handdator

Visa fullständig version : Vetenskapens värld om ADHD


caelus
2018-02-20, 13:27
Vetenskapens värld i SVT hade i senaste avsnittet ett inslag om ADHD:

Vad är ADHD? Alltfler barn får ADHD-diagnos och numera även många vuxna, som kanske har kämpat med ett kaotiskt liv i åratal. Den här filmen tittar på orsaker till ADHD och effekterna av det. Fungerar beteendeterapi lika bra som mediciner? Men vad säger att personer med ADHD måste ändra sig?

https://www.svtplay.se/video/16937454/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-28-vad-ar-adhd

Tycker personligen att inslaget var mycket intressant. Framförallt detta med orsakerna till ADHD och liknande diagnoser, och den evolutionära teorin om att personer med ADHD bär på anlag från människor som från början var pionjärer i att utforska världen. Psykiatern Anders Hansen var också med på slutet, och tog bl.a. upp de fördelar och positiva egenskaper som ADHD-personer kan ha.

Vad tyckte ni om programmet och de frågor som togs upp?

Rikard Jansson
2018-02-20, 13:28
Vad för positivt finns det då med ADD? pionjärer inom filosofi kanske :D

speedy83
2018-02-20, 13:58
missade tyvärr detta men som en person som väntar på utvärdering av vuxendiagnos låter det mycket spännande och ska se om jag kan se det på play vid tillfälle!

MaxTheMarketer
2018-02-20, 14:08
Om jag minns rätt så är det lättare att bli diagnostiserad med ADHD idag än vad det var för några decennier sedan vilket ska bero på att man har inkluderat fler symptom och därmed mer sannolikt att kunna bocka av dem och säga, "aha! du har ADHD!"?

Frågan är också hur stor andel av ADHD-diagnoser på barn egentligen bara är "stökiga barn som växer ifrån det". Förstår inte denna diagnoshets på barn så fort de inte är stoiker av sig. Raffinerat socker får barn att dampa ett tag, sedan lugnar de sig.

Baskagge
2018-02-20, 14:08
Det är positivt att man kan se adhd på hjärnan med magnetkamera i och med att samhällets syn på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar fortfarande till viss del är att det är påhitt.

Baskagge
2018-02-20, 14:12
Om jag minns rätt så är det lättare att bli diagnostiserad med ADHD idag än vad det var för några decennier sedan vilket ska bero på att man har inkluderat fler symptom och därmed mer sannolikt att kunna bocka av dem och säga, "aha! du har ADHD!"?

Frågan är också hur stor andel av ADHD-diagnoser på barn egentligen bara är "stökiga barn som växer ifrån det". Förstår inte denna diagnoshets på barn så fort de inte är stoiker av sig. Raffinerat socker får barn att dampa ett tag, sedan lugnar de sig.

Jag är inte så insatt på adhd, men när man utökar symptomen så brukar det snarare bli svårare att få en diagnos eftersom man då ska uppfylla fler besvär på listan. Det är svårare att få en autismdiagnos på dsm-5 än dsm-iv t.ex.

caelus
2018-02-20, 14:16
Vad för positivt finns det då med ADD? pionjärer inom filosofi kanske :D

Ja, varför inte? Att grubbla och filosofera mycket över saker och ting är väl egenskaper som är ganska typiska för ADD-personer. Annars är det nog mycket samma positiva egenskaper som för ADHD:are: förmåga till problemlösning och att tänka "utanför boxen", kreativitet, förmåga att fokusera intensivt för vissa "specialintressen" (detta är kanske än mer typiskt för den närbesläktade diagnosen autism/Aspergers syndrom) etc. Gissningsvis skulle ganska många av filosoferna och vetenskapsmännen från t.ex. det antika Grekland kvalificera sig för någon dylik diagnos om de levt idag.

Kif
2018-02-20, 14:38
Raffinerat socker får barn att dampa ett tag, sedan lugnar de sig.
Nej.
Bara tog första länken på Google för att slippa en debatt.
http://www.jonasbergqvist.se/blogg/socker-och-hyperaktivitet-hos-barn

r3mpuh
2018-02-20, 14:54
Alla med ADHD skall tvångsmedicineras med metylfenidat likt många med schizofreni får poliseskort om de inte inbefinner sig för sin regelbundna anti-pskykotiska-spruta. Hjältarna på Big Pharma måste bara sluta vara så snåla & istället utveckla 2v/4v-depot doseringsmetoder för att bekämpa ADHD-personligheterna likt de har befriat oss från schizofreni-personligheterna before.

trädgårdsmöbel
2018-02-20, 17:01
Om man kan se ADHD på magnetkamera, hur kommer det sig då att diagnosen ställs utan magnetkamera?

Nu tycker jag att de med adhd skall ha en diagnos och medicin, min "beef" är alla tjackpundare som alldeles för lätt skaffar sig en diagnos för att kunna punda på Concerta utöver amfetamin.

Diomedea exulans
2018-02-20, 17:06
Fördelarna med ADD är att det ger en väldigt starkt sexuell dragningskraft. Jag har inte ADD, men jag är klantig, och min klantighet attraherar tjejer. De får moderskänslor när jag snubblar, drömmer mig bort, säger fel, glömmer saker, osv. Ta bort alkoholen och min awkwardness ur ekvationen, och jag skulle varit oskuld idag.

Alkro
2018-02-20, 17:21
Om man kan se ADHD på magnetkamera, hur kommer det sig då att diagnosen ställs utan magnetkamera?

De flesta studier som görs kring MR och psykisk sjukdom görs på följande vis:
Man tittar på en viss grupp med en redan ställd diagnos och tittar sedan på bilderna för avvikelser. Detta är inte alls samma sak som att titta på bilder och sedan ställa en diagnos. Även vid neurologiska sjukdomar med fynd vid MR är symtombilden oftast det centrala vid behandling.

Kort och gott, med nuvarande kunskaper om diagnostik och behandling tillför MR sannolikt ingenting vid ADHD annat än att utesluta andra sjukdomar i hjärnan. På längre sikt kan man förhoppningsvis se kopplingar mellan objektiva fynd och bättre behandlingsmöjligheter.

caelus
2018-02-20, 22:53
Nu tycker jag att de med adhd skall ha en diagnos och medicin, min "beef" är alla tjackpundare som alldeles för lätt skaffar sig en diagnos för att kunna punda på Concerta utöver amfetamin.

Är detta med tjackpundare som lurar till sig en diagnos ett vanligt problem?

Själv har jag diagnoserna ADD och Aspergers syndrom och jag tyckte utredningen var väldigt gedigen. Utredningen tog över ett halvår med bl.a. flera längre intervjuer med både mig och med anhöriga, bedömningar av flera läkare, många olika typer av tester osv. Att fuska sig igenom hela utredningen utan att bli avslöjad hade nog krävt en del. Det låter också väldigt dumt att gå igenom en sådan process och få en diagnosstämpel bara för att kunna knarka lagligt. Men visst förekommer det säkert.

Baskagge
2018-02-20, 23:22
Är detta med tjackpundare som lurar till sig en diagnos ett vanligt problem?

Själv har jag diagnoserna ADD och Aspergers syndrom och jag tyckte utredningen var väldigt gedigen. Utredningen tog över ett halvår med bl.a. flera längre intervjuer med både mig och med anhöriga, bedömningar av flera läkare, många olika typer av tester osv. Att fuska sig igenom hela utredningen utan att bli avslöjad hade nog krävt en del. Det låter också väldigt dumt att gå igenom en sådan process och få en diagnosstämpel bara för att kunna knarka lagligt. Men visst förekommer det säkert.

Gjorde du din utredning nyligen? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara läkare som får sätta diagnoser nu för tiden och inte psykologer. Förr i tiden kanske det sattes en del diagnoser av psykologer på mindre seriösa mottagningar.

Ett Orm
2018-02-21, 00:49
Gjorde du din utredning nyligen? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara läkare som får sätta diagnoser nu för tiden och inte psykologer. Förr i tiden kanske det sattes en del diagnoser av psykologer på mindre seriösa mottagningar.

Vette fan. Min ADD diagnos kändes rätt shady, och anledningen till att jag gjorde den var just att få ritalin utskrivet. Och att höja dosen var inga problem öht, bara att säga att mer var bättre.

caelus
2018-02-21, 11:54
Gjorde du din utredning nyligen? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara läkare som får sätta diagnoser nu för tiden och inte psykologer. Förr i tiden kanske det sattes en del diagnoser av psykologer på mindre seriösa mottagningar.


Gjorde utredningen förra året. Det var en psykolog som huvudansvarade för utredningen och som skrev det slutliga utlåtandet. Dock var det ett team av både psykologer och läkare som samrådde.

Gjorde för övrigt en mindre "ADD-utredning" för ett antal år sedan på en annan mottagning. Den utredningen kändes väldigt oseriös, med mycket färre tester, och kom fram till att jag inte hade ADD.

ARMSTARK
2018-02-21, 13:16
Om man kan se ADHD på magnetkamera, hur kommer det sig då att diagnosen ställs utan magnetkamera?

Nu tycker jag att de med adhd skall ha en diagnos och medicin, min "beef" är alla tjackpundare som alldeles för lätt skaffar sig en diagnos för att kunna punda på Concerta utöver amfetamin.

Alltså Concerta är verkligen inte jämförbart med amfetamin, Concerta ger inget rus medans amfetamin ger ett av de starkare i sin genre. Möjligen skulle man kunna använda det för att ta bort abstinens men bättre än så är det inte.

Jag tycker att det är bra att man fått upp ögonen för vad beteendestörningar beror på, men jag tycker att man ska vara lite försiktig med att dela ut diagnoser för lättvindligt. Det finns en risk att man släpper det personliga ansvaret om man får en diagnos, typ "Jag kan inte ro för att jag gör det här, jag har en diagnos."

r3mpuh
2018-02-21, 15:18
Alltså Concerta är verkligen inte jämförbart med amfetamin, Concerta ger inget rus medans amfetamin ger ett av de starkare i sin genre. Möjligen skulle man kunna använda det för att ta bort abstinens men bättre än så är det inte.

Jag tycker att det är bra att man fått upp ögonen för vad beteendestörningar beror på, men jag tycker att man ska vara lite försiktig med att dela ut diagnoser för lättvindligt. Det finns en risk att man släpper det personliga ansvaret om man får en diagnos, typ "Jag kan inte ro för att jag gör det här, jag har en diagnos." Tvärtom, metylfenidat ger ett av de starkaste rusen följt utav ta-livet-av-sig-ångest medan amfetamin gör bara att man blir fysiskt trött, processar information långsammare & konstant är i medelnivå av gnagande ångest-mode hela dagen.

Du kan va en diagnos.

WHITEFOLKS
2018-02-21, 16:07
Finns även Attentin som är dexamfetamin (och Elvanse som är lisdexamfetaminsylat) så jag undrar om trädgårdsmöbel tänkte på fel läkemedel.

r3mpuh
2018-02-21, 17:14
Finns även Attentin som är dexamfetamin (och Elvanse som är lisdexamfetaminsylat) så jag undrar om trädgårdsmöbel tänkte på fel läkemedel. Handlar väl snarare om "alla reagerar olika på läkemdel" om vi nödvändigtvis skall vara diplomatiskt korrekta. Folk med faktisk ADHD tolererar i regel metylfenidat i mycket högre grad utan nämnvärda biverkningar än gemene man/ADD-Autismspektrumfolket.

Jag syftade btw på lisdexamfetamin(omvandlas till rent dexamfetamin i kroppen) då vi pratade om läkemedelsbehandling, "gatutjack" innehåller även biprodukts spegelmolekylen levoamfetamin bl.a...

caelus
2018-02-21, 17:44
Tvärtom, metylfenidat ger ett av de starkaste rusen följt utav ta-livet-av-sig-ångest medan amfetamin gör bara att man blir fysiskt trött, processar information långsammare & konstant är i medelnivå av gnagande ångest-mode hela dagen.

Du kan va en diagnos.



Skulle säga att det är väldigt individuellt hur man reagerar på dessa preparat, även för personer med samma diagnos.

Själv fick jag mestadels negativa effekter av metylfenidat: något piggare och bättre koncentrationsförmåga, men fruktansvärd ångest på kvällen (framförallt av direktverkande metylfenidat). Amfetaminpreparaten (Elvanse och Attentin) har jag däremot fått mycket mer positiva effekter av: mycket piggare och ökad energi (både fysiskt och mentalt), inte alls lika svår ångest som av metylfenidat.

Ett stort aber för mig vad gäller både metylfenidat och amfetaminpreparaten har dock varit förvärrade sömnsvårigheter. Detta trots att jag samtidigt testat en rad olika sömnmediciner. Nu står jag sedan en tid på en kombination av Attentin, Venlafaxin och Mirtazapin, och tycker faktiskt det fungerar bra. Får ingen ångest på kvällen längre, som jag fick tidigare när jag tog endast Attentin dagtid. Mirtazapin fungerar också mycket bra för sömnen, enda sömnmedicinen hittills som fungerat för mig tillsammans med centralstimulantia. Känns som att jag kanske äntligen har hittat en kombination av olika psykofarmaka som fungerar.

ARMSTARK
2018-02-21, 19:50
Jag tro folk blandar ihop medicin och tjack nu, det finns inte en chans att någon ADHD medicin kommer ens i närheten av tjack. (Det där som Chister Pettersson gick på.)

Jocke67
2018-02-21, 20:11
Nu tycker jag att de med adhd skall ha en diagnos och medicin, min "beef" är alla tjackpundare som alldeles för lätt skaffar sig en diagnos för att kunna punda på Concerta utöver amfetamin.

Men är detta vanligt (att narkomaner tar Concerta (eller annan amfetamin-baserad ADHD-medicin)? Det borde väl krävad extremt höga doser ADHD-medicin för att få ett rus? Utan att känna till exakta doser aå tänker jag atg man med ett recep kanske samla ihop till max ett rus i månaden eller nåt.

Ett Orm
2018-02-21, 20:41
Men är detta vanligt (att narkomaner tar Concerta (eller annan amfetamin-baserad ADHD-medicin)? Det borde väl krävad extremt höga doser ADHD-medicin för att få ett rus? Utan att känna till exakta doser aå tänker jag atg man med ett recep kanske samla ihop till max ett rus i månaden eller nåt.
Ja det är vissa skillnader på 50mg och 1gram, samt att tex ritalin och särskilt concerta har en verkningsgrad över tid. 8-12 timmar har jag för mig conserta ligger på.
Nu går.det troligen att manipulera dessa till att ge full fart på dirren om så önskas.
En riktigt narkoman stoppar i sig vadsomhelst hursomhelst närsomhelst om det kan ge nån form av rus.

anvihl
2018-02-21, 20:46
Inte fan går man som tjackis igenom en hel adhd-utredning för att få concerta eller ritalin i lågdos, när man bara kan köpa de som vilka droger som helst om man nu vill ha de.

Krampus
2018-02-24, 09:34
Psykiatrikern David Eberhard påstod i ett debattprogram att en behandlingsdos methylfenidat är 1/70 av en rusdos.

Krampus
2018-02-24, 09:36
Inte fan går man som tjackis igenom en hel adhd-utredning för att få concerta eller ritalin i lågdos, när man bara kan köpa de som vilka droger som helst om man nu vill ha de.

Nej och de f.d missbrukare jag känner till som har methylfenidat har alla behövt lämna urinprov.

unsuspected
2018-02-24, 17:41
Psykiatrikern David Eberhard påstod i ett debattprogram att en behandlingsdos methylfenidat är 1/70 av en rusdos.

Har haft honom som behandlande läkare för min ADD.