handdator

Visa fullständig version : Övertygelse i tal


smerk
2018-02-15, 11:06
Jag är bra på att uttrycka mig i skrift och brukar ofta få min poäng igenom, men i sociala situationer kan det ibland kännas som att jag inte är tillräckligt övertygande i det jag säger. Misstänker att det antingen är något med mitt kroppsspråk eller att jag talar för fort. Någon som har lite tips?

Rahf
2018-02-15, 11:07
Sluta tveka.

Grazzafukkinrazzi
2018-02-15, 14:10
Finns säkert vettiga böcker och skrifter om retorik du kan plöja igenom.

MaxTheMarketer
2018-02-15, 14:48
Prata långsammare med pauser, rak i ryggen, axlarna avslappnade bakåt, hakan parallellt med marken, långsamma och betonande rörelser med händerna. Prata även med mörkare röst, gärna från magen om det går.

Jishuku
2018-02-15, 17:16
Denna bok skrevs 1936 men är fortfarande relevant idag, rekommenderar den starkt. Rätt kul med kända namn som dyker upp i den också, såsom Al Capone (han var visst väldigt karismatisk). Boken finns att lyssna på via Audible om man föredrar det.

https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Win_Friends_and_Influence_People

ApexProcyon
2018-02-15, 17:26
Sluta tveka.

Det här är nog viktigt. Desto mer man funderar över och analyserar hur man ska övertyga, desto mindre är oddsen att man lyckas.

Sedan ska man komma ihåg att övertygelse i tal handlar mindre om saklighet och kunnighet och mer om att vara rapp i truten och truten. Att kunna spela på känslosträngar och veta vilken knapp man ska trycka på för att uppnå önskad reaktion är också ett plus.

xan
2018-02-15, 17:29
Tråkigt svar, men det krävs att du konstant umgås med folk i olika situationer under många år. Mycket trial and error. Det kan ingen retorikbok i världen kompensera för.

Saker som jag gör mer av på sistone för att förbättra min retorik är att prata långsammare, högre (denna är viktig då många svenskar pratar för lågt) och titta folk i ögonen.

Rahf
2018-02-15, 17:36
Det här är nog viktigt. Desto mer man funderar över och analyserar hur man ska övertyga, desto mindre är oddsen att man lyckas.

Sedan ska man komma ihåg att övertygelse i tal handlar mindre om saklighet och kunnighet och mer om att vara rapp i truten och truten. Att kunna spela på känslosträngar och veta vilken knapp man ska trycka på för att uppnå önskad reaktion är också ett plus.

Tråkigt svar, men det krävs att du konstant umgås med folk i olika situationer under många år. Mycket trial and error. Det kan ingen retorikbok i världen kompensera för.

Saker som jag gör mer av på sistone för att förbättra min retorik är att prata långsammare, högre (denna är viktig då många svenskar pratar för lågt) och titta folk i ögonen.

Jag håller med er, men det handlar också om att känna trygghet i sin egen person. Att man kan ta andetag, pauser, och tänka efter innan svar. Att våga ha fel, våga ha rätt, och att rikta vilken osäkerhet man nu har till någon annan.

Att vara övertygande betyder inte för mig att man alltid har rätt. Det innebär snarare att man inte balanserar en vågskål av rädsla för andras tycke under en diskussion. Istället vågar man sitta i sin självsäkerhet, utan att vara arrogant, samtidigt som man både ger och tar.

Lite luddigt uttryckt, kanske. I slutändan handlar det om att tillsätta alla dessa teorier och principer i praktiska sammanhang, sen se vad som får samtal att både flyta och kännas trygga.

Kif
2018-02-15, 18:01
Ha rätt i sak
Ha fakta
Var säker
Var tydlig
Le, visa dig mottaglig och glad.
Öppet kroppsspråk.
Tala till och med personer som du kan övertyga, börja inte men att försöka övertyga Lenin om kapitalismen är bästa lösningen, välj någon annan i gruppen.
Stå på dig och följ "motståndarens" sätt att vara. Härmas. Pratar den sakta, sänk ditt tempo. Stryker den sitt hår gör du samma rörelse eller liknande. Överdriv inte.

Gäller det lördagskvällen med en grupp halvfulla vänner så gäller det att höras också, höj rösten.

Wormzie
2018-02-15, 18:03
prata långsammare med pauser, rak i ryggen, axlarna avslappnade bakåt, hakan parallellt med marken, långsamma och betonande rörelser med händerna. Prata även med mörkare röst, gärna från magen om det går.

+1

smerk
2018-02-15, 18:42
Tack för svar allihopa!


Ha rätt i sak
Ha fakta
Var säker
Var tydlig
Le, visa dig mottaglig och glad.
Öppet kroppsspråk.
Tala till och med personer som du kan övertyga, börja inte men att försöka övertyga Lenin om kapitalismen är bästa lösningen, välj någon annan i gruppen.
Stå på dig och följ "motståndarens" sätt att vara. Härmas. Pratar den sakta, sänk ditt tempo. Stryker den sitt hår gör du samma rörelse eller liknande. Överdriv inte.

Gäller det lördagskvällen med en grupp halvfulla vänner så gäller det att höras också, höj rösten.

Hur lär man sig att bli bekväm med det fetmarkerade? Le mer bara? Jag hade tandställning i typ 4 år och det gjorde att jag inte kunde le naturligt. Tror att jag skulle ha väldigt mycket att hämta på alla plan om jag bara log mer och inte såg så allvarlig ut.

Kif
2018-02-15, 19:26
Tack för svar allihopa!




Hur lär man sig att bli bekväm med det fetmarkerade? Le mer bara? Jag hade tandställning i typ 4 år och det gjorde att jag inte kunde le naturligt. Tror att jag skulle ha väldigt mycket att hämta på alla plan om jag bara log mer och inte såg så allvarlig ut.
Du behöver inte le på ett sätt som söta tjejer gör. När det gäller att övertyga någon eller en grupp om något så antar jag att du också till viss del brinner för ämnet. Att då ha en "happy look" kommer nog rätt naturligt, speciellt om du lyssnar på vad den andre har att säga och håller samtalet på en snygg nivå utan personangrepp och härskartekniker.
Att le är väl mer ett uttryck för att inte vara negativ och surmulen.
Att träna sig till ett leende kan vara svårt, inte omöjligt, människor uppfattar oftast inte glädje som estetiskt i en diskussion. Din motståndare kommer se det som vänligt och trevligt oavsett hur du ser ut så länge det inte är konstlat och fejkat. Det är mer än munnen som ler.

xan
2018-02-15, 20:54
Jag håller med er, men det handlar också om att känna trygghet i sin egen person. Att man kan ta andetag, pauser, och tänka efter innan svar. Att våga ha fel, våga ha rätt, och att rikta vilken osäkerhet man nu har till någon annan.

Att vara övertygande betyder inte för mig att man alltid har rätt. Det innebär snarare att man inte balanserar en vågskål av rädsla för andras tycke under en diskussion. Istället vågar man sitta i sin självsäkerhet, utan att vara arrogant, samtidigt som man både ger och tar.

Lite luddigt uttryckt, kanske. I slutändan handlar det om att tillsätta alla dessa teorier och principer i praktiska sammanhang, sen se vad som får samtal att både flyta och kännas trygga.

Kan man bli detta utan just trial and error i sociala sammanhang under många år? Man kan ju läsa lite böcker om retorik så man har bra grundprinciper i bakhuvudet, men förr eller senare måste man göra grovjobbet också. Sitter man vid datorn hela kvällarna når man aldrig dit.