handdator

Visa fullständig version : Uni- vs bilaterala böj?


Jhammar
2018-02-23, 12:32
Hej, sitter någon på en studie här där man har kollat på EMG aktiviteten i unilaterala böj, alltså pistolböj, vs den i bilaterala?
Jag har sökt runt men hittar bara där dom har jämfört bulgariska splitböj med normala.

Mvh

Peter.B
2018-02-23, 14:03
Och en vidare följdfråga på tråden. Om man tränar styrketräning som komplement till annan idrott där man ofta måste vara stark i udda vinklar och/eller på ett ben, exempelvis fotboll, kampsport osv, skulle man tjäna mer på att träna unilaterala övningar som pistolböj eller bulgariska jämfört mot vanliga? Eller är det värt att lägga det mesta av tiden på vanliga böj eftersom de ger bra avkastning per investerad tidsenhet - dvs styrka och stabilitet?

Kev88
2018-02-23, 14:34
Och en vidare följdfråga på tråden. Om man tränar styrketräning som komplement till annan idrott där man ofta måste vara stark i udda vinklar och/eller på ett ben, exempelvis fotboll, kampsport osv, skulle man tjäna mer på att träna unilaterala övningar som pistolböj eller bulgariska jämfört mot vanliga?

Det är jag 99.9% säker på att det är.

Scratch89
2018-02-23, 19:26
Och en vidare följdfråga på tråden. Om man tränar styrketräning som komplement till annan idrott där man ofta måste vara stark i udda vinklar och/eller på ett ben, exempelvis fotboll, kampsport osv, skulle man tjäna mer på att träna unilaterala övningar som pistolböj eller bulgariska jämfört mot vanliga? Eller är det värt att lägga det mesta av tiden på vanliga böj eftersom de ger bra avkastning per investerad tidsenhet - dvs styrka och stabilitet?

Intressant fråga. Jag tänker att det beror lite på vad det handlar om. Vill man träna upp just stabiliteten på ett ben så kan det nog vara det. Om man behöver bli explosivare tror jag att man uppnår det lättast med vanlig knäböj.

Peter.B
2018-02-23, 19:43
Intressant fråga. Jag tänker att det beror lite på vad det handlar om. Vill man träna upp just stabiliteten på ett ben så kan det nog vara det. Om man behöver bli explosivare tror jag att man uppnår det lättast med vanlig knäböj.Inte specifikt så. Vill mest att den allmänna styrketräningen ska gynna min kampsportsträning med allmän styrka och stabilitet, främst för brottning och nedtagningar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ett Orm
2018-02-24, 23:28
watch?v=AF1nkgapK0c&list=PLzrCE4Zx99kfTpnSH4-fqiEkNSD3d0zJM

watch?v=tf09i10EEas&t=32s

Äh va fan: https://www.youtube.com/channel/UCAL5GFU7qKRBy6HH2_8HHnQ/videos