handdator

Visa fullständig version : Ännu en tråd där trådskaparen undrar om vad hen ska plugga


Diomedea exulans
2018-02-19, 17:27
Varning för långt inlägg. Eller, vad fan varnar jag för det för, vi vet ju alla att mina inlägg är skitintressanta, oavsett hur långa de är.

Nu är det snart bara ett år kvar av min flumutbildning, och det börjar bli tid att fundera på vad jag vill utbilda mig till efteråt, eftersom jag vill ha ett jobb.

Något jag sakta börjat fundera mer och mer på över åren är lärare. Skälen till det är:

För det första tror jag att jag är pedagogisk. Jag har fått höra det ett par gånger. Och det händer att jag lyssnar på när någon förklarar något för någon, och tänker "men för helsefyr, förklarar du det så där så kommer ju personen du förklarar för inte att fatta; du borde förklara det så här i stället..."

För det andra älskar jag att förklara saker. Feminister anklagar mig för mansplaining hela tiden. Jag kan nästan inte läsa eller höra någon berätta någonting förrän jag ska vara där och inflika min teori om de bakomliggande orsakerna.

För det tredje är det fittlåg arbetslöshet för lärare, och de har fitthög ingångslön enligt min standard - nära 30 000, och man har fittstor chans att bli fast anställd.

För det fjärde vill jag ha ett mentalt stimulerande och varierande jobb där jag slipper sitta och glo på en skärm större delen av tiden.

För det femte vill jag känna att jag verkligen gör nytta, och lärare kallas ju ibland, inte helt utan orsak, "världens viktigaste jobb". Att få betalt för att sitta och flumma dag ut och dag in skulle få mig att konstant gå runt och i bakhuvudet känna mig värdelös.

6: Det finns en lärarutbildning med det huvudämne jag vill ha, biologi, tillräckligt nära min lägenhet för att jag ska slippa flytta.

Jag pratade med en kompis som är lärare, han trodde att yrket skulle passa mig eftersom jag "ser människor".

Nu till skälet till varför jag tvekar över att bli lärare.

Faktum är att i decennier tänkt tanken att bli lärare, men den utan konkurrens största faktor som hållit mig borta från det är det här med busiga elever. Om "busiga" är rätt ord; "busighet" antyder att den som råkar ut för buset inte far illa av det, medan det jag är orolig för snarare är svår mobbing.

Om jag hade råkat ut för elever som var lika jävliga som min högstadieklass så hade jag sjukskrivit mig. I gymnasiet var vi mycket snällare, varför jag först och främst siktar på att bli gymnasielärare. Men även i gymnasiet kan barnen vara onda, har jag förstått.

Problemet är att det här med att sätta mig i respekt hos folk alltid varit något som varit väldigt svårt för mig. Jag är ingen ledare. Om jag sätter mig vid ett bord i matsalen så sätter sig alltid alla andra vid ett annat. Jag är helt värdelös på att få folk att göra det jag vill. Min manipulationsförmåga sträcker sig till att jag en bra dag kan få min pappa att bre en smörgås åt mig. Så hur i helsike ska jag få en klass med ungjävlar att göra som jag säger?

Dessutom är jag väldigt känslig. "Thin skinned", som de säger i USA. Det räcker med att en främling på internet kallar mig för dum så förstör det hela min dag, och jag kommer gå runt i åratal och fundera på vad jag borde sagt tillbaka. Så jag kommer ha svårt att skaka av mig trakasserierna.

Ett annat problem med läraryrket är mitt patologiskt dåliga minne. Det var det som i slutändan fick mig att hoppa av sjuksköterskeutbildningen - det var omöjligt för mig att hålla reda på i vilket skåp filtarna skulle ligga, vad patienten i sal 4 hade för sjukdom, osv. Och även lärare måste väl hålla koll på saker? Jag kommer slarva bort folks inlämningsuppgifter.

Sedan är lärarutbildningen sjukt lång. Fem år. Det är inte alls osannolikt att jag kommer hinna ångra mig och vilja bli något annat efter ett par år. Men å andra sidan kan jag tvinga mig igenom den om jag vet att jag kommer få jobb när jag är klar.

Och jag kommer efter min nuvarande utbildning bara ha 1,5 års CSN kvar. Men det är en ickefråga, jag kan låna en smärre förmögenhet utan ränta från mina föräldrar.

Ett annat yrke jag funderar på är djurskötare. Fördelar med det är att jag älskar djur, att jag gillar att röra på mig, och att utbildningen bara är 20 veckor. Nackdelarna är att det inte är lika stor chans att få jobb, att lönen är mycket lägre, och att det är större risk att jobbet blir långtråkigt - det kräver ju trots allt inte speciellt mycket gnuggande av geniknölarna, om jag inte fått det helt om bakfoten. Sen vet jag inte om det är så kul att ta hand om djur som lever som de gör inom industrin. Att ta hand om 20 höns som går fritt och mår bra och där man har tid att lära känna varje individ är en helt annan grej än att sköta 6000 grisar som står i små bås. Jag har volontärarbetat som typ djurskötare, det var förvånansvärt tråkigt. Kanske just för att man inte hann etablera en relation till något av djuren.

Och snickare har jag också funderat på. Jag har kommit på mig själv med att gilla att snickra reden, hönshus och liknande hos mina föräldrar. Farsan säger ofta att jag är "händig", och i verkstaden i plugget när vi har behövt spika och såga grejer har jag märkt att jag har lättare för det än andra. Och lönen och tillgängligheten på jobb ska väl vara helt okej där också.

Men det som mest får mig att bli sugen på snickare är att härom sommaren när jag hjälpte några vänner skruva upp en carport så kom jag på mig själv med att tänka "dra åt helvete, vad roligt jag har just nu!" Det är extremt sällan jag kommer på mig själv med att ha väldigt roligt - i normala fall ligger jag någonstans på en skala från "jag har just nu så tråkigt så jag vill ta livet av mig" till "jag har just nu lite småroligt". Så när jag väl har skitroligt, då jävlar är det läge att ta det på allvar.

Vad får mig att tveka på snickaryrket då? Ptja... Dels för att det är en sak att jobba på en carport tre timmar om dagen i en vecka, i strålande solsken, i goda vänners lag, med obegränsad tillgång till ena vännens mammas jordgubbssaft; en annan att gå upp kl fyra en grådaskig vintermorgon för att stå och göra monotona rörelser åtta timmar på något anonymt bygge. Jag är alltså rädd över att min snickeribegeistring kan ha varit nyhetens behag och att yrket i det långa loppet kan bli rätt långtråkigt. Dessutom ska det innebära många resor, vilket jag inte gillar. Jag vill jobba samma tider, samma platser, samma veckodagar. För det tredje är jag inte så förtjust i arbetsplatser med machoattityd.

Ös gärna på med funderingar angående detta. Vi kan kalla detta för "Löst snack om Dios karriär-tråden".

VoDaresVins
2018-02-19, 17:42
Det där med att bli en lycklig lärare är nog allt om personlighet som du också själv var inne på. Minns ju bara hur det var i skolan, vissa lärare var grymma diktatorer men fick ändå ta skit av eleverna. Sen fanns det ju de som bröts ner redan under första lektion. Men sen fanns det ju även lärare i olika ämnen som ingen skulle jävlas med för de var helt enkelt omtyckta och mera på kompisnivå med eleverna. Tror inte vem som helst lyckas fake it till they make it, utan de har bara karisma och självförtroende så det blir så naturligt.

Har själv snickarbakgrund men bara jobbat kort tid. Låter som det som vore idealet där för dig vore att hitta en mindre firma att jobba för, då de har mera varierat jobb än om du hamnar på storbyggen. Sen är ju risken att de har mera förväntningar på flexibilitet gällande arbetstid för att få det att gå ihop, så du kan inte alltid packa och åka hem prick 4a.

Men inget som relaterar till din konstnärliga sida som intresserar? Datoranimation, 3d moddellering eller liknande?

Vinter
2018-02-19, 17:42
Djursjuksköterska skulle kanske vara nått för dig. Samt du borde lära dig och vänja dig vid att använda en anteckningsbok, till vardagen.

Järvskan
2018-02-19, 17:44
Skulle det vara möjligt att göra kortare vikariat som lärare innan du söker till lärarutbildningen? Jag tänker att ett lärarvikariat skulle vara bästa sättet att se om man vill börja jobba som lärare. Snickararbetet och djurfarmandet kunde kanske vara en trevlig sysselsättning vid sidan om ens vanliga arbete.

leee
2018-02-19, 17:47
Saknas bra lärare till våra förorter,något att satsa på kanske.

Bärsärk
2018-02-19, 17:49
Ingen vet egentligen riktigt vad de vill jobba med, man bara jobbar med något som man står ut med och som ger mat på bordet.

Finns ju folk som hittat rätt men för den breda massan kommer det aldrig vara en dans på rosor.

Tycker du ska satsa på att bli snickare.

Andrélito
2018-02-19, 18:03
Jobba som lärare på komvux då slipper man en massa liv, folk sköter sitt och är oftast lite mer en engagerade då målet brukar vara att kunna plugga vidare.

VoDaresVins
2018-02-19, 18:06
Skulle det vara möjligt att göra kortare vikariat som lärare innan du söker till lärarutbildningen? Jag tänker att ett lärarvikariat skulle vara bästa sättet att se om man vill börja jobba som lärare. Snickararbetet och djurfarmandet kunde kanske vara en trevlig sysselsättning vid sidan om ens vanliga arbete.

Tror inte det är möjligt att få ett vikariat utan utbildning, men däremot att dra nån kurs för barn eller vuxna på fritiden kräver inget. Åtminstone så fungerar det här.

Kanske nån serietecknarkurs för barn?

ViktorC
2018-02-19, 18:25
Tror inte det är möjligt att få ett vikariat utan utbildning, men däremot att dra nån kurs för barn eller vuxna på fritiden kräver inget. Åtminstone så fungerar det här.

Kanske nån serietecknarkurs för barn?

Jag jobbar som lärare och det går absolut att få vikariat utan utbildning. Det saknas tiotusentals lärare i Sverige och alla som inte är helt lost i kolan får jobba. Ingen optimal situation för barnen kanske men så ser det ut.

Jag skulle rekommendera dig Dio att vikariera minst en termin innan du börjar plugga, du kommer ganska fort inse om det är något för dig eller inte och om du sen väljer att plugga så kommer erfarenheten från vikariatet vara till stor hjälp. :)

Dock, om du har svårt att bli kallad för saker utan att ta illa upp så är det fel yrke. De flesta barnen är underbara men det kommer garanterat finnas ungar som du inte kommer överens med. Kanske inte lika mycket på gymnasienivå men i grundskola, ingen tvekan.

Minikubik
2018-02-19, 18:54
Det lilla jag känner sig tror jag inte snickare är din melodi. Kan älska det jobbet, men ofta ör det monotont och samma sak långa veckor i sträck, för att sen ha något roligt projekt ett par veckor osv.
Lärare tror jag skulle kunna vara något för dig, som andra sagt, testa att vicka om det går och känn på det

VoDaresVins
2018-02-19, 21:34
Jag jobbar som lärare och det går absolut att få vikariat utan utbildning. Det saknas tiotusentals lärare i Sverige och alla som inte är helt lost i kolan får jobba. Ingen optimal situation för barnen kanske men så ser det ut.


I stand corrected.
Vore inte så dumt då att kunna pröva på. En tanke än runt det där vore att satsa på lärare i nåt yrkesinriktat ämne. Hade själv inga behov av att sitta och analysera efter svaga punkter i lärare som lärde ut ämnen jag var intresserad av, då ville jag bara lära mig ämnet. Men ja, det var nog inget under grundskoleperioden.

Rikard Jansson
2018-02-19, 21:53
Mitt ex jobbade heltid som lärare i ett år utan utbildning, så prova det först. Jag har varit vikarie här och där och skulle hellre skjuta mig själv med en spikpistol i pungen än att jobba som högstadielärare, men lågstadie var rätt nice.

lanzal
2018-02-19, 22:12
Jag har studerat till lärare i snart fyra år, jag skulle rekommendera dig att göra som Rikard sa här ovan, prova jobba lite som vikarie! Just inom biologi så saknas det ju lärare som tusan också så du kommer definitivt få jobb :).

Angel
2018-02-19, 22:28
Vikade som idrottslärare när jag var 18-19. Har fortfarande trauman.

Bob90
2018-02-19, 22:32
Som lärare har man också lite frihet när man vill dra förklarande exempel. Kan se framför mig hur du drar tokiga paralleller och förklarar med skämt på lektionerna :P

Sånt kan behövas för att eleverna inte ska bli uttråkade och tappa fokus på lektionerna.

Det finns ju tex My Academy, Studybuddy mm där man kan jobba som läxhjälp. Det kan ju vara ett enkelt första steg, då får du bli "privatlärare" eller "coach" åt ett par elever (oftast bara en per sittning).

Diomedea exulans
2018-02-19, 22:35
Men inget som relaterar till din konstnärliga sida som intresserar? Datoranimation, 3d moddellering eller liknande?

Det är ett par saker som avskräcker med den branschen.

1) De innebär ofta långa timmar av häckande framför datorn, vilket jag gärna slipper.

2) Det är en stressig och osäker bransch, där man måste slå sig fram. Jag föredrar mer trygghet. Är inte världens mest stresståliga person. En sak som är viktig i mitt framtida jobb är faktiskt att få fast anställning, så jag kan låna från bank, så jag kan köpa hus, så jag kan ägna mig åt min hobby, djurskötsel (låter lite banalt kanske, men det är ett viktigt mål för mig).

3) Den innebär mycket grupparbetande. Mycket jämkande fram och tillbaka mellan olika viljor. Jag är stark individualist, jag mår dåligt av att behöva arbeta fram idéer tillsammans med andra.

Djursjuksköterska skulle kanske vara nått för dig. Samt du borde lära dig och vänja dig vid att använda en anteckningsbok, till vardagen.

Ja, det yrket har jag tänkt på också.

Saknas bra lärare till våra förorter,något att satsa på kanske.

Jag vill helst bo i närheten av där jag bor nu, men är inte helt omöjlig.

Ingen vet egentligen riktigt vad de vill jobba med, man bara jobbar med något som man står ut med och som ger mat på bordet.

Finns ju folk som hittat rätt men för den breda massan kommer det aldrig vara en dans på rosor.

Tycker du ska satsa på att bli snickare.

Att "bara ta ett jobb" har lockat mig många gånger, men faktum är att de flesta "jag vill bara ha ett jobb"-jobb är väldigt osäkra. Det verkar vara ett h-e att få fast anställning som hamburgerflippare eller telefonintervjuare.
Jobba som lärare på komvux då slipper man en massa liv, folk sköter sitt och är oftast lite mer en engagerade då målet brukar vara att kunna plugga vidare.

Allright. Folkhögskola ska också vara bra, med avseende på motiverade elever.


Jag skulle rekommendera dig Dio att vikariera minst en termin innan du börjar plugga, du kommer ganska fort inse om det är något för dig eller inte och om du sen väljer att plugga så kommer erfarenheten från vikariatet vara till stor hjälp. :)

Rekommenderar du att vänta till min nuvarande utbildning är klar och vikariera heltid, eller börja rekommendera typ en gång i veckan under nuvarande utbildning? En-gång-i-veckan-alternativet gör ju att jag sparar tid, men å andra sidan kanske man får en sämre bild av att vara heltidslärare då...

Dock, om du har svårt att bli kallad för saker utan att ta illa upp så är det fel yrke. De flesta barnen är underbara men det kommer garanterat finnas ungar som du inte kommer överens med. Kanske inte lika mycket på gymnasienivå men i grundskola, ingen tvekan.

Förstår det! Men å andra sidan vet jag inte heller hur jag reagerar på bråk från just tonåringar. Min lärarpolare, som tyckte att jag skulle passa som lärare, sa om bråkiga elever: "När man inser att det är barn man har att göra med, då tar man inte åt sig". Så jag kanske ska testa iaf. Vem vet, jag kanske har nån magisk förmåga att få ungar att lyssna på mig? Småbarn älskar iaf att leka med mig, jag blir alltid (mer eller mindre emot min vilja) alltid "lekfarbror" på släktmiddagar. :P

Det lilla jag känner sig tror jag inte snickare är din melodi. Kan älska det jobbet, men ofta ör det monotont och samma sak långa veckor i sträck, för att sen ha något roligt projekt ett par veckor osv.
Lärare tror jag skulle kunna vara något för dig, som andra sagt, testa att vicka om det går och känn på det
Tror också snickare kan vara lite för monotont... (Min farsa, som var ingenjör och därför lite insatt i byggbranschen, varnade för det...)

Mitt ex jobbade heltid som lärare i ett år utan utbildning, så prova det först. Jag har varit vikarie här och där och skulle hellre skjuta mig själv med en spikpistol i pungen än att jobba som högstadielärare, men lågstadie var rätt nice.

Om jag försökte lära ut till högstadieklassen jag själv gick i hade jag skjutit mig själv. :(
Jag har studerat till lärare i snart fyra år, jag skulle rekommendera dig att göra som Rikard sa här ovan, prova jobba lite som vikarie! Just inom biologi så saknas det ju lärare som tusan också så du kommer definitivt få jobb :).

Yes!

Kan även meddela att jag funderat på att bli bildlärare. "Flumutbildningen" jag pluggar nu är bildinriktad och treårig, och jag överväger att komplettera den med kompletterande pedagogisk utbildning på 1,5 år och bli bildlärare (om det går). Dock tycker jag biologilärare verkar roligare. Så om jag ändå ska bli lärare kan jag slänga på 3,5 år och bli biologilärare. :P

Scratch89
2018-02-19, 22:38
Jag har tretton dussin lärare som patienter som alla är sjukskrivna p.g.a ohållbara arbetsbelastningar, elever som hotar dem (eller andra elever), föräldrar som ringer mitt i natten och undrar varför deras gräsrökande unge inte får MVG i svenska osv. Det har hänt rätt mycket sedan vi gick i gymnasiet, om man säger så. Min syster är lärare på gymnasiet och det verkar helt sjukt.

ViktorC
2018-02-20, 00:27
Rekommenderar du att vänta till min nuvarande utbildning är klar och vikariera heltid, eller börja rekommendera typ en gång i veckan under nuvarande utbildning? En-gång-i-veckan-alternativet gör ju att jag sparar tid, men å andra sidan kanske man får en sämre bild av att vara heltidslärare då...



Förstår det! Men å andra sidan vet jag inte heller hur jag reagerar på bråk från just tonåringar. Min lärarpolare, som tyckte att jag skulle passa som lärare, sa om bråkiga elever: "När man inser att det är barn man har att göra med, då tar man inte åt sig". Så jag kanske ska testa iaf. Vem vet, jag kanske har nån magisk förmåga att få ungar att lyssna på mig? Småbarn älskar iaf att leka med mig, jag blir alltid (mer eller mindre emot min vilja) alltid "lekfarbror" på släktmiddagar. :P





Om du har tid att testa vikariera nu så why not, du kanske får en lite sämre bild av hur det är att arbeta som lärare men garanterat bättre än om du inte testar alls :) Sen är det mycket som din polare säger, det är barn man jobbar med och det mesta rinner bara av en.

ViktorC
2018-02-20, 00:30
Jag har tretton dussin lärare som patienter som alla är sjukskrivna p.g.a ohållbara arbetsbelastningar, elever som hotar dem (eller andra elever), föräldrar som ringer mitt i natten och undrar varför deras gräsrökande unge inte får MVG i svenska osv. Det har hänt rätt mycket sedan vi gick i gymnasiet, om man säger så. Min syster är lärare på gymnasiet och det verkar helt sjukt.

Ja mycket av läraryrket nu är konfliktlösning, incidentrapporter och arga föräldrar :smash: Inte riktigt den bild man hade själv av skolan från när man var yngre. Därför är det som nämnt tidigare nog bra att testa på yrket innan man börjar plugga :)

Macroman
2018-02-20, 15:41
Jag har tretton dussin lärare som patienter som alla är sjukskrivna p.g.a ohållbara arbetsbelastningar, elever som hotar dem (eller andra elever), föräldrar som ringer mitt i natten och undrar varför deras gräsrökande unge inte får MVG i svenska osv. Det har hänt rätt mycket sedan vi gick i gymnasiet, om man säger så. Min syster är lärare på gymnasiet och det verkar helt sjukt.

Ja, det finns nog inget jag skulle undvika mer än att bli lärare faktiskt. Dock så är det nog väldigt olika vilken skola det är och var den är belägen. Helt olika problematik.

Ghettoskola -> Kroppsskydd på 24/7.
Överklassområde -> Telefonterror 24/7 från föräldrar som undrar varför deras odågor inte får MVG i alla ämnen trots att de presterar U i alla ämnen.

egge
2018-02-20, 18:11
Börja med finsnickerier/snickra möbler inredning? Du slipper kånka gips i en ouppvärmd betongkåk klockan 4 på morgonen i januari men får ändå jobba med händerna och vara kreativ. Ingen aning om hur man får in foten dock.

WHITEFOLKS
2018-02-20, 18:22
Ja, det finns nog inget jag skulle undvika mer än att bli lärare faktiskt. Dock så är det nog väldigt olika vilken skola det är och var den är belägen. Helt olika problematik.

Ghettoskola -> Kroppsskydd på 24/7.
Överklassområde -> Telefonterror 24/7 från föräldrar som undrar varför deras odågor inte får MVG i alla ämnen trots att de presterar U i alla ämnen.

Man säljer betyg i överklassområdet och använder pengarna till droger för att stå ut med arbetsdagen i ghettoskolan. Win/win.

Diomedea exulans
2018-02-20, 18:25
Börja med finsnickerier/snickra möbler inredning? Du slipper kånka gips i en ouppvärmd betongkåk klockan 4 på morgonen i januari men får ändå jobba med händerna och vara kreativ. Ingen aning om hur man får in foten dock.

Låter lite ensamt. Och långtråkigt.

egge
2018-02-20, 18:57
Låter lite ensamt. Och långtråkigt.

Tänkte inte att du skulle göra det på kammaren utan på ett "finsnickeri" eller möbelsnickeri eller vad det nu kan tänkas kallas.

Jag kanske har begränsad fantasi (högst troligt) men jag kan inte föreställa mig något jobb som inte blir långtråkigt i längden.

Diomedea exulans
2018-02-20, 21:34
Tänkte inte att du skulle göra det på kammaren utan på ett "finsnickeri" eller möbelsnickeri eller vad det nu kan tänkas kallas.

Ok, det var förstås en annan femma. :)

leee
2018-02-21, 00:17
SKL: Behövs 187.000 nya lärare

Sverige behöver 187.000 fler lärare
fram till 2031. Det konstaterar
arbetsgivarorganisationen Sveriges
Kommuner och Landsting (SKL) i en ny
rapport, skriver Svenska Dagbladet.

Yes
2018-02-21, 08:15
Bildlärare kanske kan vara något?

Diomedea exulans
2018-02-21, 11:02
Bildlärare kanske kan vara något?

Tanken har slagit mig. Då kanske jag bara behöver plugga 1,5 år extra istället för 5.

Yes
2018-02-21, 11:11
Tanken har slagit mig. Då kanske jag bara behöver plugga 1,5 år extra istället för 5.
Verkar iof som det kan vara nååågot breda krav:
http://ledigajobb.stockholm.se/jobb/stockholm/larare_i_bild_och_form_-194924.html

Diomedea exulans
2018-02-21, 11:19
Verkar iof som det kan vara nååågot breda krav:
http://ledigajobb.stockholm.se/jobb/stockholm/larare_i_bild_och_form_-194924.html

Ugh, fy fan.

KlopFer
2018-02-22, 09:48
Jag tror jag läst det någonstans. Men varför måste du bo kvar i din håla du kommer ifrån? Rör på dig förihelvete.

grondahl
2018-02-22, 10:24
Ugh, fy fan.

Nu ska man kanske inte ta kraven från en innerstadsskola i Stockholm med estetisk inriktning som generell kravbild för vad som krävs för att landa ett bildlärarjobb rent generellt.

Diomedea exulans
2018-02-22, 10:53
Jag tror jag läst det någonstans. Men varför måste du bo kvar i din håla du kommer ifrån? Rör på dig förihelvete.

Jag bor i den optimala lägenheten. Jag kommer aldrig bo billigare, fräschare, tystare, i ett säkrare område, eller närmare min släkt.

Nu ska man kanske inte ta kraven från en innerstadsskola i Stockholm med estetisk inriktning som generell kravbild för vad som krävs för att landa ett bildlärarjobb rent generellt.

Nej, jag tänkte med på det. Mitt ex var bildlärare åt 5:e-9:e-klassare och hennes jobb bestod typ av att hitta på roliga grejer åt dem att göra. Känns inte som om gymnasienivå i en "vanlig" skola skulle vara så mycket svårare.

Pudzianovski
2018-02-22, 11:09
Jag bor i den optimala lägenheten.


http://iloboyou.com/wp-content/uploads/2015/01/The-most-expensive-apartment-in-the-world-limited-edition-world-i-lobo-you9.jpg

Ronneby sommartid.

Diomedea exulans
2018-02-22, 11:23
[/IMG]

Ronneby sommartid.

Det där är inte den optimala lägenheten. Den kostar till att börja med säker 100 gånger mer än min lägenhet.

Tänker inte flytta till en större stad och behöva betala tredubbla min nuvarande hyra för att dela boende med nån jävla tjomme som ockuperar toan halvtimmavis, spelar skitmusik, använder upp halva kylen och frysen, diskar för sällan eller klagar på att jag gör det, och sen tvingar mig att leta upp en ännu värre inneboende när han flyttar ut, i ett område där jag måste gå slalom mellan knarkare och rånare för att ta mig fram och där det tar 40 minuter med buss till gymmet, bara för att jag kanske kan hitta ett jobb som jag inte hatar och som kanske låter mig vara anställd längre än tre månader.

Alexton
2018-02-22, 13:18
Jag är rätt säker på att det finns en mängd små hålor att vi som faktiskt har bra lägenheter. Problemet för din del är ju att du vill ha kakan och samtidig äta den. Ibland måste man offra något för att få något annat.

Lärare är en del studier och rätt lång utbildning. Finns det inga KY nära som verkar intressanta ?

Diomedea exulans
2018-02-22, 13:24
Jag är rätt säker på att det finns en mängd små hålor att vi som faktiskt har bra lägenheter. Problemet för din del är ju att du vill ha kakan och samtidig äta den. Ibland måste man offra något för att få något annat.

Behöver ju inte offra något om jag ska plugga till vissa av de där grejerna som jag har föreslagit, t ex lärare. Det finns i Kristianstad, bara 1 dryg timme bort med tåg.

Lärare är en del studier och rätt lång utbildning. Finns det inga KY nära som verkar intressanta ?
Dunno.

Mental
2018-02-22, 13:51
Verkar iof som det kan vara nååågot breda krav:
http://ledigajobb.stockholm.se/jobb/stockholm/larare_i_bild_och_form_-194924.html

Södra Latin....

Illustrerade mannen
2018-02-22, 14:40
Har inte läst hela tråden, men lärare behövs överallt. Jag är lärare i grunden och rekommenderar det! Men håll dig för f-n till gymnasiet eller äldre! Småungar i flock är vidriga! Du är ju en fena på att teckna? Bild i kombination med annat ämne? Bild brukar gå att kombinera med de flesta ämnen, så det ska nog gå.
Löneläge... Jag är rektor på en gymnasieskola och "mina" lärare (med legitimation) får ca 30-35 tusen i ingångslön. Kanske inte någon direktörslön, men på gymnasiet är arbetsinsatsen inte så enorm heller. Många lov, bra arbetstider, stor frihet och delaktighet och gymnasieungdomar går att resonera med! Nackdelen med Bild på gymnasiet är att det inte är så många program som erbjuder det...
Som lärare är du hyfsat attraktiv även inom andra yrkesområden om du skulle ledsna.

Diomedea exulans
2018-02-22, 14:45
Har inte läst hela tråden, men lärare behövs överallt. Jag är lärare i grunden och rekommenderar det! Men håll dig för f-n till gymnasiet eller äldre! Småungar i flock är vidriga! Du är ju en fena på att teckna? Bild i kombination med annat ämne? Bild brukar gå att kombinera med de flesta ämnen, så det ska nog gå.
Löneläge... Jag är rektor på en gymnasieskola och "mina" lärare (med legitimation) får ca 30-35 tusen i ingångslön. Kanske inte någon direktörslön, men på gymnasiet är arbetsinsatsen inte så enorm heller. Många lov, bra arbetstider, stor frihet och delaktighet och gymnasieungdomar går att resonera med! Nackdelen med Bild på gymnasiet är att det inte är så många program som erbjuder det...
Som lärare är du hyfsat attraktiv även inom andra yrkesområden om du skulle ledsna.

Tack! Lönen (den som du beskriver, vilken är samma som jag hört från andra ställen) är mer än vad jag behöver. Dessutom är det lätt att få tillsvidareanställning, vilket nästan är ett måste för banklån.

Bildlärare är intressant men biologi är som sagt det ämne jag är mest intresserad av! Lite nyfiken på svenska och engelska också.

Raschmus
2018-02-26, 09:16
Du kanske skulle bli lärare för vuxna elever?

Vuxna elever är ju på undervisning av egen vilja och bör således engagera sig mer i din undervisning.

Brofessorn
2018-02-26, 10:41
Bild- och estetlärare på gymnasienivå verkar överlag ha det betydligt lugnare och vara mer avslappnade jämfört med lärare i andra ämnen. Sen finns det ju andra områden som man även kan lära ut - utöver det klassiska bildämnet - t.ex. fotografisk bild (fotografi och Photoshop) och medieproduktion (göra videos, podcasts m.fl.) Varierar från skola till skola.

Hitta på roliga uppgifter, ta fram utrustning åt eleverna och låt dem sätta igång. Under tiden kan du pilla med egna projekt eller gå runt och prata lite med folk.

Utöver det så har elever på estetiska program en tendens att vara lite snällare och lugnare, vilket säkert kan vara skönt så man slipper hantera en klass med macho hockeykillar som springer runt och kastar snusprillor i lärarens fejs.

trädgårdsmöbel
2018-02-26, 12:33
Telefonintervjuare, tex. På Sifo hade passat dig tror jag.

Macroman
2018-02-26, 16:39
http://iloboyou.com/wp-content/uploads/2015/01/The-most-expensive-apartment-in-the-world-limited-edition-world-i-lobo-you9.jpg

Ronneby sommartid.

Ja, ungefär så det såg ut i mitt huvud... :laugh:

Macroman
2018-02-26, 16:42
du kanske skulle bli lärare för vuxna elever?

Vuxna elever är ju på undervisning av egen vilja och bör således engagera sig mer i din undervisning.

sfi!

Diomedea exulans
2018-03-07, 14:05
Jag har funderat lite till. Jag tror jag dissar idén om lärare. Det är för mycket jag måste plugga för att nå dit, och det där med alla konflikter skrämmer bort mig.

Jag börjar bli mer och mer sugen på djurskötare. Jag har kollat på lite annonser, inom typ 20 mils radie finns det en hel del tillsvidareanställningar inom det.

Jag funderar på att skita i att gå sista året på min nuvarande utbildning. Jag är 99 % säker på att jag inte kommer ha någon nytta av den. Och den kommer innebära ca 70 000 extra i lån, och uppemot 150 000 i utebliven lön (efter skatt), jag räknade ut att det är vad en djurskötare kan få på en heltidstjänst. MEN - och jag har pratat om det här på Kolo förut - 99 % av alla jag pratar om det med råder mig bestämt att gå klart den. De påstår att de ser dåligt ut i CV:n att ha massor oavslutade utbildningar, och att en utbildning, oavsett vilken, kommer öppna massa dörrar.

Faktum är att det bara är två personer (min bror samt en på mitt förra sommarjobb) som tyckte att det var knäppt att gå klart en utbildning som man vet inte leder till jobb, och tyckte att jag skulle hoppa av och gå något annat.

Xtreme-G
2018-03-07, 14:10
Nja, jag tycker i det här fallet, tvärt om, att det är dumt att gå klart utbildningen i ett helt år. Kolla upp ifall du kan ta studieuppehåll för att hålla kvar möjligheten att gå klart den senare.

Diomedea exulans
2018-03-07, 14:14
Tack!

En sak till, jag måste gå och kolla upp om jag är allergisk. Ibland kliar det lite i näsan när jag umgås med hundar och katter. Känns inte som en HELT klockren grej för en djurskötare...

Diomedea exulans
2018-03-07, 14:25
Tack!

En sak till, jag måste gå och kolla upp om jag är allergisk. Ibland kliar det lite i näsan när jag umgås med hundar och katter. Känns inte som en HELT klockren grej för en djurskötare...

Verkar som att det inte är en dödsdom även om jag är allergisk, man kan tydligen vara allergisk bara mot hund och katt, men inte kor och grisar t ex.

Bob90
2018-03-07, 17:58
Mitt personliga råd skulle vara att gå in i ett område som du har intresse av men som också gör din kompetens ganska "bred". Då har du garderat dig med att inte ha "slängt bort" utbildningen.

För att ta mig som exempel, jag har ingen aning om vad jag vill jobba med, men jag är lite intresserad av fysik och naturvetenskap i allmänhet. Så jag utbildar mig till ingenjör. Skulle jag sen märka att jag faktiskt inte gillar ingenjörsrollen så kan jag plugga vidare för att bli akademiker, märker jag att jag varken gillar fysik eller naturvetenskap så kan jag vara yrkesverksam i något annat som "konsult" eller något annat ganska brett och luddigt :d

Och i ditt fall, du har ju bevisligen ett genuint intresse för djur (med dina hönor och diverse kuriosa om sköldpaddor och dylikt) och djurskötare känns också som ett ganska brett yrke.
Det finns många olika djur (osäker och djurskötare kan säkert jobba både eget, på en "klinik", i sportsammanhang (typ tävlingshästar, hundar osv) eller militärt/polisiärt (med hundar och hästar).
Eller tom lite mer "vildmarksinriktat" (typ hjälpa till att märka upp rovdjur, renar, älgar, rovfåglar etc), och säkert internationellt i någon ideell bemärkelse.

Med en disclaimer att jag faktiskt har 0 koll på hur det ser ut i verkligheten vad gäller djurskötare, men det är typ nåt sånt där jag inbillar mig i alla fall :D

Diomedea exulans
2018-03-07, 18:02
Mitt personliga råd skulle vara att gå in i ett område som du har intresse av men som också gör din kompetens ganska "bred". Då har du garderat dig med att inte ha "slängt bort" utbildningen.

För att ta mig som exempel, jag har ingen aning om vad jag vill jobba med, men jag är lite intresserad av fysik och naturvetenskap i allmänhet. Så jag utbildar mig till ingenjör. Skulle jag sen märka att jag faktiskt inte gillar ingenjörsrollen så kan jag plugga vidare för att bli akademiker, märker jag att jag varken gillar fysik eller naturvetenskap så kan jag vara yrkesverksam i något annat som "konsult" eller något annat ganska brett och luddigt :d

Och i ditt fall, du har ju bevisligen ett genuint intresse för djur (med dina hönor och diverse kuriosa om sköldpaddor och dylikt) och djurskötare känns också som ett ganska brett yrke.
Det finns många olika djur (osäker och djurskötare kan säkert jobba både eget, på en "klinik", i sportsammanhang (typ tävlingshästar, hundar osv) eller militärt/polisiärt (med hundar och hästar).
Eller tom lite mer "vildmarksinriktat" (typ hjälpa till att märka upp rovdjur, renar, älgar, rovfåglar etc), och säkert internationellt i någon ideell bemärkelse.

Med en disclaimer att jag faktiskt har 0 koll på hur det ser ut i verkligheten vad gäller djurskötare, men det är typ nåt sånt där jag inbillar mig i alla fall :D

Min nuvarande utbildning blir ju "bortslängd", men den hade varit bortslängd även om jag gick klart den, så det är inget negativt.

Du tänker rätt om djurskötare, jag tänkte utbilda mig till "djurskötare inom lantbruk". Då har jag förstått det som att man får kompetens för kor, grisar osv. Det är svårare att få jobb om man vill arbeta med hästar, för det är mer populärt.

Bob90
2018-03-07, 18:09
Min nuvarande utbildning blir ju "bortslängd", men den hade varit bortslängd även om jag gick klart den, så det är inget negativt.

Du tänker rätt om djurskötare, jag tänkte utbilda mig till "djurskötare inom lantbruk". Då har jag förstått det som att man får kompetens för kor, grisar osv. Det är svårare att få jobb om man vill arbeta med hästar, för det är mer populärt.
Aha, det finns ingen bred/generell djurskötarutbildning?
Typ "Djurskötare"? :d
Det kanske är som att säga "Ingenjör" istället för att man läser typ civilingenjör i maskinteknik eller nåt..

Kom ju på att man kan jobba på Zoo/djurpark också. Det var ett möjligt karriärspår för mig när jag var yngre. Eller något godtyckligt där balla rovdjur och djur finns med i bilden :D

Diomedea exulans
2018-03-07, 18:12
Aha, det finns ingen bred/generell djurskötarutbildning?
Typ "Djurskötare"? :d
Det kanske är som att säga "Ingenjör" istället för att man läser typ civilingenjör i maskinteknik eller nåt..

Kom ju på att man kan jobba på Zoo/djurpark också. Det var ett möjligt karriärspår för mig när jag var yngre. Eller något godtyckligt där balla rovdjur och djur finns med i bilden :D

Inte vad jag har hittat iallafall.

Zoo/djurpark är jag mindre intresserad av; visst, det är coolare djur, men det är mycket svårare att få jobb, sen känns det mer oetiskt med djurparker än bondgårdar.

hugok
2018-03-07, 18:30
Jag tror att du hade blivit en bra lärare. Har man redan en utbildning finns det "genvägar" att gå så att man slipper alla 4,5 åren eller vad det nu är. Jag har själv arbetat som lärarvikarie utan utbildning (https://studentvikarie.se/) och tyckte det var svinkul. Det är väldigt olika elever på olika skolor. Vissa är skitungar men vissa är hur snälla som helst. Med tanke på att många lärare är små späda kvinnor som nästan ber om ursäkt för att de kommer in i ett klassrum så tror jag inte att det är något problem. Så länge du inte låtsas ha pondus utan att ha det.

Roquefort
2018-03-07, 18:36
Jag tycker han ska bli djurskötare.

Bob90
2018-03-07, 19:26
Jag tror att du hade blivit en bra lärare.
Jag tycker han ska bli djurskötare.

1. Sikta på att bli lärare på djurskötarutbildningen.
2. ???
3. Profit!