handdator

Visa fullständig version : Opererad för benhinneinflammation. Rehab?


Johan1986
2004-05-05, 19:54
Någon som har blivit opererad för benhinneinflammation och har tips på någon bra rehab övning?

Frågade läkaren om han visste något men han sa att de löste sig själv. Tycker de låter skumt.

Shadow Warrior
2004-05-05, 19:57
Originally posted by Johan1986
Någon som har blivit opererad för benhinneinflammation och har tips på någon bra rehab övning?

Frågade läkaren om han visste något men han sa att de löste sig själv. Tycker de låter skumt.


Stående Vadpress med böjda ben 1x8
Stående Vadpress med låsta ben 1x8
Omvänd Vadpress 1x20

+stretching

Vad annars?

Johan1986
2004-05-05, 20:00
Originally posted by Shadow Warrior



Stående Vadpress med böjda ben 1x8
Stående Vadpress med låsta ben 1x8
Omvänd Vadpress 1x20

+stretching

Vad annars?

Ok. Men 8 reps tycker det låter lite lite för att vara rehab. Ska ringa en sjukgymnast imorgon och fråga också

Shadow Warrior
2004-05-05, 20:03
Originally posted by Johan1986


Ok. Men 8 reps tycker det låter lite lite för att vara rehab. Ska ringa en sjukgymnast imorgon och fråga också

Kör strikt och relativt långsamt, högreppare ökar bara risken för benhinne inflammation, "högreppare" gör du ju för övrigt hela dagen....:rolleyes:

Johan1986
2004-05-05, 20:09
Originally posted by Shadow Warrior


Kör strikt och relativt långsamt, högreppare ökar bara risken för benhinne inflammation, "högreppare" gör du ju för övrigt hela dagen....:rolleyes:

Det har du faktiskt rätt i

z_bumbi
2004-05-05, 20:20
Originally posted by Shadow Warrior


Kör strikt och relativt långsamt, högreppare ökar bara risken för benhinne inflammation, "högreppare" gör du ju för övrigt hela dagen....:rolleyes:

Varför har du då en högreppar för framsidan? Besvären med en benhinneinflamation sitter ju oftast där...


Johan1986: En sjukgymnast ska du prata med!

Johan1986
2004-05-05, 20:23
Originally posted by z_bumbi


Johan1986: En sjukgymnast ska du prata med!

Ok, tack.


Någon som har blivit opererad och fått några problem efteråt?

Kalleh
2004-05-06, 00:38
Jag har en fråga här... Har hört att man kan få kronisk benhinneinflammation, kan man det? Är dessa fall man opererar, eller vad krävs för operation? Och vad innebär själva ingreppet...?

King Grub
2004-05-06, 06:34
Originally posted by Kalleh
Jag har en fråga här... Har hört att man kan få kronisk benhinneinflammation, kan man det? Är dessa fall man opererar, eller vad krävs för operation? Och vad innebär själva ingreppet...?

Ja, det kan man, om man bara nöter på och ignorerar varningssignalerna.

Johan1986
2004-05-06, 08:20
Originally posted by Kalleh
Jag har en fråga här... Har hört att man kan få kronisk benhinneinflammation, kan man det? Är dessa fall man opererar, eller vad krävs för operation? Och vad innebär själva ingreppet...?

Det dom gjorde på mig var att dom gick in på insidan av skenbenet sen så klöv dom muskelfästena till dom muskler (Soleus och en till som jag inte vet vad den heter) som fäster på insidan på benet.

Men som sagt om man bara sköter det ordentligt vilket jag uppenbarligen inte gjort (även fast jag själv tycker det) så är det inte så stor chans att få de. Jag pronerar och går med skor från löplabbet som är utprovade till mig och jag år två kurer diklofenak (typ Voltaren T) jag la även av med all löpning, benträning och cykelträning utan att det gick över.

Antagligen hade jag haft det under en längre tid utan att tänka på det (körde mycket plyometrisk träning som innehöll mycket hopp och bytade underlag ofta) och vid en längre löprunda så bröt det ut ordentligt.

Tanman
2004-05-07, 12:14
Har du köpt ett par skor med pronationsstöd från löplabbet eller ett par skor + ortosulor? Skor med pronationsstöd är ofta inte tillräckligt för att orka hålla emot pronation. Har du råd så investera i formgjutna sulor och köp ett par neutrala skor. Sedan använder du skorna med pronationsstöd på dagarna och de neutrala skorna med ortosulor i när du tränar.

OBS! Köp inte ortosulor och använd dem i dina skor med pronationsstöd, det är inte bra för foten.

Johan1986
2004-05-07, 12:58
Originally posted by Tanman
Har du köpt ett par skor med pronationsstöd från löplabbet eller ett par skor + ortosulor? Skor med pronationsstöd är ofta inte tillräckligt för att orka hålla emot pronation. Har du råd så investera i formgjutna sulor och köp ett par neutrala skor. Sedan använder du skorna med pronationsstöd på dagarna och de neutrala skorna med ortosulor i när du tränar.

OBS! Köp inte ortosulor och använd dem i dina skor med pronationsstöd, det är inte bra för foten.

Jag tror det är med pronationsstöd. Köpte två par, ett par som jag går med dagligen och ett par som jag har när jag tränar (styrketränar, cyklar). Ska se om mina föräldrar kan bidra med lite pengar igen så jag kan fixa ett par ortosulor. Kommer dock bara cykelträna nu ett tag framöver.

Jax
2004-05-07, 22:13
Om du har skor med pronationsstöd så se till att du verkligen pronerar också annars kan du få problem. Själv fick jag benhinneinflammation av just den anledningen. Köpte en sko med pronationsstöd och har nu i efterhand insett att jag har ett neutralt löpsteg och att pronationsstödet har förstört mina benhinnor.

Om det är pronationsstöd på skorna ser du förövrigt genom att titta på insidan av skon. Är sulan av ett annat hårdare matrial där än på utsidan så har du pronationsstöd. Matrialet är oftast grått.

Och att skor med pronationsstöd inte kan hålla emot pronation håller jag inte med om så länge vi inte pratar överpronation. Det är snarare så att många skor har för kraftigt pronationsstöd för en lätt pronerande löpare.

Johan1986
2004-05-07, 23:06
Originally posted by Jax
Om du har skor med pronationsstöd så se till att du verkligen pronerar också annars kan du få problem. Själv fick jag benhinneinflammation av just den anledningen. Köpte en sko med pronationsstöd och har nu i efterhand insett att jag har ett neutralt löpsteg och att pronationsstödet har förstört mina benhinnor.

Om det är pronationsstöd på skorna ser du förövrigt genom att titta på insidan av skon. Är sulan av ett annat hårdare matrial där än på utsidan så har du pronationsstöd. Matrialet är oftast grått.

Och att skor med pronationsstöd inte kan hålla emot pronation håller jag inte med om så länge vi inte pratar överpronation. Det är snarare så att många skor har för kraftigt pronationsstöd för en lätt pronerande löpare.

Skorna är upphöjda på insidan. När jag provade ut dom fick jag gå och springa på ett löpband också fick jag ställa mig på en låda med speglar under så man såg foten underifrån. Sen visade försäljaren tre par skor.

Jax
2004-05-08, 08:01
Då har försäljaren valt ut rätt skor. Det borde borde han ha gjort om du sprang på löpband.

Johan1986
2004-05-08, 10:04
Ok, tack. De var ju bra att man fick de bekräftat från fler håll.