handdator

Visa fullständig version : Små barns förälder


Hims3lf
2018-02-21, 18:51
Hej allesammans!!
Här har man gått och blivit två barns förälder med rätt tätt mellanrum mellan barnen, den ena är 2.5 och den andre 1. Så det har varit en hektiskt tid men alltid ändå hållt igång med min träning, vilket har bestått av periodiserad träning som tex, löpning, boxning, styrketräning(styrka) och Hit-träning när tiden är snål, så mesta dels kondis träning om man säger så.

Men nu börjar jag känna att småbarns livet tar ut sin rätt. Nätter med barn som vaknar flera ggr, Stressad, ätit sämre vilket gjort att jag tappat lite vikt osv. Har börjat tänka mer på kosten nu och börjat dricka gainer som komplement.
Men nog om gnällandet och till min fråga:)

Träning är ju bra för stress-relief och det är nåt jag älskar och oftast har motivationen att utföra, men nu börjar jag grubbla över vilken sorts träning som egentligen passar en som får för lite sömn? Styrka/BB känns ju meningslöst pga av för lite sömn eller har jag fel där? Skulle gärna se mer gains o öka lite i vikt igen(ja då behövs kalorier*popcorn*)

Tack på förhand gubbs&gums

Lipservice
2018-02-21, 19:51
Jobbar du eller är du pappaledig? Beroende på vad du har för jobb, kan det vara enkelt att ha en påse nötter med sig under dagen och gå och snaska på, mycket kalorier med bra fetter.

Jag själv har 2 barn på 2 och 4 år, men har en snäll fru som låter mig träna varje dag efter jobbet och har maten på bordet när jag kommer hem.

Äter ni tillsammans vid köksbordet varje dag? Äter ni samma mat?

När det gäller "gainz" och barn får man beroende på situation och förhållanden kanske lägga det på hyllan ett eller ett par år tills det är lungnare hemma. Underhållsträna det du tycker är kul och orkar för att må bra och minska stressen.

Rutin kan vara en viktig faktor med, vanligtvis gillar barn det och brukar underlätta i vardagen.

Hims3lf
2018-02-21, 20:54
Just nu är jag pappaledig, lagad mat äter vi varje dag tillsammans vid matbordet 2.5åringen har vart lite matkinkig fram tills de senaste månaderna så det är skönt att det lossnat och rutinerna sitter nästan som gjutet:cool:

Men när det kommer till träningen så är jag bara orolig att jag ska bryta ner min kropp och inte återhämta mig ordentligt eftersom sömnen blir så rubbad.. Som tex att köra styrketräning som oftast ger en träningsvärk, ska jag vara "rädd" för att köra
Chins, armhävningar dylikt.. Väldigt svår fråga att få svar på kanske.

Hur tänker du kring underhållsträna?

Mvh confused dad:laugh:

Pajje
2018-02-21, 21:19
Jag tränade på som vanligt under småbarnsåren, och märkte ingen större skillnad mot innan.
Tränade iof inte extremt mycket, då påverkar det nog mer.

Men jag tycker inte du ska oroa dig så mycket, uran träna, umgås med barnen och njut av småbarnsåren, de växer upp fortare än man tror.

Hims3lf
2018-02-21, 21:41
Tacksam för svaren!!!
Känns alltid betryggande med lite hjälp och råd, jag tar det till mig och kör på som vanligt helt enkelt och lyssnar på kroppen:hbang:

Langster
2018-02-22, 09:49
Det är i princip alltid bättre att träna än att inte göra det. Träning + dålig sömn är mycket bättre än ingen träning + dålig sömn. Man måste inte träna de dagar man haft en usel natt.

NickeSthlm
2018-02-22, 12:29
Att utesluta styrketräning pga dålig sömn låter som ett dåligt alternativ. Man kommer, speciellt som småbarnsförälder, alltid kunna hitta anledningar till att inte träna.

Kör på. Jag själv är ett stort fan av helkroppspass och fördelen som jag själv ser, är även jag småbarnsförälder, är att de veckor jag känner mig sliten så kan jag iaf få till 2 pass (satsar på 3 pass per vecka) och då har jag i alla fall tränat igenom hela kroppen även om det inte blir med den volym jag tänkt mig.

Starkt av dig att gå ner i vikt, jag fick motsatt effekt när det var som sämst. Småkäkade för mycket och ingen struktur..

shut teh face
2018-02-22, 12:51
Samma sits här, i värsta fall får jag till ett helkroppspass på helgen och det får man vara nöjd med. Det tappar jag ingenting på iaf.

Spunken
2018-02-22, 13:02
Jag har fyra barn i åldrarna 1, 2, 4 och 7. Tränar fyra pass i veckan, både kondition och styrka. Är väldigt sällan jag missar ett pass pga en dålig nattsömn, tänker lite som Langster att dålig sömn + träning är bättre än ingen träning alls.

Chares
2018-02-22, 13:24
Har en ettåring hemma,

Jag tycker det svåraste är att få kontinuitet i träningen. Mer ofta än sällan då glappet mellan passen blir lite för långt. Detta innebär att jag istället försöker se till att få så tunga pass jag kan när jag väl är där.

Jag skulle må sämre om jag inte fick någon styrketräning alls, barn är så sjukt oergonomiska att lite extra styrka är mer än välkommet.

Under föräldraledigheten försökte jag få till 2-3 pass på sats med passning på mini-sats och sen 1-2 pass (beroende på möjlighet med familj etc) på klubb. Ofta blev det kanske dock inte mer än 2 pass på en vecka, då spelar den försämrade återhämtningen inte så stor roll. Tillräckligt långt mellan passen för att man skall vara återhämtad ändå.

De gånger jag kom iväg lite oftare så försökte jag istället att öka volym för de saker som fått stryka på foten. Om jag hade haft ett tungt böj-pass så kanske jag böjde lite lättare 2:a passet den veckan och körde mer bänk och mer rygg, etc etc.

Lång historia kort: om du gillar styrketräning så tycker jag absolut att du skall träna, återhämtningen är bara lite sämre det är inte så att den är försvunnen.

Kif
2018-02-22, 14:22
Jag tränar när barnen somnat för kvällen (19-20:30 umgefär) När barnen är sjuka så sömnen blir förstörd ser jag till att vila när jag kan så jag orkar ta hand om barnen när det behövs. När dom var som minst så prioriterade jag att kunna orka med vaken tid på nätterna före att träna. När man kan så är helkroppspass att föredra. Men det är jag det, jag sover så tungt ändå, så skulle jag dessutom vara slutkörd från både träning och småbarnsliv finns risken att jag inte orkar vara en bra pappa när det behövs.

Langster
2018-02-22, 14:45
Sen kanske man ska bekymra sig mer över att vara en bra, närvarande pappa än eventuellt missade gains...

ARMSTARK
2018-02-22, 15:27
Sen kanske man ska bekymra sig mer över att vara en bra, närvarande pappa än eventuellt missade gains...

Fast barnen kommer inte ihåg någonting från första åren i alla fall, att leva efter andras förväntningar leder till ett sämre liv. Ingen kommer tacka dig för att du sket i träningen i x år när barnen var små, helt meningslöst.

mini
2018-02-22, 15:31
Fast barnen kommer inte ihåg någonting från första åren i alla fall, att leva efter andras förväntningar leder till ett sämre liv. Ingen kommer tacka dig för att du sket i träningen i x år när barnen var små, helt meningslöst.

Fast att de inte kommer ihåg är ju en sanning med modifikation. Man grundlägger ju relationen. Annars hade man kunnat lämna in alla ungar på institution något år eller två utan problem och hämta ut dem när de kan formulera minnen.

On T så har jag en ettåring och är glad om jag kommer iväg på mina två pass i veckan. Jag får vara förlåtande mot min egen kropp för att den är klenare än jag önskar.

Kif
2018-02-22, 15:38
Fast barnen kommer inte ihåg någonting från första åren i alla fall, att leva efter andras förväntningar leder till ett sämre liv. Ingen kommer tacka dig för att du sket i träningen i x år när barnen var små, helt meningslöst.

Dummaste jag hört. Oavsett om du har forskning på det som backar upp ditt påstående så går barnen före, annars kan man skita i att skaffa barn. Som någon skrev så bygger man relationen och finns som trygghet för den hjälplösa avkomman.
Ingen kommer tacka dig för att du tog träningen till nya nivåer (hur mycket mer gainz får man under ett par år med något extra pass/vecka som normalt tränande?) och förkastade ditt barn heller?

ARMSTARK
2018-02-22, 15:47
Dummaste jag hört. Oavsett om du har forskning på det som backar upp ditt påstående så går barnen före, annars kan man skita i att skaffa barn. Som någon skrev så bygger man relationen och finns som trygghet för den hjälplösa avkomman.
Ingen kommer tacka dig för att du tog träningen till nya nivåer (hur mycket mer gainz får man under ett par år med något extra pass/vecka som normalt tränande?) och förkastade ditt barn heller?

Med en timmes träning om dan kan man inte prata om att förkasta sina barn, det där är skitnödigt PK snack! Det vore en annan sak om man tränade 23 timmar om dan och var med barnen 1 timme.

spoon
2018-02-22, 16:11
Jag har en grabb på ett halvår och än så länge så funkar det fint med 3x1 h styrka och eventuellt någon kondition några av dom andra dagarna. Får se hur det utvecklas framöver.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

mini
2018-02-22, 16:23
Med en timmes träning om dan kan man inte prata om att förkasta sina barn, det där är skitnödigt PK snack! Det vore en annan sak om man tränade 23 timmar om dan och var med barnen 1 timme.

Visst kan man träna om man får tiden att räcka till, tex att den andra föräldern orkar bli lämnad själv med barnet/-n varje kväll efter att ha jobbat, men det var ju inte det som jag tycker var det problematiska i ditt inlägg. Fast det begriper ju du också, du ville bara vara lite tufft icke PK antar jag.

ARMSTARK
2018-02-22, 16:34
Visst kan man träna om man får tiden att räcka till, tex att den andra föräldern orkar bli lämnad själv med barnet/-n varje kväll efter att ha jobbat, men det var ju inte det som jag tycker var det problematiska i ditt inlägg. Fast det begriper ju du också, du ville bara vara lite tufft icke PK antar jag.

Det var inte dig jag svarade med det svaret. MEN handen på hjärtat (alla som tycker att en timmes träning om dagen är dåligt för barnen) VAD är det för magiskt som händer under den timmen? Den timmen som är helt avgörande och förminskar de andra 23 timmarna.

spoon
2018-02-22, 17:00
Det var inte dig jag svarade med det svaret. MEN handen på hjärtat (alla som tycker att en timmes träning om dagen är dåligt för barnen) VAD är det för magiskt som händer under den timmen? Den timmen som är helt avgörande och förminskar de andra 23 timmarna.Jag håller egentligen med dig. En timme borde man kunna hitta någonstans.

Men det är ju lätt att föreställa sig en arbetsdag 9-5 pendla en timme. Hemma vid sex laga mat lägga ungar och vara färdig med det vid åtta. Då har man ett par timmar tillgodo. Kanske är det uppskattat om man delar den tiden med sin partner ibland?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Kif
2018-02-22, 17:49
Det var inte dig jag svarade med det svaret. MEN handen på hjärtat (alla som tycker att en timmes träning om dagen är dåligt för barnen) VAD är det för magiskt som händer under den timmen? Den timmen som är helt avgörande och förminskar de andra 23 timmarna.

Tro mig, jag är ingenting som kan liknas med PK. Jag försöker inte vara någon PK, försöker inte vara häftigt anti-pk heller. De timmar som en förälder tränar ska inte påverka barnet i negativ mening. Träningen och gainzen är inte viktigare helt enkelt. Ingenting magiskt händer under den timmen men tränar ( förutom det första orden, stegen, viljan, toalettbesöket, sova ensam, skratt osv. sånt man kan missa om man prioriterar träningen för högt).
Det du skrev var att man kunde förkasta barnens första år eftersom dom inte minns någonting av dessa. Det var det jag hakade upp mig på. Inte att man inte kunde träna om tiden/möjligheten fanns.

Jag förstår att du tänker annorlunda. Jag köper det och accepterar det.

ARMSTARK
2018-02-22, 17:57
Jag håller egentligen med dig. En timme borde man kunna hitta någonstans.

Men det är ju lätt att föreställa sig en arbetsdag 9-5 pendla en timme. Hemma vid sex laga mat lägga ungar och vara färdig med det vid åtta. Då har man ett par timmar tillgodo. Kanske är det uppskattat om man delar den tiden med sin partner ibland?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

När du lägger upp det så så förstår jag vinklingen, jag vet iofs att många har det så.
Jag är dels lyckligt lottad med fru som själv är träningsnarkoman och dessutom väl planerad träning de senaste åren. Egentligen går planeringen 20 år bakåt i tiden, välja bort kvinnor som inte förstår ett liv med träning, välja hus i närheten av gymet osv, osv. (Jag byggde tom gym i källaren i ena huset)

Starke75an
2018-02-22, 18:09
Har ett gym hemma. Passar perfekt om man har annat att göra. Funkar att laga mat och träna samtidigt. Lovar att du hinner ett helkropps pass på en halvtimme om du tränar effektivt.

ARMSTARK
2018-02-22, 18:17
Tro mig, jag är ingenting som kan liknas med PK. Jag försöker inte vara någon PK, försöker inte vara häftigt anti-pk heller. De timmar som en förälder tränar ska inte påverka barnet i negativ mening. Träningen och gainzen är inte viktigare helt enkelt. Ingenting magiskt händer under den timmen men tränar ( förutom det första orden, stegen, viljan, toalettbesöket, sova ensam, skratt osv. sånt man kan missa om man prioriterar träningen för högt).
Det du skrev var att man kunde förkasta barnens första år eftersom dom inte minns någonting av dessa. Det var det jag hakade upp mig på. Inte att man inte kunde träna om tiden/möjligheten fanns.

Jag förstår att du tänker annorlunda. Jag köper det och accepterar det.

Men du kan inte stoppa in saker som jag inte sagt i min mun, jag har aldrig påstått att man kan skita i barnen. Vad jag menar är att man inte är ett offer under föräldrabördan utan man planerar sitt liv och fortsätter träna under barnens hela uppväxt.

Kif
2018-02-22, 18:36
Men du kan inte stoppa in saker som jag inte sagt i min mun, jag har aldrig påstått att man kan skita i barnen. Vad jag menar är att man inte är ett offer under föräldrabördan utan man planerar sitt liv och fortsätter träna under barnens hela uppväxt.

Då är vi överens. Jag tolkade ditt inlägg annorlunda, den uppfattningen jag fick var kortfattat att eftersom barnen inte minns så kan man träna istället för att vara med dem - vilket jag inte anser är rätt enlogr min egen moral. Har sett på dina andra inlägg att du inte menade riktigt så. Jag har och tränar fortfarande under mina egna barns uppväxt, men inte satt träningen först.

Langster
2018-02-22, 19:24
Fast barnen kommer inte ihåg någonting från första åren i alla fall, att leva efter andras förväntningar leder till ett sämre liv. Ingen kommer tacka dig för att du sket i träningen i x år när barnen var små, helt meningslöst.

Jag menar inte att man bör skita i att träna. Jag säger bara att träningen inte behöver vara högst prioriterad när man har små barn.
Jag har aldrig brytt mig så lite om träning som efter jag fick barn, det känns helt enkelt inte så viktigt att köra curls längre.

Sparven från Minsk
2018-02-23, 06:30
Har skurit ned från 5-6 pass i veckan till 4 pass i veckan.
Trots detta tycker jag att träningen rullar på ganska bra ändå!

Sen har jag med åren insett att jag inte kan hålla samma fysiska form år ut och år in, man blir ju faktiskt äldre!

Sparven från Minsk
2018-02-23, 06:32
Jag menar inte att man bör skita i att träna. Jag säger bara att träningen inte behöver vara högst prioriterad när man har små barn.
Jag har aldrig brytt mig så lite om träning som efter jag fick barn, det känns helt enkelt inte så viktigt att köra curls längre.

+Massor.

När lillen var som minst var motivationen att träna ytterst låg. Det var såklart tusen gånger roligare att åka hem och mysa med honom än att stå i en källarlokal och curla.

Hims3lf
2018-02-23, 08:11
Tackar ännu en gång engagemanget i tråden :hbang:

Håller med er till fullo, bättre att träna än att inte görat, det märker man ju när man skitit i det ett tag så blir man lite smått "deppig" eller iaf jag, deppig kanske inte är rätt ord men ni förstår nog vad jag menar hehe. Tror det är den senaste tiden av för lite sömn som satt lite sprätt i hjärnan på mig.

Ang kommentaren om gainz så var det kanske fel ordval från min sida, tänkte mer att jag vill träna men ändå inte gå ner mer i vikt, eftersom den senaste tidens pappaledighet har varit hektisk med dåligt mat intag från min sida.

Har turen att ha gym hemma i huset så träningen sker alltid efter barnen sover sött, som ni säger familjen går alltid först!*hug*

dream_theater_
2018-02-23, 19:42
Sen kanske man ska bekymra sig mer över att vara en bra, närvarande pappa än eventuellt missade gains...

Den här tråden hade inte funnits om TS inte varit en bra pappa. Då hade han tränat och struntat i det. Eller vem pratar du om i det här specifika fallet?

Jag ser bara fina exempel. "Jag tränar helkropp på helgerna", "Jag kan träna efter barnen lagt sig".

Diomedea exulans
2018-02-24, 10:07
Är det bara jag som ser det uppenbara svaret här? Du ska självklart träna med ungen som belastning. Du har det perfekta tillfället till progression - ungen växer ju några gram varje dag. Hur ofta får man tillfälle till en hantel som gör sig själv tyngre i lagom takt? En sån här chans får du inte många gånger.

Lite inspiration i bilden nedan. Testa att göra de grejerna i fem set om tolv reps med 30 sekunders vila med en artonåring, och se om du inte har fått lite massa.

https://i.pinimg.com/564x/56/aa/a1/56aaa1057450d3c450e45b0f1faa3306.jpg

Kif
2018-02-24, 10:49
Haha, pushups med sin 16åriga dotter blir nog inte så bra! Tror inte sonen skulle uppskatta det heller. Köra till fall med ett spädbarn vore kanske inte heller att rekommendera.

Slartibartfast
2018-02-24, 12:26
Det är ju mera en fråga om motivation att träna under småbarnsåren. Såna som är vana att träna sex pass per vecka slutar helt när dom blir föräldrar, för dom är allt eller inget personer.

2-3h per vecka har alla att lägga på träning. Och snackar man styrketräning så räcker det till att uppnå 80%+ av sin potential ändå.

Det finns inget ädelt med att sluta träna bara för att man blir förälder. Som om träning skulle vara nåt egoistiskt. Man har snarare ett visst sammhällsansvar att inte förfalla fysiskt.

Hims3lf
2018-02-24, 14:08
Är det bara jag som ser det uppenbara svaret här? Du ska självklart träna med ungen som belastning. Du har det perfekta tillfället till progression - ungen växer ju några gram varje dag. Hur ofta får man tillfälle till en hantel som gör sig själv tyngre i lagom takt? En sån här chans får du inte många gånger.

Lite inspiration i bilden nedan. Testa att göra de grejerna i fem set om tolv reps med 30 sekunders vila med en artonåring, och se om du inte har fått lite massa.

https://i.pinimg.com/564x/56/aa/a1/56aaa1057450d3c450e45b0f1faa3306.jpg

Haha sån garvis jag fick av denna kommentar:laugh:
Helt rätt ska för nöjes skull köra detta pass med min 1åring idag haha!! Thx bro:)

Langster
2018-02-26, 09:06
Den här tråden hade inte funnits om TS inte varit en bra pappa. Då hade han tränat och struntat i det. Eller vem pratar du om i det här specifika fallet?

Jag ser bara fina exempel. "Jag tränar helkropp på helgerna", "Jag kan träna efter barnen lagt sig".

Jag har inte sagt att någon är en dålig pappa, det jag skrev var att gainzen kanske inte är det viktigaste när man har små barn. Får träningen en att orka vara en bättre pappa så är det ju däremot viktigt att man får tid till det. Blir man stressad över att man inte får gainz pga sina barn är man fel ute.

Men det TS undrade över var om hans dåliga sömn gjorde att hans träning hade en negativ netto-effekt. På vilket jag svarade att träning i princip alltid är bättre än ingen träning.

Du kanske ska läsa tråden?

Hemi
2018-02-26, 14:22
Då började jag med SL inspirerad träning, jag tänkte att 3 övningar skall man väl kunna fokusera på, mark, böj, bänk i rullande schema. Alla tyckte ju det var bäst förut i alla fall. Dessutom lade jag träningen hemma, på bakgårdar. Sedan förenklade jag träningen ännu mer.

Lennix
2018-02-26, 14:39
Jag började på gym drygt 6 månader innan min dotter föddes. Började med knäböj/bänkpress/marklyft drygt 2 månader efter hon föddes. Höll det enkelt 3 pass/vecka stronglift 5x5 med linjär ökning. Passen tog max 1 timme. Sömnbrist/ofta bristfällig kost påverkade inte vad jag märkte på styrkeökningarna. (säkert inverkan men inte såpass hög att den utgjorde ett problem).

Men som många föregående får man hålla det på en rimlig nivå och vara anpassningsbar. I början var det ofta att jag fick flytta pass någon dag framåt!

Dk1ng
2018-02-26, 16:31
Jag har en 2 och en 5,5-åring samt ett kontorsjobb som ofta kräver långt över 40 timmar i veckan. Sömnen blir helt klart påverkad av barn men bättre och bättre med åren. Sedan tror jag att det sker en viss anpassning, man klarar sig på lite mindre sömn (alternativt har referensramen för "utvilad" förlorats…).

För egen del har det funkat bra att fokusera på helkroppspass och basövningar samt lite curls, crunches etc. som avslutning i den mån jag känner att det finns tid. Sedan får man anpassa antal pass efter tid och ork - allt är bättre än inget. Kör man helkropp blir det dessutom inte lika påtagligt med "missade pass". För mig går det oftast att klämma in i vart fall ett pass på helgen och ett eller två morgon- eller lunchpass i vardagen med lite planering. Kör man sedan intervaller som cardio kan man avverka dessa snabbt i källaren på en spinningcykel eller i någon närliggande backe lite när som helst. Sedan cykelpendlar jag till jobbet några dagar i veckan när vädret tillåter och då kan man anpassa intensitet eller ta en liten omväg. Att ställa bilen och gå raska morgonpromenader med barnvagn till dagis gjorde jag mer eller mindre dagligen när barnen var yngre. Sedan ska man inte underskatta en aktiv fritid med familjen – i helgen släpade jag barnen uppför pulkabacken ena förmiddagen och åkte skridskor med äldsta barnet i 2 tim dagen därpå.

Personligen har jag tyckt att kosten varit svårast att få till. Dels då det ofta finns ont om tid, dels då jag velat föregå med gott exempel och äta i princip samma mat som barnen. Min lösning har då varit att försöka anpassa/kompromissa min egen kost efter vad jag lagar åt barnen – får barnen stroganoff med ris så ersätter jag eventuellt en del av stroganoffen med en burk tonfisk, alternativt kompletterar med en proteinshake. När det är tacofredag så äter vi veggofärs, ost med lägre fetthalt och jag tar kvarg/keso istället för gräddfil. Sedan tycker mina barn att kycklingfilé med fullkornspasta är helt OK och i vart fall den yngsta älskar broccoli så det blir det minst en kväll i veckan.

Vi talar kanske ingen elitträning men jag har varit i både bättre form och starkare under småbarnsåren än vad jag var för 10 år sedan när jag tränade 5-8 pass i veckan och hade all tid i världen att bara rå om mig själv och mina intressen. Sedan har det såklart funnits tillfälliga svackor med bristande träning och/eller dålig kosthållning. Då får man bara ta sig i kragen, börja om och komma in i någon form av rytm igen. Att hålla sig i hyggligt fysiskt skick bör ses som en förhållandevis billig investering i sina barn och eventuella barnbarn – inget att ha dåligt samvete över.

manekin
2018-03-12, 18:07
Med en timmes träning om dan kan man inte prata om att förkasta sina barn, det där är skitnödigt PK snack! Det vore en annan sak om man tränade 23 timmar om dan och var med barnen 1 timme.

Fast en timmes träning om dan efter ett 9-5 jobb, ger ju max 2h vakentid med ungarna per dag...

Hemi
2018-03-12, 19:08
Jag har aldrig varit på ett gym sedan jag fick barn, endast klättergym eller någon annan aktivitet, med dem med. Trots det har träningen varit enklare och effektivare än någonsin. Skull jag skruva tillbaka tiden hade jag skippat gymet för egen del ändå. Alldeles för mycket externt fokus, dåligt med bang for the buck. I det långa loppet menar jag då. Beror på vad man gör med sitt liv.