handdator

Visa fullständig version : Inget gym, gå upp i vikt genom styrka


15åring utan gym
2018-02-15, 22:25
Hej jag är 15 år gammal och har ingen möjlighet till att gymma, är 174 cm och väger runt 60kg. Skulle vilja gå upp i vikt med muskelmassa istället för mc donalds. Har inga riktiga erfarenheter av styrketräning mer än att jag klättrar minst en dag i veckan. Skulle behöva ett träningsprogram är främst ute för en större överkropp. Skulle även vilja ha råd till vad man ska äta mer än frukost lunch och middag.

Mvh

ATJL
2018-02-16, 05:54
Varför har du inte möjlighet att gymma? (Inte för att drygt ifrågasätta, utan lättare att hjälpa dig om man förstår helheten)

Ekonomi?
Finns inget gym där du bor?
Har inte tid?
Får inte för föräldrar som tror det är skadligt?
Saknar själförtroende eller liknande för att gå till ett gym?
Skada eller sjukdom?

Eller mgt annat

david80
2018-02-16, 06:34
Nåt sånt här kanske.
http://www.styrkelabbet.se/trana-hemma/

robbob
2018-02-16, 07:02
Du kommer komma långt med bara kroppsviktsövningar. Skaffa en dörrtrapets om du inte har möjlighet att göra chins/pullups på annat sätt. Dörrtrapetser är ganska billiga och fungerar riktigt bra.

Se till att fokusera på kroppsviktsövningarna så kan du ev skaffa träningsredskap senare även om de inte nödvändigtvis behövs. Ett maghjul däremot är en bra investering. Billig, effektiv och ger extremt bra "core" träning.

15åring utan gym
2018-02-16, 07:58
Tar en timme för mig att komma till närmsta gym, så man kan väl säga att jag inte har tid

panzerpig
2018-02-16, 08:36
Du kommer komma långt med bara kroppsviktsövningar. Skaffa en dörrtrapets om du inte har möjlighet att göra chins/pullups på annat sätt. Dörrtrapetser är ganska billiga och fungerar riktigt bra.

Se till att fokusera på kroppsviktsövningarna så kan du ev skaffa träningsredskap senare även om de inte nödvändigtvis behövs. Ett maghjul däremot är en bra investering. Billig, effektiv och ger extremt bra "core" träning.

+1 Kroppsviktsträning kommer du långt på. När du kört ett tag och känner att du blivit starkare kanske du blir peppad att köpa till lite vikter eller t om ta dig till ett gym.

garluch
2018-02-16, 10:05
Tar en timme för mig att komma till närmsta gym, så man kan väl säga att jag inte har tid

Du är ju 15 bast, vad gör du utom att gå i plugget? Tjata med polarna och spela dator?

Släpa med dig polarna till gymmet så kan ni hänga på vägen, eller bygg ett eget gym och kör.

Bob90
2018-02-16, 16:05
Tar en timme för mig att komma till närmsta gym, så man kan väl säga att jag inte har tid

Välkommen till vuxenlivet :P

ApexProcyon
2018-02-16, 16:19
Kroppsvikt och hantlar går det att göra en del med ifall man är kreativ och läser runt lite. Lägg till cykling för benstyrka så har du ett hyfsat komplett pass.

Ät normalt/tillräckligt, viktuppgång för viktuppgångens skull är sällan en bra idé. Att väga 60 kilo på 174 cm är inte märkvärdigt lågt som 15-åring, högst vanligt då jag växte upp.

ApexProcyon
2018-02-16, 17:57
Kroppsvikt och hantlar går det att göra en del med ifall man är kreativ och läser runt lite. Lägg till cykling för benstyrka så har du ett hyfsat komplett upplägg.

Ät normalt/tillräckligt, viktuppgång för viktuppgångens skull är sällan en bra idé. Att väga 60 kilo på 174 cm är inte märkvärdigt lågt som 15-åring, högst vanligt då jag växte upp.

Menade såklart upplägg, det vore kanske inte helt lämpligt att lägga allt på samma pass.

WHITEFOLKS
2018-02-16, 18:07
Kan även bygga din egen trx/suspension trainer typ som https://www.youtube.com/watch?v=IAmnLlwNloU

Starke75an
2018-02-17, 13:43
Köp begagnade prylar på nätet. Så fruktansvärt tråkigt att göra armhävningar och knäböj utan vikter. Chins/pullups är nog det enda som jag finner bäst med kroppsvikt. Bara hänga på nått i ett bälte för mer motstånd.

Med en bullworker så tränar du hela kroppen. (Hehe)

Har tappat bort den jag använde när jag var 14-15år.

15åring utan gym
2018-02-17, 16:26
Kan tänka mig köpa saker till träningen, har redan beställt en dörrtrapets och ett maghjul. Ifall jag ska köpa vikter ungefär hur tunga bör de vara?

BJM
2018-02-17, 16:44
Om jag skulle träna styrka hemma utan tillgång till gym skulle jag göra detta:

1. Chins (med viktväst)
2. Knäböj (med viktväst och/eller kettlebell)
3. Kettlebell-övningar (svingar, TGU, drag etc)
4. Armhävningar (med viktväst)

Kettlebell är sjukt användbart, men du kommer långt med en tung hantel till att börja med förstås. Viktväst går ju i vissa övningar att ersätta med rygga med vattenfyllda flaskor i till att börja med. Beroende på hur stark du är räcker det nog med 12 eller 16 kg KB till att börja med.

15åring utan gym
2018-02-17, 19:47
Hur är det med uppvärmning? Är som sagt ny till Styrke träning.

Starke75an
2018-02-17, 22:43
Förutom att dina leder trivs bättre, så kommer du prestera bättre, när du fått pumpat in mer blod i en muskel. Känner själv att set två går bättre än set ett om jag inte värmt upp.

Själv är jag inte så noga med uppvärmningen. Kör bara högreps nuförtiden så då känns det inte lika noga.

robbob
2018-02-18, 09:59
Viktväst är väldigt dyrt och inget att börja sitt hemma gymmande med även om de är bra.

Kettlebells är också väldigt dyra men bra. Om du ska skaffa vikter så börja med ett hantelset och skaffa sedan mer vikter efter behov.

Men mitt genuina tips är att börja med kroppsvikt och satsa ordentligt på det. Det kommer ge bra resultat. Låt vikterna komma när du känner behov.

Jag har hemma gymmat flera år och min erfarenhet är att det inte är utrustningen som är avgörande utan att du tränar regelbundet och progressivt. Det spelar igen till om det är armhävning eller bänkpress.

hugok
2018-02-21, 12:41
Har du så långt till ett gymm bor du kanske ute på landet? Nära en skog?
Leta upp en redig sten och en stock i skogen och lyft. Gjorde jag ibland när jag var liten och inte fick gå till gymmet.

Stoltz
2018-02-21, 13:34
Många bra tips här, kan också slå ett slag för en ryggsäck som man lägger flaskor med vatten i för stt göra det tyngre när man behöver det.