handdator

Visa fullständig version : Någon som vet vad är fel med mitt hår?


Harproblem
2018-02-23, 21:31
Testade medicinska avdelningen på ett större forum men det krävdes att man väntar 4 dagar innan man får sin användare bekräftad där.

Finns det någon här inne som vet vad som pågår med mitt hår?

Jag är 23, man, för ungefär 1.5 år sedan vaknade jag upp en morgon med extrem klåda i min hårbotten blandat med hår som lossnade till höger och vänster, det verkligen rasade ut, kanske 4-500 hårstrån per dag, hårbotten kändes "tajt" och kliade som sagt väldigt mycket.

Jaja, klådan lade sig, kanske 80%, även hårförlusten. Håret växer sakta men säkert tillbaka, håren har inte blivit svagare/ser tunnare ut, hårlinjen har inte klättrat en milimeter, hårförlusten är lite överallt ovanpå huvudet, väldigt diffust.

Nu har det gått 1.5 år, eller ja, närmare 2 år, hår har växt tillbaka, men även fortsatt att falla, med tiden blir volymen sämre och sämre. Inget av hårstråna är svagare och som sagt, hårlinjen är likadan som den var när jag var 13.

Fortfarande är jag röd lite här och där i hårbotten, det kliar rätt mycket och håret faller ut i ökad takt, det växer dock tillbaka, men då mer hår faller ut än vanligt så blir håret tunt och minskad volym överallt.

Det är väldigt irriterande med denna ständiga klåda och generella hårförlust. Hårbotten är röd och "skinande", svårt att förklara.


Har någon den minsta aning om vad som pågår med mitt hår? Om detta fortsätter ett par år så kommer jag snart vara helt skallig, ha ha.

Kallsone
2018-02-23, 21:36
Psoriasis?

Harproblem
2018-02-23, 21:40
Psoriasis?

Hm vad är det?

TranceII
2018-02-23, 21:42
Gå till en läkare.

Harproblem
2018-02-23, 21:49
Gå till en läkare.

Jo får väl göra det, skulle väl vara bäst med en hudläkare i sådana fall men först måste väl man träffa en allmänläkare på vårdcentralen om jag förstått rätt.

Finns det någon form av schampo eller hemkur ni kan rekommendera medans jag väntar? Ska ringa dig på måndag, tänkte att detta kanske skulle ge sig med tiden men icke sa nicke.

StarkaUlf
2018-02-23, 21:56
Jag blir bara konfunderad över ditt namn. Har du problem, har du ett problem med harar, har du hårproblem eller har du som ledare möjligtvis ett problem med din här, din armé? *gah!*

Baskagge
2018-02-23, 21:59
Har du tur så är det lättbehandlat mjälleksem.
Jag har krigat med mitt hårbotteneksem i 10 år nu. Jag tror inte att det är psoriasis du har, därför att jag själv haft psoriasis i hårbotten och jag tror inte att det kliar eller orsakar håravfall.
Någon form av eksem är det förmodligen alternativt allergi mot dina hårprodukter.

Medan du väntar på läkartid kan du prova standardbehandlingen vid mjäll nämligen Fungoral-schampo. Testa samtidigt att inte använda vax eller annat schampo under en månad.

https://www.apotea.se/fungoral-schampo-20-mg-ml-120-ml

Harproblem
2018-02-23, 22:25
Har du tur så är det lättbehandlat mjälleksem.
Jag har krigat med mitt hårbotteneksem i 10 år nu. Jag tror inte att det är psoriasis du har, därför att jag själv haft psoriasis i hårbotten och jag tror inte att det kliar eller orsakar håravfall.
Någon form av eksem är det förmodligen alternativt allergi mot dina hårprodukter.

Medan du väntar på läkartid kan du prova standardbehandlingen vid mjäll nämligen Fungoral-schampo. Testa samtidigt att inte använda vax eller annat schampo under en månad.

https://www.apotea.se/fungoral-schampo-20-mg-ml-120-ml

Okej, ska testa den där! Nej jag använder inte vax längre, har inga produkter alls.

Men om det inte är eksem, vet du vad det då kan vara? Som sagt, diffus hårförlust där håret inte blir svagare och växer tillbaka med tiden, men som sagt, med tanke på att det faller ut snabbare än vad det växer tillbaka så blir volymen svagare och svagare.

Kliar, rätt röd i hårbotten.

Alltså så sjukt drygt att dras med detta, hoppas det går snabbt att träffa nån expert i alla fall, nåt måste göras.

Rahf
2018-02-23, 22:47
Gå till läkare.

Harproblem
2018-02-23, 23:05
Gå till läkare.

Mm måste göra det.

Baskagge
2018-02-24, 00:35
Hårbottenproblem kan vara luriga grejer. Läkarna på vårdcentralen har inte haft någon koll alls när jag varit där för mitt eksem. Hudläkaren jag träffade kunde inte heller säga vad det var. Förmodligen får man i så fall skicka iväg hudprov på analys.
Rätt jobbigt när man haft det i över tio år. Det enda som gör det bättre är att inte använda några hårprodukter eller schampo.

Hur som helst så går det inte att svara på vad det är på ett forum. Vissa mediciner har håravfall som biverkan.
I väntan på läkartid kan du alltid rådfråga personalen på apoteket som ofta kan en hel del.