handdator

Visa fullständig version : Jag har ätit detta i 3 månader nu. Men hur ser det egentligen ut?


baggard
2018-02-23, 12:38
Jag blev less på att jag aldrig skötte kosten och fick i mig ojämna mängder kalorier gång på gång så bestämde mig för att sätta ett extremt simpelt matschema som jag nu följt varje dag i 3 månader.

Nu börjar jag fundera på hur det egentligen ser ut? Jag går långsamt upp i vikt som jag vill så kalorimässigt är det bra och jag har blivit starkare (frågan är ju alltid om det hade kunnat gå effektivare, har ju inte varit några monsterökningar direkt) och jag får i mig tillräckligt med protein anser jag.

Men vad tycker ni? Är det något som direkt saknas? Försöker även hålla en ganska snäv matbudget.

Dagsschemat:

500g blandfärs
200g ris
100g ärtor eller broccolin

6dl havregryn

5-6 ägg
1 matsked kokosolja

1 portion aminosyror med maltodextrin och dextros

1dl kasein proteinpulver

2 kapslar Omega-3
1 vitamin D tablett

King Grub
2018-02-23, 12:44
200 gram ris skulle jag då definitivt inte äta varje dag.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

Diomedea exulans
2018-02-23, 12:54
Du äter 7 gånger mer rött kött än Livsmedelsverket rekommenderar: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark

För hälsan är det bra att dra ner på rött kött och chark. Med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm, ren och vilt. Det är alltså inte om köttet är genomstekt eller rött i bemärkelsen blodig som har betydelse. Läs mer om viltkött längre ner på sidan.

Äter man mindre än 500 gram i veckan (motsvarar 600-750 gram rått kött) minskar risken för tjock- och ändtarmscancer. Det gäller särskilt om man drar ner på charkprodukterna. Det går inte att ange någon exakt gräns för hur mycket chark man bör äta, men helst bör bara en mindre del av 500 gram vara charkprodukter. Det beror på att chark ökar cancerrisken mer än motsvarande mängd rent kött.

baggard
2018-02-23, 13:05
Oj, det där hade jag inte räknat med. Fan.

Får lägga om hela kosten mer eller mindre då. :smash:

Sheikah
2018-02-23, 13:11
100 gram ärtor eller broccoli om dagen är inte mycket grönsaker.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230427

Klagarn
2018-02-23, 13:19
Bra! Nu när du vet exakt hur mycket du får i dig kan du utgå från det där och börja lägga till/ta bort saker. Så att du inte äter samma saker varje dag. Gör inga större förändringar utan håll det simpelt och utveckla schemat allt eftersom.

Diomedea exulans
2018-02-23, 13:22
Oj, det där hade jag inte räknat med. Fan.

Får lägga om hela kosten mer eller mindre då. :smash:

Inga stora ändringar behövs väl, byt ut köttet mot fisk/fågel/ägg/veganprotein och riset mot pasta/potatis/bröd/bönor/linser de flesta dagarna i veckan så slipper du bekymmer med de sakerna.

baggard
2018-02-23, 13:30
Först och främst, tack för hjälpen alla! Uppskattar den.

Inga stora ändringar behövs väl, byt ut köttet mot fisk/fågel/ägg/veganprotein och riset mot pasta/potatis/bröd/bönor/linser de flesta dagarna i veckan så slipper du bekymmer med de sakerna.


Lite får jag nog klura iallafall. Äter inte pasta eller bröd och att byta ut ris mot potatis och bönor kräver rätt mycket mer ätande för att uppnå samma kalorier. Samma gäller att byta ut färsen mot fågel, krävs en ansenlig mängd mer mat för att kompensera för kaloriskillnaden. Fisk kan ju innehålla lite mer kalorier men blir snabbt dyrt tyvärr.

King Grub
2018-02-23, 13:31
Quinoa har betydligt mindre arsenik än ris. Bulgur har väldigt lite.

King Grub
2018-02-23, 13:32
Samma gäller att byta ut färsen mot fågel, krävs en ansenlig mängd mer mat för att kompensera för kaloriskillnaden.

Ät inte bara filéer? Färsen kommer ju inte från magraste delarna, så varför skulle du ersätta den med magraste delarna från fågel?

Diomedea exulans
2018-02-23, 14:27
De dagar du har svårt för att få i dig kalorier kan du komplettera det med annat kaloririkt men nyttigt, t ex nötter, fet mjölk eller olivolja.

baggard
2018-02-23, 14:47
Ät inte bara filéer? Färsen kommer ju inte från magraste delarna, så varför skulle du ersätta den med magraste delarna från fågel?

Tänkte att kycklingbröstfile var det fetaste i kycklingen men du syftar på kycklingklubborna då istället?

De dagar du har svårt för att få i dig kalorier kan du komplettera det med annat kaloririkt men nyttigt, t ex nötter, fet mjölk eller olivolja.

Jo det får ju bli att komplettera med t.ex. nötter och jordnötssmör. Mjölk har jag slutat med helt efter ett liv av mjölkdrickande och har känts väldigt bra hittills annars är det helt klart ett givet val!

Bärsärk
2018-02-23, 14:49
Först och främst, tack för hjälpen alla! Uppskattar den.




Lite får jag nog klura iallafall. Äter inte pasta eller bröd och att byta ut ris mot potatis och bönor kräver rätt mycket mer ätande för att uppnå samma kalorier. Samma gäller att byta ut färsen mot fågel, krävs en ansenlig mängd mer mat för att kompensera för kaloriskillnaden. Fisk kan ju innehålla lite mer kalorier men blir snabbt dyrt tyvärr.

OM du bara ska äta kokt potatis så ja visst, men det finns ju en miljon saker du kan göra med potatis som kan innehålla massor med kalorier om du vill, exempelvis rösti med ost och bacon eller bara vanliga potatisbullar

http://www.felix.se/produkter/potatisbullar-810-g/

Potatismos/Potatisgratäng med äkta grädde och fet mjölk är utmärkta att bulka på.

baggard
2018-02-23, 15:55
OM du bara ska äta kokt potatis så ja visst, men det finns ju en miljon saker du kan göra med potatis som kan innehålla massor med kalorier om du vill, exempelvis rösti med ost och bacon eller bara vanliga potatisbullar

http://www.felix.se/produkter/potatisbullar-810-g/

Potatismos/Potatisgratäng med äkta grädde och fet mjölk är utmärkta att bulka på.

Grejen med den ursprungliga planen som jag följt i 3 månader var dock att den inte innehöll några mejeriprodukter förutom kaseinproteinet vilket var positivt för mig. Och bacon innebär ju mer rött kött. Så det kommer nog sluta med nötter och jordnötssmör samt att helt enkelt sluta gnälla och äta upp magsäcken till en större variant tills jag vant mig vid den nya mängden

Editor: Jag skulle såklart nämnt det direkt. Mitt fel, ursäkta.

Bärsärk
2018-02-23, 15:58
Skippa bacon då, skippa mjölk, grädde och allt det med.

Potatis och rapsolja, prova det. I alla möjliga former, rapsoljan kan du ju göra vilken måltid som helst till en kaloribomb.

Koka bara inte potatis om du tycker det blir kalorisnålt, det är bara dumt. Om du har så du kan ta ut svängarna så gör det, gör klyftpotatis med olja.

Diomedea exulans
2018-02-23, 16:00
Att öka mängden fet fisk och ägg är också bra sätt att få sprätt på kalorierna. Eller använda olivolja som sås. Underskattat gott.

baggard
2018-02-23, 16:16
Funderar bara på hur nyttigt det är att köra i sig extra olja, eller snarare att man hellre försöker få i sig dom kalorier på ett sätt med vettigare näring?

Käkar ju 6 ägg om dagen redan. Vet inte vad gränsen för kolesterol och sånt är där men kan ju lått trycka i mig 8-10st där om dagen. Ägg är riktigt bra grejor.

Kan ju öka havregrynsintaget från 6dl till 8-10dl också

Bärsärk
2018-02-23, 16:46
Det här med att dricka olja för att gå upp i vikt är väl ingen hit men att klyfta upp lite potatis på en plåt och ringla lite rapsolja över är de ju inga som helst problem med. Det är att fortfarande bibehålla ett sunt förhållande till mat och gör så den smakar bättre.

baggard
2018-02-23, 17:04
Det här med att dricka olja för att gå upp i vikt är väl ingen hit men att klyfta upp lite potatis på en plåt och ringla lite rapsolja över är de ju inga som helst problem med. Det är att fortfarande bibehålla ett sunt förhållande till mat och gör så den smakar bättre.


Heha, ja tidigare i mina bulkardagar för många år sedan så brukade jag köra i mig 1 liter yoghurt blandat med glass proteinpulver och 0.5dl olivolja. Nu försöker jag ha mer av ett syfte bakom allt jag stoppar i mig. Börjar bli lite gammal och knackig trots allt.

Maximal
2018-02-23, 19:54
Först och främst, tack för hjälpen alla! Uppskattar den.




Lite får jag nog klura iallafall. Äter inte pasta eller bröd och att byta ut ris mot potatis och bönor kräver rätt mycket mer ätande för att uppnå samma kalorier. Samma gäller att byta ut färsen mot fågel, krävs en ansenlig mängd mer mat för att kompensera för kaloriskillnaden. Fisk kan ju innehålla lite mer kalorier men blir snabbt dyrt tyvärr.
Varför äter du inte pasta eller bröd? Havregryn då?

baggard
2018-02-23, 20:15
Varför äter du inte pasta eller bröd? Havregryn då?

Har märkt att jag mår generellt bättre utan gluten och processade livsmedel i kosten. Mer energi och jag har inte varit sjuk sedan flera år tillbaka nu. Svårt att avgöra exakt vad det beror på för uteslöt mitt stora mjölkdrickande och ostätande samtidigt som jag slutade möla pasta, vetemjöl, godis/socker.

Havregryn äter jag. Förstår att man får sätta situationstecken kring glutenfritt när man talar om havregryn men jag personligen klarar av havregryn väldigt mycket bättre än om jag skulle äta t.ex. pasta.

smerk
2018-02-23, 21:15
Röda linser innehåller mycket kalorier och är lätt att få i sig. Jag brukar blanda sötpotatis med röda linser så att det blir en röra. Kan rekommenderas. Till det kör jag lax/torsk/ägg

srenix
2018-02-23, 21:53
Röda linser innehåller mycket kalorier och är lätt att få i sig. Jag brukar blanda sötpotatis med röda linser så att det blir en röra. Kan rekommenderas. Till det kör jag lax/torsk/ägg

Är det färdigkokta linser eller hur gör du?

Ozziking
2018-02-23, 22:43
Glöm inte frukt & grönt.

Potatis/rotsaker i ugn med olja, salt, peppar & färsk timjan ..

Potatismos gjort på nötmjölk ..

Stekt potatis ..

Pytt i panna..

Finns massvis!

smerk
2018-02-24, 10:53
Är det färdigkokta linser eller hur gör du?

Köper torkade linser som jag kokar och sefan häller igenom ett durkslag

Bjorneman
2018-02-24, 11:43
Glöm inte frukt & grönt.

Potatis/rotsaker i ugn med olja, salt, peppar & färsk timjan ..

Potatismos gjort på nötmjölk ..

Stekt potatis ..

Pytt i panna..

Finns massvis!

Mjölk från nötkreatur eller något annat? :)

sumialic
2018-02-24, 11:52
Funderar bara på hur nyttigt det är att köra i sig extra olja, eller snarare att man hellre försöker få i sig dom kalorier på ett sätt med vettigare näring?

Käkar ju 6 ägg om dagen redan. Vet inte vad gränsen för kolesterol och sånt är där men kan ju lått trycka i mig 8-10st där om dagen. Ägg är riktigt bra grejor.

Kan ju öka havregrynsintaget från 6dl till 8-10dl också

6 ägg om dagen är nog ingen höjdare. 7 i veckan har man fastställt som säkert. Ganska mycket mättat fett i ägg med.

baggard
2018-02-25, 18:06
Tack för alla bra tips! Nu är jag inne på 2:a dagen på mitt nyskrivna kostschema och det känns riktigt bra! Drog ned rejält på riset och blandfärsen samt adderade en del grönsaker och även 2.5dl rödmjölk tamejtusan. Vet att det tvistas fram och tillbaka angående mängden ägg men känner att det är ett alldeles för bra livsmedel på så många sätt så jag väljer att ha kvar dom.

Såhär blev det i varje fall om någon nu var intresserad eller kanske behöver tips själv

Mål #1(post-workout)
EAA + MALTO + DEXTRO

Mål #2
150g kycklinglårfile
50g vitt ris
50g röda linser
200g grönsaker

Mål #3
30g cashewnötter
1dl proteinpulver

Mål #4
3dl havregryn
0.5dl proteinpulver
1msk jordnötssmör

Mål #5
1 Banan

Mål #6
100g blandfärs
115g sojabönor
200g grönsaker

Mål #7
6st ägg
1msk kokosolja

Mål #8
150g kycklinglårfile
115g sojabönor
200g grönsaker

Mål #9
3dl havregryn
0.5dl proteinpulver
2.5dl röd mjölk

vicarious
2018-02-25, 18:19
Ser mycket bättre ut.

Diomedea exulans
2018-02-25, 18:32
Och då är min enda invändning (bara för att jag måste bråka) att det kanske är uppdelat på lite onödigt många mål. Det har säkert bara fördelar för dina inre organ, men kan vara dåligt för tänderna. Min tandläkare har "förbjudit" mig från att äta mer än 5 gånger per dag.

baggard
2018-02-25, 20:27
Och då är min enda invändning (bara för att jag måste bråka) att det kanske är uppdelat på lite onödigt många mål. Det har säkert bara fördelar för dina inre organ, men kan vara dåligt för tänderna. Min tandläkare har "förbjudit" mig från att äta mer än 5 gånger per dag.

Jo, det är nog sant. Nu har jag väl nästan gett upp hoppet om mina gula tänder men behöver väl inte förvärra det ännu mer med 47 måltider om dagen som du säger. :)

Bandid0
2018-02-25, 21:11
200 gram ris skulle jag då definitivt inte äta varje dag.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

Själv har jag ätit 300 g ris om dagen i fyra år nu. Japaner äter ju ris hela livet och blir ändå väldigt gamla. Plus att jag sköljer riset på det sätt de rekommenderar i artikeln.

Till trådstartaren: jag har bara läst första inlägget, men lägg till mjölk och något livsmedel med c-vitamin så är det väl helt OK.