handdator

Visa fullständig version : Effekt av träningsfrekvens på styrkeökningar


King Grub
2018-02-23, 14:21
Background

Current recommendations on resistance training (RT) frequency for gains in muscular strength are based on extrapolations from limited evidence on the topic, and thus their practical applicability remains questionable.

Objective

To elucidate this issue, we conducted a systematic review and meta-analysis of the studies that compared muscular strength outcomes with different RT frequencies.

Methods

To carry out this review, English-language literature searches of the PubMed/MEDLINE, Scopus, and SPORTDiscus databases were conducted. The meta-analysis was performed using a random-effects model. The meta-analysis models were generated with RT frequencies classified as a categorical variable as either 1, 2, 3, or 4+ times/week, or, if there were insufficient data in subgroup analyses, the training frequencies were categorized as 1, 2, or 3 times/week. Subgroup analyses were performed for potential moderators, including (1) training volume; (2) exercise selection for the 1 repetition maximum (RM) test (for both multi-joint and single-joint exercises); (3) upper and lower body strength gains; (4) training to muscular failure (for studies involving and not involving training to muscular failure); (5) age (for both middle-aged/older adults and young adults); and (6) sex (for men and for women). The methodological quality of studies was appraised using the modified Downs and Black checklist.

Results

A total of 22 studies were found to meet the inclusion criteria. The average score on the Downs and Black checklist was 18 (range 13–22 points). Four studies were classified as being of good methodological quality, while the rest were classified as being of moderate methodological quality. Results of the meta-analysis showed a significant effect (p = 0.003) of RT frequency on muscular strength gains. Effect sizes increased in magnitude from 0.74, 0.82, 0.93, and 1.08 for training 1, 2, 3, and 4+ times per week, respectively. A subgroup analysis of volume-equated studies showed no significant effect (p = 0.421) of RT frequency on muscular strength gains. The subgroup analysis for exercise selection for the 1RM test suggested a significant effect of RT frequency on multi-joint (p < 0.001), but not single-joint, 1RM test results (p = 0.324). The subgroup analysis for upper and lower body showed a significant effect of frequency (p = 0.004) for upper body, but not lower body, strength gains (p = 0.070). In the subgroup analysis for studies in which the training was and was not carried out to muscular failure, no significant effect of RT frequency was found. The subgroup analysis for the age groups suggested a significant effect of training frequency among young adults (p = 0.024), but not among middle-aged and older adults (p = 0.093). Finally, the subgroup analysis for sex indicated a significant effect of RT frequency on strength gains in women (p = 0.030), but not men (p = 0.190).

Conclusions

The results of the present systematic review and meta-analysis suggest a significant effect of RT frequency as higher training frequencies are translated into greater muscular strength gains. However, these effects seem to be primarily driven by training volume because when the volume is equated, there was no significant effect of RT frequency on muscular strength gains. Thus, from a practical standpoint, greater training frequencies can be used for additional RT volume, which is then likely to result in greater muscular strength gains. However, it remains unclear whether RT frequency on its own has significant effects on strength gain. It seems that higher RT frequencies result in greater gains in muscular strength on multi-joint exercises in the upper body and in women, and, finally, in contrast to older adults, young individuals seem to respond more positively to greater RT frequencies. More evidence among resistance-trained individuals is needed as most of the current studies were performed in untrained participants.

Sports Medicine (2018), pp 1–14. Effect of Resistance Training Frequency on Gains in Muscular Strength: A Systematic Review and Meta-analysis.

https://rd.springer.com/article/10.1007/s40279-018-0872-x#citeas

Benny Carlsson
2018-02-23, 22:00
Låter trovärdigt/troligt, tyvärr.

Undantaget är dock (med enorm sannolikhet) tekniskt väldigt svåra övningar som ryck/stöt, där ryssarna under många år forskade kring träningen, och än i dag tränar de båda lyften flera gånger i veckan. Ingen elit OLare tränar sina lyft en gång i veckan (möjligtvis att det finns någon som kör fullt ryck och full stöt en gång i veckan, men då kör de andra varianter under resten av den).


De svenska SLarna på Kolozzeum, vars journaler man kan läsa här, verkar också köra flera gånger i veckan.

Den absoluta eliten inom Strongman, dock, verkar trän a mer bodybuiilding-likt än OL-likt, i termer av frekvens och volym. Bro-slip med många reps + Strongmanövningar.

Både Eddie Hall och Benedikt Magnusson tränade marklyft 1 gång / vecka, t ex. Och det gick ju vägen.

ceejay
2018-02-23, 22:10
Det är svårt att jämföra tokdopade strongmankillar med vanliga människor dock. Helt andra förutsättningar. Benny.

Benny Carlsson
2018-02-23, 22:27
Det är svårt att jämföra tokdopade strongmankillar med vanliga människor dock. Helt andra förutsättningar. Benny.

Ja, men mig veterligen finns skillnaden gällande proteinsyntes (vilket även ansvarar för styrkepotential) och frekvens - och då syftar jag på tiden efter träning som MPS är förhöjd - mellan nybörjare och tränade, och inte odopade vs dopade. Därför jag har alltid, av ren logik till följd av studierna (som visade ganska kort stimulering) antagit och förespråkat fler träningspass per vecka.

Har jag fel i detta (gällande dopade vs odopade).

Att netto-MPS konstant är högre hos dopade är självklart, men nu diskuterar vi ju stimulansen efter träning

Anders The Peak
2018-02-23, 22:48
Ja, men mig veterligen finns skillnaden gällande proteinsyntes (vilket även ansvarar för styrkepotential) och frekvens - och då syftar jag på tiden efter träning som MPS är förhöjd - mellan nybörjare och tränade, och inte odopade vs dopade. Därför jag har alltid, av ren logik till följd av studierna (som visade ganska kort stimulering) antagit och förespråkat fler träningspass per vecka.

Har jag fel i detta (gällande dopade vs odopade).

Att netto-MPS konstant är högre hos dopade är självklart, men nu diskuterar vi ju stimulansen efter träning

Låter som en skröna eftersom det är ingen skillnad i MPS utan det är att AAS nedreglerar myostatinet och uppreglerar androgena dragen på cellnivå.

Manliga drag av testosteron och kvinnliga drag av östrogen. I normalfallet har du balans mellan dessa men vid ett externt intag ändrar du balansen.

Benny Carlsson
2018-02-25, 08:02
Låter som en skröna eftersom det är ingen skillnad i MPS utan det är att AAS nedreglerar myostatinet och uppreglerar androgena dragen på cellnivå.

Manliga drag av testosteron och kvinnliga drag av östrogen. I normalfallet har du balans mellan dessa men vid ett externt intag ändrar du balansen.
Vad menar du är en skröna?

Anders The Peak
2018-02-25, 10:28
Vad menar du är en skröna?

Två saker MPS och att netto-MPS konstant är högre hos dopade är självklart.

Inget av dessa påståenden är vederhäftigt. De är bro science :)

Benny Carlsson
2018-02-25, 11:23
Två saker MPS och att netto-MPS konstant är högre hos dopade är självklart.

Inget av dessa påståenden är vederhäftigt. De är bro science :)Lol. Det där är så korkat sagt att jag inte ens orkar lägga trettio sekunder på att motbevisa dig. Läs på, eller sluta trolla.

exevision
2018-02-25, 11:54
Lol. Det där är så korkat sagt att jag inte ens orkar lägga trettio sekunder på att motbevisa dig. Läs på, eller sluta trolla.

Så säger någon som inte vet och/eller inte kan erkänna att hen har fel.

Starke75an
2018-02-25, 12:30
Lol. Det där är så korkat sagt att jag inte ens orkar lägga trettio sekunder på att motbevisa dig. Läs på, eller sluta trolla.

Cirkusen har åkt, men en clown blev kvar...

Benny Carlsson
2018-02-25, 13:41
Så säger någon som inte vet och/eller inte kan erkänna att hen har fel.

Cirkusen har åkt, men en clown blev kvar...

Så ni menar på allvar, att netto-MPS INTE blir högre om man är testosterondopad vs icke-dopad, att man är en clown om man påstår att det är solklart och otvetydigt?

Måste säga att jag är rätt förbluffad.


EDIT: och jag antar att det är underförstått att vi snackar AAS-doping och inte bloddopning/liknande?


Och hur många studier ska jag hänvisa till, där MPS ökar hos samtliga som får testosteron, oavsett träning ( d v s är konstant och icke bunden till en särskild tid på dygnet)?


Ni är verkligen horribelt okunniga.

King Grub
2018-02-25, 13:55
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/9815007/

Anders The Peak
2018-02-25, 13:57
Så ni menar på allvar, att netto-MPS INTE blir högre om man är testosterondopad vs icke-dopad, att man är en clown om man påstår att det är solklart och otvetydigt?
Måste säga att jag är rätt förbluffad.

EDIT: och jag antar att det är underförstått att vi snackar AAS-doping och inte bloddopning/liknande?

Och hur många studier ska jag hänvisa till, där MPS ökar hos samtliga som får testosteron, oavsett träning ( d v s är konstant och icke bunden till en särskild tid på dygnet)?

Ni är verkligen horribelt okunniga.

Trovärdigt att komma med den här svadan när förväntan är att du sakligt ska motivera, bevisa vår okunnighet, med vederhäftiga källhänvisningar.

Grubs inlägg är irrelevant och har med en studie som inte är vederhäftig i frågan om MPS inverkan på hypetrofi/styrkeutveckling

Benny Carlsson
2018-02-25, 14:07
Så säger någon som inte vet och/eller inte kan erkänna att hen har fel.

Cirkusen har åkt, men en clown blev kvar...

Är Grub också en clown som inte vet något? Om - mot all världens förmodan - så faktiskt är fallet, så är jag väl tvungen att länka:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15075918

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10442580

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15063106

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8855787

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2917954

Annars har ni:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/9815007/

Benny Carlsson
2018-02-25, 14:11
Grubs inlägg är irrelevant och har med en studie som inte är vederhäftig i frågan om MPS inverkan på hypetrofi/styrkeutveckling Skrönan var ju att netto-MPS (d v s syntes minus nedbrytning) var konstant - d v s oberoende av tillfälliga, temporära perioder efter styrketräning. Detta var enligt dig bro-science.

Om Grubs studie skullel vara irrelevant - vilket den inte är, men för diskussionens skull antar vi det: är mitt inlägg med referenser också irrelevant?

Varför visar inga studier att AAS INTE ger mer muskelr om man inte tränar?

koncept
2018-02-25, 14:16
Bra att ordentligt meta-analys har genomförts men resultaten gav inget nytt. Inom SL är det allmänt känt att högre frekvens funkar bäst för lättare och/eller yngre lyftare, för pressövningar, för teknisk förbättring i tävlingslyften, och att det är ett sätt att öka totalvolymen under en länge tidsperiod.

Benny Carlsson
2018-02-25, 15:35
Bra att ordentligt meta-analys har genomförts men resultaten gav inget nytt. Inom SL är det allmänt känt att högre frekvens funkar bäst för lättare och/eller yngre lyftare, för pressövningar, för teknisk förbättring i tävlingslyften, och att det är ett sätt att öka totalvolymen under en länge tidsperiod.

Varför skulle just lättare lyfta tjäna mer på högre frekvens? Och nu antar jag att du inte menar "lättare för att de inte tränat länge" utan "lättare för att de valt att tävla i en lägre viktklass som passar dem bättre".

koncept
2018-02-25, 18:54
Varför skulle just lättare lyfta tjäna mer på högre frekvens? Och nu antar jag att du inte menar "lättare för att de inte tränat länge" utan "lättare för att de valt att tävla i en lägre viktklass som passar dem bättre".

Om de tjänar mer på det vet jag inte, men de tenderar att tåla högre frekvens bättre.

Klagarn
2018-02-26, 01:02
Varför skulle just lättare lyfta tjäna mer på högre frekvens? Och nu antar jag att du inte menar "lättare för att de inte tränat länge" utan "lättare för att de valt att tävla i en lägre viktklass som passar dem bättre".

Benny? Heter du verkligen så?

pepplez
2018-02-26, 07:33
Benny? Heter du verkligen så?

Du måste ju ha världens mest händelselösa liv. Lever för att trolla på ett internetforum, så extremt tragiskt.

vicarious
2018-02-27, 13:31
Nu finns hela för nedladdning som pdf

https://www.researchgate.net/publication/323348254_Effect_of_Resistance_Training_Frequency_ on_Gains_in_Muscular_Strength_A_Systematic_Review_ and_Meta-Analysis