handdator

Visa fullständig version : Är vegetarisk kost hälsosammast?


Garlegi
2018-02-25, 17:33
Artikel som ställer frågorna om människor är designade för att äta kött och vilket alternativ som är bäst för vår hälsa.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320047.php

Bob90
2018-02-25, 17:56
Människan är varken rovdjur eller växtätare, vi är allätare och jag tror att en ganska allsidig och varierad kost (med både vegetabilier och animalier) är den "hälsosammaste" kosthållningen.

JacobHeitmann
2018-02-25, 18:39
80%+ minimalt behandlade vegetabilier i den dagliga kosten är nog det bästa för långvarig hälsa.

Bandid0
2018-02-25, 21:01
Det är väl bra att undvika saker som är hårt stekta/grillade i alla fall. Men bortsett från det; nej.

Whizzlarn
2018-02-25, 21:44
Jag tror att för länge sen var mat med animaliskt ursprung det bästa (och det vi åt mest). Nu tänker jag innan vi blev jordbrukare. Kanske även efter men före industriella revolutionen.

Men nu för tiden så kan nog en vegetabilisk kost vara mer gynnsam. Inte pga maten per se, utan pga olika slags gifter som ansamlas i stor mängd i animalier.

Jag är dock inte helt övertygad. För visst innehåller animaliska livsmedel mycket gifter. Men ofta är de även kaloritätare så är inte helt hundra på hur stor skillnad det blir i slutändan.