handdator

Visa fullständig version : Ni som SNÅLAR!


Klagarn
2018-02-27, 12:51
Av vilken anledning det än må vara, om det så är för att spara eller för att ni helt enkelt måste. Jag behöver lite tips. Kommer nämligen att få lite sämre ekonomiska förutsättningar en tid framöver. Och då det inte är något jag upplevt förut måste jag lägga om mina vanor lite för att inte gå helt bankrutt.. Mina enda fasta(och höga kostander?) är boende, bil. Därutöver inga som helst måsten förutom maten då..Inga lån och lite lite besparingar.

Mina kosttillskott vet jag redan ganska bra hur jag drar ner kostnaderna på. Det finns ju gott om info tips för det här redan med alla kampanjer mm :) Men sen är jag lost. Att handla mat på stormarknader är något jag självklart kommer göra. Fyll gärna på hur ni själva gör och hur mycket det sparar. Allt är välkommet :) Tack!

vicarious
2018-02-27, 12:58
wPrnxMfVxmI

timoat
2018-02-27, 13:05
Du får nog skriva lite mer detaljerat om din budget för att få nån bra hjälp tbh.

King Grub
2018-02-27, 13:22
Om du har prenumerationer, tjänster och abonnemang som du betalar månads- eller kvartalsvis kanske utan att tänka på det, som olika streamingtjänster, morgontidning, osv - se över om du klarar dig utan en, fler eller alla dessa.

Om du ha försäkringar, kolla upp att samma sak inte täcks av flera. Om något täcks av hemförsäkringen är det onödigt att ha en specialförsäkring för just den saken, osv.

Sälj saker du inte behöver eller använder. Det finns alltid någon lättlurad stackare du kan pracka på ditt gamla skräp.

Bajsa på jobbet eller gymmet så du inte behöver köpa toalettpapper så ofta. Bäst på jobbet så att du får betalt för att skita.

vicarious
2018-02-27, 13:33
Bajsa på jobbet eller gymmet så du inte behöver köpa toalettpapper så ofta. Bäst på jobbet så att du får betalt för att skita.

:laugh: helt rätt

shut teh face
2018-02-27, 13:34
Gör en budget och håll den till dig är mitt bästa tips.

Mental
2018-02-27, 13:37
Av vilken anledning det än må vara, om det så är för att spara eller för att ni helt enkelt måste. Jag behöver lite tips. Kommer nämligen att få lite sämre ekonomiska förutsättningar en tid framöver. Och då det inte är något jag upplevt förut måste jag lägga om mina vanor lite för att inte gå helt bankrutt.. Mina enda fasta(och höga kostander?) är boende, bil. Därutöver inga som helst måsten förutom maten då..Inga lån och lite lite besparingar.

Mina kosttillskott vet jag redan ganska bra hur jag drar ner kostnaderna på. Det finns ju gott om info tips för det här redan med alla kampanjer mm :) Men sen är jag lost. Att handla mat på stormarknader är något jag självklart kommer göra. Fyll gärna på hur ni själva gör och hur mycket det sparar. Allt är välkommet :) Tack!

Kolla om du verkligen behöver bilen, jag hade såå mycket lägre kostnader när jag inte hade bil. Det kostar tid och bekvämlighet men spar rätt mycket pengar.

leee
2018-02-27, 13:39
Bil är det första du ska göra dig av med,dyrt.TV och tv-licens bort med det,dyrt.Allt utom El,Hemförsäkring,bredband,akassa om du har det,ringer du lite så är halebop kontantkort ett bra val,är gym nödvändigt?Finns möjlighet att skaffa billigare boende?ät snålt och dryga ut med billigt proteinpulver.

Mental
2018-02-27, 13:43
Fimpa kanalpaketet på Tv:n och kör basutbudet om du betalar extrakanaler. Kolla om det finns billigare alternativ på bredbandsfronten. Gällande mat så är ju storkok överlägset.

Men hur snålt pratar vi? Studentsnålt eller snålare?

Dåren
2018-02-27, 13:49
wPrnxMfVxmI

På det viset blir det inga gains!

OnT: Köp en rakapparat och snagga dig själv i stället för att gå till frisören var och varannan månad. :)

Captainwide
2018-02-27, 14:18
Om och när du handlar så sväng förbi Willys och Lidl, de brukar alltid ha en hel arsenal med kött/grönsaker/bröd och diverse som har kort utg datum.


Vet inte hur bra koll du har på vilken mat som är billigast redan.

Som många sagt, försök lägga ner bilkörningen ett tag och byt mot cykel eller gång.

Patriarch K
2018-02-27, 14:38
Mitt bästa tips är att sätta upp en dagsbudget som du inte får överstiga (i snitt under en månad). Efter du betalt din hyra och alla andra fasta kostnader och sparat undan alla dina pengar så bör du ha MAX 6000kr kvar. Det blir 200kr om dagen under en månad ungefär. Helst skulle jag vilja ha 175:- om dagen som gräns, men jag kör på 200kr. Så varje dag får du handla för 200kr, men du får inte överstiga den summan, för om du spenderar 250kr en dag, då får du bara spendera 150kr dagen efter. Du FÅR låna av andra dagar, men då måste du komma ihåg det eller anteckna. Om du handlar för 100kr om dagen under en vecka, då har du 700kr i "buffert" som du får använda till precis vad du vill. Då kan du vid ett tillfälle spendera 200kr + 700kr = 900kr i ett och samma svep utan att få dåligt samvete.

Stuffer
2018-02-27, 15:45
Svårt att säga rakt av att du ska göra dig av med bilen när vi inte riktigt vet hur stort ditt bilbehov ser ut (alla bor ju inte längs med en tunnelbanelinje) Men att byta ner dit till en mindre/äldre/billigare bil kan vara ett alternativ. Byt till en liten bil som drar mindre soppa, kostar mindre i skatt och som där du kan nöja dig med endast trafikförsäkring.
(Köp inget franskt skit bara ;) )

Angående maten så böra skippa uteluncher om du äter sådana. Laga storkok och ta med dig matlådor till jobbet. En utelunch kostar runt hundringen idag och bara det blir ju ett par tusen i månaden

shut teh face
2018-02-27, 15:46
Håller med om bil, det är jävligt smidigt, vi bor 2,5 mil från våra jobb, skola och dagis men vi har gjort oss av med ena bilen sedan ett halvår tillbaka, herregud vilka summor man sparar.

Annars är ju mat en sån grej som det går alldeles utmärkt att spendera 8-10000 på varje månad om man inte tänker efter lite.

Jag tror de mesta pengarna finns att spara här, snarare än att hålla på byta abonnemang och ha sig för att spara någon hundralapp per år.

Xtreme-G
2018-02-27, 15:49
Mitt bästa tips är att sätta upp en dagsbudget som du inte får överstiga (i snitt under en månad). Efter du betalt din hyra och alla andra fasta kostnader och sparat undan alla dina pengar så bör du ha MAX 6000kr kvar. Det blir 200kr om dagen under en månad ungefär. Helst skulle jag vilja ha 175:- om dagen som gräns, men jag kör på 200kr. Så varje dag får du handla för 200kr, men du får inte överstiga den summan, för om du spenderar 250kr en dag, då får du bara spendera 150kr dagen efter. Du FÅR låna av andra dagar, men då måste du komma ihåg det eller anteckna. Om du handlar för 100kr om dagen under en vecka, då har du 700kr i "buffert" som du får använda till precis vad du vill. Då kan du vid ett tillfälle spendera 200kr + 700kr = 900kr i ett och samma svep utan att få dåligt samvete.

THIS!

Folk slänger slentrianmässigt omkring relativt stora pengar (för dagskassan räknat) hit och dit på daglig basis utan att tänka på det.

Diomedea exulans
2018-02-27, 16:22
Flytta till Ronneby.

Alexton
2018-02-27, 16:51
Lär dig laga mat utanför "kött o potatis". Storkok, olika stilar, kryddor,och efter säsong när möjlighet ges.

Gjorde största skillnaden för min budget när jag levde i Sverige. Vissa fasta utgifter går inte att göra så mycket åt, men äta bör man.

Mental
2018-02-27, 17:05
Lär dig laga mat utanför "kött o potatis". Storkok, olika stilar, kryddor,och efter säsong när möjlighet ges.

Gjorde största skillnaden för min budget när jag levde i Sverige. Vissa fasta utgifter går inte att göra så mycket åt, men äta bör man.

mjo, och man kommer långt med ris, linser, lök, krossade tomater och kryddor.

När jag hade det som jobbigast ekonomiskt lade jag ungefär 400 i månaden på mat. Och då hade jag en 10kg säck med ris sedan tidigare som var till mycket stor hjälp.

Havregrynsgröt med kanel och billigaste euroshopper äppelmosen till frukost, tror jag lade under 2kr per frukost.

1kg kycklingfile kan man med lite trollande sträcka ut till ca 12 middagar med div billiga grönsaker och ris. Lunch höll jag vegetarisk. Det går att leva sjukt billigt på matfronten, men det är tråkigt som fan!

Patriarch K
2018-02-27, 17:45
THIS!

Folk slänger slentrianmässigt omkring relativt stora pengar (för dagskassan räknat) hit och dit på daglig basis utan att tänka på det.

Ja! De värsta utgifterna som finns är alla 69, 79, 37, 24, 56kr överallt. I stunden känns det som ingenting, men totalsumman av det där är drygt 260kr och det överstiger dagsbudgeten med råge.

lanzal
2018-02-27, 17:53
Kolla om telefonen är avbetald, är den det? Byt abonnemang till typ Vimla eller Hallon eller något liknande. Fungerar skitbra och är billigt.

Bärsärk
2018-02-27, 18:02
Sälj bilen, börja cykla/gå överallt. Bättre för din plånbok och hälsa.

Lipservice
2018-02-27, 18:10
Nu vet jag inte hur du bor idag eller om/hur du jobbar. Men duscha, tvätta, raka dig, borsta tänderna på jobbet.
Dra ner värmen hemma och ta på dig mer kläder, filtar etc.
Släck lampor, ladda mobil/dator på jobbet, bibliotek, släkting och vänner.

Många bäckar små *slap*

Starke75an
2018-02-27, 18:32
Du får nog skriva lite mer detaljerat om din budget för att få nån bra hjälp tbh.

Exakt.



Mina tips: använd kaffefiltret flera gånger. Hälsa på kompisar/släktingar över en helg.

Klagarn
2018-02-27, 18:51
Bra bra Keep it coming :)

Min egen budget är väl ca 13-14tsek netto. Och då ska det som sagt räcka till boende och bil. Bor flott och åker fint.. ska nog klara mig tills jag återgår till mer normala förhållanden. Bakgrunden är att företaget jag varit på konkat.. så det kan bli studier eller annat tills jag får något nytt. Bor för övrigt i en storstad.

Petoria
2018-02-27, 18:58
Vad är din budget efter fasta utgifter?

leee
2018-02-27, 18:59
Tiden går snabbt och beroende på olika ting så kan det gå snabbt utför,inte så lätt att få nytt tillsvidare jobb alla gånger men lycka till.

Diomedea exulans
2018-02-27, 19:10
Hälsa på dina föräldrar mycket. Jag äter nog för 100-150 kr/dag när jag är hos mina.

Captainwide
2018-02-27, 20:28
Flytta till Ronneby.

Nej för helvete... *screwy*

baktung
2018-02-27, 22:08
Gör det du är bäst på - klaga! Gå tillbaka till butiken ibland och klaga över att köttet eller frukten är rutten eller luktar konstigt. Då ska du ha dubbelt tillbaka enligt färskvarugarantin.

Diomedea exulans
2018-02-27, 22:14
Nej för helvete... *screwy*

Betalar 1300 i månadshyra. :hbang:

Ozziking
2018-02-27, 23:10
Handla käk från Matsmart.se.

Klein
2018-02-27, 23:38
Mina tips:

1. Gör allt ditt ätande och drickande hemma.
2. Undvik alkohol och andra droger.
3. Ät en monoton kost.
4. Handla bara mat en gång i veckan och bulkköp prisnedsatta varor.
5. Gå eller cykla istället för att köra bil eller åka buss.
6. Nöj dig med din gamla mobiltelefon och dator.
7. Lär dig reparera och underhålla saker istället för att köpa nytt.
8. Lycka till med fru och barn.

ceejay
2018-02-27, 23:56
mjo, och man kommer långt med ris, linser, lök, krossade tomater och kryddor.

När jag hade det som jobbigast ekonomiskt lade jag ungefär 400 i månaden på mat. Och då hade jag en 10kg säck med ris sedan tidigare som var till mycket stor hjälp.

Havregrynsgröt med kanel och billigaste euroshopper äppelmosen till frukost, tror jag lade under 2kr per frukost.

1kg kycklingfile kan man med lite trollande sträcka ut till ca 12 middagar med div billiga grönsaker och ris. Lunch höll jag vegetarisk. Det går att leva sjukt billigt på matfronten, men det är tråkigt som fan!

Kan det där verkligen räcka för någon som väger mer än 50kg? :O

WHITEFOLKS
2018-02-28, 00:19
Under 500kr i månaden på mat går nog att få ihop 200ish gram protein om dagen på.

svenbanan
2018-02-28, 00:32
Mina tips:
8. Lycka till med fru och barn.

Började garva åt detta... :) :thumbup:

leee
2018-02-28, 01:52
Under 500kr i månaden på mat går nog att få ihop 200ish gram protein om dagen på.

Nej.

Klein
2018-02-28, 02:39
Under 500kr i månaden på mat går nog att få ihop 200ish gram protein om dagen på.

Om man dagligen bakar bröd på 1.65kg vetemjöl samt dricker 1 liter mjölk så hamnar man på 200 gram. Det lär väl dock gå lös på kring 600 SEK i månaden samt ge diverse näringsbrister. Kanske byta ut mjölken mot 250 gram makrill i tomatsås en dag i veckan och 200 gram nötfärs en annan dag i veckan samt lägga till en apelsin eller dylikt ett par gånger i veckan. Då ökar man dock månadskostnaden med ytterligare 150 kronor eller så.

Så summa summarum är att 500 kronor i månaden inte räcker till så till vida att man inte kör helvegetariskt och då blir ju proteinkvalitén lidande. Närmare 750 kronor i månaden får man räkna med om man någotsånär ska kunna möta sitt näringsbehov och äta proteinrikt.

WHITEFOLKS
2018-02-28, 03:36
Nej.

Jo.

svenbanan
2018-02-28, 04:24
2kg vetemjöl är väl i princip 200g protein och kostar 12kr

Om man gör vattgröt av 1,5kg så har man ju råd med 1l mjölk och några teskedar lingonsylt till alla de tjugo portionerna man måste sätta i sig under dagen. På detta borde man komma i närheten av 200g protein och runt 500kr i månaden.

Låter dock förjävligt!

EDIT: Ooops var visst fler som kommit på ungefär samma smaskiga recept...

Bärsärk
2018-02-28, 06:43
Lätt till lite salt och bakpulver så har du ju "pinnbröd" det käkade man när man var liten och ute i skogen med dagis.

Jag minns det som gott i alla fall!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pinnbröd

Minikubik
2018-02-28, 07:10
Min matbudget ligger på max 100:- om dagen, plus vad nu proteinpulver kostar. Då äter jag kyckling och grönsaker, havregryn, ägg och mjölk. Tråkigt mat enligt många, men jag har klarat långa perioder med väldigt begränsad inkomst. Enkelt är oftast billigt. Undvik att ta med dig bankkortet när du inte ska åka och handla, då kan du inte spontan spendera

Mental
2018-02-28, 07:42
Min matbudget ligger på max 100:- om dagen, plus vad nu proteinpulver kostar. Då äter jag kyckling och grönsaker, havregryn, ägg och mjölk. Tråkigt mat enligt många, men jag har klarat långa perioder med väldigt begränsad inkomst. Enkelt är oftast billigt. Undvik att ta med dig bankkortet när du inte ska åka och handla, då kan du inte spontan spendera

fast ~3000kr månaden på mat är inte ett lågt matkonto förutsatt att det är för 1 person.

Aryt
2018-02-28, 08:13
Min matbudget ligger på max 100:- om dagen, plus vad nu proteinpulver kostar. Då äter jag kyckling och grönsaker, havregryn, ägg och mjölk. Tråkigt mat enligt många, men jag har klarat långa perioder med väldigt begränsad inkomst. Enkelt är oftast billigt. Undvik att ta med dig bankkortet när du inte ska åka och handla, då kan du inte spontan spendera
fast ~3000kr månaden på mat är inte ett lågt matkonto förutsatt att det är för 1 person.


Enligt konsumentverket 2460 kr per månad för en ung man och 1870 kr för en ung kvinna (visst är det konstigt att män ska ha högre kostnader då vi har demonstrationer mot ojämlikheten i tampongpriser :thinking: lyckligtvis är det dolt i 2018 års version), så 3000 är definitivt högt, men samtidigt något man kan nästan kan nå upp i med bara uteluncher. https://www.konsumentverket.se/globalassets/artikel/kostnadsberakningar/kostnadsberakningar---matkostnader.pdf

Minikubik
2018-02-28, 08:14
fast ~3000kr månaden på mat är inte ett lågt matkonto förutsatt att det är för 1 person.

Ser nu att jag inte alls uttryckr mig som jag tänkte *facepalm* ska stå att min dagsbugdet är 100:- då inkluderar det alla utgifter, mat, toalettpapper osv. Bensin och parkering inom jobbet ligger separat.
Budgeten gäller mig och varannan helg mina två stora barn, 12 och 14 år

spoon
2018-02-28, 08:21
När jag sparade som mest så tog jag ut 1000 nok i kontanter per vecka. Det skulle räcka till allt bortsett från hyra och fasta kostnader. Det går kanske leva på mindre men det var överkommligt över lite längre tid.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

hugok
2018-02-28, 10:06
Skippa alla utekvällar och att äta ute.
Matmässigt är mina tips följande:
-Havregröt till frukost, ta proteinpulver som smaksättare för att komma upp i proteinhalt.
-Ät mycket ägg, billigt och fullvärdigt protein
-Gula ärtor är the shit, 13 kr per kilo torrvara. Typ 20% protein.
-Fläskkött som köttkälla, går att få för 30 kr per kilo om man har tur.
-Inga mackor och pålägg, det är dyrt och inte speciellt nyttigt generellt.
-Rapsolja är för jäkla billigt som fettkälla. Ska väl vara rätt nyttigt också.

svenbanan
2018-02-28, 10:15
Enligt konsumentverket 2460 kr per månad för en ung man och 1870 kr för en ung kvinna (visst är det konstigt att män ska ha högre kostnader då vi har demonstrationer mot ojämlikheten i tampongpriser :thinking: lyckligtvis är det dolt i 2018 års version), så 3000 är definitivt högt, men samtidigt något man kan nästan kan nå upp i med bara uteluncher. https://www.konsumentverket.se/globalassets/artikel/kostnadsberakningar/kostnadsberakningar---matkostnader.pdf

Vad har tamponger med matpriser att göra?

Killar käkar ju oftare mer än tjejer så det är ju inte konstigt att det då blir dyrare...

shut teh face
2018-02-28, 10:52
Jag sparade faktiskt ihop ett körkort och det blev över pengar på CSN under typ 1,5 år, då klarade jag mig på 4000 i månaden inkl allt, hade en hyra på typ 1800 spänn om jag minns rätt.

Jag åt mycket ris och köpte billig färs på Willys, sen finns/fanns det chokladkakor där för 4 spänn typ. :cool::cool:

shut teh face
2018-02-28, 10:53
Synd att man inte fortsatte på samma sätt när man sedan fick lön, men det är såklart svårt med barn.

Innan första föddes bodde jag i ett rum i ett garage med tjejen och vi sparade ihop typ 50,000 på tre månader, sen gick det utför. :laugh::laugh:

Blomkål
2018-02-28, 11:14
Jag har sparat ihop rejält mycket pengar trots diverse missbruk genom åren. Som den här månaden: 23 000 lön. Fasta utgifter på 2500kr (avgift till BRF, internet, mobil, diverse medlemsskap). 10 000kr till portföljen, 4 000kr till ett buffertkonto. Kvar för månaden blev alltså 6 500kr. Äter för ca en hundring om dagen och dricker upp ungefär 2000 kr. Blir det över något åker det in på buffertkontot.

Inget märkvärdigt så, jag är väl ganska tråkig egentligen och enda anledningen att jag ändå kan spara så mycket är att det enda jag ser på kontoutdraget är bolaget, diverse krogar och matbutiker och så har det sett ut senaste åren. Har haft olika intressen men det är alltid planerade och få inköp, skulle kunna redogöra för i stort sett alla transaktioner under hela månaden utan att behöva tjuvkika.

Edit: Att öka inkomster och tro att det automatiskt kommer ge dig mer pengar är fel tänk. För ett par år sedan när jag och några polare drog in betydligt mer än jag gör nu varje månad så gick de fortfarande och väntade på nästa tillskott som vilken svensson som helst medan jag såg till att den perioden gav mig den lägenheten jag sitter i nu. Det är små utgifter man sparar på.

Khyron_
2018-02-28, 13:10
Köp fryst kycklingmage/hjärta/lever på willys kostar mellan 12-15:- för 500gram

WHITEFOLKS
2018-02-28, 14:08
Om man nu bara pratar billigt så gör man att basen och absolut största delen av matintaget är baserat på baljväxter och spannmål. Havregryn kan man få för under 10kr/kg och sojabönor kan hittas för runt 20kr/kg.

Äter man då 400g havregryn och 200g sojabönor per dag så har man täckt in strax över 2000kcal och 120g protein för under 10kr. Sedan kompletterar man det med vad man kan hitta som är billigt och behövs, nåt ägg här och där, köttfärs på extrapris, kycklingben/vingar frysta grönsaksblandningar osv.

Så ja det går att äta nästan 200g protein per dag för under 500kr i månaden. Kul och gott är det nog inte men det går.

pepplez
2018-02-28, 14:09
Handla käk från Matsmart.se.

Dåligt tips eftersom det alltid slutar i att man köper onödigt godis och annat gott skit bara för att det är billigt :D

Ozziking
2018-02-28, 14:30
Dåligt tips eftersom det alltid slutar i att man köper onödigt godis och annat gott skit bara för att det är billigt :D



Man får väl ha lite självdisciplin.

Matsmart + matbudget. Köpa större lager med torrvaror etc.

;) <3


Skickat från min iPhone med Tapatalk

leee
2018-02-28, 15:46
Om man nu bara pratar billigt så gör man att basen och absolut största delen av matintaget är baserat på baljväxter och spannmål. Havregryn kan man få för under 10kr/kg och sojabönor kan hittas för runt 20kr/kg.

Äter man då 400g havregryn och 200g sojabönor per dag så har man täckt in strax över 2000kcal och 120g protein för under 10kr. Sedan kompletterar man det med vad man kan hitta som är billigt och behövs, nåt ägg här och där, köttfärs på extrapris, kycklingben/vingar frysta grönsaksblandningar osv.

Så ja det går att äta nästan 200g protein per dag för under 500kr i månaden. Kul och gott är det nog inte men det går.

Magen blir fiberfylld så det räcker men är man envis så kanske.