handdator

Visa fullständig version : Att andas med diafragman.


leo1
2018-03-03, 22:10
Någon som lägger extra kraft på det? Jag har i perioder kommit på mej själv att bara andats med bröstkorgen och vid många tillfällen hålla andan helt. Upplever ni någon skillnad mot det positiva hållet?


https://naprapat.net/om-diafragman-mycket-mer-bara-andning/

Diomedea exulans
2018-03-03, 22:11
Ja, måste rentav koncentrera mig för att bröstandas numera. Det är en bieffekt efter ett par års karateträning.

Kan inte säga att jag upplever någon skillnad från förr.

Bob90
2018-03-03, 22:46
Mja, så länge man inte toppandas (dvs du andas nästan uppe i halsen och axlarna) eller bara andas med munnen tror jag inte man behöver tänka så mycket på det om man inte har några uttalade problem som kan komma av det.

Sverker
2018-03-04, 06:59
Diafragman sköter sig själv. Den spänns och luft sugs in. Den slappnar av och pressar ut den gamla luften. Tror att vi idrottare spontant har lärt oss att förstärka andningen med magen, revbenen, halsen etc. och därmed klarar av större syrebehov.

Texten är nog mer skriven mot personer som är i behov av korrigering av bålen och att få tillbaka effektiviteten i magmuskulaturen och revbenen ( eg. de muskler vi äter i grillade revbenspjäll från gris;) ).

TheDoctor
2018-03-04, 07:14
Jag får dåligt med luft genom nästan så det är ytters sällan jag andas med den. Andas 95% med munnen, och den är alltid öppen speciellt när jag sover. Är detta farligt på något sätt?

Alla mina vänner och andra jag känner andas nästan alltid med nästan och får panik när dem är snoriga eller täppta för dem säger att dem inte kan andas. Har aldrig det problemet då jag andas med munnen.

Scratch89
2018-03-04, 10:33
Jag tycker generellt att patienter har svårt att få till diafragmaandningen, särskilt om de haft ont längre perioder eller har mycket stress och oro i kroppen. Det är i princip standard att undersöka hur patienter andas, dels i avslappnat tillstånd, men också under aktivitet. Har man svårt att andas med diafragman samtidigt som man stabiliserar bålen får man ju arbeta med det, om man kan härleda besvären dit.

Bob90
2018-03-04, 11:11
Jag får dåligt med luft genom nästan så det är ytters sällan jag andas med den. Andas 95% med munnen, och den är alltid öppen speciellt när jag sover. Är detta farligt på något sätt?

Alla mina vänner och andra jag känner andas nästan alltid med nästan och får panik när dem är snoriga eller täppta för dem säger att dem inte kan andas. Har aldrig det problemet då jag andas med munnen.

Farligt och farligt. På vintern värms inandningsluften inte ner lika effektivt som om du skulle andas genom näsan och du kan bli torrare i munnen om du inte andas genom näsan.

Vilket i sig inte behöver innebära några komplikationer. Sen finns det massa "forskning" om att det finns en rad olika nackdelar med att primärt andas med munnen, men som jag förstår det är det allra mesta av det oseriöst och inte uppbackat med fakta.

TheDoctor
2018-03-04, 11:39
Farligt och farligt. På vintern värms inandningsluften inte ner lika effektivt som om du skulle andas genom näsan och du kan bli torrare i munnen om du inte andas genom näsan.

Vilket i sig inte behöver innebära några komplikationer. Sen finns det massa "forskning" om att det finns en rad olika nackdelar med att primärt andas med munnen, men som jag förstår det är det allra mesta av det oseriöst och inte uppbackat med fakta.

Jag är torr i munnen ofta. Speciellt när jag vaknar och under träning men träningen är nog givet när man flåsar hela tiden.

Diomedea exulans
2018-03-04, 12:28
Saliv behövs för tandhälsan, skulle tro att det inte är bra för tänderna att gå runt och vara torr i munnen jämt.