handdator

Visa fullständig version : Köpa ny (begagnad) bil.


ilikeu
2018-02-15, 09:11
Hej!
Jag är ute efter att köpa en ny bil, men har ingen som jag kan fråga om hjälp. Så jag vänder mig till er.

Jag har tänkt köpa en bil, kan vara allt från årsmodell 2010 och uppåt. Budget kan va max 150 000.
Det jag ska ha bilen till är att pendla mellan sthlm-haparanda Ca 2 ggr i månaden.

Så skulle vara jättetacksam om ni kunde tipsa om era bästa tips på vilket märke av bil och modell på bilen man ska ha. Om det ska vara diesel eller bensin.
Och det bästa skulle vara en med kamkedja

jätte tacksam för all hjälp

LoveMachine
2018-02-15, 10:21
Kan inte mycket om bilar, men det verkar som en rätt dålig idé. Det är cirka 100 mil från Stockholm till Haparanda. Så det borde ta cirka 12 timmar att köra. Bensinkostnaden ligger på i storleksordningen 1200-1400 kr. Sen tillkommer underhåll av bilen, värdeminskning, skatt. Och för den delen kostaden för all tid som går åt till att köra, vilket även med ett mediokert jobb hade varit lika mycket som bensinen. Då räknar jag inte med det faktum att då låser upp 150000 kr av dina pengar, eller ännu värre betalar ränta på ett billån.

En flygbiljett Stockholm-Luleå kostar mellan 1000 och 2500 kr, tar en timme. Sen behöver du förvisso buss till Haparanda vilket tar två timmar och kostar cirka 200 kr. Tar du nattåget till Luleå eller Boden och sen buss blir det ännu billigare och även om det tar längre tid än att köra så kan du sova större delen av vägen.

Skippa bilen.

ccm
2018-02-15, 10:31
Om du ska köpa en bil - köp då en Toyota Avensis. Inte världens roligaste bil men krånglar aldrig och är billig i drift.

ilikeu
2018-02-15, 11:05
Kan inte mycket om bilar, men det verkar som en rätt dålig idé. Det är cirka 100 mil från Stockholm till Haparanda. Så det borde ta cirka 12 timmar att köra. Bensinkostnaden ligger på i storleksordningen 1200-1400 kr. Sen tillkommer underhåll av bilen, värdeminskning, skatt. Och för den delen kostaden för all tid som går åt till att köra, vilket även med ett mediokert jobb hade varit lika mycket som bensinen. Då räknar jag inte med det faktum att då låser upp 150000 kr av dina pengar, eller ännu värre betalar ränta på ett billån.

En flygbiljett Stockholm-Luleå kostar mellan 1000 och 2500 kr, tar en timme. Sen behöver du förvisso buss till Haparanda vilket tar två timmar och kostar cirka 200 kr. Tar du nattåget till Luleå eller Boden och sen buss blir det ännu billigare och även om det tar längre tid än att köra så kan du sova större delen av vägen.

Skippa bilen.


Tack. ! Superbra tänkt.
Jag har tänkt så också. Men det är de att jag och flickvännen som bor i Haparanda är flygrädda. Och dessutom har hon 2 hundar som ingen kan tahandom , så vi tänkte ta med dom då vi åker

ilikeu
2018-02-15, 11:25
Om du ska köpa en bil - köp då en Toyota Avensis. Inte världens roligaste bil men krånglar aldrig och är billig i drift.

Ska titta på den. Tack :)

timoat
2018-02-15, 11:40
Jag hade jobbat på flygrädslan. Hundar kan man ta med sig på planet. Kan man inte ta tåget?

BJM
2018-02-15, 11:51
Om du vill komma undan så billigt som möjligt så ska du köpa så liten bil du kan tänka dig med så lite "lyx" som möjligt. Men för långpendling 200 mil 2 ggr per månad vill man inte ha något för litet heller. Dessutom om du ska få med dig flickvän plus två hundar så finns det ett hyffsat krav på storlek och komfort.

För dina spec skulle jag rekommendera för att få så ekonomisk, ny, modern, säker och rymlig bil för pengarna som möjligt:
- diesel
- manuell
- kombi
- inte det billigaste på marknaden

Skulle kolla på kombimodellerna av VW Golf / Seat Leon / Skoda Octavia (alla tre är samam grundmodell) med 1.6 TDI, Toyota Auris (både hybrid & diesel) samt Volvo V40 & V60 (där den första troligtvis är för liten för två hundar).

Det viktiga är att du provkör en liknande bil på motorväg för att se om den verkar vara bra för dig att köra 100 mil enkel resa med.

LoveMachine
2018-02-15, 12:34
Tack. ! Superbra tänkt.
Jag har tänkt så också. Men det är de att jag och flickvännen som bor i Haparanda är flygrädda. Och dessutom har hon 2 hundar som ingen kan tahandom , så vi tänkte ta med dom då vi åker

Ja då är det lurigare. Om ni är två så kan nattåget i sovvagn eventuellt vara prisvärt. Då kan hundarna åka med.

ARMSTARK
2018-02-15, 13:34
Jag tänker mig plågan att sitta x timmar i en bil från Stockholm till Haparanda. Fy fan. *spy* Möjligen med ett gäng polare och bärs en gång om året, men med en tjej och två hundar två gånger i månaden...

Langster
2018-02-15, 14:01
Om du vill komma undan så billigt som möjligt så ska du köpa så liten bil du kan tänka dig med så lite "lyx" som möjligt. Men för långpendling 200 mil 2 ggr per månad vill man inte ha något för litet heller. Dessutom om du ska få med dig flickvän plus två hundar så finns det ett hyffsat krav på storlek och komfort.

För dina spec skulle jag rekommendera för att få så ekonomisk, ny, modern, säker och rymlig bil för pengarna som möjligt:
- diesel
- manuell
- kombi
- inte det billigaste på marknaden

Skulle kolla på kombimodellerna av VW Golf / Seat Leon / Skoda Octavia (alla tre är samam grundmodell) med 1.6 TDI, Toyota Auris (både hybrid & diesel) samt Volvo V40 & V60 (där den första troligtvis är för liten för två hundar).

Det viktiga är att du provkör en liknande bil på motorväg för att se om den verkar vara bra för dig att köra 100 mil enkel resa med.

Varför diesel?
Jag köpte nyss en passat, diesel, och den är på alla sätt MYCKET dyrare i drift än den passat jag hade innan som var en ecofuel. Körde under en period även en Kia optima hybrid el/bensin som även den var långt mycket billigare att köra per mil än min nuvarande bil.
Oavsett hur mycket man kör så måste man även betala skatt och där är diesel det dyraste valet.

BJM
2018-02-15, 14:56
Diesel är inget krav. Men kör man många mil per år mestadels distrubuerat på långkörningar är en diesel oftast att föredra faktiskt. Jag har själv aldrig ägt en diesel men kör bara ca 500 mil per år med min bil.

Hade en Golf 1.6 TDI som lånebil under ett serviceärende och den drog 0,42 l/mil på min 2 mil långa jobbpendling. Så det går att köra riktigt snålt. Men som du säger kan servicekostnader dra iväg förstås. Men på en några år gammal bil är det som alltid ett lotteri, kan bli dyrt med en bensiare oxå.