handdator

Visa fullständig version : 4 årig ryggproblematik efter styrkelyfts "karriär" som blivit värre


Jokr
2018-03-01, 10:47
Kön:
Man

Ålder:
36

Längd och vikt:
175cm
~70kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet.

https://imgur.com/a/rUlDi

Smärtan är djup och dov. Har onda punkter i områdena i bilden.

Ont lite hela tiden, blir extremt mycket värre dagarna efter träning av ryggen. Blir värre av att jag står stilla eller sitter rakryggad. Liggande fungerar bättre.
Känner av mer på morgonen innan jag är "uppvärmd".

Minst smärta får jag av att vara i konstant rörelse, typ gående.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Det började för ca 4 år sedan, tävlade en del i bänkpress med bänktröja. Först fick jag smärtor vid sidan av bålen som kändes av mest när jag roterade bålen. jag fick sluta tävla och använda utrustning, men fortsatte med tung träning. Med tiden blev det värre så jag fick träna lättare och lättare och mer med kontroll över vilka muskelgrupper inte fick ansträngas.
i maj förra året var det så illa att jag inte kunde träna något över huvud taget, kunde inte stå stilla eller sitta. fick använda citodon för att klara av vardagslivet.

Det blev sakta bättre efter jag slutade träna. den mest akuta smärtan försvann.
Idag klarar jag mig oftast utan smärtstillande men kan knappt träna eller sitta/stå normalt.


Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Ja det hjälper.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Går hos en sjukgymnast (sedan 5 månader). Hon säger att jag är överrörlig i ländrygg och stel i bröstrygg. hon har mest fokuserat på bålstyrka. Har inte blivit bättre eller sämre under rehabtiden. Just nu har jag ett rehabschema som jag kör varannan dag med ca 10 övningar á 50 set totalt.

Varit hos 6 olika husläkare och 1 idrottsläkare
Jag har kört vanlig och magnetröntgen. Blodprover har gjorts, reumatism har uteslutits. Dom har inte hittat något knas.

Jag har även testat detta:
2 olika Naprapater, ena hjälpte när jag hade som mest akut smärta.
Den andra gick jag till för att försöka få bort grundproblemet så att säga. Han körde elterapi bland annat. Efter behandling blev smärtan värre initialt. men det botade inte grundsmärtan.
Akupunktur: ingen förändring


Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Diskbråck i ländrygg sedan 18 år tillbaka.

Övrigt:
Jag börjar bli desperat. Vill ju börja träna igen. Kan träna lätt om övningarna jag kör inte "upprör" dom punkterna i bilden.

Funderar på att testa idrottsmassage. Kan det vara något.
Jag tar gladeligen emot alla tips/idéer/erfarenheter!

Scratch89
2018-03-01, 21:50
Det låter knepigt att du ska fokusera på bålstyrka när du uppenbarligen har stelhetsproblem och troligen problem med rörelsekontrollen. Vad är det för typer av rörelser du gör?

Jokr
2018-03-04, 19:39
Jag kör många övningar på en pilatesboll. som tex:
* liggandes på rygg med ena benet på bollen och kör bäckenlyft.
* Sittandes på bollen med fötterna mot en väg och gör situps, med fokus på att försöka nudda höften med nedersta bröstkorgen
I alla övningar skall jag fokusera på att spänna "nedre" magen i bäckenet så att säga.
70% är sådana övningar.

Sen gör jag lite övningar med gummiband där jag för armarna fram och tillbaka vid sidan om kroppen. Eller "boxningsrörelse" med gummiband.
sen lite övningar med benen i gummiband, stående på ett ben, det andra i spänn med gummibandet. Sen skall man röra det fram och tillbaka medans man har bäckenet rakt osv...

Scratch89
2018-03-06, 22:58
Hmm okej. Och du upplever ingen förbättring än?

Jokr
2018-03-07, 10:59
Hmm okej. Och du upplever ingen förbättring än?

Nej tyvärr, inga förbättringar. Är det bara att fortsätta, eller skall jag pröva något nytt?

Min känsla är att vissa muskler i ryggen är överarbetade och aldrig får vila. och det har blivit någon sorts ond cirkel.

Jag testade att äta paraflex under en period innan jag gick och lade mig. Och det känns som det blev aningen bättre. tills jag slutade äta det.

mini
2018-03-07, 11:25
Om du inte varit hos Joel på Rehabtjänst tipsar jag om det. www.rehabtjanst.se

Scratch89
2018-03-07, 22:25
Om du inte varit hos Joel på Rehabtjänst tipsar jag om det. www.rehabtjanst.se

Han har bra meriter!

Jokr
2018-03-12, 08:36
tack! skall kolla upp honom :)