skillnaden jämfört med att köpa samma märke i Sverige blir stor förstås.

joa
2004-07-07, 13:31
Jag försökte med att skicka innehållsförteckningen och skrev ingen stärkelse.
Dock sade han att han måste ha de exakta procentsatserna, dessutom frågade han om som könde minst sagt svåra att få tag på.
Har inte mailet på jobbet så jg kan inte citera honom heller.

Du har helt rätt i att man kan få tag i annat protein till samma kostnad, men ibland får man ju för sig att testa något nytt.
Dessutom verkar ju smaken "Chocolate chip cookies" inte vara helt fel (kanske lite amerikavarning på det)
Blir troligen inte något för mig, men man vet aldrig.
Omega-3 var tydligen tullfritt och $3.25 för 100 st 1000mg caps blir riktigt billigt.

//Jocke

Wilson
2004-07-07, 17:55
Jag hittade tex en amerikansk webbutik (mycket känd) som sålde ABB steel bars för ca 8 kr/st vid köp av en kartong (24 st), men sen låg frakten till utlandet på en hel del, så priset skulle ändå bli jättehögt.
Hur lyckas ni få det till att bli BILLIGARE än att beställa ifrån sverige? :confused: något ställe som erbjuder gratis frakt till utlandet?
Skulle bli glad ifall någon PMS:a mig om lite tips om detta ämnet

Baha
2004-07-07, 21:42
jag kollade på en amerikansk sida på optimumnutritions eftersom det var snack om och räknade ut det med frakt till sverige för 720 kr och det finns bergis billigare sidor, det är väl ca 500 kr billigare än vad det kostar i sverige..och betsäller man mer så sparar man ännu mera såklart eftersom frakten inte stiger lika mkt..tar tullen dina grejor så får du ju iaf inte betala mer än i sverige, så finns väl ingen risk alls egentligen.

Köper du i sverige så köp svenskt=billigast..bara dumt/korkat att betala det dubbla för en likvärdig amerikansk produkt som man själv kan beställa mkt billigare.


Har med samma erfarenhet att tullen inte tagit ngt alls fär mig troits att jag beställt kanske 10 ggr(dock inte kosttillskott)

GhostFace
2004-07-07, 22:02
För att slippa tullens straffavgifter- varför inte hitta någon tysk eller brittisk säljare?

Baha
2004-07-07, 22:05
fast det är väl strafftull in i EU..asså om man vill köpa från USA, men det kanske du inte mena

Kebab-Arne
2004-07-07, 22:11
Originally posted by GhostFace
För att slippa tullens straffavgifter- varför inte hitta någon tysk eller brittisk säljare?

De lär väl inte ha någon tull alls på det inom EU? Schengenavtalet borde gälla, då ska det väl inte vara någon tull, eller?

GhostFace
2004-07-07, 22:17
Jamen försök hitta någon ÅF inom EU som inte har lika höga priser på det du söker eftersom då slipper du ju alla dessa jävla avgifter som tullverket ska bestämt ha !
:hbang:

Eller...

Så beställer någon med pengar i fickan från USA och berättar således hur det gick med tull o avgifter !

:hbang:

Mindek
2004-07-07, 23:20
Eftersom jag inte har så mycket att göra på jobbet förutom att surfa, så har jag kollat in lite europeiska nätbutiker som säljer kosttillskott och de suger jävligt mycket kan jag bara säga. Säljer skräp dyrt :smash:

Wilson
2004-07-08, 22:23
Originally posted by Mindek
Eftersom jag inte har så mycket att göra på jobbet förutom att surfa, så har jag kollat in lite europeiska nätbutiker som säljer kosttillskott och de suger jävligt mycket kan jag bara säga. Säljer skräp dyrt :smash:

Jo jag kollade bl.a. in lite tyska sidor. Verka ha dåligt utbud och dyra varor, men lyckas man hitta någon europeisk shop som har billiga grejer som lär det löna sig till skillnad från att beställa från USA.

Baha
2004-07-09, 10:07
trodde alla var överens om att det lönade sig att beställa från USA dock?(såvida man köper USa-märken)

joa
2004-07-09, 17:00
Jag kör ett räkneexempel på Optimums 100% Whey.
4 stycken 10 lb säckar (10 lb är ca 4,5 kg)

Pris: $46,99 x 4 = $ 187,96
Frakt: = $ 141,27
Totalt = $ 329,23 (om man slinker igenom tullen)
I Svenska pengar: 2469 kr eller 617/säck (räknat på 7,5 i växelkurs)


Om man åker på tull + moms:
2469 x 1,12 (momssats på livsmedel) = 2765 kr
2765 x 1,12 (tullsats som varierar beronde på innehåll. 12% är en uppskattning) = 3097 kr

Detta ger ett pris på 774/säck.
Lägg till frakt inom Sverige på detta om det förtullats.

Kan väl ses som en fingervisning om vad det kan komma att kosta om man försöker.

//Jocke

Baha
2004-07-09, 18:29
exakt inget att förlora ens om tullen tar paketet(MYCKET MYCKET liten chans)

antingen köp svenskt eller så beställer du själv om du skall ha amerikanska produkter.



aldrig riktigt fattat varför folk sitter och betalar dyra pengar för tex optimumnutrition här(i tro om att det skulle vara ngn form av superkvalite pga pris???) när man kan beställa samma sak för en fraktion av kostnaden från USA

Wilson
2004-07-09, 18:41
Jag räknade ut lite på tullverket.se (rolig bot tjej där förresten:D - trodde inte hon förstod allt man skrev haha) om vad det på ett ungefär skulle kosta, men då räknade jag på video/foto utrustning vilket var en moms på 25%. Det fanns inte livsmedel.

Det är alltså inte mer än 1,2% på kosttillskott? i så fall borde det ju löna sig. 7-800 kr/4.5 kg ON är inte helt dåligt pris.

Det verkar iaf inte vara betydligt billigare i EU-länderna och dessutom har dem bara skräp, som Mindek sa.

joa
2004-07-09, 19:57
Det är alltså inte mer än 1,2% på kosttillskott?

Jo, 12% skall det vara. Kostillskott räknas som livsmedel.

//Jocke

30cm
2004-07-09, 20:47
Det här verkar väldigt lockande:cheers:
PM:a mig om ni vet någon riktigt billig återförsäljare:smokin:

Wilson
2004-07-09, 23:26
Hittils har jag inte hittat nåt direkt jätteekonomiskt alternativ till att köpa i Sverige.
Ta bars tex. Jag kan köpa bars för 12-14 kr/st. Jag har inte lyckats få ner det till under det priset ifall man beställer från USA (inräknat med tull, moms m.m.)... frakten är ju rätt hög ifall man beställer från USA. Köper man kanske 10 kg protein så går frakten på minst 500 kr till Sverige.

Men PMS:a gärna mig om bra tips :thumbup:

joa
2004-10-01, 19:06
Jaha, då har man testat att beställa från USA.
Slapp tull och moms.

Det blev:
4 st 5 lb (2.273 kg) Optimum 100% Whey (10 lb säck blir ännu billigare)
1080 (6 burkar á 180 kapslar) st Omega-3 (1000 mg)

Priset blev för (räknat dollarn som 7,5 kr):
Optimum 4 x $25 + 4 x $19,7 (frakt) = $179. I Svenska pengar 1342 kr dvs 335 kr/burk inkl frakt

Omega-3: 6 x $6 + 6 x $1,15 (frakt) = $43. I Svenska pengar 323 kr
dvs 54 kr/burk inkl frakt.

Helt klart prisvärt tycker jag :D

*Edit* Glömde att säga något om leveranstid.
Lade beställningen i Lördags eftermiddag. På Tisdag morgon var det på Arlanda och idag kom det hem med lantbrevbäraren.
Körde med Fedex "International Economy"

//Jocke

aliquis
2004-10-02, 11:24
joa: trist att frakten var nästan lika dyr som burken, borde verkligen beställa i grupp.

Nutrition outlet här i stan tar dock drygt 500 för en burk ON tror jag så du fick det ju ändå till ca 60-65% av priset.

Baha
2004-10-02, 11:25
samma produkt hos svensk optimum försäljare 625:-

det säger väl allt tycker jag.

Knäböj
2004-10-02, 23:21
Det lönar sig att handla i "pillerform" från staterna pga att det oftast går som brev=låg frakt. Sådana produkter går att få till ca.50% av priset här hemma. Oftast är frakten snabbare än våran inrikes...

Det har rasslat in både en o två burkar ALA i brevlådan hittills...

mmartin
2004-10-03, 11:45
snälla kan ni inte pm:a mig om varifrån ni beställer i usa???
hittar inte!

mvh :cheers:

Hobbes
2004-10-03, 23:13
Tur att man inte behover bestalla ON:s produkter om man nu skulle vilja kora pa det.

Inte for att jag ar storkonsument precis, men har en butik tva kvarter fran mig som saljer ON:s produkter bla, 10 lb sacken kostar 110 dollar, (Kanadensiska, sa rakna for enkelhetensskull med 6 kr, sa tacker du in GST oxa).

Idag ska jag prova ON:s MRP fick en gratis plus shaker, som prov, det ar bra service!

z_bumbi
2004-10-04, 07:01
Inte for att jag ar storkonsument precis, men har en butik tva kvarter fran mig som saljer ON:s produkter bla, 10 lb sacken kostar 110 dollar, (Kanadensiska, sa rakna for enkelhetensskull med 6 kr, sa tacker du in GST oxa).

Något dyrare än rent koncentrat i Sverige alltså, ON är billigare i USA så du betalar en del för att köpa det i Kanada.

Hobbes
2004-10-04, 23:52
Något dyrare än rent koncentrat i Sverige alltså, ON är billigare i USA så du betalar en del för att köpa det i Kanada.

Tja, jag har ju inte flyttat for att kopa ON:s produkter :) . Det saljs har som ett mycket prisvart (lagpris) blandprotein.

Uppriktigt sagt sa marknaden storre har pa laglaktosprodukter, sa om man nu vill ata pulver sa ar det inga problem.

z_bumbi
2004-10-05, 08:37
Uppriktigt sagt sa marknaden storre har pa laglaktosprodukter, sa om man nu vill ata pulver sa ar det inga problem.


Kul att låglaktosen har slagit igenom. Du får skriva en ingående studie om kosttillskottsituationen i Kanada någon gång. :)

joa
2004-10-05, 09:56
Jag har druknat i PM om var jag beställt detta. Tyvärr har jag inte möjlighet att svara på alla eftersom det drösar in sådana mängder. Hoppas ni har förståelse för det.
Med lite Googlekunskaper hittar ni säkert på prisvärda shoppar.

Jag kan ju inte lägga ut länken här heller.

//Jocke