handdator

Visa fullständig version : fettreducering...


Jonna
2004-05-05, 19:39
Hejsan!

Jag behöver hjälp och inspiration.
Behöver få bort lite av hullet rund midjan och låren, trivs så dåligt med mig själv annars.

men, det är så svårt att lägga upp ett matschema själv, så jag tänkte att någon vänlig själ kunde ha förbarmande över mig?

Är en ganska liten flicka på 18 år och endast 158 cm, skulle tro att mitt kcal behov ligger på 2500 eller kanske liiite mera(?)

Någon som har tid lust?


/ Jonna
:)

King Grub
2004-05-05, 19:42
Nja... Lite arbete får du lägga ner själv. ;)

Det är inte speciellt svårt heller. Enkla, oraffinerade och naturliga råvaror, så sköter allt sig själv.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Proteindrinkar baserade på vassle är ett bra val här, och ett ekonomiskt också!

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt.

Jonna
2004-05-05, 19:48
Tack för det snabba och bra svaret.
fast det låter alltid såå mycket enklare än vad det är, men jag ska försöka (ännu en gång)

/jonna

King Grub
2004-05-05, 19:51
Tråkigt, jobbigt och tidskrävande kan det vara, men särskilt svårt är det egentligen inte. Bara att ta sig i kragen! :)

Björn S
2004-05-05, 20:15
Ett par råd kan vara att tänka simpelt :)

*Käka var tredje timme på't ungefär. (med ett vettigt GI & protein)
*Gå lite prommenader.
*Läs det som grub skrev för tips.
*Försök att leva lite aktivare... te'x cykla till jobb/skola om det inte är för långt (tar runt 90min för mig att gå till skolan).

Är du utråkad, gå en liten promenad.
Är du hungrig mellan målen, käka en frukt.
Drick mycket vatten (det känns bättre).

Läs runt lite på forumet i gamla topics här så får du mycket inspiration.

Simma lungt å lycka till då.