handdator

Visa fullständig version : Sit-ups/crunches


Zakath
2004-05-05, 17:47
Kan någon förklara skillnaden mellan sit-ups och crunches?
Har sökt, men hittade ingen direkt jämförelse mellan övningarna.

Jag vill verkligen kunna knäcka min gympalärare på fredag eftersom hon envist tror att man inte lyfter korsryggen i sit-ups...
Eller har hon rätt?

Ange gärna källor också!
Tack!

Jorgen
2004-05-05, 18:52
Crunch (http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtCrunch.html) situp (http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtInclineSitUpX.html)

//Jörgen

Zakath
2004-05-05, 18:56
Tack, men jag behöver en verklig jämförelse. Där utförandet på båda övningarna står mycket tydligt. Helst svenska :)

Jorgen
2004-05-05, 18:59
Det finns där väl? "Flex waist to raise upper torso from bench. Return until the back of the shoulders contact the padded incline board. Repeat. " Det blir inte mycket tydligare än så. Du går i skolan och läser engelska förmodar jag, det är bara att översätta. Annars så är det bara att ge sig ut på google och leta lite.

//Jörgen

Zakath
2004-05-05, 19:03
Originally posted by Jorgen
Det finns där väl? "Flex waist to raise upper torso from bench. Return until the back of the shoulders contact the padded incline board. Repeat. " Det blir inte mycket tydligare än så. Du går i skolan och läser engelska förmodar jag, det är bara att översätta. Annars så är det bara att ge sig ut på google och leta lite.

//Jörgen



Jajjaja, klart jag fattar! Men det hade varit tydligare för läraren om det varit svenska och en jämförelse... Men äsch, jag kan nog övertyga henne ändå!

Jorgen
2004-05-05, 19:05
Ge henne länkarna. Eller bjud hit henne till Kolozzeum. :)

//Jörgen

Zakath
2004-05-05, 19:06
Hehe, joo :D
Tack!

smalisen
2004-05-05, 20:33
Nu när vi ändå är inne på crunches och situps, vilken övning är bäst? Crunches tar lite mer på magen känns det som men situpsen inkluderar lite på benen också, om jag minns rätt? Dessutom är situpsen lite sega tycker jag. Men hur är det egentligen?

Björn S
2004-05-05, 22:02
Originally posted by smalisen
Nu när vi ändå är inne på crunches och situps, vilken övning är bäst? Crunches tar lite mer på magen känns det som men situpsen inkluderar lite på benen också, om jag minns rätt? Dessutom är situpsen lite sega tycker jag. Men hur är det egentligen?
Med rätt utförda crunches isolerar du magen,
med situps involverar du höftböjen.

Vad som är bäst? Upp till var och en antar jag, men crunches skulle jag anta är bäst om det är magen du vill åt.

FR34K
2004-05-05, 22:24
Vill bara tillägga att höftböjaren ofta är alldeles för/tillräckligt stark och därför föredrar jag och många andra att inte lyfta korsryggen.

Bokrea
2004-05-05, 22:32
Originally posted by smalisen
Nu när vi ändå är inne på crunches och situps, vilken övning är bäst? Crunches tar lite mer på magen känns det som men situpsen inkluderar lite på benen också, om jag minns rätt? Dessutom är situpsen lite sega tycker jag. Men hur är det egentligen?

vanligt att situps involverar benen, plus att de tar mer kål på kottan om man har känslig sådan.

crunch kommer ju av krossa, krossa magen. har alltid varit trevsamm mot denna övning. men men.

Jag har annars mycket bra övningar att rekomendera:
liggande benlyft:
ligg på nått skönnt, gärna säng. ta tag i nått med händerna i nått så överkroppen inte lyfter när du höjer benen.
förutom låg jag o kollade på tv i sängen o sennär reklamen kom så gjjorde jag 5st per reklam snut. är det då 10-15 snuttar på en reklam pause så han man med en del. inte så jobbigt phsycist.

annan är halvsitup ta med händerna i hälarna:
sitt på marken som man ska göra situps.upp en bit så du når vänster häl med vänter hand, gunga som ett u ner o upp igen till höger. asfint!

Ut o piska!:thumbup: :cool:

FR34K
2004-05-05, 22:51
Liggande benlyft gillar jag också men se till att du har rejäl anspänning magen och i ryggen för annars kommer denna övning i princip bara ta på höftböjarna.

Kör på!

aliquis
2004-05-06, 11:06
Situps står ju som compound och crunches som isolated, mao borde ju situps vara vettigare? Själv tycker jag det bara känns knepigt med crunches och inte direkt i magen med situps, så jag är väl dålig på att köra någon av dem.
Repcrunches eller eventuellt mage i maskin har väl jag kört, men så har jag väl inte särskilt välutvecklad mage heller (såg bättre ut förr men jag tappade väl för mycket).
Har sett på exrx att de sätter benlyften som "de riktiga" övningarna och allt annat som komplementerande, så nu började jag köra lite benlyft istället.
Läste även någonstans att det inte gick att koppla ur höftböjaren och därför inte fanns någon anledning att trixa till det och försöka undvika inkoppling av denna (typ benen uppe på en bänk).
Köra benlyft för funktionell styrka i magen men crunches för 6-pack?