handdator

Visa fullständig version : Har jag någon framtid inom musiken


Batouttahell
2018-02-27, 00:32
Hejsan

Är just nu trummis/sångare i ett rock band. Vi kör mest covers men också eget. Jag tänkte dela med mig lite av låtar jag sjungit till genom åren samt en egen låt som heter hopp och längtan. Jag vet detta kanske inte är det bästa forumet men ville bara få låta er höra. Vill bli känd.

Min soundcloud

https://soundcloud.com/simpan27

leee
2018-02-27, 02:47
Youtube är ju ett sätt att nå ut.Bara att kämpa på.

Hövdingen
2018-02-27, 18:49
Dessvärre inte. Dock svårt att bedöma när produktionen och ljudkvaliteten är så katastrofal. Och din egen låt var till största delen ett plagiat, jag vet inte vilken låt det är men refrängen kändes väldigt bekant. Men du skulle nog kunna bli en hyfsad trubadur.

delta_mats
2018-02-27, 18:59
Dessvärre inte. Dock svårt att bedöma när produktionen och ljudkvaliteten är så katastrofal. Och din egen låt var till största delen ett plagiat, jag vet inte vilken låt det är men refrängen kändes väldigt bekant. Men du skulle nog kunna bli en hyfsad trubadur.

Du tänker på Bon Jovis It's My Life?

delta_mats
2018-02-27, 19:08
Tyckte de första 16-17 sekunderna i din egna låt började bra, men sen kom den distade guran in och ändrade hela låten, hade hellre hört att du spelade vidare på temat du hade i början.

Din röst är ansträngd och opolerad men har faktiskt en viss charm vill jag påstå.

Batouttahell
2018-02-27, 20:42
Ok då vet jag tackar för bekräftelsen. Jag har varit blind i alla dessa år och trott att jag gör bra musik och har en bra röst eftersom oftast när vi sjunger för oss själva så tror vi att vi låter bra. Jag har nog haft för högt självförtroende och det känns skönt att ni har fått mig att inse det. Det tråkiga att sluta sjunga och göra musik är att jag har hållit på med detta i flera år och varit blind och trott att jag varit bra när jag inte har varit det. För den enda sanna bekräftelsen är den vi får från andra personer. Så jag har tagit bort min soundcloud och kommer inte syssla något med musik i framtiden. Det känns faktiskt skönt. Sedan har jag blivit bekräftad av tjejer på badoo att jag är fysiskt oattraktiv och kommer alltid förbli ensam.

leee
2018-02-27, 20:53
En del gillar Slayer andra gillar Carola så smaken är olika och gubben i Slayer kan man väl säga inte har så bra sångröst.Tycker du om att sjunga så fortsätt med det.

Batouttahell
2018-02-27, 21:36
Så min röst låter inge bra?

https://www.smule.com/recording/tommy-k%C3%B6rberg-stad-i-ljus/713794929_1939629821

Här sjunger jag black metal

https://www.smule.com/recording/marduk-panzer-division/713794929_1271567938

svenbanan
2018-02-27, 22:03
Varför skapar du en tråd där du vill att folk ska recensera din låt och din förmåga som sångare ifall du inte pallar att en eller två personer inte var översvallande positiva?

Batouttahell
2018-02-27, 22:43
Varför skapar du en tråd där du vill att folk ska recensera din låt och din förmåga som sångare ifall du inte pallar att en eller två personer inte var översvallande positiva?

För att jag har aldrig hört någon säga något positivt om min röst eller om låten.

Snubben
2018-02-27, 22:44
Så då går du till ett uttalat träningsforum för att få återkoppling på din röst. Jadåsåatt.

Kabuto
2018-02-27, 22:57
Har inte du gjort det här förut? Eller har jag en deja vu? Helt säker att jag hört den där stad i ljus på forumet tidigare.

delta_mats
2018-02-27, 23:26
Har inte du gjort det här förut? Eller har jag en deja vu? Helt säker att jag hört den där stad i ljus på forumet tidigare.

Ja det stämmer.

svenbanan
2018-02-28, 00:27
För att jag har aldrig hört någon säga något positivt om min röst eller om låten.

Varför sparkar inte ditt band ut dig som sångare ifall de inte tycker du är bra på att sjunga?

muddler
2018-02-28, 01:20
Inte lätt att ge sig på stad i ljus som låt heller ;) Du sjunger iaf betydligt bättre än mig, som nån skrev ovan skulle du nog kunna bli en ok trubadur. Diggade faktiskt black metal-låten!

Mental
2018-02-28, 07:53
Har inte du gjort det här förut? Eller har jag en deja vu? Helt säker att jag hört den där stad i ljus på forumet tidigare.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233204

Mental
2018-02-28, 07:53
Jag tror det är någon sorts annorlunda trollförsök. Får se hur det utvecklar sig.

Stuffer
2018-02-28, 08:29
Satsa på heavy metal i så fall. Du saknar några kvalitéer för att kunna ge dig in i Tommy Körbergs genre. T.ex så saknar du lungkapacitet och förmodligen magstöd. Det hörs att du storknar rätt snabbt på de långa tonerna.
Sen är du inte så jättesäker på att pricka tonerna. Till viss del lyckas du maskera det med att lägga på mycket vibrato men det är tyvärr ändå inte tillräckligt säkert för att kunna lyckas med skönsång.
Inte sagt att du inte kan lyckas ändå. Det finns ju andra genrer där tonsäkerhet inte är lika viktigt. Titta bara på Håkan Hellström ;)

Patriarch K
2018-02-28, 10:32
Största problemet med Körberg-låten är att du mixat din röst riktigt dåligt. Låter som att du sjunger i en burk. Med rätt mixning så kan vilken röst som helst passa till rätt typ av musik.
Det är svårt att bedöma p.g.a att du antingen har en apkass mic eller att du sjöng för långt från micen eller att du bara mixade rösten lite halvdant eller för mycket reverb. Höj även volymen på rösten eftersom det instrumentala är inte det som ska ha fokus.

Din röst funkar absolut, men inte till körberg-låtar (inte med aktuell approach iaf) - det lät ganska tafatt och lite som dusch-sång. Men eftersom du kan sätta tonerna (förutom de höga tonerna som var lite skeva i körberg-låten) så är det bara att hitta "din" musik. Jag är inte heller världens bästa sångare, men jag har hittat en style där min relativt dova röst passar.

kaer
2018-02-28, 10:46
Offerkofta.
Om du gillar att hålla på med musik så ska du såklart göra det. Att du ska nå kommersiell framgång är inte ett måste för att njuta av något.

Jag kommer aldrig göra resultat i mina idrotter som står sig i någon slags tävlingskonkurrens, jag håller på för att jag tycker det är roligt och får mig att må bra.

Gå till sångpedagog, gör något aktivt för att förbättra dig, bli så bra du har förutsättningar för. Det baseras inte på andras resultat.

Bubblan84
2018-02-28, 12:40
Det finns många som har sämre röst som ändå har slagit igenom. Bara att köra på! Definitivt tillräckligt bra för att fortsätta med musiken.

Armed Dingo
2018-02-28, 14:26
Får alltid känslan av att det är diomeda som trollar när sånt här dyker upp.

Förlåt om det inte är du. Tycker det vore roligt om det var du.

Kif
2018-02-28, 18:33
Blev inte typ Avicii totalsågad för en massa år sedan på något forum? Känns väl rätt bra för honom att han inte gav upp utan hade tillräcklig vilja att träna mer och bli bättre. Nu sjunger han iof inte, men om alla som fått dålig feedback gett upp så hade världen varit bra tråkig. Typiskt ungdomar.

Batouttahell
2018-02-28, 21:53
Har tränat på denna låt ett 100 tal gånger. Börjar bli ganska trött på låten. Men detta är sista gången jag laddar upp den här. Övade på den igen försökte ändra tonen och inte ta i för mycket. Nu ska jag vila rösten.

https://www.smule.com/recording/tommy-k%C3%B6rberg-stad-i-ljus/713794929_2038872822

svenbanan
2018-02-28, 21:57
Som folk skrivit tidigare så låter det som att du typ sjunger genom en kudde eller nåt medans man hört trumpeter och grejer högt och tydligt.

Sänk volymen på musiken i förhållande till din röst.

leee
2018-02-28, 22:02
Lite Tommy Nilsson.

Batouttahell
2018-02-28, 22:16
Lät min röst bra?

svenbanan
2018-02-28, 22:19
Lät min röst bra?

Nej, den lät som att du sjöng i en kudde.

SHH
2018-02-28, 22:41
Från Marduk till Tommy Körberg haha.

Gillade covern på Marduk! Varför inte mötas halvvägs? Gör en black metal-cover av Stad i ljus!

Batouttahell
2018-03-01, 22:35
Har två låtar som jag ska spela med bandet imorgon på en rockbar i Stockholm. Jag ska trumma och sjunga.

Har laddat upp låtarna här.

https://soundcloud.com/intoinfiniteobscurity

Yes
2018-03-02, 02:06
Jag har aldrig hört ett så överjävligt helvetesljud som trumpeten i början av "Stad i ljus". Den måste vara mixad genom en trasig bandspelare från 70-talet och sedan komprimerad till 32kbps mp3.

Är du måhända en såndär typ som tycker om att skrika folk i öronen eller har du för vana att spisa pop i dina hörlurar, så högt att grannarna störs? I annat fall leds jag till slutsatsen att Gud inte välsignat dig med normal hörsel.

Det är inte okej att posta sånt där utan varningstext.

Fordon
2018-03-02, 06:06
Nu lyssnade jag i max 10 sekunder och sen tröttnade jag, men hade jag kunnat sjunga sådär hade jag varit stolt.