handdator

Visa fullständig version : Är detta nödvändigt efter träning?


Simpa
2004-05-05, 16:37
Det här är vad jag äter efter träningen, är det nödvändigt med så mycket protein, eller borde jag ta 1 dl istället. Några tips?
Tack på förhand!

1,5 dl (60g) Ultra Milk Whey

P: 50 g
K: 3 g
F: 1,8 g

Kcal: 200

6 dl mellanmjölk

P: 20,5 g
K: 30 g
F: 9 g

Kcal: 284

1 st banan

P: 1,5 g
K: 33 g
F: 1 g

Kcal: 150
_____________________________

P: 72 g
K: 66 g
F: 11,8 g

Kcal: 634

Wiiking
2004-05-05, 16:45
Du borde satsa på snabba kolhydrater såsom Gainer efter träning. Om det nu är direkt efter träning du menar?

Simpa
2004-05-05, 16:46
Kanske en halvtimme efter träningen, men borde inte bananen vara nog snabba kolisar, och sen rejält med protein på det?

King Grub
2004-05-05, 16:47
Behåll vasslemängden, byt ut mjölken mot vatten, och ersätt bananen med druvsocker, O'Boy, skumgodis eller liknande.

King Grub
2004-05-05, 16:47
Originally posted by Simpa
Kanske en halvtimme efter träningen, men borde inte bananen vara nog snabba kolisar, och sen rejält med protein på det?

Banan innehåller långsamma kolhydrater.

Simpa
2004-05-05, 16:48
Originally posted by King Grub
Behåll vasslemängden, byt ut mjölken mot vatten, och ersätt bananen med druvsocker, O'Boy, skumgodis eller liknande.


Okej, tack. Varför är mjölken inte bra?

King Grub
2004-05-05, 16:53
Originally posted by Simpa



Okej, tack. Varför är mjölken inte bra?

Kaseinet i mjölken koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av alla andra proteiner rejält. Utmärkt vid alla andra tillfällen, men efter träningen är det just ett snabbt upptag som eftersträvas, och att då neutralisera det med kasein samtidigt är kontraproduktivt.

Hur stor praktisk skillnad det sedan gör är diskutabelt förstås, men det är bättre med vassle+vatten efter träningen. Vassleproteinet är dessutom så pass billigt att man kan ta en matsked extra för att kompensera för proteinet mjölken skulle ha givit utan att bli utfattig på kuppen.

Simpa
2004-05-05, 16:56
Originally posted by King Grub


Kaseinet i mjölken koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av alla andra proteiner rejält. Utmärkt vid alla andra tillfällen, men efter träningen är det just ett snabbt upptag som eftersträvas, och att då neutralisera det med kasein samtidigt är kontraproduktivt.

Hur stor praktisk skillnad det sedan gör är diskutabelt förstås, men det är bättre med vassle+vatten efter träningen. Vassleproteinet är dessutom så pass billigt att man kan ta en matsked extra för att kompensera för proteinet mjölken skulle ha givit utan att bli utfattig på kuppen.

Okej, intressant. Då gör jag så. En fråga till bara... Går det bra att ta Ultra Milk Whey innan man lägger sig? Den innehåller ju 50%-50% kasein och vassle.

King Grub
2004-05-05, 17:00
Originally posted by Simpa


Okej, intressant. Då gör jag så. En fråga till bara... Går det bra att ta Ultra Milk Whey innan man lägger sig? Den innehåller ju 50%-50% kasein och vassle.

Det är naturligtvis femtioelva gånger bättre än att gå och lägga sig utan att äta något proteinrikt. Det fungerar bra, även om proteinrik mat som kött, fisk, ägg, fågel och skaldjur fortfarande är oöverträffad, speciellt som del av en komplett måltid.

Simpa
2004-05-05, 17:02
Originally posted by King Grub


Det är naturligtvis femtioelva gånger bättre än att gå och lägga sig utan att äta något proteinrikt. Det fungerar bra, även om proteinrik mat som kött, fisk, ägg, fågel och skaldjur fortfarande är oöverträffad, speciellt som del av en komplett måltid.

Ja, du har rätt. Tack för svaren!

Pitchare
2004-05-05, 17:31
Jag hade fått för mig att man skulle ha mjölk i efterträningsdricken för att få högre insulinutsöndring, fast nu när jag tänker efter så borde ju ändå vasslet fixa det.

King Grub
2004-05-05, 17:32
Originally posted by Pitchare
Jag hade fått för mig att man skulle ha mjölk i efterträningsdricken för att få högre insulinutsöndring, fast nu när jag tänker efter så borde ju ändå vasslet fixa det.

Och de snabba kolhydraterna!

Wilson
2004-05-05, 19:07
Originally posted by Simpa


Okej, intressant. Då gör jag så. En fråga till bara... Går det bra att ta Ultra Milk Whey innan man lägger sig? Den innehåller ju 50%-50% kasein och vassle.

Jag använder mig av Ultra milk whey (då jag får det för ett mycket överkomligt pris) till sängdags och till mellanmål.
Visst, finns det någon proteinrik mat hemma med långsamt protein så käkar jag hellre det än en prottedrink innan läggdags. Det är ju ca 25% mer kasein i protec, men det ska tydligen inte göra nån märkbar skillnad jämfört med ultra milk whey.

HarD
2004-05-05, 23:11
är oboy som vanligt socker?
eller är det aningen snabbare?

JAM
2004-05-06, 00:22
Originally posted by Simpa
Ultra Milk Whey [...] innehåller ju 50%-50% kasein och vassle.Originally posted by King Grub
Kaseinet i mjölken koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av alla andra proteiner rejält.Å ena sidan är vatten att föredra p.g.a. kaseinet i mjölken, men å andra sidan innehåller ju pulvret hela 50 % kasein! Därmed innehåller efterträningsdrinken fortfarande 25 g kasein, att jämföra med drygt 35 g kasein om mjölk hade använts. Det borde alltså vara viktigare att byta ut proteinpulvret mot ett rent vassleprotein, än att byta mjölken mot vatten.

King Grub
2004-05-06, 06:30
Originally posted by HarD
är oboy som vanligt socker?
eller är det aningen snabbare?

Likvärdigt. Aningen långsammare.