handdator

Visa fullständig version : Behöver jag kolhydrater för hjärnan?


coloz
2018-02-28, 00:35
Är på en diet och käkar knapp kolhydrater. Blir en lite grönsaker men mest protein och lite fett. Dock studerar jag väldigt mycket och vill att jag ska prestera bra där med samt minnas så mycket som möjligt. Jag vet att hjärnan behöver energi, vilket kostens kolhydrater kan användas till. Men hur mycket behöver hjärnan för att fungera optimalt? Måste jag käka lite pasta/bröd varje dag?

Bossebäver
2018-02-28, 16:09
Är på en diet och käkar knapp kolhydrater. Blir en lite grönsaker men mest protein och lite fett. Dock studerar jag väldigt mycket och vill att jag ska prestera bra där med samt minnas så mycket som möjligt. Jag vet att hjärnan behöver energi, vilket kostens kolhydrater kan användas till. Men hur mycket behöver hjärnan för att fungera optimalt? Måste jag käka lite pasta/bröd varje dag?

typ 20 gram per dag om du är i ketos, runt 100 annars om jag inte minns fel. Hur mycket du behöver måste du ju själv ta reda på, människor svarar olika. Jag studerar bäst när jag är hungrig/fastande.

coloz
2018-02-28, 20:36
typ 20 gram per dag om du är i ketos, runt 100 annars om jag inte minns fel. Hur mycket du behöver måste du ju själv ta reda på, människor svarar olika. Jag studerar bäst när jag är hungrig/fastande.

Jag är också mest fokuserad fastande men jag tänker mer långsiktigt nu, typ 2-3 veckor när man har intensiva tentaperioder.

Hur hjärnan mest optimalt kan få energi från det jag äter.

King Grub
2018-02-28, 20:52
Hjärnan tar det den behöver. Så länge du inte underäter är det inte några problem. Även helt utan vänjer sig hjärnan efter några veckor och kan använda ketoner i stället. Det är muskulär prestation som kan försämras vid obefintligt kolhydratintag.

Bossebäver
2018-03-01, 04:00
Är på en diet

Så länge du inte underäter

Det här kan ju bli problematiskt.

dodie
2018-03-06, 12:10
Hjärnan tar det den behöver. Så länge du inte underäter är det inte några problem. Även helt utan vänjer sig hjärnan efter några veckor och kan använda ketoner i stället. Det är muskulär prestation som kan försämras vid obefintligt kolhydratintag.

Lite offtopic, men ändå relaterat. Det är en grej jag har funderat över ett tag men inte orkat ta reda på. Kan musklerna lagra in glykogen/vätska på något sätt under ketos? Varje gram glykogen binder väl 2.7g(typ?) vatten i muskeln. Kan detta eller liknande uppnås med ketoner eller något annat istället? Annars känns det som man går miste om extremt mycket size...

King Grub
2018-03-06, 13:06
Följer man en riktig kontinuerlig ketogen diet utan regelbundna påfyllningar av kolhydrat så kommer man att vara betydligt mindre av den anledningen, ja.

Om man har deffat på en ketogen kost måste man göra en kolhydratladdning om man vill se fyllig och bra ut vid något tillfälle.

xan
2018-03-06, 17:27
Hjärnan tar det den behöver. Så länge du inte underäter är det inte några problem. Även helt utan vänjer sig hjärnan efter några veckor och kan använda ketoner i stället. Det är muskulär prestation som kan försämras vid obefintligt kolhydratintag.

Finns det tillräckligt många människor som lever på strikta ketosdieter för att det ska gå att jämföra mental prestation?

Bossebäver
2018-03-06, 18:29
Finns det tillräckligt många människor som lever på strikta ketosdieter för att det ska gå att jämföra mental prestation?

LCHF:are lever i ketos och är nästan exklusivt helt hjärndöda. Om intelligens, tolerans och korrekt beteende i diskussioner är viktigt för dig skulle jag undvika ketodieter.

Lazius
2018-03-06, 20:06
LCHF:are lever i ketos och är nästan exklusivt helt hjärndöda. Om intelligens, tolerans och korrekt beteende i diskussioner är viktigt för dig skulle jag undvika ketodieter.
Håller med! Jag testade själv LCHF under 3-4 månader för ett antal år sedan. Låg under 20g kolhydrater per dag för att hamna i ketos...

Har aldrig känt mig så dum :Virro, det funkade inte alls för mig och blev inte bättre med tiden. Kanske att vissa personer har bättre anlag för att hantera LCHF, men för mig är det kolhydrater som gäller för bästa tankeverksamhet!

Tog nån månad att "återhämta" mig från detta och jag kommer aldrig köra LCHF igen. Dra ner på kolhydrater är förstås något helt annat och det ser jag inget fel i, men "nolla" kolhydrater, aldrig igen.

xan
2018-03-06, 20:30
LCHF:are lever i ketos och är nästan exklusivt helt hjärndöda. Om intelligens, tolerans och korrekt beteende i diskussioner är viktigt för dig skulle jag undvika ketodieter.

:D

Skämt åsido så är det intressant att det finns så mycket anekdoter kring hur slö man blir mentalt av att inte äta kolhydrater. Borde det inte finnas någon vetenskap som behandlar detta?

camarade
2018-03-06, 20:36
men "nolla" kolhydrater, aldrig igen.

Hur lyckas man ens med det? Åt du bara ägg och smör eller?

Försöker hålla mina kolhydrater till minimum men sällan att det hamnar under 20g/dag. Verkar som en del har fått för sig att LCHF är noll carbs, tror de flesta (inklusive huvudmålgruppen "medelålders tjocka tanter" för att löst citera en berömd Kolozzeumprofil) äter ganska riktligt med kolisar.

Det är det höga fettintaget som gör skillnaden.

xan
2018-03-06, 20:40
Hur lyckas man ens med det? Åt du bara ägg och smör eller?

Försöker hålla mina kolhydrater till minimum men sällan att det hamnar under 20g/dag. Verkar som en del har fått för sig att LCHF är noll carbs, tror de flesta (inklusive huvudmålgruppen "medelålders tjocka tanter" för att löst citera en berömd Kolozzeumprofil) äter ganska riktligt med kolisar.

Det är det höga fettintaget som gör skillnaden.

"Ganska rikligt med kolisar" OCH högt fettintag för medelålders tjocka tanter?

God have mercy.

Melker2
2018-03-06, 21:41
LCHF:are lever i ketos och är nästan exklusivt helt hjärndöda. Om intelligens, tolerans och korrekt beteende i diskussioner är viktigt för dig skulle jag undvika ketodieter.
Blir man inte sämre än Ribbing är det väl helt OK.

https://www.dietdoctor.com/se/bli-minnesmastare-med-lchf-och-mattias-ribbing

Lazius
2018-03-06, 22:29
Hur lyckas man ens med det? Åt du bara ägg och smör eller?

Försöker hålla mina kolhydrater till minimum men sällan att det hamnar under 20g/dag. Verkar som en del har fått för sig att LCHF är noll carbs, tror de flesta (inklusive huvudmålgruppen "medelålders tjocka tanter" för att löst citera en berömd Kolozzeumprofil) äter ganska riktligt med kolisar.

Det är det höga fettintaget som gör skillnaden.
För strikt LCHF så är det väl under 20g/kolh/dag som gäller ;) Åt ungefär så här: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/keto#mat

Tänkte att det var lika bra att köra seriöst om man nu ändå skulle testa. Över en viss kolhydratgräns så har man ju bara "dragit ner på kolhydrater". Vet många som kört på det sättet och säger att de kör LCHF... Inget fel i det men det är inte LCHF enligt mig.

Sen finns de de som bara byter till att äta en jäkla massa fett och sen fuskar och äter en massa kolhydrater också. Brukar inte bli något bra resultat...

Bossebäver
2018-03-06, 22:30
Blir man inte sämre än Ribbing är det väl helt OK.

https://www.dietdoctor.com/se/bli-minnesmastare-med-lchf-och-mattias-ribbing

Det var ju inte direkt helseriöst utan mer en känga till den mer vansinniga LCHF:kulten man ofta hittar åt i diverse fb-kommentatorsfält och debatter. Jag fungerar helt utmärkt mentalt utan kolhydrat.

Ribbing krossar dessutom fördomar om lågkolhydratkost. Du behöver inte vräka i dig kolhydrater för att din hjärna ska fungera. Tvärtom kan LCHF hjälpa dig att få ett bättre minne, genom att ge dig en ökad mental uthållighet. Detta enligt mästaren själv.

Detta är skrivet av en medlem av den hjärndöda maffian. Detta enligt mästaren själv.

dodie
2018-03-07, 08:36
Följer man en riktig kontinuerlig ketogen diet utan regelbundna påfyllningar av kolhydrat så kommer man att vara betydligt mindre av den anledningen, ja.

Om man har deffat på en ketogen kost måste man göra en kolhydratladdning om man vill se fyllig och bra ut vid något tillfälle.

Tack för svar. Förstår inte varför man skulle vilja utsätta sig för detta som "byggare", man lär känna sig så extremt liten.

Har du någon aning om hur länge en riktig refeed av glykogen håller i sig i dagar? Om man går från helt tom till helt full. (om man styrketränar, och inte kör någon cardio).