handdator

Visa fullständig version : Tid vs. antalet reps!


Dr.Stein
2004-05-05, 16:21
Man brukar ofta diskutera hur många reps man ska köra, men borde det inte vara minst lika viktigt hur lång tid varje set tar? För det är väl snarare beroende på hur lång tid muskeln arbetar, än hur många ggr den arbetar som avgör vilka fibrer som aktiveras/överbelastas?

Känns faktiskt som de varierar ganska mkt hur lång en rep är, tex såg jag att Medusa rekomenderade 8-10sek per rep (eller nåt) själv kör jag kanske 2-3 sek. det skulle innebära att ett set på 8 reps för mej var lika långt för mej som ett set på 2-3 rep för han.

Altså: är tiden per rep en underskattad faktor, eller spelar bara antalet newtonmeter muskeln gör någon roll?

Officer
2004-05-05, 16:24
Jag kör 2.47 sekunder ner och 3.1413 sekunder upp.
Jag lovar att det ger mycket bättre än att köra 3 sekunder ner och 4 sekunder upp. Det har jag praktiska bevis på.


;)

Zakath
2004-05-05, 16:25
Intressant frågeställning, men jag kan alltför lite om männsikans anatomi plus fysik för att kunna svara :( Skulle vara kul om någon kunde "bevisa" med fysik vad som är bäst!:D

Dr.Stein
2004-05-05, 16:27
Originally posted by AnabolicProtein
Jag kör 2.47 sekunder ner och 3.1413 sekunder upp.
Jag lovar att det ger mycket bättre än att köra 3 sekunder ner och 4 sekunder upp. Det har jag praktiska bevis på.


;)


Ååh, coolt! hur kom du fram till den formeln? LOL:insane:

Men seriöst borde de inte påverka om man kkör 15 sek eller 1 sek??

Medusa
2004-05-05, 17:11
Det kallas även TUL, Time Under Load.

Reps är egentligen bara ett sätt att håll koll på hur länge man spänner muskeln. Det är själva spänningen som orsakar hypertrofi, inte repsen i sig. Det är den mängd tid som muskeln utsätts för belastning som är viktig.

y=Tid
x=Vikt

x*y=mängd hypertrophy

Medusa
2004-05-05, 17:13
"tid" i våran betydelse existerar för övrigt inte.

Det finns bara ett "NU" där alla händelser sker, det finns ingen dåtid eller framtid. :D

nisnom