handdator

Visa fullständig version : Någon mer som är vatten"beroende"


joa
2004-05-05, 20:26
Suger nog i mig 3 liter vatten mellan 7-16 på dagen och sedan en liter när jag tränar samt 0.5-1 liter fun light till mat och kväll.
Det är väl inte ett problem i sig förutom att man aldrig får vara långt ifrån en toalett eftersom det blir en attans massa pinkande. Känner mig som en gammal gubbe och på jobbet skrattar man bara. Lite jobbigt emellanåt

Problemet ligger i att om jag inte dricker denna mängd känner jag mig hängig och och får ont i huvudet. Ibland glömmer man ju "nappflaskan" när man tex är på tjänsteresa. Ändå försöker jag få i mig skaplig med vatten ändå. Ingen jag känner dricker så mycket eller mår dåligt om de dricker så lite som något glas om dagen.
Är det normalt att vara så känslig?

//Jocke (vattuman) :D

King Grub
2004-05-05, 20:28
Varför så mycket vatten? Vänj dig av med överdrickandet. Det innebär inga fördelar, snarare tvärtom.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19345&highlight=vatten

joa
2004-05-05, 20:37
Tack för länken!
"Hej, jag heter Jocke och är vattenmissbrukare" :D
Man har ju alltid hört att mycket vatten är bra, men så verkar ju fallet inte vara.
Inte bra för njurarna heller verkar det som? Får de arbeta för att ta hand om vanligt vatten?
Någon som gått på avvänjning som vet när man börjar må ok?

GhostFace
2004-05-05, 20:38
Beror även på vad för slags mat man äter och hur mycket man äter och vilken "form på magen" man vill ha.
Relativt mycket vatten påverkar inte bara kroppen negativt.
Att dricka 'lite' vatten vid exempelvis stort intag av fibrer och mycket hårdsmält mat (rött kött), kan innebära vissa nackdelar.

Bara värt att nämna i förbifarten.

feldtarn
2004-05-05, 20:41
3 liter är väl inte så farligt på en arbetsdag?


Nu när det börjar bli varmt dricker jag säkert 3 liter under arbetsdagen! svetten bara sprutar....

men sitter man o vänder papper lr något sådant så kanske det är lite overkill....


:cheers:

Allan
2004-05-05, 20:42
Kan säga att det gick 4,5 liter idag. Tjärpappstak och strålande sol!

allan

joa
2004-05-05, 20:44
Fibrer, tja.
4 mackor Schulstad balansbröd fibertoast.
1 portion (40 g) All Bran Plus (den som ser ut som strimlor)
2 Portioner pasta eller ris. Ibland potatis.

Äter säkert för mycket salt vilket jag skall skära ned på.
Pappersvändare såklart :hbang:

feldtarn
2004-05-05, 20:44
Originally posted by Allan
Kan säga att det gick 4,5 liter idag. Tjärpappstak och strålande sol!

allan

sova kräver väl inte så mycket vatten?:booty:

;)

Yooo
2004-05-05, 20:50
Jag dricker runt 3 - 4 liter dagligen, känner att jag behöver det särskilt när det börjar bli varmt. Hoppas det inte är till för mycket eller för lite. Man ser ju alla rekomendationer överallt med hur mycket vatten man ska dricka...

Allan
2004-05-05, 20:50
Har ni inga långa tunnlar med +6 grader i som du kan få krypa i nu? :D


allan

King Grub
2004-05-05, 20:55
Originally posted by Yooo
Jag dricker runt 3 - 4 liter dagligen, känner att jag behöver det särskilt när det börjar bli varmt. Hoppas det inte är till för mycket eller för lite. Man ser ju alla rekomendationer överallt med hur mycket vatten man ska dricka...

Arbetar man så svetten lackar behöver man också dricka mer. Men springer man på toa och skvätter fyra gånger i timmen kan man vara rätt säker på att man dricker mer än man behöver.

Yooo
2004-05-05, 20:57
Så att dricka 1 liter vatten till varje stor måltid (frukost, lunch, middag) är alltså ingen höjdare?

feldtarn
2004-05-05, 20:58
Originally posted by Allan
Har ni inga långa tunnlar med +6 grader i som du kan få krypa i nu? :D


allan

De jävla svinen har stuvat ned mig i en kall källare i 2v att dra stråk! Det rinner vatten överallt o dedär jävla betongsvinen lever helvete med sina formar över!

Men snart blir jag utsläppt!

Valv som gäller nu! Vilken jävla hetta:(

King Grub
2004-05-06, 06:29
Originally posted by Yooo
Så att dricka 1 liter vatten till varje stor måltid (frukost, lunch, middag) är alltså ingen höjdare?

Nej. Och varför så mycket vatten till målen?

JJ
2004-05-06, 08:16
Djurgårdens hockeylag experimenterade med mycket vatten när de var som bäst med upplevda bra resultat. Finns det studier på det här området?

Yooo
2004-05-06, 08:41
Originally posted by King Grub


Nej. Och varför så mycket vatten till målen?


För att jag gillar att dricka mycket när jag äter mycket, låter kanske skumt. Men jag gillar att dricka mellan tuggorna. Haha.. :D