handdator

Visa fullständig version : Skolskjutning i Florida (8:e största i USAs historia)


Sidor : [1] 2

MaxTheMarketer
2018-02-15, 02:38
"The killing of 17 people today in Parkland puts this as the eighth deadliest mass shooting in modern US history.

The 1999 massacre at Columbine high school – in which 13 people, as well as the two perpetrators, were killed – no longer makes the top 10."

Källa: https://www.theguardian.com/us-news/live/2018/feb/14/florida-school-shooting-live-updates-latest-news-marjory-stoneman-douglas

"Authorities initially spelled Cruz's first name as "Nikolaus" but later corrected the spelling. He was taken into custody off campus about an hour after he "committed this horrific, detestable act," said Israel, who said investigators were reviewing social media postings that he described as "very disturbing."

Eddie Bonilla, a senior, told NBC Miami that Cruz was "a little bit off" and "troubled."

Cruz used to show off his guns, brag about shooting them "for fun" and "threatened to bring the guns to school multiple times," he said, adding that students "threw jokes around that he'd be the one to shoot up the school.""

Källa: https://www.nbcnews.com/news/us-news/police-respond-shooting-parkland-florida-high-school-n848101

MaxTheMarketer
2018-02-15, 02:46
https://heavy.com/news/2018/02/nicolas-nikolas-nick-cruz-florida-school-shooter-gunman-instagram/ - bilder på gärningsmannen

MaxTheMarketer
2018-02-15, 02:53
http://popculture.com/trending/2018/02/14/florida-school-shooting-video-classroom-video/ - inspelning från en student inuti skolan under skolskjutningen som skedde för någon timme sedan i Parkland, FL, USA. Tyvärr är svordomarna censurerade.

MaxTheMarketer
2018-02-15, 03:04
https://www.youtube.com/watch?v=IVvMsHNDoE0 - två videoklipp i en och samma. Tydligen ska eleverna och lärarna ha lärt sig att när en skolskjutning börjar så ska de täcka för dörren med möbler och liknande så personen inte kan ta sig in i klassrummet.

J.V
2018-02-15, 05:51
Om alla hade varsitt vapen hade det aldrig hant

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/c7/National_Rifle_Association_official_logo.svg/1200px-National_Rifle_Association_official_logo.svg.png

J.V
2018-02-15, 05:54
Skont med en som inte tog livet av sig iaf.

Lat han sitta i solitary confinement resten av hans liv. Tyvarr har de ju avrattningar i Florida sa han lar val 'skonas' fran nagon cell.

J.V
2018-02-15, 05:55
https://i.imgur.com/nEYK9GX.jpg

r1kkie
2018-02-15, 09:36
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

whuddafuks
2018-02-15, 09:41
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Tror det är fler som mår dåligt där. Inte riktigt samma skyddsnät, större krav (leva upp till the american dream) osv. USA är ett rätt ofriskt land på många områden (enligt mig!)

Klein
2018-02-15, 09:43
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Deinstitutionalisering inom mentalvården, rasblandning och massintag av SSRIs gissar jag på.

MaxTheMarketer
2018-02-15, 10:06
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Många faktorer som samspelar här:
- lättare att köpa vapen i USA än att få körkort (i exempelvis Texas säljs hagelgevär öppet i mataffärer där de inte bryr sig så mycket om bakgrundskontroller). På så vis hinner du snabbt agera på dina impulser innan konsekvenstänket har hunnit i kapp dig.

- vapen glorifieras och kåtheten för 2nd Amendment är stark i USA. Ungefär varje vecka dör minst ett spädbarn i USA på grund av nära åtkomst till vapen för föräldrarna tycker att barnen ska lära sig att uppskatta vapen i unga åldrar. Tänk dig om vi i Sverige istället glorifierade stora köksknivar så vi lät våra spädbarn få leka med stora köksknivar för vi tycker de bör lära sig uppskatta detta fina köksredskap i ung ålder.

- gärningsmannen blir känd i amerikansk massmedia. Nu kommer det att vara några dagars nyhetsrapportering om detta och redan samma dag så dök det upp bilder på gärningsmannen så nu är han känd så även om han är känd för att han är troligen hatad av majoriteten av människor. Andra desperata sällskapssjuka människor kan då göra samma sak: masskjutning leder till att du blir känd/får nationell uppmärksamhet.

- sociala bevis leder till copycats: på grund av nationell uppmärksamhet gärningsmannen får så ser andra detta, som kanske är ännu mer narcissistiska och samtidigt "lone wolves", och de är precis på gränsen att göra samma sak. De ser detta, fantiserar om att själva få lika mycket nationell uppmärksamhet, deras bägare tippar över och de kommer bokstavligen talat till skott.

- mental hälsa: hög narcissism kombinerat med hög sällskapssjuka och ändå ensam (få eller inga vänner, lonewolf) kan få en att söka uppmärksamhet på desperata och förödande sätt. Det kan också vara ren hämnd och om du kan göra en hämnd som svider, som med vapen, why not? Kombinera detta med att vapen är ju "coolt". Vi infödda svenskar har inte vuxit upp med vapen i Hollywood-filmer på samma sätt och vis som infödda amerikaner har.

Sedan finns det alltid individuella faktorer från fall till fall. Det pågående förhöret mellan gärningsmannen och polisen och FBI sedan gårdagens kväll amerikansk tid får utreda det eventuella motivet för detta dåd. Jag tippar på utanförskap är en faktor i denna gärningsmans fall.

BelowAverage
2018-02-15, 10:06
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Blir också svårt att jämföra Sverige och USA rent av eftersom USA har mycket större befolkning.
Men tittar man på dödsfall relaterat till vapen är det mig veterligt mångfaldt fler i USA än i något annat västland. Liksom vapentillgången.
Jag tänker iaf mest stor population + tillgängliga vapen. I Sverige hade vi ju t.ex den där stollen som högg ihjäl folk med svärd, kan tänka mig han hade använt skjutvapen om han haft ett. Det är ju inte som att galenskap inte kan förekomma här.
Är tanken att jänkare är mer knäppa än andra?

Sheogorath
2018-02-15, 11:43
deinstitutionalisering inom mentalvården, rasblandning och massintag av ssris gissar jag på.

:d

Diomedea exulans
2018-02-15, 11:52
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Jag har aldrig varit i USA, men min uppfattning om landet är att det är ännu viktigare där än i Sverige bland skolungdomar att "vara coola". Vilket i så fall skapar ännu större utanförskap, frustration och depression bland de som inte lever upp till kraven. Ensamhet kan driva en människa till nästan vilka galenskaper som helst.

Deinstitutionalisering inom mentalvården, rasblandning och massintag av SSRIs gissar jag på.

Du skrev häromdagen att dödligt våld är mycket större inom primitiva samhällen än moderna (vilket verkade stämma när jag kollade upp det). Hur går det ihop med att rasblandade samhällen är mer våldsamma?

Luca Brasi
2018-02-15, 12:00
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Det smittar.
https://edition.cnn.com/2015/07/02/health/contagious-mass-killings-study/index.html

ApexProcyon
2018-02-15, 12:08
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

En annan fråga borde vara varför skolskjutningar är vanligare idag i USA än under 50-talet. Det var inte svårare att få tag på vapen då så något med kulturen/miljön måste bära ett stort ansvar.

trädgårdsmöbel
2018-02-15, 13:28
Svenskar är lite snällare än amerikaner det är skillnaden tror jag. Det finns nog hyfsat många som skulle vilja massmörda, men pga. mentala spärrar får nöja sig med att skriva passivt aggressiva inlägg på Internet.

Aryt
2018-02-15, 13:57
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Mer frikostig SSRI-förskrivning till unga. Impulsiviteten (kan vara extrem) kombinerat med den känslomässiga avtrubbningen och lättillgängliga vapen leder till bara ett mål. Finns en svensk studie som visar den påtagliga överrepresentationen (hos en grupp som borde vara kraftigt underrepresenterad) för våldsdåd.

ChuckTesta
2018-02-15, 14:51
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Vadå tillgången känns irrelevant, det är ju tillgången som möjliggör nästan alla skolskjutningar. Var är risken (eller chansen) störst att du äter en kexchoklad, på en öde ö där ingen affär finns, eller i Stockholm?
Det finns mycket vapen i Sverige, men det är knappast bara att åka till en förort och börja handla vapen.

USA: många skolskjutningar, stor tillgång till vapen
EU: inga skolskjutningar, liten tillgång till vapen


hmmm...

shut teh face
2018-02-15, 14:59
Ser ut på bilden som han är inavlad så det är säkerligen lite genetiskt fel här också.

Aryt
2018-02-15, 14:59
Kan finnas flera anledningar bakom skjutningen
https://i.imgur.com/TZe9ZOV.jpg

Mainstreammedia :D

Tyvärr lär motivet vara svårt att utröna
https://i.imgur.com/e3SZK1Y.jpg

Vadå tillgången känns irrelevant, det är ju tillgången som möjliggör nästan alla skolskjutningar. Var är risken (eller chansen) störst att du äter en kexchoklad, på en öde ö där ingen affär finns, eller i Stockholm?
Det finns mycket vapen i Sverige, men det är knappast bara att åka till en förort och börja handla vapen.

USA: många skolskjutningar, stor tillgång till vapen
EU: inga skolskjutningar, liten tillgång till vapen


hmmm...

Är mer ett kulturellt problem. Brottslingar följer inte lagen. Schweiz har inte samma problem men gott om vapen. PoCen fick väl inte ens vistas på skolan så förbud verkar inte fungera mot brottslingar.
I Storbritannien blev det syraattacker istället för knivattacker när lagen skärptes..

Dock skulle det kanske minska vissa av de impulsiva dåden, men då kanske vi snarare ska gå till källan och minska den..

MaxTheMarketer
2018-02-15, 15:12
En annan faktor jag kom på i efterhand att ta med är just hur USA är helt galna över sina kändsiar och kändisskap rent allmänt. Vi svenskar är relativt likgiltiga när vi ser svenska kändisar i TV eller IRL medan jänkarna låter som om de ska föda trillingar varje gång de ser kändisar IRL, om än i studioinspelningar. Kombinera detta då med vilken nationell uppmärksamhet varje gärningsman får och om du känner att ingen bryr sig om dig och du har inga vänner -> masskjutning -> nationell uppmärksamhet -> du får mer uppmärksamhet ett tag än Justin Bieber.

Vadå tillgången känns irrelevant, det är ju tillgången som möjliggör nästan alla skolskjutningar. Var är risken (eller chansen) störst att du äter en kexchoklad, på en öde ö där ingen affär finns, eller i Stockholm?
Det finns mycket vapen i Sverige, men det är knappast bara att åka till en förort och börja handla vapen.

USA: många skolskjutningar, stor tillgång till vapen
EU: inga skolskjutningar, liten tillgång till vapen

hmmm...

Håller med. Jänkarna som onarerar till 2nd Amedment varje dag menar på att "staten" kommer att ta över hela USA om de själva inte har några vapen att skydda sig med.

Vilket leder till följande fråga: varför har inte Sveriges befolkning då tagits över av svenska Försvarsmakten? De sitter ju på alla riktiga fina panggrejor som AK5C.

Så länge USA är likgiltigt att göra det svårare att få tag på vapen så kommer jag att ha noll empati för sådana här händelser. Jag hade spyframkallande magvärk när jag tittade på bilder från terrordådet i Sverige.

TranceII
2018-02-15, 16:47
Kan finnas flera anledningar bakom skjutningen
https://i.imgur.com/TZe9ZOV.jpg

Mainstreammedia :D

Tyvärr lär motivet vara svårt att utröna
https://i.imgur.com/e3SZK1Y.jpg


Tror du skall vänta lite med att dra slutsatser och sprida bilder.

https://www.buzzfeed.com/janelytvynenko/florida-school-shooting-hoaxes?utm_term=.rsNjEDmDNQ#.cfwxZlLlPO

Aryt
2018-02-15, 16:55
Tror du skall vänta lite med att dra slutsatser och sprida bilder.

https://www.buzzfeed.com/janelytvynenko/florida-school-shooting-hoaxes?utm_term=.rsNjEDmDNQ#.cfwxZlLlPO

Den första bilden var ju det stora problemet, äckliga journalister som ska ha en story till varje pris (och som snubblar över varandra i sina försök att glamorifiera mördaren), den andra var mer med som ett skämt om hur det ibland blir väldigt svårt att utröna bakomliggande motiv
.
Skjutaren var visserligen med i diverse "Resistance"-rörelser, men som du säger är det oklart om det var en regelrätt AFAit (och om det hade varit det hade de ju ändå kommit undan med självförsvars-försvaret).

trädgårdsmöbel
2018-02-15, 16:58
Vill man gå bärsärkagång och massmörda så tror jag tillgången på vapen inte ger fler tillfällen, "bara" att dessa tillfällen förvärras när det väl händer. Det har skett flertalet skolskjutningar i USA, varför sker det inte motsvarande kniv/yx/stryp- mord i andra länder? Visst går man lös med en yxa så är det ju mindre effektivt än att gå lös med en pistol, men vill man mörda så använder man ju vad som finns, om det så enbart är ens egna händer.

Så om vi släpper vapnen för en stund, vad är det som gör att de verkar vara mer mordiska där än på många andra ställen?

xan
2018-02-15, 17:04
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Hur skulle det gå till? Om man en socialt klumpig person (som massmördaren i detta fall) promenerar in i Rinkeby och går runt och frågar efter automatvapen så är det nog större risk att personen blir rånad och våldtagen än får tag på något sådant.

Det krävs ju att man rör sig i rätt kretsar. Dessutom tror jag inte att ens de värsta brottslingar säljer vapen till vem som helst ute på gatan, speciellt om det är någon mentalt efterbliven pojke som lika gärna kan komma tillbaka 15 minuter senare och peppra ned hela kvarteret.

Så om vi släpper vapnen för en stund, vad är det som gör att de verkar vara mer mordiska där än på många andra ställen?

En mer våldsam kultur allmänt? Amerikanarna är ju stolta över att vara 'good cops' som tar till våld om det krävs. Det kan nog leda till att mentalt sjuka människor anammar och missbrukar den mentaliteten.

Luca Brasi
2018-02-15, 17:07
https://heavyeditorial.files.wordpress.com/2018/02/cruz2-e1518671062126.jpg?quality=65&strip=all

Cooks
2018-02-15, 17:15
https://heavy.com/news/2018/02/nicolas-nikolas-nick-cruz-florida-school-shooter-gunman-instagram/ - bilder på gärningsmannen

Hur jävla dum i huvudet måste man vara för att sälja vapen till någon som ser ut sådär?

Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

De som har vapen i Sverige är ju framförallt kriminella, ute i förorterna t.ex. Hur ofta ser du en gangster från Brooklyn gå in på en skola och skjuta ihjäl folk? Det är ju oftast CP-skadade individer som inte är tidigare dömda för något. Lycka till att köpa ett vapen från en gangster i Rosengård utan att bli nedslagen och rånad istället :d

ApexProcyon
2018-02-15, 17:20
Han var till och med för feg för att ta sitt eget liv, jag tvivlar på att viljan att möta konsekvenserna av sitt handlande var det som hindrade honom. Måtte domen bli hårdare än hård.

xan
2018-02-15, 17:21
Vill man gå bärsärkagång och massmörda så tror jag tillgången på vapen inte ger fler tillfällen, "bara" att dessa tillfällen förvärras när det väl händer. Det har skett flertalet skolskjutningar i USA, varför sker det inte motsvarande kniv/yx/stryp- mord i andra länder? Visst går man lös med en yxa så är det ju mindre effektivt än att gå lös med en pistol, men vill man mörda så använder man ju vad som finns, om det så enbart är ens egna händer.

Skjuta med vapen är mer distanserat, i dubbel bemärkelse.

Om man ser på dessa massmord som kollektiva självmord så kanske gärningsmannen inte tycker det är "värt" att dö (vilket det ofta slutar i men inte denna gång) utan att dra med sig tillräckligt många också. Med kniv eller yxa kanske det bara blir ett fåtal offer eftersom att det dels kan krävas många hugg för att vara säker på att offret dör och dels för att alla börjar springa i panik. Sedan vill de väl massmördarna oftast ha maximalt med uppmärksamhet.

xan
2018-02-15, 17:54
Vet ej om den är fake eller ej, men:

https://cdn.liveleak.com/80281E/ll_a_s/2018/Feb/14/LiveLeak-dot-com-170_1518656869-MwY6AWaEC3w54RoesR_W9h6-r5vOebLmsVN9V4Mn_1518657002.png?YU2gGgGWl3Rru8Ef8P A3eu6iT9BMNYbsCGnWJzyqBeMH-wwl8-l4D8SQ4aebNCp9&ec_rate=499

*spy*

Hemi
2018-02-15, 18:07
Tror det är två saker som är grundläggande i alla fall. Alla tonåringar mår skit. Eller är stressade, triggade av nåt.Det är en svår ålder, oavsett vem eller vilken bakgrund du har. Sedan den normaliserade tillgången på skjutvapen.

Många jag känner är helt klara med att man skall ha vapen. Människor dödar, inte vapen. Därför tycker jag t ex inte att socioekonomiska orsaker inte borde få för stor vikt annars heller med ungdomar. Fast att de finns, och att de kan diskuteras å diskursas och läggas vikt vid, visst, USA, miljöer, hit å dit, ok.

Därför går jag också mot den strömmen att de skall plågas och sona sina brott i eviga tider om de gjorde detta som barn. Ok denna kille är 19, men ändå. Gillar inte det heller. I konservativt religiösa miljöer med hårda långa straff, verkar det för mig som att just det kan hindra brott, i rätt kretsar, men också att vissa ger upp eftersom, det är kört i alla fall. Inte hört någon säga just det men tycker det verkar så.

xan
2018-02-15, 18:10
Hemi: Oavsett om du tror att hårda straff förebygger brott eller ej, så måste man ju ändå skydda samhället genom att inte släppa ut denna galning igen någonsin.

svenbanan
2018-02-15, 18:12
Vet ej om den är fake eller ej, men:

https://cdn.liveleak.com/80281E/ll_a_s/2018/Feb/14/LiveLeak-dot-com-170_1518656869-MwY6AWaEC3w54RoesR_W9h6-r5vOebLmsVN9V4Mn_1518657002.png?YU2gGgGWl3Rru8Ef8P A3eu6iT9BMNYbsCGnWJzyqBeMH-wwl8-l4D8SQ4aebNCp9&ec_rate=499

*spy*

Det där kan ju inte vara på riktigt...

stridis
2018-02-15, 18:13
Hur kommer det sig att det är så "populärt" med skolskjutning just i USA till skillnad från tex Sverige? att det skulle vara tillgång till vapen tycker jag känns irrelevant, florerar ju rätt många illegala vapen här men kanske mest i gängmiljön men tordes inte vara så svårt för en svensson att få tag i ett automatvapen.

Vi har istället väldigt många skolbränder. https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/anlagda-skolbr%C3%A4nder-%C3%B6kar-3926858

TranceII
2018-02-15, 18:16
Det där kan ju inte vara på riktigt...

https://twitter.com/LindsayABenson/status/963877100578058240

Hemi
2018-02-15, 18:21
Hemi: Oavsett om du tror att hårda straff förebygger brott eller ej, så måste man ju ändå skydda samhället genom att inte släppa ut denna galning igen någonsin.

Jag tror inte på att släppa ut någon som gjorde detta så gammal som 19, på ett bra tag i alla fall, nej kanske aldrig.

Men min poäng om detta är att jag har träffat tonåringar som säger att de hatar hela mänskligheten och vill skjuta och mörda alla. Tonåringar som sedan växte upp till människor som dig och mig. Tror alltså att en masskjutning skulle kunna "hända". Sedan tror jag på vård. Inte straff som helvetets eldar osv. I religiösa samhällen hör man ofta detta, att de skall straffas som om det vore en hämnd. Samtidigt menar de att Gud har ansvaret att straffa dem.
Nå, jag vet inte vad som rör sig i detta fall men, bara som reflektioner.
Edit, uttryckte mig lite klupigt.

xan
2018-02-15, 19:08
Jag förstår problemet med "hämnd" om man anser att massmördaren i detta fall följde sin övertygelse och därför inte hade kunnat välja ett annat alternativ, men oavsett så är det inte värt att släppa ut personen igen då han redan dödat 17. Inte heller skulle man någonsin kunna bevisa att personen nu är rehabiliterad och därför inte är någon mördare längre, så fortfarande inte värt det.

Sedan är det givetvis en gigantisk skillnad mellan en tonåring som hatar mänskligheten och en 19-åring som faktist planerar och utför ett sådant dåd. Den senare kan mycket väl vara så gravt psykiskt störd att det inte finns någon möjlighet till rehabilitering.

Hemi
2018-02-15, 19:54
Blir också svårt att jämföra Sverige och USA rent av eftersom USA har mycket större befolkning.
Men tittar man på dödsfall relaterat till vapen är det mig veterligt mångfaldt fler i USA än i något annat västland. Liksom vapentillgången.
Jag tänker iaf mest stor population + tillgängliga vapen. I Sverige hade vi ju t.ex den där stollen som högg ihjäl folk med svärd, kan tänka mig han hade använt skjutvapen om han haft ett. Det är ju inte som att galenskap inte kan förekomma här.
Är tanken att jänkare är mer knäppa än andra?

+1. Ja, jag tror inte det är några enorma skillnader på Sverige och USA, svenskar är ofta snabba med att slå sig för bröstet och direkt eller indirekt att det där det händer aldrig här, speciellt om saker i USA. Skjutningar, kidnappningar, unga som försvinner, bilar som rammar folkmassor t ex. Men det händer ju i Sverige. Allt detta. Fast det framhålls inte på samma sätt.

baktung
2018-02-15, 21:43
Hur jävla dum i huvudet måste man vara för att sälja vapen till någon som ser ut sådär?
Du menar att du hellre hade sålt ett vapen till Zlatan?

https://tmssl.akamaized.net//images/portrait/originals/3455-1450105043.jpg

TranceII
2018-02-15, 21:47
Skjutaren var visserligen med i diverse "Resistance"-rörelser, men som du säger är det oklart om det var en regelrätt AFAit (och om det hade varit det hade de ju ändå kommit undan med självförsvars-försvaret).

Det var visst en vit makt-kille med MAGA-keps som hatade muslimer och antifa...


Måste vara en false flag.

VikG
2018-02-15, 21:53
Fyfan alltså. Hade han varit född femtio år tidigare hade han kunnat landa en roll i "sista färden".

ApexProcyon
2018-02-15, 22:31
Det var visst en vit makt-kille med MAGA-keps som hatade muslimer och antifa...


Måste vara en false flag.

Uppenbarligen en sjuk och förvirrad kille på alla sätt och vis. "Vit makt-kille" betvivlar jag då han heter Nikolas de Jesus Cruz och ser väldigt ickevit ut. Mer troligt är att han är en sinnessvag person som är mottaglig för allt som populärkultur målar upp som extremt.

http://media.popculture.com/2018/02/nicolas-cruz-yearbook-photo-florida-shooting-20026058.jpeg

MaxTheMarketer
2018-02-16, 06:20
Hemi är inne på en faktor jag glömde bort, som sagt var, finns så många samverkande faktorer, alltid, precis som en bil styrs av många olika delar och inte bara däcken, bara motorn eller bara växellådan.

Nu hade jag i förvisso en mycket socialiserad uppväxt som tonåring utan mobbning eller annan form av utanförskap. Kan inte föreställa mig hur värre mobbning och utanförskap idag kan vara när du kan mobbas "effektivare" idag med inspelningar som läggs upp sociala medier och annan hets där.

Kombinera detta också med att du snabbt kan dissas och hamna utanför om du inte har tillräckligt med "följare" på sociala medier som twitter och instagram vilket har blivit ett nytt mått för "vem som är cool och vem som är lam".

Sedan kommer "ekokammare" och "verklighetsbubblor" in i bilden: som ensam tonåring som försöker hitta sin plats i världen så kan du lätt halka in på youtube-klipp som riktar sig mot "hur världen är falsk, konspiratorisk och out to get you" och självklart känner du då det att det stämmer in på dig: för du har ju inga vänner, följare och du mår ju skit!

Självklart är du ung och kan inte ta vuxet ansvar ännu så alla personliga problem blir andras fel och aldrig ditt eget: det är världens fel, mänsklighetens fel, lärarnas fel, de där jävla mobbarna på skolan.

Vreden och hatet stiger och alla Rekommendationer på YouTube och andra former av "ekokammare" och "bubblor" får dig att tro mer på en falsk verklighet som bildades enbart för att straffa dig (tänk hur Cartman resonerar i South Park när skit händer honom och vems fel det då är).

Sedan så är det så sjukt lätt att komma i kontakt med "extremgrupper" i dag. Det är så sinnessjukt att Twitter fortfarande inte har stängt av massa terrorismrelaterade konton. Där kan du då som förvirrad, ensam och förbannad tonåring känna att "någon förstår dig och att det är verkligen världens fel och den ska fanimig straffas".

Fler 30+are måste kliva in och bli mentorer åt ungdomar idag på gymnasienivå för att kunna integrera dem i den tuffare världen som idag domineras av att "vara kändis på sociala medier annars är du ingen" medan detta inte fanns för ca 10-13 år sedan.

Till sist måste det tilläggas detta om faktorn "mentala problem": det är lätt för oss att säga att det är bara vissa individer som kommer att utföra vissa dåd som om de var "födda genetiskt" att göra det. Vi som aldrig växte upp med mobbning eller utanförskap saknar troligen insikten i hur detta under en lång tid påverkar psyket hos den drabbade.

Det sociala behovet att känna sig tillhörande till någon grupp är lika primitivt som att äta, sova, andas, pissa och bajsa för oss. När det då lättare(?) går att hamna utanför i dagens samhälle så lägger detta grunden för att fler kan hamna i riskzonen att begå dessa hemskheter.

Vi har alla förmågan att utföra hemska dåd men de flesta av oss hamnar aldrig i omständigheterna och faktorerna som tar oss till gränsen där bägaren tippar över. Exempelvis så kan de flesta bli tillräckligt svartsjuka och galna om deras partners skulle vara otrogen mot dem att de utför något de aldrig skulle kunna tänka tanken att göra.

Med andra ord så tror jag inte att vissa bara är "födda mentalt sjuka" och därför kmr att begå brott som om det var deras öde. De är olyckligt lottade personer som tagits till psykets helvetesplats. Och om vi andra som säger "att vi aldrig skulle få för oss att göra det där" kan lätt säga så för att vi aldrig fick gå igenom samma ensamhet och/eller utanförskap kombinerat med andra faktorer såklart.

Ni känner väl till vad folk är mest rädda för: tala inför publik, inte dö! Varför tala inför publik? Jo, risken att bli socialt avvisad av så himla många. Att då vara mobbad eller växa upp med en känsla av ensamhet och utanförskap har troligen en liknande effekt på dem.

trädgårdsmöbel
2018-02-16, 07:53
Det var visst en vit makt-kille med MAGA-keps som hatade muslimer och antifa...


.

Låter som sunda värderingar, fast det är orelaterat till brottet.

Cooks
2018-02-16, 08:46
Du menar att du hellre hade sålt ett vapen till Zlatan?

https://tmssl.akamaized.net//images/portrait/originals/3455-1450105043.jpg

???

Det där är försäljarn från Rosengård ju. Tror du en cp-skadad som planerar en skolskjutning hade vågat köpa vapen av någon som ser ut sådär? :d

baktung
2018-02-16, 09:13
???

Det där är försäljarn från Rosengård ju. Tror du en cp-skadad som planerar en skolskjutning hade vågat köpa vapen av någon som ser ut sådär? :d
Hade du vetat att det där utseendet hade begått en skolskjutning så hade du kallat även honom inavlad och efterbliven. Jag kan faktiskt inte påstå att Cruz ser annat än helt jävla vanlig ut. Det går ju inte utifrån ett passfoto sluta sig till att en person ser inavlad ut. Hade de visat mitt passfoto i tidningen hade jag också utmålats som seriemördande pederast med detsamma.

svenbanan
2018-02-16, 09:46
https://twitter.com/LindsayABenson/status/963877100578058240

Jisses vilka människor.

ChuckTesta
2018-02-16, 15:02
Att svara på frågor till CNN är nog det sista man tänker på när man står i en garderob med en aktiv massmördare utanför som står och skjuter med automatvapen. Är hon Lindsay efterbliven på riktigt?

Aryt
2018-02-16, 15:05
Det var visst en vit makt-kille med MAGA-keps som hatade muslimer och antifa...


Måste vara en false flag.
Nja,
Hours after news outlets around the nation reported Cruz's alleged ties, Leon County Sheriff’s Office spokesman Lt. Grady Jordan told the Tallahassee Democrat investigative work did not yield any connections.

“We are still doing some work but we have no known ties between the ROF, Jordan Jereb or the Broward shooter,” Jordan said.
http://www.tallahassee.com/story/news/2018/02/15/florida-school-shooting-suspect-nikolas-cruz-member-white-nationalist-militia-tallahassee-leader-say/341751002/

Rasism är vanligt i latinamerika så det är väl inte så konstigt om han ogillar muslimer?

Att svara på frågor till CNN är nog det sista man tänker på när man står i en garderob med en aktiv massmördare utanför som står och skjuter med automatvapen. Är hon Lindsay efterbliven på riktigt?

Var långt fler journalister (jag postade in bild tidigare) som gjorde samma sak och det brukar ske även vid andra skjutningar, även under pågående skjutningar.

ChuckTesta
2018-02-16, 15:16
Var långt fler journalister (jag postade in bild tidigare) som gjorde samma sak och det brukar ske även vid andra skjutningar, även under pågående skjutningar.

Jag har sett från personens twitter. Frågan kvarstår, är hon/dom helt, totalt, hjärndöda? Riktigt vidriga människor.

xan
2018-02-16, 15:43
Att svara på frågor till CNN är nog det sista man tänker på när man står i en garderob med en aktiv massmördare utanför som står och skjuter med automatvapen. Är hon Lindsay efterbliven på riktigt?

Nu skev hon iofs att hon ville ställa frågor när personen var i säkerhet, men fortfarande..

EDIT: Haha, hon blir helt massakrerad på Twitter.

EDIT2: Olämpligt val av ord. :D

ApexProcyon
2018-02-17, 17:36
Det var visst en vit makt-kille med MAGA-keps som hatade muslimer och antifa...


Måste vara en false flag.

Tänka sig att MSM var snabba på avtryckaren för att göra en politisk poäng. Vad var skillnaden mellan MSN och alternativmedia nu igen? Båda sidor gör avkall på allt vad pressetik heter så fort det finns något att vinna på det.

Efter onsdagens skolmassaker i Florida uppstod rykten om att skytten Nikolas Cruz skulle tillhöra en högerextrem organisation och ha deltagit i gruppens vapenövningar. Dessa rykten spreds snabbt och okritiskt av mainstream-media i både USA och Sverige. Nyheten visar sig nu vara falsk och media ha haft för bråttom med att peka ut gärningspersonen som högerextremist.

https://samnytt.se/media-spred-falsk-nyhet-om-amerikanske-skolskyttens-vit-makt-kopplingar/

TranceII
2018-02-17, 18:18
Tänka sig att MSM var snabba på avtryckaren för att göra en politisk poäng. Vad var skillnaden mellan MSN och alternativmedia nu igen? Båda sidor gör avkall på allt vad pressetik heter så fort det finns något att vinna på det.



https://samnytt.se/media-spred-falsk-nyhet-om-amerikanske-skolskyttens-vit-makt-kopplingar/

Visst folk massmedia för snabba men inget som jag sade var fel, eller hur? Min beskrivning är fortfarande sann.

timoat
2018-02-20, 11:48
Tankar om det här? Crisis actors i Florida.

https://www.instagram.com/p/BfaKO2KFPvL/
https://www.instagram.com/p/BfZpYnqhFIb/

Aryt
2018-02-20, 20:05
Tankar om det här? Crisis actors i Florida.

https://www.instagram.com/p/BfaKO2KFPvL/
https://www.instagram.com/p/BfZpYnqhFIb/
https://i.redd.it/16kktb0yodh01.jpg

Fint att se att Correct the record/Share blue-pengarna inte har sinat!

https://i.redd.it/oiwjnewnndh01.jpg

Typ som att se "The Outsiders" eller något.. så sjukt mycket talangfulla skådespelare samlade på ett och samma ställe!

xan
2018-02-20, 20:48
Tankar om det här? Crisis actors i Florida.

https://www.instagram.com/p/BfaKO2KFPvL/
https://www.instagram.com/p/BfZpYnqhFIb/

Är väl lätt att kolla upp om personen går på skolan eller inte?

MaxTheMarketer
2018-02-20, 20:50
De lyckades väldigt bra med blodet vid tjejliket i det där klassrummet också! (Synd att klippet togs bort från Twitter, var väl bara seg Hertz-ketchup?) Vi får inte heller glömma alla "föräldrar" som kom till "scenen" och agerade som livliga "statister".

Alex Jones jublar över alla domedagsvaror han kan sälja nu på sin sida! Är det ett PR-trick från hans sida för att kunna sälja mer? Hm... konspirationstråden får lösa detta falska mysterium! ;)

TranceII
2018-02-20, 21:01
Det kanske inte är bra att börja hetsa och anklaga unga människor som varit inblandade, speciellt inte när man börjar leka detektiver med foton och skådespelare.

Det blev väldigt ofta fel och ni kanske kommer ihåg Sandy Hook där föräldrar som förlorade sina barn (6-7 åringar) blev trakasserade och anklagade för att vara skådespelare och allt vara bara en konspiration för att driva fram vapenlagar.

MaxTheMarketer
2018-02-20, 21:15
Det kanske inte är bra att börja hetsa och anklaga unga människor som varit inblandade, speciellt inte när man börjar leka detektiver med foton och skådespelare.

Det blev väldigt ofta fel och ni kanske kommer ihåg Sandy Hook där föräldrar som förlorade sina barn (6-7 åringar) blev trakasserade och anklagade för att vara skådespelare och allt vara bara en konspiration för att driva fram vapenlagar.

Du har rätt! Här ligger döda SSRI-tabletter begravade!

Tbh, har svårt att känna empati för ett land fortsätter att värna mer om vapen (host, försäljning av dem, host) än människors liv. Deras logik att gun control inte skulle fungera innebär att Australien skulle ha haft lika många masskjutningar efter deras strikta implementering av gun control vilket landet inte har haft.

Om ingen form av gun control fungerar, var är då alla masskjutningar med handgranater, bazookas, maskingevär, och pansarvagnar? Gun control har ju noll inverkan så varför fixar folk inte tag på det värsta? Var är alla inhemska kärnvapenattacker i USA? "En person som vill massmörda kmr att få tag på dödliga vapen!" är ju argumentet.

Magnus N
2018-02-20, 21:22
Klart att "gun control" fungerar, nu gissar jag men det är nog mer att de protesterar mot att staten ska in och begränsa och tvinga folk till något de är emot än vapnen i sig.

Med det sagt finns det såklart vapengalningar etc etc.


Frågan jag ställer mig är hur effektivt ett sådant förbud skulle bli, är omöjligt att jämföra med Australien. USA har helt annan kultur och ffa en vapenansamling som vida överstiger vad Australien hade.

xan
2018-02-20, 21:38
Klart att "gun control" fungerar, nu gissar jag men det är nog mer att de protesterar mot att staten ska in och begränsa och tvinga folk till något de är emot än vapnen i sig.

Med det sagt finns det såklart vapengalningar etc etc.


Frågan jag ställer mig är hur effektivt ett sådant förbud skulle bli, är omöjligt att jämföra med Australien. USA har helt annan kultur och ffa en vapenansamling som vida överstiger vad Australien hade.

Skulle väl gå att starta en långsiktigt (stark betoning) plan för att samla in vapen och på så sätt åtminstone minska antalet, men amerikanarna vill ju inte det.

Vapenkulturen lär ju inte ändras heller så länge det hela tiden säljs mer och mer vapen.

MaxTheMarketer
2018-02-20, 21:45
Jag har fått någon vild fantasi om att NRA egentligen inte bryr sig om vapnen i sig. Hela grejen med vapen för dem är att de är en så enorm mångmiljardindustri att minsta implementerade vapenlag som gör det svårare att köpa vapen kan ge upphov till förlorade intäkter på flera miljontals dollar.

Dessa dollartecken får NRA att blunda och att sedan hela tiden peka mot 2nd Amedment är det perfekta medlet för att framstå som "the good guy" istället för att bara säga som det är: detta är en mångmiljardindustri, vi skulle förlora miljontals dollar på att implementera även de alra minsta vapenlagarna. Pengar är värda mer än människors liv i våra ögon, även barns liv.

mottat
2018-02-20, 21:48
Ni som är så säkra på att "gun control" skulle fungera. Istället för att bara kasta ur er floskler om det får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras, annars är det bara tomma ord.

Magnus N
2018-02-20, 21:54
Skulle väl gå att starta en långsiktigt (stark betoning) plan för att samla in vapen och på så sätt åtminstone minska antalet, men amerikanarna vill ju inte det.

Vapenkulturen lär ju inte ändras heller så länge det hela tiden säljs mer och mer vapen.

Möjligt.

Känns nog troligast att de börjar med att förbjuda / fasa ut de mer extrema modellerna som finns att tillgå etc

Jag har fått någon vild fantasi om att NRA egentligen inte bryr sig om vapnen i sig. Hela grejen med vapen för dem är att de är en så enorm mångmiljardindustri att minsta implementerade vapenlag som gör det svårare att köpa vapen kan ge upphov till förlorade intäkter på flera miljontals dollar.

Dessa dollartecken får NRA att blunda och att sedan hela tiden peka mot 2nd Amedment är det perfekta medlet för att framstå som "the good guy" istället för att bara säga som det är: detta är en mångmiljardindustri, vi skulle förlora miljontals dollar på att implementera även de alra minsta vapenlagarna. Pengar är värda mer än människors liv i våra ögon, även barns liv.

runt 450miljoner i intäkter och liknande i utgifter 2016, så inga miljarder än

Att de håller 2nd amendment högt är givet, vill man vinna poäng så kan man såklart säga att de tycker det är mer värt än xx antal liv etc, men det är såklart mer komplicerat än så.

TranceII
2018-02-20, 21:54
Ni som är så säkra på att "gun control" skulle fungera. Istället för att bara kasta ur er floskler om det får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras, annars är det bara tomma ord.

Har du svårt att förstå hur sådana lagar kan se ut så kan du titta på de flesta andra länder i väst och se hur deras lagar är utformade.

MaxTheMarketer
2018-02-20, 21:57
Ni som är så säkra på att "gun control" skulle fungera. Istället för att bara kasta ur er floskler om det får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras, annars är det bara tomma ord.

Det ÄR bara tomma ord, mannen! Allt vi säger har 0 påverkan på skiten som händer i United McDonalds of America. Vi kan lägga fram ett utförligt punktprogram med vetenskapliga (bryr sig jänkarna om vetenskap längre?) underlag. Det kommer aldrig att nå fram eller implementeras i ostlandet.

Det är lika mycket tomma ord som i andra trådar på forumet. Har inte sett någon förändrad svensk politik trots flitigt skrivande i den tråden. Båda är underhållning, det eller att läsa de tecknade serierna i morgontidningen till kaffet. (för att ge dig en bild över hur påverkningslösa trådarna faktiskt är)

mottat
2018-02-20, 21:58
Tack för att ni båda bevisa min poäng. Ingen av er hade ett svar.

TranceII
2018-02-20, 22:02
Tack för att ni båda bevisa min poäng. Ingen av er hade ett svar.

Seriöst...

Du förstår inte hur "Gun control"-lag skulle fungera? Alla förstår det, på båda sidor av debatten. Det är inte det som det handlar om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_control

mottat
2018-02-20, 22:06
Seriöst...

Du förstår inte hur "Gun control"-lag skulle fungera? Alla förstår det, på båda sidor av debatten. Det är inte det som det handlar om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_control

Vad pratar du om? Jag tror det är du som har extremt stora problem att förstå. Du svamlar om saker jag inte skrivit något om och undviker att svara på det jag skriver.


Säga "GUN CONTROL GUN CONTROL GUN CONTROL" utan att säga VAD FÖR gun control det ska vara är idioti. Så fall kan man droppa det helt redan eftersom det redan finns "gun control" i USA.

FATTARU?

timoat
2018-02-20, 23:46
Det kanske inte är bra att börja hetsa och anklaga unga människor som varit inblandade, speciellt inte när man börjar leka detektiver med foton och skådespelare.

Det blev väldigt ofta fel och ni kanske kommer ihåg Sandy Hook där föräldrar som förlorade sina barn (6-7 åringar) blev trakasserade och anklagade för att vara skådespelare och allt vara bara en konspiration för att driva fram vapenlagar.

Det stämmer ju ganska bra. Nåt fuffens är det.

fxstqp3s5Ig

Luca Brasi
2018-02-20, 23:52
Har jag förstått rätt utifrån denna tråden att mördaren mindcontrolladedes av George Soros i syfte att göra västerländska män till slavar under NWO och femenister?

TranceII
2018-02-20, 23:56
Vad pratar du om? Jag tror det är du som har extremt stora problem att förstå. Du svamlar om saker jag inte skrivit något om och undviker att svara på det jag skriver.


Säga "GUN CONTROL GUN CONTROL GUN CONTROL" utan att säga VAD FÖR gun control det ska vara är idioti. Så fall kan man droppa det helt redan eftersom det redan finns "gun control" i USA.

FATTARU?

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra det tydligare än vad jag sade? Du vet andra länder i västvärlden har andra lagar än USA? Dessa lagar är hårdare och du kan inte i Sverige eller Storbrittanien gå och köpa ett vapen lika lätt som i USA.

När folk pratar om gun control så pratar man om mer restriktioner och lagar som t.ex. bakgrundskontroller, begränsningar på vilken typ av vapen man kan köpa, krav på utbildning/jaktlicens/medlemskap i skytteklubb, krav på att man ha kassaskåp och förvara dem i, täcka till kryphål som mässor etc.

Detta är som sagt ingen hemlighet när det gäller någon sida av debatten och du kan läsa på wikipedia om du saknar kunskapen länders lagar.

Det stämmer ju ganska bra. Nåt fuffens är det.


Nej, tror man att det är något fuffens med Sandy Hook så är man vansinnigt naiv och lättpåverkad. Det är också oansvarigt och grymt att sprida sådana rykten.

mottat
2018-02-21, 12:00
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra det tydligare än vad jag sade? Du vet andra länder i västvärlden har andra lagar än USA? Dessa lagar är hårdare och du kan inte i Sverige eller Storbrittanien gå och köpa ett vapen lika lätt som i USA.

När folk pratar om gun control så pratar man om mer restriktioner och lagar som t.ex. bakgrundskontroller, begränsningar på vilken typ av vapen man kan köpa, krav på utbildning/jaktlicens/medlemskap i skytteklubb, krav på att man ha kassaskåp och förvara dem i, täcka till kryphål som mässor etc.

Detta är som sagt ingen hemlighet när det gäller någon sida av debatten och du kan läsa på wikipedia om du saknar kunskapen länders lagar.



Läs vad jag skriver istället för att svamla random nonsens. Det får dig bara att se dum ut.

"får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras"

var det första jag skrev. Du verkar inte förstå? Svara på det istället.

MaxTheMarketer
2018-02-21, 12:25
Läs vad jag skriver istället för att svamla random nonsens. Det får dig bara att se dum ut.

"får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras"

var det första jag skrev. Du verkar inte förstå? Svara på det istället.

Försöker du antyda att bara för att vi inte kan beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras, så måste det innebära att ingen annan heller i hela USA kan det?

Eftersom vi inte kan det så är väl USA kört, hela USA:s gun laws vilade på våra axlar och att vi skulle ta fram lagar som fungerar. Tragiskt och jag fick inte ens någon summa pengar från NRA! :cryout:

Du sitter på en dold agenda verkar det som, vad är din beef med din attityd eller har du bara en tuff period just nu i ditt liv? Vill du prata ut om det?

Grahn
2018-02-21, 12:32
Tror väl många amerikaner kan stödja att grova brottslingar, psyksjuka och terrorister inte borde få äga vapen lagligt men de litar inte på staten att sköta den avvägningen på samma sätt som vi européer kanske litar lite väl mkt på staten ibland.

Sen räcker det nog inte med att bara börja kontrollera vapnen utan man måste ju även börja omhänderta psyksjuka på ett annat sätt, för den som blir dödad spelar det nog föga roll om det är en AR-15 eller en yxa som utför jobbet i slutändan, ett problem även vi har men effekten blir mindre spektakulär med en kökskniv än med ett semiautomatiskt vapen.

Hemi
2018-02-21, 12:57
Som antyddes tidigare, Sverige hade ju en snubbe som mejade ned 3 pers med svärd i en skola. Vad hade hänt om han haft tillgång till annat...
När psykiskt sjuka går bärsärk i Europa så brukar det vara med en knölpåk eller nåt mer medeltida effektivt vapen...

Hemi
2018-02-21, 12:59
Men det händer även i Europa, och med vapen. Som i Finland, de hade väl ett par skjutningar 2007 0ch 2008.

timoat
2018-02-21, 13:12
Nej, tror man att det är något fuffens med Sandy Hook så är man vansinnigt naiv och lättpåverkad. Det är också oansvarigt och grymt att sprida sådana rykten.

Jag antar att du är helt bombsäker på att LHO var ensam skytt och att 9/11 hände precis som det rapporterades?

MaxTheMarketer
2018-02-21, 13:41
https://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_projection

sök hjälp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bias_blind_spot

du med?

Petoria
2018-02-21, 13:43
Jag antar att du är helt bombsäker på att LHO var ensam skytt och att 9/11 hände precis som det rapporterades?

Jag antar att du är helt bombsäker på att jorden är rund och att Hillary Clinton inte är en rymdödla?

Aryt
2018-02-21, 13:49
Du har rätt! Här ligger döda SSRI-tabletter begravade!

Tbh, har svårt att känna empati för ett land fortsätter att värna mer om vapen (host, försäljning av dem, host) än människors liv. Deras logik att gun control inte skulle fungera innebär att Australien skulle ha haft lika många masskjutningar efter deras strikta implementering av gun control vilket landet inte har haft.

Om ingen form av gun control fungerar, var är då alla masskjutningar med handgranater, bazookas, maskingevär, och pansarvagnar? Gun control har ju noll inverkan så varför fixar folk inte tag på det värsta? Var är alla inhemska kärnvapenattacker i USA? "En person som vill massmörda kmr att få tag på dödliga vapen!" är ju argumentet.

Avväpning fungerade bra i Kambodja, Venezuela, Sydafrika... för tyrannerna.

Hur många dör av skolskjutningar jämfört med opioider? 18 döda barn mot 60 000 döda per år..

Det är en avvägning som är lätt att göra.


Det sjukaste är väl nästan alla skjutningar begås inom zoner där vapen är förbjudna...

Aryt
2018-02-21, 13:53
Tror väl många amerikaner kan stödja att grova brottslingar, psyksjuka och terrorister inte borde få äga vapen lagligt men de litar inte på staten att sköta den avvägningen på samma sätt som vi européer kanske litar lite väl mkt på staten ibland.

Sen räcker det nog inte med att bara börja kontrollera vapnen utan man måste ju även börja omhänderta psyksjuka på ett annat sätt, för den som blir dödad spelar det nog föga roll om det är en AR-15 eller en yxa som utför jobbet i slutändan, ett problem även vi har men effekten blir mindre spektakulär med en kökskniv än med ett semiautomatiskt vapen.

Psykiskt sjuka är inte våldsamma - de är våldsoffer, inte förövare.

(Antisocial personlighetsstörning är definierat som kriminell, men det ligger utanför begreppet.)

Grahn
2018-02-21, 13:55
Psykiskt sjuka är inte våldsamma - de är våldsoffer, inte förövare.

(Antisocial personlighetsstörning är definierat som kriminell, men det ligger utanför begreppet.)

Que?

Hemi
2018-02-21, 14:07
...

Hur många dör av skolskjutningar jämfört med opioider? 18 döda barn mot 60 000 döda per år..



Ja det är inte heller så bra, jag gillar inte för mycket kontroller åt folket men I Europa man man kontrollera vad en patient tagit och fått, tror det är bra.
I USA kan läkaren gör lite mer som de vill.

timoat
2018-02-21, 14:11
Jag antar att du är helt bombsäker på att jorden är rund och att Hillary Clinton inte är en rymdödla?

Aldrig helt bombsäker. Osannolikt, men inte bombsäker. Bara idioter är 100% bombsäkra imo. Sen är de inte helt jämförbara.

mottat
2018-02-21, 14:29
Vad för vapen lagar vill folk som sagt ha för att detta inte skulle hända? Förbjuda AR-15? Vad tror ni hänt om han gjort exakt samma sak med en hagelbössa eller 5 pistoler?

Tycker ni USA ska ha samma lagar som Norge? Samma lagar som gjorde de möjligt för Breivik att skjuta ihjäl 69 personer?

Exakt vilka vapen ska förbjudas tycker ni? Och hur ska dom förbjudas? Och vad för resultat kommer det att ge?

Ni vet att det majoriteten av alla vapen finns inte i något register även fast dom är lagligt ägda?

Vill ni att polisen ska söka igenom varenda byggnad/utrymme i hela USA?

Eller tror det ni det räcker med att man förbjuder det sen ber folk lämna in vapnen? Tror ni att någon som faktiskt är kapabel till att att begå en masskjutning kommer att lämna över sina vapen frivilligt då? Eller tror ni snarare att endast folk som aldrig skulle göra någon illa med sina vapen blir av med dom istället?

mottat
2018-02-21, 14:42
Här är ett exempel på vad som krävs i Kalifornien.

https://www.wikihow.com/Buy-Firearms-in-California

Ni kanske inte ska tro på myten att det är lättare att köpa ett vapen än att köpa ipren.

mottat
2018-02-21, 14:52
Och om mängden vapen är problemet hur kommer det då sig att mängden vapen ökat med folk som blivit ihjäl skjutna gått ner?


https://cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/9371435/firearm_homicide_deaths.png

https://img.washingtonpost.com/wp-apps/imrs.php?src=https://img.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/files/2015/10/number_of_guns1.png&w=1484

Aryt
2018-02-21, 14:54
Que?

Trodde att det gick att förstå. Psykiskt sjuka är överrepresenterade som brottsoffer, inte som gärningsmän.

Det finns en personlighetsstörning som heter antisocial personlighetsstörning (den diagnos som är närmast vad som kallas "psykopati/sociopati") där kriteriet är att du är kriminell men det är inte en rättvis bild att klumpa samman det med psykiskt sjuka. Kriminella är kriminella, psykiskt sjuka är psykiskt sjuka.


I undantagsfall kan djupt deprimerade (särskilt om de intar impulsivitetsskapande och våldsamhetstriggande läkemedel) eller schizofrena individer vara farliga, men det är rara fåglar.

Man kan tro att psykiskt sjuka borde vara kraftigt överrepresenterade med tanke på hur de behandlas av samhället, men kanske är vårt våld så allvarligt att de inte längre är kapabla till det.

mottat
2018-02-21, 14:54
Det är finns cirka 4-5gr så hög korrelation mellan mängden svarta det finns i en stad i USA och skjutningar som det finns med mängden vapen och skjutningar.

Vad tycker vi ska göras åt det? Ska man börja förbjuda svarta människor från städer?

Grahn
2018-02-21, 14:59
Trodde att det gick att förstå. Psykiskt sjuka är överrepresenterade som brottsoffer, inte som gärningsmän.

Det finns en personlighetsstörning som heter antisocial personlighetsstörning (den diagnos som är närmast vad som kallas "psykopati/sociopati") där kriteriet är att du är kriminell men det är inte en rättvis bild att klumpa samman det med psykiskt sjuka. Kriminella är kriminella, psykiskt sjuka är psykiskt sjuka.


I undantagsfall kan djupt deprimerade (särskilt om de intar impulsivitetsskapande och våldsamhetstriggande läkemedel) eller schizofrena individer vara farliga, men det är rara fåglar.

Man kan tro att psykiskt sjuka borde vara kraftigt överrepresenterade med tanke på hur de behandlas av samhället, men kanske är vårt våld så allvarligt att de inte längre är kapabla till det.

Absolut men personer som känner ett stort behov av att tex skjuta skolbarn är väl fortfarande psykiskt sjuka av något slag även om de inte är representativa för alla psykiskt sjuka?
Även om de absolut största antalet psykiskt sjuka mest är farliga för sig själva så betyder det ju inte att de som vill skada andra är friska?

Hemi
2018-02-21, 15:00
... ...

Vill ni att polisen ska söka igenom varenda byggnad/utrymme i hela USA?

Eller tror det ni det räcker med att man förbjuder det sen ber folk lämna in vapnen? Tror ni att någon som faktiskt är kapabel till att att begå en masskjutning kommer att lämna över sina vapen frivilligt då? Eller tror ni snarare att endast folk som aldrig skulle göra någon illa med sina vapen blir av med dom istället?

Nej, det kommer troligtvis att finnas kvar massor av vapen och många en del menar att hårdare straff då brott med skjutvapen är involverade skall lösa problemet i stället. Skjutvapen är kul att hålla på med i kontrollerade former på banor tex. Men många i USA har blivit rånade tex, de flesta har den erfarenheten i någon form, och ungdomar som har haft skjutvapen dragna mot sig, nästan alla i en del områden när man frågar dem. Känns inte så bra när ens barn får en pistol i ansiktet, lätt att ett skott går av.

mottat
2018-02-21, 15:06
Nej, det kommer troligtvis att finnas kvar massor av vapen och många en del menar att hårdare straff då brott med skjutvapen är involverade skall lösa problemet i stället. Skjutvapen är kul att hålla på med i kontrollerade former på banor tex. Men många i USA har blivit rånade tex, de flesta har den erfarenheten i någon form, och ungdomar som har haft skjutvapen dragna mot sig, nästan alla i en del områden när man frågar dem. Känns inte så bra när ens barn får en pistol i ansiktet, lätt att ett skott går av.

Du har "hört" att många blir rånade och att barn får vapen riktade mot sig? Därför vill du förbjuda exakt vad? Vill du bara rakt av ha hårdare straff mot brott med vapen? Förstår inte riktigt vad din poäng är.

Hemi
2018-02-21, 15:28
Du har "hört" att många blir rånade och att barn får vapen riktade mot sig?

Nästan alla jag känner, tror jag i städerna, om vi räknar hela livet. Inklusive mig själv.


Därför vill du förbjuda exakt vad? Vill du bara rakt av ha hårdare straff mot brott med vapen? Förstår inte riktigt vad din poäng är.


Nej det har jag inte sagt. Men jag kan hålla med om att straffen ibland är snedvridna, precis som i Sverige du vet beroende på hur man tycker. Men någon mer kontroll i någon form, ja. Att det finns fler vapen överhuvudtaget gör att kriminella också har dem. Vissa ställen i USA är bra mycket bättre nu än förr.

Hemi
2018-02-21, 15:40
Känns bättre att få en kniv mot sig, det krävs mer att dra den i strupen. Tror också att ett svärd är mindre harmlöst men fan så kallblodigt att sticka det i någon. Måste ju vara något seriöst fel på den som gör det.
En pistol däremot, ett finger glider lätt av misstag, en semi automat, lätt att meja lite mer känslolöst. Titta på de två skolskjutninarna i Finland nyligen. Det händer nästan aldrig där omkring hos er, men när det gör det, många döda och ett gäng på sjukhus.
Så ser jag det, men, den perfekta lösningen finns inte och jag tror inte debatten bör vara där heller då det liksom i denna tråden slår över, antingen eller, och man kommer ingen vart.

Aryt
2018-02-21, 15:57
Absolut men personer som känner ett stort behov av att tex skjuta skolbarn är väl fortfarande psykiskt sjuka av något slag även om de inte är representativa för alla psykiskt sjuka?
Även om de absolut största antalet psykiskt sjuka mest är farliga för sig själva så betyder det ju inte att de som vill skada andra är friska?

Psykisk sjukdom är t ex att vara överdrivet rädd för sociala sammanhang, spindlar, oro för de mesta, att vara väldigt ledsen eller inte kunna känna glädje, höra röster eller ha väldigt konstiga idéer om hur saker fungerar.

Att döda barnen för att en (hallucinerad) röst säger det eller för att barnen är Zienskerhsaks hemliga tjänare är psykisk sjukdom, men att göra det för att ta revansch på samhället eller för att få folk att lida är det inte.


Substansbruksstörningar är dock kopplade till en stor överrisk - men de kan vi väl kalla druggies istället mental cases?

Jihadism, nazism, våldsbrottslighet är inte psykisk sjukdom, trots att de har väldigt knäppa tankegångar.

TranceII
2018-02-21, 16:53
Läs vad jag skriver istället för att svamla random nonsens. Det får dig bara att se dum ut.

"får ni beskriva exakt hur en sån lag ska se ut och hur den ska utföras"

var det första jag skrev. Du verkar inte förstå? Svara på det istället.

Läs mitt inlägg. Jag lade fram några populära förslag och lagar som andra länder har.

Fox News och Trump verkar inte heller vara förvirrade när det gäller betydelsen: http://www.foxnews.com/politics/2018/02/21/trump-considers-raising-purchase-age-for-certain-firearms-amid-gun-control-talks.html

Det verkar bara vara du.

Jag antar att du är helt bombsäker på att LHO var ensam skytt och att 9/11 hände precis som det rapporterades?

och att jorden är rund. Helt galet.

Och om mängden vapen är problemet hur kommer det då sig att mängden vapen ökat med folk som blivit ihjäl skjutna gått ner?


För att det inte är enda faktorn? Dödligt våld har generellt gått ner i hela väst så det är bättre att du jämför med andra liknande rika länder.

TranceII
2018-02-21, 17:00
Avväpning fungerade bra i Kambodja, Venezuela, Sydafrika... för tyrannerna.

Hur många dör av skolskjutningar jämfört med opioider? 18 döda barn mot 60 000 döda per år..

Det är en avvägning som är lätt att göra.


Det sjukaste är väl nästan alla skjutningar begås inom zoner där vapen är förbjudna...

Avväpning fungerade bra i Japan, Tyskland och resten av väst. I Afghanstan däremot där alla har vapen så är det problem.

Du får nog jämföra med 30-35000 döda totalt istället. Om du nu inte jämför med hur många som försöker mörda andra med opiater i skolan; men det är nog inte så många.

Ja, det visar att det är tillgången på vapen som är problem och att förbjuda folk att bära dem på vissa platser spelar inte så stor roll.

mottat
2018-02-21, 17:48
Läs mitt inlägg. Jag lade fram några populära förslag och lagar som andra länder har.


Det verkar bara vara du.




Du har fortfarande inte svarat eller förstått min första fråga :( tycker nästan synd om dig.

Linka en wiki länk till gun control svarar inte fråga. Som du svarar på frågan kan jag lika väl antyda att inget ska ändras eftersom det redan finns "gun control" i USA som en allmän definition.


kan skriva min första fråga igen med caps så kanske det blir lättare för dig att förstå.

EXAKT HUR VILL DU ATT LAGEN SKA SE UT OCH HUR SKA DEN UTFÖRAS.

TranceII
2018-02-21, 18:00
Du har fortfarande inte svarat eller förstått min första fråga :( tycker nästan synd om dig.

Linka en wiki länk till gun control svarar inte fråga. Som du svarar på frågan kan jag lika väl antyda att inget ska ändras eftersom det redan finns "gun control" i USA som en allmän definition.


kan skriva min första fråga igen med caps så kanske det blir lättare för dig att förstå.

EXAKT HUR VILL DU ATT LAGEN SKA SE UT OCH HUR SKA DEN UTFÖRAS.

Du argumenterar som ett barn...

Kan du ju en exakt beskrivning på en ny asyllag och hur den skall utföras eftersom jag antar att du inte är nöjd med nuvarande?

Men visst. Jag tycker den skall se ut såhär:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vapenlag-199667_sfs-1996-67

mottat
2018-02-21, 18:24
Du argumenterar som ett barn...

Kan du ju en exakt beskrivning på en ny asyllag och hur den skall utföras eftersom jag antar att du inte är nöjd med nuvarande?

Men visst. Jag tycker den skall se ut såhär:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vapenlag-199667_sfs-1996-67

Vad tror du skulle ändras om man hade svenska vapenlagar i USA?

https://www.svd.se/54-licenser-for-breiviks-vapen-trots-forbud

Dom verkar ju inte vara helt felfria här?


Sen hur tycker du den ska utföras? Jag menar det finns runt 400 miljoner vapen i USA redan och en majoritet är inte registrerade i något register.

Sen vad tycker du om att det är hårdare vapenlagar i USA redan i dom stora städerna men fortfarande där flest skjutningar äger rum?

Vore tacksam om du höll dig till ämnet här och inte svamlar iväg om något jag inte skriver om. Annars kan vi skippa fortsätta diskutera.

TranceII
2018-02-21, 18:32
Vad tror du skulle ändras om man hade svenska vapenlagar i USA?

https://www.svd.se/54-licenser-for-breiviks-vapen-trots-forbud

Dom verkar ju inte vara helt felfria här?


Sen hur tycker du den ska utföras? Jag menar det finns runt 400 miljoner vapen i USA redan och en majoritet är inte registrerade i något register.

Sen vad tycker du om att det är hårdare vapenlagar i USA redan i dom stora städerna men fortfarande där flest skjutningar äger rum?

Vore tacksam om du höll dig till ämnet här och inte svamlar iväg om något jag inte skriver om. Annars kan vi skippa fortsätta diskutera.

Ingen lag är felfri.

Det skulle självklart vara en längre process där tillgängliga vapen kommer minska över många år. Amnestier, återköp och beslag är bland annat metoder som brukar användas. Du kan t.ex. titta på Australien.

Hårdare vapenlagar spelar ingen roll om det är lätt att skaffa vapen ändå genom att en polare köper, eller man köper privat eller bara åker över till nästa stat som har lätta lagar. Det är lite som i Sverige där vi har problem med att kriminella kan enkelt få vapen från forna Jugoslavien som har massa över sedan kriger och som sedan transporteras lätt genom EU. Men bara för att det går just nu så bör målet snarare vara att på sikt så skall de möjligheterna minska; inte att låta en 18-åring köpa en AR-15.

mottat
2018-02-21, 18:46
Ingen lag är felfri.

Det skulle självklart vara en längre process där tillgängliga vapen kommer minska över många år. Amnestier, återköp och beslag är bland annat metoder som brukar användas. Du kan t.ex. titta på Australien.

Hårdare vapenlagar spelar ingen roll om det är lätt att skaffa vapen ändå genom att en polare köper, eller man köper privat eller bara åker över till nästa stat som har lätta lagar. Det är lite som i Sverige där vi har problem med att kriminella kan enkelt få vapen från forna Jugoslavien som har massa över sedan kriger och som sedan transporteras lätt genom EU. Men bara för att det går just nu så bör målet snarare vara att på sikt så skall de möjligheterna minska; inte att låta en 18-åring köpa en AR-15.


Tack för förnuftigt svar.

Jag personligen har inget emot hårdare vapenlagar. Dock gillar jag inte förbud rakt av.

Jag tror dock inte det finns någon rimlig lagförändring som skulle ge stora resultat direkt. Därför stör jag mig på folk/media/kändisar som verkar tro att skulle man införa ett förbud imorgon på AR-15 skulle alla eller typ 90% av alla förtida masskjutningar försvinna. Då jag inte ser några bevis för detta.

Jag är rätt säker på att sätta beväpnade vakter på skolor skulle ge bra mycket bättre resultat. Eftersom över 98% av alla masskjutningar sker på "gunfree zones"

Sen tror jag också att om man sluta ge namn och visa bilder på förövarna i media skulle ge bättre resultat.

Mord har ju faktiskt gått ner överlag samtidigt som mängden vapen har ökat.

Hemi
2018-02-21, 19:29
Hänger inte med i Sverige så bra, situationen är för mig där ny och speciell. Hur ser det ut i skolorna? Om det nu finns så många olagligt importerade vapen, det borde om inte annat snart viftas med dem där också. Rapporteringen är som sagt som jag upplever det inte likadan som i USA.

mottat
2018-02-21, 20:19
Hänger inte med i Sverige så bra, situationen är för mig där ny och speciell. Hur ser det ut i skolorna? Om det nu finns så många olagligt importerade vapen, det borde om inte annat snart viftas med dem där också. Rapporteringen är som sagt som jag upplever det inte likadan som i USA.



FRÅN IDAG: https://samtiden.nu/2018/02/elever-har-vapen-med-sig-till-skolan-larare-vill-inte-langre-ga-till-jobbet/

---------




https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/16/fler-illegala-vapen-har-gjort-skottlossning-vanligare-bland-kriminella-i-sverige

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brutal-start-pa-2018-fyra-dodsskjutningar-pa-en-vecka

http://www.dagensjuridik.se/2017/12/over-300-skjutningar-i-sverige-i-ar-stockholm-i-topp-nar-polisen-sammanstaller-statistiken

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tidigare-elev-tog-med-sig-vapen-till-skola


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g24ea/larm-om-personer-med-vapen-vid-skola


Sen att jämföra Sverige med USA känns ju inte riktigt rättvist med tanke på befolknings skillnaden.

TranceII
2018-02-21, 23:16
Bra talare.

ZxD3o-9H1lY

Joe Rogan om det

PLshc4mmndc

mottat
2018-02-21, 23:24
Blanda in Trump känns ju dock lite som att dra in Löfven när SJ inte håller tiderna. Han är dessutom ingen diktator som bara kan göra vad han vill hur han vill. Sen vet jag inte riktigt varför han skulle ändra så mycket då jag inte tror hans väljarbas är intresserade av det. Tror man får skylla/förlita sig mer på demokraterna om man vill ha ändringar. Obama ändra ju dock inga lagar efter Orlando skjutningen.

Känns lite sunkigt av CNN dock att "hora ut" massa offer enbart för att få dom vill ta chansen att pissa på Republikaner och Trump.


Och i just denna skjutningen finns det ju faktiskt en rimlig ide att "skylla" på någon förutom förövaren och det är väl hur FBI hanterat alla anmälningar mot förövaren och hur dom agerat. Skylla på Trump är lite som att skylla på tomten i sammanhanget.

mottat
2018-02-21, 23:33
tpPwewiQZvU

TranceII
2018-02-21, 23:45
Blanda in Trump känns ju dock lite som att dra in Löfven när SJ inte håller tiderna. Han är dessutom ingen diktator som bara kan göra vad han vill hur han vill. Sen vet jag inte riktigt varför han skulle ändra så mycket då jag inte tror hans väljarbas är intresserade av det. Tror man får skylla/förlita sig mer på demokraterna om man vill ha ändringar. Obama ändra ju dock inga lagar efter Orlando skjutningen.

Känns lite sunkigt av CNN dock att "hora ut" massa offer enbart för att få dom vill ta chansen att pissa på Republikaner och Trump.


Och i just denna skjutningen finns det ju faktiskt en rimlig ide att "skylla" på någon förutom förövaren och det är väl hur FBI hanterat alla anmälningar mot förövaren och hur dom agerat. Skylla på Trump är lite som att skylla på tomten i sammanhanget.

Ja, Obama fick inte igenom lagändringar eftersom de fastnade och anledningen till att man riktar sig till (delvis) Trump nu för att få ändringar är för att Trump är president.

Anledningen till att ungdomarna tar plats är att de försöker ta plats. De organiserar sig och försöker prata med politiker och det är rätt naturligt att ge dem den platsen, eller hur?

tpPwewiQZvU

Vilken löjlig titel på den videon. De har lika mycket att säga om ämnen Ben Shapiro och han brukar inte undvika att prata om saker. Man valde dessutom en president utan politisk erfarenhet vars föredetta jobb var programledare för en dokusåpa på tv.

Så varför skulle inte 17-åringar vara aktiva med vad de tycker. Det är bara löjligt när man försöker slänga fram att de antingen är skådespleare eller så måste någon manipulera dem bara för att man helt enkelt inte vill konfrontera faktumet att någon mördade deras vänner.

TranceII
2018-02-21, 23:48
eller en bättre förklaring på varför vissa säger som de gör om studenterna


The American right is officially terrified of the students of Marjory Stoneman Douglas High School.

Those students, who rapidly turned themselves into activists and organizers after 17 of their fellow students and teachers were murdered at their school, have become the most visible face of this new phase of the gun debate, and conservatives are absolutely livid about it. As a consequence, they’re desperately arguing not just that the students are wrong in their suggestions for how gun policy should be changed, but also that they shouldn’t be speaking at all and ought to be ignored.

There are two critical reasons the right is having this reaction, one more obvious than the other. The plainer reason is that as people who were personally touched by gun violence and as young people — old enough to be informed and articulate but still children — the students make extremely sympathetic advocates, garnering attention and a respectful hearing for their views. The less obvious reason is that because of that status, the students take away the most critical tool conservatives use to win political arguments: the personal vilification of those who disagree with them.

Just to be clear, I’m not saying liberals don’t often vilify their opponents, too. But that technique lies at the absolute core of the right’s rhetoric, and you can tell by how conservatives react when it gets taken away from them.

So right now, conservatives are engaged in a two-pronged attempt to take it back. On the more extreme side, you have the social media trolls, the conspiracy theorists, the more repugnant media figures, who are offering insane claims that the students are paid agents of dark forces, and can therefore be ignored. On the more allegedly mainstream side, you have radio and television hosts who are saying that the students are naive and foolish, and should not by virtue of their victimhood be granted any special status — and can therefore be ignored.

The question of how we should assess the testimony and recommendations of ordinary citizens touched by tragedy, or for that matter how we should integrate our judgments about the people making political arguments with our judgments about the arguments themselves, is a complicated one. And we should note that conservatives themselves use such people to advocate for their agenda whenever possible — to take just one example, you may remember that the 2016 Republican national convention featured appearances by the mother of one of the Americans killed at Benghazi and the parents of people killed by immigrants.

In case you aren’t tuned in to right-wing media, let’s take a quick tour around some of the things conservatives have been saying about the Parkland students:

Former congressman and CNN commentator Jack Kingston tweeted that students planning a nationwide rally were being used by “left wing gun control activists” in the “wake of a horrible tragedy,” and bizarrely linked this to George Soros and Antifa. When asked about it on the air, he said, “Do we really think 17-year-olds on their own are going to plan a nationwide rally?” again mentioning Soros, the supposed puppetmaster of a thousand right-wing conspiracy theories.
NRA board member and frequent Fox News guest Ted Nugent used Facebook to promote the theory that the students are actors who are being coached and fed lines by someone or other.
Donald Trump Jr. liked two tweets from far-right websites attacking one of the outspoken students.
“Should the media be promoting opinions by teenagers who are in an emotional state and facing extreme peer pressure in some cases?” asked former Fox News host Bill O’Reilly on his website. “The answer is no, the media should not be doing that.”
“Sick of the Parkland Puppets yet?” asked National Review film critic Armond White. “Why their ubiquitous presence on TV news shows? Who’s their publicist?”
“There’s been some unfortunate media handling of these traumatized children,” said Fox News contributor Mollie Hemingway. “They’ve used them as ways to enact what they always like to do, which is a gun control agenda.”
Fox News host Tucker Carlson said that gun-control advocates and the media “are using these kids in a kind of moral blackmail, where you are not allowed to disagree or you are attacking the child.”
As Carlson accidentally let slip, what worries the right is not that they won’t be allowed to disagree with the Parkland students, but that they’ll be restricted to disagreeing with them on substance, and not be able to give the kind of full-throated personal attack they’re used to.

The “paid actor” attack is also a familiar one from the right — pretty much every time there’s a mass protest from liberals, conservatives can be counted on to allege that George Soros is paying them all. This accusation has a long history; as historian Kevin Kruse pointed out, conservatives even accused the children who desegregated Central High School in Little Rock in 1957 of being actors.

Ironically — or perhaps not — the most prominent figure to have used paid actors in a political event recently was Donald Trump, who retained a firm to assemble actors to cheer for his announcement speech, at a rate of $50 each. The firm lodged a complaint with the Federal Election Commission because the Trump campaign failed to pay its bill (the campaign did eventually pay).

The idea of the paid actor criticism, like the charge that the students must be using PR agents to book their interviews, is that if you can find some reason that their words aren’t a pure expression of their feelings without any strategic intent behind it, then their testimony is no longer valid and need not be addressed substantively. So either they’re just emotional and naive and therefore need not be listened to, or they’re too savvy and strategic and therefore need not be listened to.

The truth is that in politics, people on every side try to find sympathetic spokespersons with personal stories that give them authority to speak on particular issues. More than 2000 years ago, Aristotle wrote that there are three modes of persuasion: logos (facts and logic), pathos (emotion) and ethos (the character and credibility of the speaker). While conservatives might complain that the Parkland students are using ethos and pathos to overwhelm logos, in fact it’s their ethos that forces conservatives to argue on the basis of logos.

Once you rule out personal attacks, what’s left is arguing substance. No one is going to criticize Tucker Carlson or anyone else for disagreeing with the students, for saying “Here’s why the ban on AR-15s they’re proposing is a bad idea.” It’s only personal attacks on the students, which we so often accept as just how politics gets done, that come off sounding so despicable.

Which is exactly why the right wishes that the Parkland students would just go away.


https://www.washingtonpost.com/blogs/plum-line/wp/2018/02/21/why-the-parkland-students-have-made-pro-gun-conservatives-so-mad/?utm_term=.91e895e56102

mottat
2018-02-21, 23:50
Tycker verkar ju inte ha fattat poängen. Men kan droppa det för jag orkar inte gå igenom 3 sidor när du inte verkar läsa 10% av det man skriver ens :(


Dock lite förvånad att du är en foliehatt när det kommer till NRA när du verkar jämt vara så himla anti-konspiratorisk.

TranceII
2018-02-21, 23:52
Tycker verkar ju inte ha fattat poängen. Men kan droppa det för jag orkar inte gå igenom 3 sidor när du inte verkar läsa 10% av det man skriver ens :(


Dock lite förvånad att du är en foliehatt när det kommer till NRA när du verkar jämt vara så himla anti-konspiratorisk.

När har jag ens nämnt NRA? Läs Washington Post Opinion-artikeln så förstår du vad jag menar.

Klein
2018-02-22, 00:02
FBI var ju informerade om den här killen med sitt helamerikanska namn Cruz men valde att göra ingenting. *gah!*

mottat
2018-02-22, 00:18
När har jag ens nämnt NRA? Läs Washington Post Opinion-artikeln så förstår du vad jag menar.

Antog att du höll med tjejen i klippet du linkande men kanske antog fel.

Jag har inget emot att dom är 17år och har åsikter. Jag har dock inte hört någon säga något jätte vettigt utan det mesta är känsloargument och jag tror CNN och annan media är medvetna om, men dom används ändå eftersom det hjälper deras politiska agenda + ger bra med views.

Varenda unge har ju princip gått rakt efter Trump + NRA och där tappar jag helt intresse då det inte är riktigt relevant.

timoat
2018-02-22, 01:25
Antog att du höll med tjejen i klippet du linkande men kanske antog fel.

Jag har inget emot att dom är 17år och har åsikter. Jag har dock inte hört någon säga något jätte vettigt utan det mesta är känsloargument och jag tror CNN och annan media är medvetna om, men dom används ändå eftersom det hjälper deras politiska agenda + ger bra med views.

Varenda unge har ju princip gått rakt efter Trump + NRA och där tappar jag helt intresse då det inte är riktigt relevant.

Det är ju inte deras åsikter. Hon är en av de crisis actors med på de bilderna ett par sidor bak. Who knows.

Bob90
2018-02-22, 13:35
Vad är lösningen på vapenvåldet i skolorna? Mer vapen.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/trump-overvager-att-bevapna-larare/

Grahn
2018-02-22, 13:37
Tja kan du inte få bort vapnen från de som vill skjuta folk så blir det ju paradoxalt så, inte riktigt säker på att det är den bästa lösningen men det är väl iaf EN lösning.

timoat
2018-02-22, 13:38
Vad är lösningen på vapenvåldet i skolorna? Mer vapen.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/trump-overvager-att-bevapna-larare/

Vad är problemet med detta?

timoat
2018-02-22, 13:40
eller en bättre förklaring på varför vissa säger som de gör om studenterna



https://www.washingtonpost.com/blogs/plum-line/wp/2018/02/21/why-the-parkland-students-have-made-pro-gun-conservatives-so-mad/?utm_term=.91e895e56102

Washington post, haha, ja du.

Bob90
2018-02-22, 13:50
Tja kan du inte få bort vapnen från de som vill skjuta folk så blir det ju paradoxalt så, inte riktigt säker på att det är den bästa lösningen men det är väl iaf EN lösning.
Vad är problemet med detta?
Lärare ska inte behöva belastas med den bördan. Lärare har utbildat sig för att dem vill föra över kunskap, inte skjuta ihjäl skolskjutare.

En bättre temporär lösning vore att stationera ut beväpnade vakter istället, som såklart kommer kosta pengar. Men jag tycker att det är absurt att belägga lärare med ansvar över potentiellt dödligt våld. Om man vägrar, sparkas man då?

En annan omständlig lösning skulle vara att ha metalldetektorer eller dylikt för att screena varenda jävel som ska in/ut ur skolan.

Grahn
2018-02-22, 13:53
Lärare ska inte behöva belastas med den bördan. Lärare har utbildat sig för att dem vill föra över kunskap, inte skjuta ihjäl skolskjutare.

En bättre temporär lösning vore att stationera ut beväpnade vakter istället, som såklart kommer kosta pengar. Men jag tycker att det är absurt att belägga lärare med ansvar över potentiellt dödligt våld. Om man vägrar, sparkas man då?

En annan omständlig lösning skulle vara att ha metalldetektorer eller dylikt för att screena varenda jävel som ska in/ut ur skolan.

Svårt att se hur någon skulle kunna tvinga lärare att bära vapen så antog nog att det skulle vara att tillåta dem inte att tvinga dem.

trädgårdsmöbel
2018-02-22, 13:55
Tror ni att det kommer drivas igenom en halvmesyrsvapenförbud, kanske i stil med att endast pistoler får ha halvautomat, civila karbiner och gevär måste ha mantelrörelse och en kapacitet på max 8 skott?

Då förhindrar man varken mord, självförsvar eller jakt men gör den här typen av våldsutövning lite svårare.

Grahn
2018-02-22, 14:02
Skiljer väl enormt från stat till stat redan.

EDIT: Enligt killen på demolitionchannel så var luftvapen som skjuter .45 med kraften hos motsvarande pistol oreglerade så vettfan hur logiska de relgerna är.

leee
2018-02-22, 14:18
Räcker med ett par beväpnade vakter.Hysteriska lärare med vapen ska man helst undvika.

Hemi
2018-02-22, 14:29
Det är en skildnad ändå när det finns städer i världen med mycket våld och mord våld pga maffior och kriminalitet men just inga skolskjutninar.
I USA är det ofta pojken från villan med Golden retriver och Stationwagon som tar vapnet som finns tillgängligt och skjuter på sina klasskamrater och en hel drös med barn som inte fattade något begravs och flera spenderar sina liv på sjukhus och i rullstol. Familjer får sina liv förstörda. Så onödigt.

Hemi
2018-02-22, 14:45
FRÅN IDAG: https://samtiden.nu/2018/02/elever-har-vapen-med-sig-till-skolan-larare-vill-inte-langre-ga-till-jobbet/

---------




https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/16/fler-illegala-vapen-har-gjort-skottlossning-vanligare-bland-kriminella-i-sverige

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brutal-start-pa-2018-fyra-dodsskjutningar-pa-en-vecka

http://www.dagensjuridik.se/2017/12/over-300-skjutningar-i-sverige-i-ar-stockholm-i-topp-nar-polisen-sammanstaller-statistiken

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tidigare-elev-tog-med-sig-vapen-till-skola


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g24ea/larm-om-personer-med-vapen-vid-skola
....


Sjukt.

mottat
2018-02-22, 15:56
Florida shooting survivor says CNN rejected town hall question on armed guards: 'It ended up being all scripted'

http://thehill.com/homenews/media/375008-florida-school-shooting-survivor-cnn-provided-scripted-question?__twitter_impression=true

mottat
2018-02-22, 15:59
'You're A Murderer!': NRA's Dana Loesch Accused Of Being A Murder Repeatedly During CNN Town Hall


http://www.informationliberation.com/?id=57988


Detta blir ju inte seriöst för 5öre. Ren propaganda TV.

Hemi
2018-02-22, 16:00
Räcker med ett par beväpnade vakter.Hysteriska lärare med vapen ska man helst undvika.

Det vanliga runt om i världen är att skolor är svåra att ta sig in på, galler och kameror. Samt en reception. Sverige speciellt och Canada utmärker sig, en skola utan inhängnad, fast reception finns för det mesta i Canada. I Sverige kan det kanske finnas nån slags reception men där finns sällan någon, av vad jag sett.

xan
2018-02-22, 16:08
Lärare ska inte behöva belastas med den bördan. Lärare har utbildat sig för att dem vill föra över kunskap, inte skjuta ihjäl skolskjutare.

En bättre temporär lösning vore att stationera ut beväpnade vakter istället, som såklart kommer kosta pengar. Men jag tycker att det är absurt att belägga lärare med ansvar över potentiellt dödligt våld. Om man vägrar, sparkas man då?

En annan omständlig lösning skulle vara att ha metalldetektorer eller dylikt för att screena varenda jävel som ska in/ut ur skolan.

Vissa skolor i USA har redan metalldetektorer och vakter.

Läste att skolan i Florida där skjutningen ägde rum hade 1 vakt på plats som sprang ut pga brandlarmet som gärningsmannen satte på.

xan
2018-02-22, 16:27
'You're A Murderer!': NRA's Dana Loesch Accused Of Being A Murder Repeatedly During CNN Town Hall


http://www.informationliberation.com/?id=57988


Detta blir ju inte seriöst för 5öre. Ren propaganda TV.

Hade personen som utförde dådet i Florida någon diagnos eller psykologisk utredning som visade att han var sjuk? Undrar eftersom att Dana Loesch pratar om att man ska förbättra lagar för att stoppa dessa människor från att kunna köpa vapen.

trädgårdsmöbel
2018-02-22, 16:38
Jag undrar hur många gängslagsmål, misshandel, rån, hot, sexuella antastningar och knarkaffärer det skedde i amerikansk skolmiljö samma dag? När en sån här nyhet kablas upp så får man lätt ett intryck av att det är den här typen av våld, massmord utförda av en ensam arg vit ung man som är det största problemet i det amerikanska samhället. Men man får ha i beaktande att det dröjer månader, rentav år mellan de här fallen - medans de andra våldet, utfört i huvudsak av andra kategorier arga unga män är något som sker dagligen.

CalleP
2018-02-22, 16:47
Jag undrar hur många gängslagsmål, misshandel, rån, hot, sexuella antastningar och knarkaffärer det skedde i amerikansk skolmiljö samma dag? När en sån här nyhet kablas upp så får man lätt ett intryck av att det är den här typen av våld, massmord utförda av en ensam arg vit ung man som är det största problemet i det amerikanska samhället. Men man får ha i beaktande att det dröjer månader, rentav år mellan de här fallen - medans de andra våldet, utfört i huvudsak av andra kategorier arga unga män är något som sker dagligen.

G0AXgaFqEas

mottat
2018-02-22, 16:49
En stor majoritet av alla skjutningar sker med pistoler. Så vet inte riktigt vad en ban av typ AR-15 skulle göra riktigt. Vore intressant att se dock fall man förbjöd dom och när nästa skjutning begav sig och någon gjorde den med ett hagelgevär och några pistoler istället och döda exakt lika många eller fler.

TranceII
2018-02-22, 18:11
Antog att du höll med tjejen i klippet du linkande men kanske antog fel.

Jag har inget emot att dom är 17år och har åsikter. Jag har dock inte hört någon säga något jätte vettigt utan det mesta är känsloargument och jag tror CNN och annan media är medvetna om, men dom används ändå eftersom det hjälper deras politiska agenda + ger bra med views.

Varenda unge har ju princip gått rakt efter Trump + NRA och där tappar jag helt intresse då det inte är riktigt relevant.

Men sluta nu. Läs Washington Post-artikeln och fundera lite på vad de säger och varför ingen bara kan argumentera mot vad de faktiskt säger.

Varför skulle de INTE gå mot Trump + NRA? NRA är en av de mäktigaste intresseorganisationerna i USA och det har om och om igen slängt väldigt mycket pengar på kampanjer för att stoppa allt som de ser som "gun control". Det innebär också att de försöker stoppa forskning på vapenvåld.


Sedan är det roligt att du tycker att det är känsloargument och samtidigt gillar Trump. Lyssnat på några av hans tal på sistone? Eller sett vad han brukar skriva på twitter?

Det är ju inte deras åsikter. Hon är en av de crisis actors med på de bilderna ett par sidor bak. Who knows.

Washington post, haha, ja du.

Ja, Washington Post är en av de mest erkända och seriösa tidningarna i världen. Sedan om man som du lever i en egen värld och går på varenda konspirationsteori som finns bara för du är rädd så går det inte att ha en debatt. Det är fan vansinnigt korkat att tro att det är en crisis actor och hela konceptet är så otroligt dumt att jag skäms för dig.

Diomedea exulans
2018-02-22, 18:14
De får snart börja kalla skolavslutningen för "skolavskjutningen" i USA.

Aryt
2018-02-22, 18:25
Lite förvånande (särskilt med tanke på Trance tal om hur rimligt det är att barnen ska få höras) får vi inte läsa så mycket om hjälten som stödjer 2nd amendment.

http://www.thegatewaypundit.com/2018/02/cnn-refuses-allow-florida-shooting-hero-ask-questions-didnt-fit-narrative-video/

Anledningen? Han vägrade läsa direkt från CNNs manus..

Bob90
2018-02-22, 18:30
De får snart börja kalla skolavslutningen för "skolavskjutningen" i USA.

Too soon.

:laugh::laugh::laugh:

TranceII
2018-02-22, 18:35
Lite förvånande (särskilt med tanke på Trance tal om hur rimligt det är att barnen ska få höras) får vi inte läsa så mycket om hjälten som stödjer 2nd amendment.

http://www.thegatewaypundit.com/2018/02/cnn-refuses-allow-florida-shooting-hero-ask-questions-didnt-fit-narrative-video/

Anledningen? Han vägrade läsa direkt från CNNs manus..

Det beror väl på vem man tror på.


CNN aired the live town hall, "Stand Up: The Students of Stoneman Douglas Demand Action," from the BB&T Center in Sunrise, Fla., on Wednesday night. The discussion included Sen. Marco Rubio (R-Fla.), Sen. Bill Nelson (D-Fla.), Rep. Ted Deutch (D-Fla.) and NRA spokesperson Dana Loesch.

"There is absolutely no truth to this," said Richard Hudock, CNN's senior manager of public relations in a statement provided to The Hill. "CNN did not provide or script questions for anyone in last night's town hall, nor have we ever.

"After seeing an interview with Colton Haab, we invited him to participate in our town hall along with other students and administrators from Marjory Stoneman Douglas High School," Hudock said. "Colton’s father withdrew his name from participation before the forum began, which we regretted but respected.

http://thehill.com/homenews/media/375008-florida-school-shooting-survivor-cnn-provided-scripted-question

Hemi
2018-02-22, 18:36
Jag undrar hur många gängslagsmål, misshandel, rån, hot, sexuella antastningar och knarkaffärer det skedde i amerikansk skolmiljö samma dag? När en sån här nyhet kablas upp så får man lätt ett intryck av att det är den här typen av våld, massmord utförda av en ensam arg vit ung man som är det största problemet i det amerikanska samhället. Men man får ha i beaktande att det dröjer månader, rentav år mellan de här fallen - medans de andra våldet, utfört i huvudsak av andra kategorier arga unga män är något som sker dagligen.

Mycket sånt också, elever slänger bord och stolar på lärarna, det är inte bara i Sverige det är stök. Fast jag tycker man får räkna med alla andra händelser också där "vanliga" snubbar drar vapen på andra ställen också, i kyrkan, på snabbköpet osv.
Men jag tycker att USA som många ser upp till och vill till av andra orsaker borde kunna bättre. Eller kanske inte, varför egentligen.
Skolor i många fattiga våldsamma länder är det ordning i med våldet runt knuten mellan maffior, gerillor, militärer, poliser, rån...

mottat
2018-02-22, 18:41
Men sluta nu. Läs Washington Post-artikeln och fundera lite på vad de säger och varför ingen bara kan argumentera mot vad de faktiskt säger.

Varför skulle de INTE gå mot Trump + NRA? NRA är en av de mäktigaste intresseorganisationerna i USA och det har om och om igen slängt väldigt mycket pengar på kampanjer för att stoppa allt som de ser som "gun control". Det innebär också att de försöker stoppa forskning på vapenvåld.



Sluta med vad? Verkar som du tar illa upp för något jag inte sagt. Om du vill fortsätta argumentera får du hålla dig till det jag skriver och sluta försöka lägga ord i mun.

Varför skulle man inte kunna argumentera mot vad dom säger? Du får gärna försöka hålla dig mer precis här och poängtera ut vad du tycker dom säger som är så korrekt.

mottat
2018-02-22, 18:44
Det beror väl på vem man tror på.



Jag kan ju lista flera exempel där CNN ljuger. Så i detta läge väljer jag nog att tro på pojken.

TranceII
2018-02-22, 18:46
Jag kan ju lista flera exempel där CNN ljuger. Så i detta läge väljer jag nog att tro på pojken.

Det är väl enkelt för hans far att komma ut och säga att de ljuger.

För att inte tala om att ingen annan student fick redan skrivna frågor så antingen ljuger alla de om det eller så var han den enda som fick det, eller så ljuger han.

mottat
2018-02-22, 18:48
Det är väl enkelt för hans far att komma ut och säga att de ljuger.

För att inte tala om att ingen annan student fick redan skrivna frågor så antingen ljuger alla de om det eller så var han den enda som fick det, eller så ljuger han.

Intressant hur CNN i två dagar pressat hur viktigt det är att vi lyssnar på barnen och hur extremt smarta och korrekta dom är men första barnet som inte faller inom deras ramar ljuger?

TranceII
2018-02-22, 19:08
Intressant hur CNN i två dagar pressat hur viktigt det är att vi lyssnar på barnen och hur extremt smarta och korrekta dom är men första barnet som inte faller inom deras ramar ljuger?

Ja, antingen ljuger ju han eller alla andra barnen och CNN antar jag.

För att inte tala om att exakt det han ville prata om, beväpna lärarna, togs upp och pratades om under mötet.

mottat
2018-02-22, 19:09
Kan du förklara vad du tycker barnen sagt som är så bra btw? För typ allt jag sett dom säga är rätt så vidriga saker.

Aryt
2018-02-22, 19:17
Det beror väl på vem man tror på.


http://thehill.com/homenews/media/375008-florida-school-shooting-survivor-cnn-provided-scripted-question

Nu är det många namn på organisationer, men visst var det CNN som var inblandade i Donna Brazile-härvan där hon som högt uppsatt CNN-medarbetare läckte debattfrågor till Hillary? något som CNN sedan förnekade? är det de som nu hävdar något?

Vinter
2018-02-22, 19:27
Det är väl helt klart ett politiskt spektakel, med känslomässig vinkel. Vem tror att de överlevande och deras föräldrar har expertis i vad som bör göras?

Har vi en grupp med överlevande från Terrorattacken i Stockholm som ska diskutera och designa om säkerheten i Stockholm mot lastbilsattacker?

Tänk till lite .

mottat
2018-02-22, 19:29
Nu är det många namn på organisationer, men visst var det CNN som var inblandade i Donna Brazile-härvan där hon som högt uppsatt CNN-medarbetare läckte debattfrågor till Hillary? något som CNN sedan förnekade? är det de som nu hävdar något?

Jo och det är rätt klart att CNN har en rätt så stor bias när det kommer till detta ämne och att all rapportering runt det har en agenda.

https://www.dailywire.com/news/27394/fake-news-cnns-chris-cuomo-pushes-false-story-ben-shapiro

Deras anställda verkar ju inte heller ha något personligt emot att sprida fake news och ljuga.

mottat
2018-02-22, 19:33
Det är väl helt klart ett politiskt spektakel, med känslomässig vinkel. Vem tror att de överlevande och deras föräldrar har expertis i vad som bör göras?

Har vi en grupp med överlevande från Terrorattacken i Stockholm som ska diskutera och designa om säkerheten i Stockholm mot lastbilsattacker?

Tänk till lite .


Det rätta efter attacken hade ju också varit om alla inblandade stog och skrek att det var Svenska Transportarbetareförbundet fel. Och att dom har blod på deras händer.

TranceII
2018-02-22, 19:41
Det är väl helt klart ett politiskt spektakel, med känslomässig vinkel. Vem tror att de överlevande och deras föräldrar har expertis i vad som bör göras?

Har vi en grupp med överlevande från Terrorattacken i Stockholm som ska diskutera och designa om säkerheten i Stockholm mot lastbilsattacker?

Tänk till lite .

Tror du förslagen är nya? Tänk till lite.

Detta är en debatt som har hållit på länge och det enda nya är att ena sidan pekar på att det skett ytterliggare en skolskjutning och ifrågasätter varför man inte vill begränsa tillgången till vapen.

Det är som det skedde ett terrordåd i Sverige utfört av en islamistisk terrorist som hade fått avslag på asylansökan men inte blivit utvisad.

Folk ifrågasätter varför han inte blev utvisad och kunde utföra terrordådet.

Sedan händer samma sak igen.

Folk ifrågasätter varför inte den personen heller blev utvisad.

Sedan händer samma sak igen.

Överlevande ifrågasätter varför inte den personen heller blev utvisad och denna gången så får de mer uppmärksamhet.

Det är ungefär vad som händer.

TranceII
2018-02-22, 19:42
Det rätta efter attacken hade ju också varit om alla inblandade stog och skrek att det var Svenska Transportarbetareförbundet fel. Och att dom har blod på deras händer.

Nej, utan NRA så är det ganska troligt att han inte skulle kunnat få tag på vapen.

mottat
2018-02-22, 19:56
Nej, utan NRA så är det ganska troligt att han inte skulle kunnat få tag på vapen.

Dummaste jag läst på länge.

Vinter
2018-02-22, 19:57
Tror du förslagen är nya? Tänk till lite.
Detta är en debatt som har hållit på länge och det enda nya är att ena sidan pekar på att det skett ytterliggare en skolskjutning och ifrågasätter varför man inte vill begränsa tillgången till vapen.
Det är som det skedde ett terrordåd i Sverige utfört av en islamistisk terrorist som hade fått avslag på asylansökan men inte blivit utvisad.
Folk ifrågasätter varför han inte blev utvisad och kunde utföra terrordådet.
Sedan händer samma sak igen.
Folk ifrågasätter varför inte den personen heller blev utvisad.
Sedan händer samma sak igen.
Överlevande ifrågasätter varför inte den personen heller blev utvisad och denna gången så får de mer uppmärksamhet.
Det är ungefär vad som händer.

Det finns alltså ingen mening med debatten då lösningen handlar om att identifiera individer och mönster som talar för en skolattack. På samma sätt som man bör förebygga skjutningar i våra förorter.

Orsaken till att man för debatt med offren närvarande är just det känslomässiga vinkeln. Skit-politik.

Begränsa tillgång till vapen är ingen lösning, Sverige är väl ett bra exempel på det. Det går inte att förbjuda något som redan är förbjudet. Men man kan ändå ha ökande vapenvåld och handgranats attacker på världs-högsta nivå. Det går helt klar att döda många människor med kökskniv, som vi lärt oss från Kina. Eller svärd, som vi lärt oss i Sverige. Då får du jobba med andra vinklar.

Då återstår att identifiera potentiella farliga människor i samhället innan attacken och bygga upp ett system runt det.

TranceII
2018-02-22, 20:06
Det finns alltså ingen mening med debatten då lösningen handlar om att identifiera individer och mönster som talar för en skolattack. På samma sätt som man bör förebygga skjutningar i våra förorter.

Orsaken till att man för debatt med offren närvarande är just det känslomässiga vinkeln. Skit-politik.

Begränsa tillgång till vapen är ingen lösning, Sverige är väl ett bra exempel på det. Det går inte att förbjuda något som redan är förbjudet. Men man kan ändå ha ökande vapenvåld och handgranats attacker på världs-högsta nivå. Det går helt klar att döda många människor med kökskniv, som vi lärt oss från Kina. Eller svärd, som vi lärt oss i Sverige. Då får du jobba med andra vinklar.

Då återstår att identifiera potentiella farliga människor i samhället innan attacken och bygga upp ett system runt det.

Sverige är faktiskt ett väldigt bra exempel eftersom det visar på att lokala lagar inte ensamt kan fungera om tillgången (forna Yugoslavien) är god och transport över gränser (EU) är enkel.

Varför sker inte fler handgranatsattacker i USA? Tror ni att gängen är mesigare där eller är det en fråga om tillgång?

Det går att döda med kökskniv eller svärd men långt ifrån lika effektivt. Tror du siffran skulle slutat vid 3 döda om han skulle haft enkel tillgång till effektiva skjutvapen?

TranceII
2018-02-22, 20:07
Dummaste jag läst på länge.

Har du koll på NRA? Varför är inte den typen av vapen som användes förbjudna längre? Du vet att de har varit det va?

mottat
2018-02-22, 20:14
Har du koll på NRA? Varför är inte den typen av vapen som användes förbjudna längre? Du vet att de har varit det va?

För det första kan du inte vara så dum/naiv att du tror någon lag skulle hindra någon från att få tag i ett vapen.

Vill du veta vad som är mer troligt? Om polisen i området eller FBI gjort sitt jobb bättre hade man kunnat stoppa snubben innan det hände.

Sen får du gärna förklara vad NRA hindrat som skulle stoppat just denna snubbe från att få tag i ett vapen. Menar du få tag i alla vapen eller just vapnet han använde? Vad tror du hänt om han gjort exakt samma sak med en pistol eller hagelbössa?

Vinter
2018-02-22, 20:20
Sverige är faktiskt ett väldigt bra exempel eftersom det visar på att lokala lagar inte ensamt kan fungera om tillgången (forna Yugoslavien) är god och transport över gränser (EU) är enkel.

Varför sker inte fler handgranatsattacker i USA? Tror ni att gängen är mesigare där eller är det en fråga om tillgång?

Det går att döda med kökskniv eller svärd men långt ifrån lika effektivt. Tror du siffran skulle slutat vid 3 döda om han skulle haft enkel tillgång till effektiva skjutvapen?

Hade han stulit en lastbil och funderat ut när eleverna väntar på bussen, hade han lätt kunnat döda dussintalet elever. Dessa människor är inte de vassaste knivarna i lådan.

Ett legalt system ger ett register som går att kontrollera, även ändra lagar för att lättare göra husrannsakan vid misstanke. Det går att modifiera existerande lagar och förändra kontrollsystemet. Går att göra vapenförsäljarna mer benägna att kontrollera ID, samt automatisera ett system där en person som ligger i riskzon flaggas om de försöker köpa vapen.
Det är inte möjligt i ett system av endast illegala vapen, som det svenska.


Så vad kom de fram till för lösningar i CNN debatten?

TranceII
2018-02-22, 20:41
För det första kan du inte vara så dum/naiv att du tror någon lag skulle hindra någon från att få tag i ett vapen.

Vill du veta vad som är mer troligt? Om polisen i området eller FBI gjort sitt jobb bättre hade man kunnat stoppa snubben innan det hände.

Sen får du gärna förklara vad NRA hindrat som skulle stoppat just denna snubbe från att få tag i ett vapen. Menar du få tag i alla vapen eller just vapnet han använde? Vad tror du hänt om han gjort exakt samma sak med en pistol eller hagelbössa?

Är det lätt att få tag på ett vapen i Japan? Eller ens i Sverige om du inte umgås med kriminella?

Magnus N
2018-02-22, 20:46
Är det lätt att få tag på ett vapen i Japan? Eller ens i Sverige om du inte umgås med kriminella?

https://www.expressen.se/kvallsposten/vi-koper-vapen---pa-fem-timmar/

Tog 5 timmar år 2010, kan inte tänka mig det blivit svårare sedan dess

Vinter
2018-02-22, 20:49
Är det lätt att få tag på ett vapen i Japan? Eller ens i Sverige om du inte umgås med kriminella?

Det är mindre våld i homogena etnostater.(Aha såg du vad jag gjorde där? :d Alltid lika kul när folk nämner Japan.)

Sverige är det inte så svårt att få tag på ett vapen om man försöker, om det nu inte handlar om ett lagligt vapen som nästan aldrig använts inom brottslighet. Vill du ha ett legalt vapen får du lägga ned mycket tid och pengar.

TranceII
2018-02-22, 20:49
https://www.expressen.se/kvallsposten/vi-koper-vapen---pa-fem-timmar/

Tog 5 timmar år 2010, kan inte tänka mig det blivit svårare sedan dess


Strax efter klockan 13 på söndagen framförde vi till en kontakt att vi önskade köpa ett vapen. Redan klockan 14.45 ringde det från dolt nummer. En mörk, uppenbart förställd röst sa: "


Om man har en kontakt ja.

TranceII
2018-02-22, 20:49
Det är mindre våld i homogena etnostater.(Aha såg du vad jag gjorde där? :d Alltid lika kul när folk nämner Japan.)

Sverige är det inte så svårt att få tag på ett vapen om man försöker, om det nu inte handlar om ett lagligt vapen som nästan aldrig använts inom brottslighet. Vill du ha ett legalt vapen får du lägga ned mycket tid och pengar.

Nu pratade vi inte om våld, vi pratade om att få tag på ett vapen.

Magnus N
2018-02-22, 20:50
Om man har en kontakt ja.

Missade den, gick enbart på rubriken, där får man för att man inte läser igenom :/

mottat
2018-02-22, 21:04
Är det lätt att få tag på ett vapen i Japan? Eller ens i Sverige om du inte umgås med kriminella?

Jag pratar om verkligenheten här. Du har lika mycket bevis när det kommer till detta som jag har bevis på att gud finns.


Sen hur många vapen finns det i USA jämfört med Japan och Sverige?

Sen är det intressant hur du hela tiden väljer att hoppa över 80% av det man skriver för att kontra just en mening eller ett ord. Nästan lite Cathy newman i ditt sett att svara.

TranceII
2018-02-22, 21:07
Jag pratar om verkligenheten här. Du har lika mycket bevis när det kommer till detta som jag har bevis på att gud finns.


Sen hur många vapen finns det i USA jämfört med Japan och Sverige?

What? Bevis för vad?

Lite som argumentet om att Sverige redan är mångkulturellt så därför är det ingen idé att minska invandringen?

J.V
2018-02-22, 21:08
Om man har en kontakt ja.Jag ar sa oerhort fascinerad over folk som tror det ar latt att hitta vapen i Sverige, om man nu inte umgas med riktiga dyngarslen. Vilket en normal person undviker.

Bara for att det gar att fa tag pa vapen, for det gor det, betyder det inte att det ar latt. Och framforallt inte snabbt eller billigt.

Det ar daremot javligt latt och billigt i princip hela USA. Kan vara sa att lagarna har nagot med det att gora...

shadowfire
2018-02-22, 21:09
Det är helt klart lättare att få tag i ett vapen över disk i delstater i USA än vad det är här i Sverige. Kriminella kan självklart få tag i vapen oavsett, men säljs det över disk så man även en icke kriminell köpa ett vapen och två år senare få en psykos och då gå bananas med det. Samma person skulle teoretiskt sett kunna köra ihjäl folk med en bil eller buss istället, men det har inte samma mentala effekt. Att avfyra ett skjutvapen har en mental effekt som är lite svår att förklara, men jag tror alla vi som har skjutit ett vapen någon gång vet vad jag menar. Är helt övertygad om att om alla som skjutit ihjäl folk med vapen, enbart hade fått ta bilar eller tillhyggen till hjälp så hade en stor andel inte begått dådet alls. Bara spekulation, men att skjutvapen har en mental effekt som underlättar steget till vansinnesdåd är jag helt övertygad om.

mottat
2018-02-22, 21:18
What? Bevis för vad?

Lite som argumentet om att Sverige redan är mångkulturellt så därför är det ingen idé att minska invandringen?

"Nej, utan NRA så är det ganska troligt att han inte skulle kunnat få tag på vapen."

Återigen svarar du inte på allt utan väljer ut något. Sen väljer du återigen att anta massa saker och lägga ord i munnen.

Tröttsamt att diskutera med dig. Trollnivå på dig.

Hemi
2018-02-22, 21:24
... ...Samma person skulle teoretiskt sett kunna köra ihjäl folk med en bil eller buss istället, men det har inte samma mentala effekt. Att avfyra ett skjutvapen har en mental effekt som är lite svår att förklara, men jag tror alla vi som har skjutit ett vapen någon gång vet vad jag menar.... ...

Något jag tänkt på också, men funkar även åt andra hållet. I militärtjänsten, som alla var tvungna att göra i Sverige förr fick man skjuta klart sig, ett vapen har inte samma mentala laddning efter det längre. Fast dårar är dårar.
I filmdramaturgi är språket snävt, en story skall berättas och visas en pistol tydligt i ett tidigt skede i filmen kan man nästan vara säker på att den kommer att användas senare. Så är det inte med en bil, annat är att den kanske kommer att användas att resa någonstans med. Vapen och speciellt pistoler och semi automater har en slags mental dynamisk våldsam aura kring sig. Inte riktigt samma sak med ett gevär. Det kan användas till fasanjakt.

Klein
2018-02-23, 03:52
Finns ju inget samband mellan skjutvapensägande och skjutvapensmord. Däremot mellan hur många svarta och latinos som bor i ett område och skjutvapensmord.

Bob90
2018-02-23, 06:53
Finns ju inget samband mellan skjutvapensägande och skjutvapensmord. Däremot mellan hur många svarta och latinos som bor i ett område och skjutvapensmord.
Urlöjligt.

Klein
2018-02-23, 08:30
Urlöjligt.

Kolla på statistiken och kom tillbaka sedan min vän.

Suicide
http://www.cdc.gov/nchs/data/nvsr/nvsr63/nvsr63_09.pdf#page=10
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate#List_by_the_Worl d_Health_Organization_.282012.29
http://abcnews.go.com/blogs/headlines/2012/12/strict-gun-control-laws-in-south-korea
http://webappa.cdc.gov/sasweb/ncipc/leadcaus10_us.html
http://www.ons.gov.uk/ons/publications/re-reference-tables.html?edition=tcm%3A77-327590

Gun Sources
http://www.bjs.gov/content/pub/pdf/fv9311.pdf

Australian Gun Control
http://www.aic.gov.au/media_library/publications/mr/mr01/mr01.pdf#page=35
http://www.aic.gov.au/publications/current%20series/mr/21-40/mr23/appendix_a.html
http://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
http://www.loc.gov/law/help/firearms-control/australia.php#Firearms

Number of Guns
http://engagedscholarship.csuohio.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1679&context=urban_facpub
http://www.ucrdatatool.gov
https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2014/crime-in-the-u.s.-2014/tables/table-1

2002 State Gun Ownership and Crime
https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2002/02sec2.pdf#page=207
https://www.census.gov/popest/data/historical/2000s/vintage_2002/state.html
https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2002/table5_state02.xls
http://pediatrics.aappublications.org/content/116/3/e370.full.pdf+html

Washington, DC Crime
http://www.disastercenter.com/crime/dccrime.htm
http://www.nytimes.com/2006/07/13/us/13deecee.html?_r=2&n=Top%2FReference%2FTimes%20Topics%2FPeople%2FW%2F Williams%2C%20Anthony%20A.
https://en.wikipedia.org/wiki/Firearms_Control_Regulations_Act_of_1975

CDC Gun Control Report
http://www.cdc.gov/mmwr/pdf/rr/rr5214.pdf

Crime by Race
https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2014/crime-in-the-u.s.-2014
http://www.census.gov/prod/cen2010/briefs/c2010br-04.pdf#page=15


International Crime Comparison
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Gang Crime
https://www.fbi.gov/stats-services/publications/2011-national-gang-threat-assessment
https://www.nationalgangcenter.gov/survey-analysis/demographics
http://www.bjs.gov/index.cfm?ty=pbdetail&iid=2221

2014 City Crime Data
City data from the U.S. Census Bureau: http://www.census.gov
City Crime data from the FBI: https://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2014/crime-in-the-u.s.-2014/tables/table-6

Eller om du inte orkar kika på referenserna så är det här en bra sammanfattning:

8hyQDQPEsrs

Grahn
2018-02-23, 08:40
Fast det är väl rätt ovanligt att sagda färgade knarklangare skjuter sönder skolor bara för att de vaknat på fel sida iofs?

Personligen tycker jag laglydiga ska få ha tillgång till försvarsvapen i sitt hem men jag har svårt att se hur tex ett .50 prickskyttegevär är lämpligt för ändamålet. En AR-15 är säkerligen effektiv men att avlossa den inomhus måste ju göra en döv samt att skotten går igenom flera svenska villaväggar och kan hamna lite varstans.

Någon form av reglering känns vettig, Sveriges variant där vi knappt har polis och du själv inte får vara förberedd är väl lite sådär med.

Klein
2018-02-23, 08:51
Fast det är väl rätt ovanligt att sagda färgade knarklangare skjuter sönder skolor bara för att de vaknat på fel sida iofs?

Personligen tycker jag laglydiga ska få ha tillgång till försvarsvapen i sitt hem men jag har svårt att se hur tex ett .50 prickskyttegevär är lämpligt för ändamålet. En AR-15 är säkerligen effektiv men att avlossa den inomhus måste ju göra en döv samt att skotten går igenom flera svenska villaväggar och kan hamna lite varstans.

Någon form av reglering känns vettig, Sveriges variant där vi knappt har polis och du själv inte får vara förberedd är väl lite sådär med.

Det var ju inga skolskjutningar i USA förr i tiden trots att barnen tog med sig vapen till skolan för prickskytteträning. Varför?

Grahn
2018-02-23, 08:54
Det var ju inga skolskjutningar i USA förr i tiden trots att barnen tog med sig vapen till skolan för prickskytteträning. Varför?

Mindre trasigt folk/familjer, säger inte emot dig om att det är mer som orsakar skolskjutningar än vapentillgång.

Klein
2018-02-23, 09:01
Mindre trasigt folk/familjer, säger inte emot dig om att det är mer som orsakar skolskjutningar än vapentillgång.

Det fanns ingen välfärdsstat som subventionerade dysfunktionella familjeförhållanden, galningar satt bakom lås och bom istället för att ströva omkring fritt infuserade med psykotropiska droger, och invandring var kraftigt strypt. Och man hade inga gun free zones.

Grahn
2018-02-23, 09:06
Det betyder väl iofs inte att skolfröken hade en colt under kjolarna och det var därför barnen var så förskonade.

Märkligt egentligen om man kan påvisa att folk var mer mentalt stabila förr än nu, vet inte om det är så men det låter ju inte som en direkt förbättring av tillvaron all vår moderna bekvämlighet till trots.

Klein
2018-02-23, 09:28
Det betyder väl iofs inte att skolfröken hade en colt under kjolarna och det var därför barnen var så förskonade.

Det fanns alltid folk på skolorna som hade vapen om man säger så.

timoat
2018-02-23, 10:25
Jag ar sa oerhort fascinerad over folk som tror det ar latt att hitta vapen i Sverige, om man nu inte umgas med riktiga dyngarslen. Vilket en normal person undviker.

Bara for att det gar att fa tag pa vapen, for det gor det, betyder det inte att det ar latt. Och framforallt inte snabbt eller billigt.

Det ar daremot javligt latt och billigt i princip hela USA. Kan vara sa att lagarna har nagot med det att gora...

Det är ju oftast inte normala personer som skjuter folk heller.


Alla ni som tycker förslaget om att 20% av lärarna ska ha pistol i skolan är fruktansvärt. , ni får välja. 2 identiska klasser med 2 identiska lärare. Den ena har vapen och träning, den andra inte. Det brinnar av skott utanför klassrummet från en okänd gärningsman . Vilken klass vill ni ha era barn i?

F Ultra
2018-02-24, 00:02
Det var ju inga skolskjutningar i USA förr i tiden trots att barnen tog med sig vapen till skolan för prickskytteträning. Varför?

Vilken tidsram avses med "förr i tiden"? Första skolskjutningen i USA var 1840 och det skedde t.ex 17st under 1950-talet, 18st under 1960-talet, 30st under 1970-talet, 39st under 1980-talet.

Så när var "förr" där det inte skedde några skolskjutningar i USA?

Alexton
2018-02-24, 00:39
Jag ar sa oerhort fascinerad over folk som tror det ar latt att hitta vapen i Sverige

Köp genom darknet. Om du bor vid någon kust så kan du få det släppt med liten tracker boj som gör att paketet lätt går att spåra från din mobil. Kostade 650:- för en revolver med 18 kulor när jag testade för några år sedan, tog 5 dagar.

Var bara att plocka upp när den guppade in.
Gick att få handgranater till ak47 utan problem. Tror inte jag vet någon normal (IQ över status fiskbulle) person som köpt ett vapen på gatan.

mottat
2018-02-24, 03:13
https://nypost.com/2018/02/23/four-sheriffs-deputies-hid-during-florida-school-shooting/


Vapen försäljningen kommer nog slå rekord efter all denna bra reklam. Förmodligen kommer NRA få rekord många nya medlemmar också.

Klein
2018-02-24, 03:24
Vilken tidsram avses med "förr i tiden"? Första skolskjutningen i USA var 1840 och det skedde t.ex 17st under 1950-talet, 18st under 1960-talet, 30st under 1970-talet, 39st under 1980-talet.

Så när var "förr" där det inte skedde några skolskjutningar i USA?

Det är väl uppenbart att jag syftade på masskjutningar på skolor (och i allmänhet för den delen). Jag har gått igenom skolskjutningarnas historia och den första skjutningen som liknar de vi ser idag skedde 1966 i Austin, Texas. Dessförinnan har vi bara enstaka personer som skjutits antingen i rena olycksfall (50%), spontana gräl (25%), eller hämnddaktioner riktade direkt mot den som
gjort sig skyldig till oförätten (25%).

svenbanan
2018-02-24, 03:27
Jag hittade denna listan över skolskjutningar och genomgång kring omständigheter osv (för de tidiga i alla fall).

http://www.k12academics.com/school-shootings/history-school-shootings-united-states#.WpDNMKjwZhE

EDIT: Jag antar att jag får brasklappa för att jag inte verifierat hurpass korrekt listan är. Jag fastnade mest för de relativt intressanta sammanfattningarna kring omständigheterna.

Klein
2018-02-24, 03:29
Jag hittade denna listan över skolskjutningar och genomgång kring omständigheter osv (för de tidiga i alla fall).

http://www.k12academics.com/school-shootings/history-school-shootings-united-states#.WpDNMKjwZhE

Jag kollade sammanställningen på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/School_shootings_in_the_United_States

svenbanan
2018-02-24, 03:43
Jag kollade sammanställningen på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/School_shootings_in_the_United_States

Listorna verkar ju hyggligt lika varandra, fast inte helt. Man får väl anta att wikipedia är utsatt för lite mer granskning och modifikation.

Dessutom verkar det finnas mer info om de nyare illdåden på wikipedia.

Librish
2018-02-24, 05:29
Det är ju oftast inte normala personer som skjuter folk heller.


Alla ni som tycker förslaget om att 20% av lärarna ska ha pistol i skolan är fruktansvärt. , ni får välja. 2 identiska klasser med 2 identiska lärare. Den ena har vapen och träning, den andra inte. Det brinnar av skott utanför klassrummet från en okänd gärningsman . Vilken klass vill ni ha era barn i?

Du måste ju jämföra två klasser även när det inte är skolskjutningar. Jag vill ha mitt barn i klassen där läraren inte bär vapen, den tror jag har en mycket lägre risk att mitt barn kommer till skada överlag.

Benny Carlsson
2018-02-24, 07:41
Du måste ju jämföra två klasser även när det inte är skolskjutningar. Jag vill ha mitt barn i klassen där läraren inte bär vapen, den tror jag har en mycket lägre risk att mitt barn kommer till skada överlag.

... ingen klass har en skolskjutning förrns den kommer. Menar du att någon lärare ska knäppa random elev som ställer en fråga utan att räcka upp handen?

TranceII
2018-02-24, 09:44
Speaking of fake...



CNN has accused the family of Colton Haab, a student at the Florida high school where a gunman killed 17 people last week, of doctoring an email between Haab's father, Glenn Haab, and CNN in order to defend Colton's claims that CNN rewrote a question for Colton to ask at the network's Wednesday town-hall-style event on school shootings.

Colton told the Fox News host Tucker Carlson on Thursday night that CNN executive producer Carrie Stevenson gave him a question to deliver to lawmakers and told him to "stick to the script."

But CNN says there is "absolutely no truth" to Colton's claims, which he first made on a Miami TV-news station.

"In my interview with CNN, I had talked about arming the teachers, if they were willing to arm themselves in the school, to carry on campus," Colton told Carlson. "And they had - she had taken that, of what I had briefed on, and actually wrote that question out for me."

CNN says that Stevenson and Colton agreed on one question that Colton would ask, but that Glenn intervened, sending a lengthy speech (see below) that he wanted Colton to read, which included three questions for lawmakers.

Stevenson responded that the speech was "way too long" and that Colton "needs to stick" to the question they agreed on. Glenn then responded that he and his son "are not actors" and that Colton would not participate in the town hall if he could not read the full speech.

On Friday afternoon, Fox News and the HuffPost reached out to CNN to verify emails between the Haabs and Stevenson that they received from Colton.

A CNN source provided Colton's version of the emails, as well as their versions of all of the communications between the Haabs and CNN, to Business Insider.

In CNN's version of one email, Stevenson told Glenn that Colton needed to stick to a question that he and Stevenson "discussed on the phone that he submitted." But in the version of the email provided by Colton to Fox and HuffPost, the phrase, "that he submitted" is deleted.


https://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/wp/2018/02/23/scripted-controversy-cnn-releases-emails-of-correspondence-with-florida-student/?utm_term=.d584c9e25ebc

timoat
2018-02-24, 09:55
https://www.instagram.com/p/BfhBj-dHDSJ/

TranceII
2018-02-24, 09:59
https://www.instagram.com/p/BfhBj-dHDSJ/

Ja, det är väl det som det är svar på? Det är därför de släppte de riktiga emailen.

Först skickade han in en fråga men sedan så blandade hans far i sig och ville istället att han skulle läsa upp ett långt tal med flera frågor. CNN sade att det inte var rätt format och att han fick hålla sig till sin fråga han först hade skickat in.

Då började de sprida historien om att det var "scripted" och de visade upp editerade emails för att stödja det...

Mmm, jobbigt när "vänstern" gör politik av skolskjutningar....

Klein
2018-02-24, 21:07
Minnet är bra men kort för David Hogg:

https://gopreload.org/wp-content/uploads/2018/02/David-Hogg-stumbling-on-rehearsed-lines.mp4?_=2

Leeee
2018-02-24, 22:37
Jag ar sa oerhort fascinerad over folk som tror det ar latt att hitta vapen i Sverige, om man nu inte umgas med riktiga dyngarslen. Vilket en normal person undviker.

Bara for att det gar att fa tag pa vapen, for det gor det, betyder det inte att det ar latt. Och framforallt inte snabbt eller billigt.

Det ar daremot javligt latt och billigt i princip hela USA. Kan vara sa att lagarna har nagot med det att gora...

Är du villig att betala kan du som en vanlig Svensson få tag på galen inom 24h

Leeee
2018-02-24, 22:41
Finns ett litet problem med striktare vapenlagar, medborgare ska ge upp sina vapen och förlita sig på staten, stod en beväpnad vakt på skolgården som inte vågade gå in utan väntade utanför medan killen slaktade folk. Så staten bryter sitt löfte.

Vem som har våldsmonopolet i sverige ska vi inte ens nämna.

J.V
2018-02-24, 22:44
Är du villig att betala kan du som en vanlig Svensson få tag på galen inom 24hJa, men jag skrev ocksa billigt.

Vidare billigt ar det inte heller pa darknet, som Alexton namnde, framfor allt inte om man vill ha skiten snabbt... som ocksa var en av kriterierna jag namnde nar jag jamforde Sverige med USA.

Givetvis kan vilken nisse som helst fa tag pa vapen i Sverige. Men till skillnad fran USA sa ar det svart att fa tag pa det snabbt OCH billigt.

Leeee
2018-02-24, 22:47
Ja, men jag skrev ocksa billigt.

Vidare billigt ar det inte heller pa darknet, som Alexton namnde, framfor allt inte om man vill ha skiten snabbt... som ocksa var en av kriterierna jag namnde nar jag jamforde Sverige med USA.

Givetvis kan vilken nisse som helst fa tag pa vapen i Sverige. Men till skillnad fran USA sa ar det svart att fa tag pa det snabbt OCH billigt.

För mig är skillnaden att i USA kan du lagligt äga vapen och använda i försvar/nödvärn. I sverige är det mest kriminella som har vapen och hederligt folk står utan skydd, jag kan inte ens övertala frugan att bära pepparspray för att hon är så jäkla laglydig

TranceII
2018-02-24, 22:54
Finns ett litet problem med striktare vapenlagar, medborgare ska ge upp sina vapen och förlita sig på staten, stod en beväpnad vakt på skolgården som inte vågade gå in utan väntade utanför medan killen slaktade folk. Så staten bryter sitt löfte.

Vem som har våldsmonopolet i sverige ska vi inte ens nämna.

Så du förväntar dig att lärare, med mindre eller ingen träning, skall konfrontera och döda skolskyttar inom några få minuter? Skolskyttar som kommer ha bättre beväpning än lärare.

Eller tänker du dig att barnen i skolan också skall få bära vapen?

J.V
2018-02-24, 22:58
För mig är skillnaden att i USA kan du lagligt äga vapen och använda i försvar/nödvärn. I sverige är det mest kriminella som har vapen och hederligt folk står utan skydd, jag kan inte ens övertala frugan att bära pepparspray för att hon är så jäkla laglydig
Och for mig ar problemet att en hel del av alla skjutningar av diverse slag ar pga folk har enkelt och billigt fatt ett vapen pga 'men de ska ju bara forsvara sig!!!!!! WHAT ABOUT OUR FREEDOM AND THE CONSTITUTION' nar de egentligen hade andra planer. Eller att det bra slog slint en dag.

Och ja, givetvis kommer i princip alla, alltid, ha tillgang till vapen oavsett lagstiftning - men om det atminstone inte saljs overjavlaallt till nastan vem som helst far man atminstone jobba lite for att fa tag pa sin pickadoll och da hinner manga, forhoppningsvis, angra sig under tiden.

Liksom san har statistik ar inte vettig.
https://static.independent.co.uk/s3fs-public/styles/story_medium/public/indy100/W1NPIvYg84b/10727-1leqxv5.jpg

TranceII
2018-02-24, 23:00
Minnet är bra men kort för David Hogg:

https://gopreload.org/wp-content/uploads/2018/02/David-Hogg-stumbling-on-rehearsed-lines.mp4?_=2

Du lär dig inte något om dina konspirationsteorier och ditt val hur du ser på nyheter?

Kommer du ihåg skytten i Las Vegas som pekades ut som en galen demokrat här men det visade sig vara falskt? Kommer du ihåg skytten i Kanada som pekades ut som muslim/vänster men var visst rasist? Kommer du ihåg hur tidigare i denna tråden så postade Aryt, som läser samma skit som du, om hur denna killen var extremvänster/antifa men det visade sig att han var en rasist?

Kommer du ihåg hur ni postar om crisis actors och hur de blir coachade av liberaler men den enda som visat sig ljuga av eleverna är en grabb som ville föra fram en konservativ agenda och var coachad av sin konservativa far.

Projektion....

TranceII
2018-02-24, 23:03
För mig är skillnaden att i USA kan du lagligt äga vapen och använda i försvar/nödvärn. I sverige är det mest kriminella som har vapen och hederligt folk står utan skydd, jag kan inte ens övertala frugan att bära pepparspray för att hon är så jäkla laglydig

att det är så mycket enklare för kriminella och hederliga att få tag på vapen i USA är en stark bidragande faktor till att du skulle haft större risk för att bli mördad i USA än här.

Leeee
2018-02-24, 23:35
Så du förväntar dig att lärare, med mindre eller ingen träning, skall konfrontera och döda skolskyttar inom några få minuter? Skolskyttar som kommer ha bättre beväpning än lärare.

Eller tänker du dig att barnen i skolan också skall få bära vapen?

Jag förväntar mig att beväpnade väktare ska göra sitt jobb, som den mannen ej gjorde

Leeee
2018-02-24, 23:37
Och for mig ar problemet att en hel del av alla skjutningar av diverse slag ar pga folk har enkelt och billigt fatt ett vapen pga 'men de ska ju bara forsvara sig!!!!!! WHAT ABOUT OUR FREEDOM AND THE CONSTITUTION' nar de egentligen hade andra planer. Eller att det bra slog slint en dag.

Och ja, givetvis kommer i princip alla, alltid, ha tillgang till vapen oavsett lagstiftning - men om det atminstone inte saljs overjavlaallt till nastan vem som helst far man atminstone jobba lite for att fa tag pa sin pickadoll och da hinner manga, forhoppningsvis, angra sig under tiden.

Liksom san har statistik ar inte vettig.
https://static.independent.co.uk/s3fs-public/styles/story_medium/public/indy100/W1NPIvYg84b/10727-1leqxv5.jpg

att det är så mycket enklare för kriminella och hederliga att få tag på vapen i USA är en stark bidragande faktor till att du skulle haft större risk för att bli mördad i USA än här.

Medborgare behöver inte vapen om staten håller sitt löfte och skyddar medborgarna.
FBI hade flertal larm om killen och varit på hembesök, inget gjordes sen iaf, resultatet blev katastrofalt

mottat
2018-02-24, 23:44
Är väl bara 4-5 månader sedan två civila sköt snubben som gick loss i en kyrka?

Jag vet inte riktigt vad för lagar man förväntar sig ska finnas som skulle stoppat detta. Både lokala polisen och FBI hade fått varningar om snubben men inte gjort något åt det. Hade dom gjort sitt jobb hade han förmodligen blivit av med vapen eller blivit gripen.

Myndigheterna misslyckades här och lösningen på problemet är att ge samma myndigheter mer makt? Logik = noll.

Klein
2018-02-24, 23:45
Man kan ju börja med att ha anställda på plats i skolorna som klarar av att utföra sitt jobb:


Marjory Stoneman Douglas's resource officer Scot Peterson 'never went in' during the massacre
Instead of confronting the gunman he stayed outside the school at his station
An officer claims Peterson hid behind a cement column during the shooting
Sheriff Scott Israel said he should've gone 'in, addressed the killer, and killed'
Israel said Peterson's lack of action made him 'sick to [his] stomach'
Peterson received award in 2014 for 'tact and judgment' from City of Parkland
The 54-year-old was nominated for Parkland deputy of the year in 2017
According to a union official Peterson thinks he did a good job because he called in the location of the shooting and got a description of the attacker
Peterson had been told in 2016 about Cruz's Instagram posts about opening fire at a school


http://www.dailymail.co.uk/news/article-5424549/Schools-armed-officer-never-went-shooting.html

TranceII
2018-02-24, 23:47
Jag förväntar mig att beväpnade väktare ska göra sitt jobb, som den mannen ej gjorde

Ja, och han fegade tyvärr ur vilket var väldigt illa. Tror du lärare utan träning skulle klara sig så mycket bättre och är det rimligt att lägga till det i arbetsbeskrivningen?

En person med ett vapen som motsvarande en AR-15 eller liknande kommer att kunna döda många oavsett om en lärare är beväpnad eller inte och oftast så förväntar de sig att dö oavsett.

Jag vet inte om du gjort lumpen men bara det att en 18-åring kan gå in och köpa motsvarande en Ak 5 (utan automat) och hur mycket ammunition man vill utan problem känns galet för mig och att beväpna lärare är inte lösningen.

Medborgare behöver inte vapen om staten håller sitt löfte och skyddar medborgarna.
FBI hade flertal larm om killen och varit på hembesök, inget gjordes sen iaf, resultatet blev katastrofalt

Ja, det är dåligt och det kommer alltid ske misstag. Även i länder det är svårt att få tag på vapen men det betyder inte att svaret är att alla skall beväpna sig.

Klein
2018-02-24, 23:48
Du lär dig inte något om dina konspirationsteorier och ditt val hur du ser på nyheter?

Kommer du ihåg skytten i Las Vegas som pekades ut som en galen demokrat här men det visade sig vara falskt? Kommer du ihåg skytten i Kanada som pekades ut som muslim/vänster men var visst rasist? Kommer du ihåg hur tidigare i denna tråden så postade Aryt, som läser samma skit som du, om hur denna killen var extremvänster/antifa men det visade sig att han var en rasist?

Kommer du ihåg hur ni postar om crisis actors och hur de blir coachade av liberaler men den enda som visat sig ljuga av eleverna är en grabb som ville föra fram en konservativ agenda och var coachad av sin konservativa far.

Projektion....

Påstår du att inspelningen jag postade är falsk? Undrar vem som projicerar :smash:

TranceII
2018-02-24, 23:50
Är väl bara 4-5 månader sedan två civila sköt snubben som gick loss i en kyrka?

Jag vet inte riktigt vad för lagar man förväntar sig ska finnas som skulle stoppat detta. Både lokala polisen och FBI hade fått varningar om snubben men inte gjort något åt det. Hade dom gjort sitt jobb hade han förmodligen blivit av med vapen eller blivit gripen.

Myndigheterna misslyckades här och lösningen på problemet är att ge samma myndigheter mer makt? Logik = noll.

Ja, efter 26 döda och 20 skadade. Jag vet inte om jag skulle se det som lyckat.


Vad skulle de arresterat honom för och hur skulle de tagit hans vapen? Han hade inte gjort något olagligt.

TranceII
2018-02-24, 23:52
Påstår du att inspelningen jag postade är falsk? Undrar vem som projicerar :smash:

Jag påstår att de sidor du läser om och om igen visar sig sprida lögner och konspirationsteorier och det borde få dig att fundera lite.

Klein
2018-02-24, 23:53
Jag påstår att de sidor du läser om och om igen visar sig sprida lögner och konspirationsteorier och det borde få dig att fundera lite.

*rolleyes*

Klein
2018-02-24, 23:57
Folk i USA som inte gillar landets vapenlagar borde alla dra till Kalifornien och skapa paradiset på jorden.

Leeee
2018-02-25, 00:00
Ja, och han fegade tyvärr ur vilket var väldigt illa. Tror du lärare utan träning skulle klara sig så mycket bättre och är det rimligt att lägga till det i arbetsbeskrivningen?

En person med ett vapen som motsvarande en AR-15 eller liknande kommer att kunna döda många oavsett om en lärare är beväpnad eller inte och oftast så förväntar de sig att dö oavsett.

Jag vet inte om du gjort lumpen men bara det att en 18-åring kan gå in och köpa motsvarande en Ak 5 (utan automat) och hur mycket ammunition man vill utan problem känns galet för mig och att beväpna lärare är inte lösningen.



Ja, det är dåligt och det kommer alltid ske misstag. Även i länder det är svårt att få tag på vapen men det betyder inte att svaret är att alla skall beväpna sig.

Nej, jag anser inte att det ska ingå i pedagogers arbetsuppgifter, det jag anser är fortfarande att anställd säkerhetspersonal sköter sitt jobb.
Detsamma gäller polis.

Sedan har vi ju skjutningar mellan unga i sverige veckovis och vi har ej samma vapenlagar. Det jag vill är att staten står för sin del av kontraktet den har med medborgarna och skyddar folket från sådant på ett effektivt sätt, idag har man förlorat våldsmonopolet helt tyvärr

mottat
2018-02-25, 04:27
https://twitter.com/EllenD_world/status/966819914190385160


Någon annan som tycker detta är lite konstigt?

Unsub
2018-02-25, 08:37
Köp genom darknet. Om du bor vid någon kust så kan du få det släppt med liten tracker boj som gör att paketet lätt går att spåra från din mobil. Kostade 650:- för en revolver med 18 kulor när jag testade för några år sedan, tog 5 dagar.

Var bara att plocka upp när den guppade in.
Gick att få handgranater till ak47 utan problem. Tror inte jag vet någon normal (IQ över status fiskbulle) person som köpt ett vapen på gatan.

Hur stora vinster gör dom här snubbarna per såld enhet?, pratar du kroner eller euro?, euro kan jag "kanske" köpa att du vet vad du pratar om.

Generellt är darknet fullt med scammers och poliser f.ö.

På nittio talet blev jag erbjuden tre sprillans nya baretta pistoler för tror jag 15000, kan ha fel det som direkt slog mig var att legala pistoler av den typen kostade mer.... ( d vs 5000 kr per vapen, jag trodde inte på det då (och jag har svårt att tro på det idag ) trots att killen som sålde senare gjorde karriär i den kriminella världen.

Generellt brukar illegala vapen kosta mer än legala diton

Unsub
2018-02-25, 09:04
Priserna kanske inte stämmer, det var så jäkla länge sedan, men det slog mig direkt att det där kan inte stämma.

Har hört talas om en ak 47 affär på början av 2000 talet då gick 5 ak47or för 100.000, dvs 20 000 kr styck har det blivit billigare? (Den vet jag var på riktigt).

Starke75an
2018-02-25, 09:25
Östländerna var så korrumperade förr att man sålde vapen till de som hade pengar.

Hört från en som varit i den polska armen på den tiden. (80-90 talet.)

leee
2018-02-25, 09:26
https://twitter.com/EllenD_world/status/966819914190385160


Någon annan som tycker detta är lite konstigt?

Vapen överallt och en del av vardagen kanske sätter sina spår.

Unsub
2018-02-25, 09:30
Vad kostar en soft air gun? Under 650?.:)

TranceII
2018-02-25, 12:12
Om man tar Florida nu

18 år gammal för att köpa:

https://i.imgur.com/QdHyysz.png

21 år gammal för att köpa:

https://i.imgur.com/YbVzzuy.png

Olagligt:

https://i.imgur.com/2Ss5DLQ.png

Jag tycker det är så udda att de som ofta pratar så högt om att staten inte skall lägga sig i och att de har rätt att leva sina egna liv i frid samtidigt är sådana drogmotståndare. Borde inte samma sak gälla där?

Benny Carlsson
2018-02-25, 14:41
Om man tar Florida nu

18 år gammal för att köpa:

https://i.imgur.com/QdHyysz.png

21 år gammal för att köpa:

https://i.imgur.com/YbVzzuy.png

Olagligt:

https://i.imgur.com/2Ss5DLQ.png

Jag tycker det är så udda att de som ofta pratar så högt om att staten inte skall lägga sig i och att de har rätt att leva sina egna liv i frid samtidigt är sådana drogmotståndare. Borde inte samma sak gälla där? Det är inte riktigt hyckleri, men det är helt klart godtyckligt om man utgår ifrån att man ska få leva som man vill, men det gör det ju inte ... Eller? Man kan komma med flera argument för din ståndpunkt och mot vapeninnehav, men det kokar väl egentligen ner till:

Konstitutionens andra tillägg som säkerställer att USA:s medborgare har rätt att bära vapen för att försvara sig själva. Visserligen regleras alkohol och narkotika också i lagen, men det är inte lika inbankat i konstitutionen och har förändrats radikalt vid olika tillfällen (det har andra tillägget också gjort, men aldrig på samma sätt som akohol/cannabis).


Problemet är inte enkom vapentillgången utan kulturen. Schweiz har t ex länge haft en ordning där alla män som gjort värnplikten, vilket länge varit i praktiken alla, har haft en automatkarbin hemmet. Kontrollerat för vapen per capita så har USA minst 3 gånger fler mord än Schweiz.

Och de länder med flest mord i världen har mycket färre vapen per capita.

Den tydliga korrelationen till mord är alltså ej vapentillgång utan antingen
a) mångkultur, eller
b) *censur*; mot reglerna

TranceII
2018-02-25, 15:42
Schweiz har ungefär en fjärdedel vapen per capita som USA samt hårdare lagar och det finns en tydlig korrelation mellan vapentillgång och mord. Däremot är det självklart inte den enda.

Benny Carlsson
2018-02-25, 16:14
Schweiz har ungefär en fjärdedel vapen per capita som USA samt hårdare lagar och det finns en tydlig korrelation mellan vapentillgång och mord. Däremot är det självklart inte den enda. Om du feltolkar statistiken ja. Det totala antalet vapen per capita är i USA drygt 1 per skalle, men andel av befolkining som verkar ha tillgång till vapen är drygt 1/3* personer mot 1/4 Schweiz, och då har Schweiz antal minskat kraftigt på bara några år**, till nästa hälften, och därför lår också antalet vapenägare ha varit mycket högre eftersom alla män som gjort värnplikt haft en AK hemma, och då gick inte morden ner i samma takt.

Tydligt korrelation mellan vapentillgång och mord? Nej, inte totalt sett. Du kan inte ta USA, skolskjutningars nation, som ensamt exempel och konstatera faktum. Om en befolkning är benägen att skjuta ihjäl varandra så är det självklart att mer vapen leder till mer mord.

https://psmag.com/.image/c_limit%2Ccs_srgb%2Cq_80%2Cw_643/MTI3NTgxNjMzNjI0MDkxMjY3/firearmhomicide2.webp

Kontrollera om de länder med flest vapen per capita också är de rödaste, och sedan om de med minst antal vapen är de med minst antal mord:

http://www.geocurrents.info/wp-content/uploads/2013/05/World-Murder-Rate-Geocurrents-Map-1024x726.png

Slutsatsen man kan dra är: Det är inte primärt antal vapen per capita som avgör mord per capita, utan de är andra faktorer.

*https://www.npr.org/2016/01/05/462017461/guns-in-america-by-the-numbers
** http://www.smallarmssurvey.org/fileadmin/docs/H-Research_Notes/SAS-Research-Note-9.pdf

TranceII
2018-02-25, 16:50
Du kan inte säga att jag feltolkar statistik och sedan gå in och totalt missa poängen. Det går självklart inte att jämföra trasiga länder med världens rikaste länder och sedan säga att det inte finns någon korrelation. Du försöker få fram det som jag påstår att det är det enda sambandet vilket självklart är absurt.



This article critically reviews the empirical research on the association of firearm possession with suicide and homicide. Both suicide and homicide reflect intentional behavior with the goal of killing oneself or another person. Firearms provide merely a means of reaching this goal. The possession of a firearm can, therefore, not be a primary cause of either suicide or homicide. However, since a defining characteristic of both suicide and homicide is the success of killing, and since guns are more effective means for reaching this goal than poison or other weapons, the rate of firearm possession can be expected to be positively related to overall rates of suicide and homicide. This prediction has been tested with individual-level as well as macro-level studies. Individual-level studies, which typically use case–control designs, allow a better control than macro-level studies of the cultural, demographic, and economic determinants of suicide and homicide. In macro-level studies, the potential impact of gun possession on overall rates is likely to be confounded by the factors that motivate people to commit suicide or homicide. Despite these methodological limitations, the research reviewed in this article supports the assumption that easy access to firearms increases the risk of dying from violent causes. With very few exception, studies found gun ownership positively related to gun-related suicides and homicides. Furthermore, there is evidence that guns do not merely serve as substitutes for other means of killing, but increase the overall rates of suicide and homicide.


https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178913000797



Conclusion:
Access to firearms is associated with risk for completed suicide and being the victim of homicide.


http://annals.org/aim/fullarticle/1814426/accessibility-firearms-risk-suicide-homicide-victimization-among-household-members-systematic



Our review of the academic literature found that a broad array of evidence indicates that gun availability is a risk factor for homicide, both in the United States and across high-income countries. Case-control studies, ecological time-series and cross-sectional studies indicate that in homes, cities, states and regions in the U.S., where there are more guns, both men and women are at a higher risk for homicide, particularly firearm homicide.


https://www.hsph.harvard.edu/hicrc/firearms-research/guns-and-death/

trädgårdsmöbel
2018-02-25, 18:38
Vapen är coolt, öl är gott och hasch är något som vänsterpack mfl. oönskade element röker. Jag tycker att det där bildmontaget är helt logiskt.

mottat
2018-02-25, 20:06
ktE8uVXdE2w

Snabb tänkt snubbe den där David Hogg.

Aryt
2018-02-25, 20:15
Du kan inte säga att jag feltolkar statistik och sedan gå in och totalt missa poängen. Det går självklart inte att jämföra trasiga länder med världens rikaste länder och sedan säga att det inte finns någon korrelation. Du försöker få fram det som jag påstår att det är det enda sambandet vilket självklart är absurt.




https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178913000797




http://annals.org/aim/fullarticle/1814426/accessibility-firearms-risk-suicide-homicide-victimization-among-household-members-systematic




https://www.hsph.harvard.edu/hicrc/firearms-research/guns-and-death/

Få som betvivlar att vapen är farliga. Fördelen med vapen är att det håller tyrannerna i schack. Att ett olycksamt fåtal dör är ett pris som nog är värt att betala. Vi accepterar långt större skador från trafiken, läkemedel, och i synnerhet vår livsstil. Flera miljoner människor dör varje år för att vi äter för lite grönsaker, och ni hetsar upp er för någar tusen mord (där många skulle ha skett oavsett).

Du har hört om Kina och presiden for life Xi? Hade det hänt om det fanns 1,5 miljarder beväpnade kontrollanter?

ktE8uVXdE2w

Snabb tänkt snubbe den där David Hogg.

We need diversity? Var det budskapet som skulle spridas?

TranceII
2018-02-25, 20:33
Få som betvivlar att vapen är farliga. Fördelen med vapen är att det håller tyrannerna i schack. Att ett olycksamt fåtal dör är ett pris som nog är värt att betala. Vi accepterar långt större skador från trafiken, läkemedel, och i synnerhet vår livsstil. Flera miljoner människor dör varje år för att vi äter för lite grönsaker, och ni hetsar upp er för någar tusen mord (där många skulle ha skett oavsett).

Du har hört om Kina och presiden for life Xi? Hade det hänt om det fanns 1,5 miljarder beväpnade kontrollanter?


Man skulle ganska enkelt istället kunna argumentera att Xi och hans kommunistdiktatur existerar på grund av dels att delar av militären gick över men också för att de kunde mobilisera och beväpna bönder.

Det är nog ganska naivt att tro att Xi skulle bli störtad i en revolution om fler kineser var beväpnade. Han har stöd av partiet, militären och är populär bland massorna.

Så jag tror inte att en beväpnad befolkning är ett skydd mot diktatur och skulle lika gärna vara ett hot mot demokratin.

Benny Carlsson
2018-02-25, 22:16
Du kan inte säga att jag feltolkar statistik och sedan gå in och totalt missa poängen. Det går självklart inte att jämföra trasiga länder med världens rikaste länder och sedan säga att det inte finns någon korrelation. Du försöker få fram det som jag påstår att det är det enda sambandet vilket självklart är absurt. Jag skrev att på en global skala, med alla faktorer medräknade, så verkar det rätt irrelevant (men inte helt, såklart).


Frågan är om ökningen av mord är så stor att den berättigar ett förbud, som gör att medborgare inte kan försvara sig själva mot kriminella som ändå skaffar vapen, eller bara dårar eller ondingar som gilllar att jävlas.

Ett Schweiz-system gör dessutom landet mycket jobbigare att inta, militärt, om vi inte snackar kärnvapenkrig. Detta förutsätter såklart att Sverige blir homogent.

Det finns trots allt en massa saker som leder till död, som tillåts ... visst är vapen den direktaste vägen till dödsfall, men gör det dödsfallen viktigare att förhindra?


Sverige har ett relativt stort antal lagliga vapen - hur ofta är det någon etnisk svensk gör en Flink eller utvidgat självmord med hjälp av det? I Sverige verkar problemet inte vara vapentillgången i sig utan invandrarna.

Benny Carlsson
2018-02-25, 22:20
Så jag tror inte att en beväpnad befolkning är ett skydd mot diktatur och skulle lika gärna vara ett hot mot demokratin. [NU snackar vi alltså inte invasion utan revolution - bara för att klargöra]

Om en svensk milis blev tillräckligt stark för att slå ut FM så finns det uppenbarligen en tillräckligt stark folkvilja för det, och på så vis blir revolutionen legitim. Är det främmande folk som gör det, så är det en helt annan ska.

Inget politiskt inlägg utan bara moraliskt filosoferande ...

Alla erkända stater har ju blivit till genom, och förblivit genom upprätthållandet av, vapenmakt - sin egen eller annans. Alla stater bygger på våld och det är inte mer än rätt att civilbefolkningen har lika stor rätt att skydda sig som statlig personal.

Luca Brasi
2018-02-25, 22:51
Man vet aldrig när rödrockarna kommer tillbaka!

mottat
2018-02-25, 23:05
Om man tar Florida nu

18 år gammal för att köpa:

https://i.imgur.com/QdHyysz.png

21 år gammal för att köpa:

https://i.imgur.com/YbVzzuy.png

Olagligt:

https://i.imgur.com/2Ss5DLQ.png

Jag tycker det är så udda att de som ofta pratar så högt om att staten inte skall lägga sig i och att de har rätt att leva sina egna liv i frid samtidigt är sådana drogmotståndare. Borde inte samma sak gälla där?


Vad tycker du själv om detta? Vill du sänka åldern för alkohol och göra hasch lagligt? Eller vill du förbjuda alla 3 helt?

Aryt
2018-02-26, 11:29
https://i.redd.it/x1jxq9a8bgi01.jpg

Visst skriver ni också ert namn först när ni ska ställa en fråga? Inget att se här.

Man skulle ganska enkelt istället kunna argumentera att Xi och hans kommunistdiktatur existerar på grund av dels att delar av militären gick över men också för att de kunde mobilisera och beväpna bönder.

Det är nog ganska naivt att tro att Xi skulle bli störtad i en revolution om fler kineser var beväpnade. Han har stöd av partiet, militären och är populär bland massorna.

Så jag tror inte att en beväpnad befolkning är ett skydd mot diktatur och skulle lika gärna vara ett hot mot demokratin.

Kanske viktigt att ha den demokratiska andan och inte viljemässigt välja kedjorna.

Klein
2018-02-26, 11:39
Man skulle ganska enkelt istället kunna argumentera att Xi och hans kommunistdiktatur existerar på grund av dels att delar av militären gick över men också för att de kunde mobilisera och beväpna bönder.

Det är nog ganska naivt att tro att Xi skulle bli störtad i en revolution om fler kineser var beväpnade. Han har stöd av partiet, militären och är populär bland massorna.

Så jag tror inte att en beväpnad befolkning är ett skydd mot diktatur och skulle lika gärna vara ett hot mot demokratin.

Om folket inte vill ha demokrati så är det ju folket i fråga som är hotet mot demokratin, inte vapnen. *slap*

Hemi
2018-02-26, 13:45
Trump tycker i alla fall att det är ett problem då han menar att lärare kan få börja bära vapen. Undrar hur det känns, att knalla in framför klassen med ett dolt skjutvapen. Det borde krävas en extra utbildning antar jag, när läraren skall stoppa tonåringen som drar sin semi automat och börjar skjuta. Alla klagar på han som inte gjorde nåt, så...
Hoppas det inte förtar något av kvaliteten på undervisningen i övrigt.

timoat
2018-02-26, 16:19
Trump tycker i alla fall att det är ett problem då han menar att lärare kan få börja bära vapen. Undrar hur det känns, att knalla in framför klassen med ett dolt skjutvapen. Det borde krävas en extra utbildning antar jag, när läraren skall stoppa tonåringen som drar sin semi automat och börjar skjuta. Alla klagar på han som inte gjorde nåt, så...
Hoppas det inte förtar något av kvaliteten på undervisningen i övrigt.

Det var ju exakt det han sa, att de skulle vara specialtränade eller ha bakgrund i tex militären. och ha årliga träningar ovanpå det. Och endast 20% av lärarstaben. Jag vet att många bara läser rubriker, men ffs, lite får man dyka djupare, speciellt när det gäller trump, där media förvanskar precis allt han säger.

Sen skriver han att han kommer pusha för hårdare bakgrundskoll och att höja åldern på vapenförsäljning på vissa vapen till 21, samt sluta sälja bump stocks. och det är ju bra, men inget som tex tranceII skulle ta upp, kan ju inte skriva nåt som får trump att se bra ut!

Jag fattar fortfarande inte varför det skulle vara så illa att ha beväpnade specialtränade lärare och vakter på skolor. Som trump sa, en gun free zone där dessa idioter kan göra så stor skada som möjligt med så lite motstånd som möjligt är ju ologiskt. Vet de om att det finns lärare som kan skjuta dem så skulle de nog tänka fler än en gång. Nu är det ju bara att hämta vapen och gå till en skola och peppra tills snuten kommer, ingen som kan hindra det. Och det har inte fungerat hittills.

Hemi
2018-02-26, 16:29
Det var ju exakt det han sa, att de skulle vara specialtränade eller ha bakgrund i tex militären. och ha årliga träningar ovanpå det. Och endast 20% av lärarstaben. ...

Ja? Det förstod jag. Det blir i alla fall samma sak.

timoat
2018-02-26, 16:32
Ja? Det förstod jag. Det blir i alla fall samma sak.

Det lät inte så i din post.

Hemi
2018-02-26, 16:33
Vakter däremot är något även Sverige behöver idag. Dröjer ju inte förän det smäller likadant där, om det som står i tidningarna är sant, men det kanske också är förvrängt...

timoat
2018-02-26, 16:34
Vakter däremot är något även Sverige behöver idag. Dröjer ju inte förän det smäller likadant där, om det som står i tidningarna är sant, men det kanske också är förvrängt...

Ja, fy fan att vara lärare i nya Sverige. En enorm eloge ska de ha.

Benny Carlsson
2018-02-26, 17:32
Ja, fy fan att vara lärare i nya Sverige. En enorm eloge ska de ha.

De lär förvisso ut PK-propaganda när de kunde fokuserat på elevers försämrade kunskaper ... men det är ju inte deras fel.

Men, ja: "fy fan för att vara lärare i nya Sverige" är mer sant än vad man kan ana om man inte vistats mycket i skolan på ett bra tag. Samtidigt som det har gått väldigt fort. Det är en enorm skillnad bara på nu och på 10-15 år sedan, även om det var sunkigt på sina håll redan då.

TranceII
2018-02-26, 22:27
Visst skriver ni också ert namn först när ni ska ställa en fråga? Inget att se här.

Kanske viktigt att ha den demokratiska andan och inte viljemässigt välja kedjorna.

(de fick skicka in sina frågor först)

Som Tyskland?

Om folket inte vill ha demokrati så är det ju folket i fråga som är hotet mot demokratin, inte vapnen. *slap*

Beroende på hur stor del som väljer våld och vilka som vill göra motstånd. Det behövs inte nödvändigtvis en majoritet för att kunna ta makten.

TranceII
2018-02-26, 22:39
Trump vet i alla fall hur en riktig man skulle reagera:


President Trump on Monday claimed he would have run into a Florida high school to prevent a gunman from carrying out this month's mass shooting.

"You don't know until you test it, but I really believe I'd run in there even if I didn't have a weapon,” Trump told a gathering of governors at the White House. "And I think most of the people in this room would have done that, too."


Fast om man tittar på äldre intervjuer så...


“I was at Mar-a-Lago and we had this incredible ball, the Red Cross Ball, in Palm Beach, Florida. And we had the Marines. And the Marines were there, and it was terrible because all these rich people, they’re there to support the Marines, but they’re really there to get their picture in the Palm Beach Post… so you have all these really rich people, and a man, about 80 years old—very wealthy man, a lot of people didn’t like him—he fell off the stage,” said Trump.

Trump proceeds to explain that it was a $100,000-per-table fundraiser filled with deep-pocketed billionaires, and that the Marines were—for whatever reason—given tables in the very back of the ballroom (“the worst table in the whole place”). Oh, and that he was more preoccupied with his ballroom’s pristine marble floor than the octogenarian bleeding out on it.

“So what happens is, this guy falls off right on his face, hits his head, and I thought he died. And you know what I did? I said, ‘Oh my God, that’s disgusting,’ and I turned away,” said Trump. “I couldn’t, you know, he was right in front of me and I turned away. I didn’t want to touch him… he’s bleeding all over the place, I felt terrible. You know, beautiful marble floor, didn’t look like it. It changed color. Became very red. And you have this poor guy, 80 years old, laying on the floor unconscious, and all the rich people are turning away. ‘Oh my God! This is terrible! This is disgusting!’ and you know, they’re turning away. Nobody wants to help the guy. His wife is screaming—she’s sitting right next to him, and she’s screaming.”

Thank God for the Marines. “What happens is, these 10 Marines from the back of the room… they come running forward, they grab him, they put the blood all over the place—it’s all over their uniforms—they’re taking it, they’re swiping [it], they ran him out, they created a stretcher. They call it a human stretcher, where they put their arms out with, like, five guys on each side,” shared Trump.

“I was saying, ‘Get that blood cleaned up! It’s disgusting!’ The next day, I forgot to call [the man] to say he’s OK,” said Trump, adding of the blood, “It’s just not my thing.”


Det är lite som att han lyckades undvika draften till Vietnam (5 gånger) genom att bland annat skylla på bone spurs trots att han hade blivit undersökt två år tidigare utan att haft problem då. För att senare vända och säga detta om Mccain som blev nedskjuten och torterad i ett fångläger.


“He’s not a war hero,” Trump said. Sarcastically, Trump quipped, “He’s a war hero because he was captured.” Then, he added, “I like people that weren’t captured.”



Det är lite humoristiskt ändå hur vissa narcissistiska människor inte märker hur de pratar.

Aryt
2018-02-28, 08:49
Trump vet i alla fall hur en riktig man skulle reagera:



Fast om man tittar på äldre intervjuer så...




Och när han - obeväpnad - avstyrde en grov misshandel (baseballeslagträ) med livet som insats? Iofs är han inte David Hogg så han gick inte ut och skröt om det..


https://i.redd.it/islbw5c4hti01.jpg


och Saurons öga

http://i.imgur.com/2KuToMt.jpg

timoat
2018-02-28, 13:04
Och när han - obeväpnad - avstyrde en grov misshandel (baseballeslagträ) med livet som insats? Iofs är han inte David Hogg så han gick inte ut och skröt om det..


https://i.redd.it/islbw5c4hti01.jpg


och Saurons öga

http://i.imgur.com/2KuToMt.jpg

vilken skjutning syftar den nedersta på?

stridis
2018-02-28, 14:37
Men, ja: "fy fan för att vara lärare i nya Sverige" är mer sant än vad man kan ana om man inte vistats mycket i skolan på ett bra tag. Samtidigt som det har gått väldigt fort. Det är en enorm skillnad bara på nu och på 10-15 år sedan, även om det var sunkigt på sina håll redan då.

Redan tidigt 2000-tal så blev jag chockad över lärarstudenters bristande abstraktionsförmåga som jag träffade när vi läste en sommarkurs. Blivande mattelärare. Däremot var det gamla gardet bra, märkte jag när jag själv(lol) hoppade av en kurs i Galoisteori, där det fanns två gamla lärarstötar bland eleverna. Chalmerister var en blandad kompott.

TranceII
2018-02-28, 18:14
vilken skjutning syftar den nedersta på?

En ett år gammal artikel.

https://www.huffingtonpost.com/entry/why-arent-we-talking-about-the-latest-mass-shooting_us_58eef70be4b0156697224c71

Jag skulle gissa att det är för att 2 stycken + förövaren dog och att det är för få för att det skall bli uppmärksammat. Det är dessutom en huffington post-artikel så det där med "liberal narrative" etc. vet jag inte riktigt...

TranceII
2018-02-28, 18:21
Och när han - obeväpnad - avstyrde en grov misshandel (baseballeslagträ) med livet som insats? Iofs är han inte David Hogg så han gick inte ut och skröt om det..


Klart han gjorde...

Klart media bara fick reda på det sådär för Trump är inte känd för att kontakta dem anonymt och berätta om hur bra han är eller vilka kvinnor han ligger med. Han är absolut inte heller känd för att överdriva eller ljuga...


“The guy with the bat looked at me, and I said, ‘Look, you’ve gotta stop this. Put down the bat,'” Trump told The Daily News. “I guess he recognized me because he said, ‘Mr. Trump, I didn’t do anything wrong.’ I said, ‘How could you not do anything wrong when you’re whacking a guy with a bat?’ Then he ran away.”

The incident wasn’t reported to the police, and one witness disputed Trump’s account. “A lot of people were surprised that he got out to see what was happening,” Kathleen Romeo, a student at the time, told The Daily News. She claims the man with the bat ran away just before Trump got there. Trump then “just looked around and went back into his limo,” Romeo said.

Another witness, however, supported Trump’s version. “All of a sudden, a big long limousine pulls up on an angle, and Donald Trump pops out with the blond, too,” an unnamed witness told The Daily News. “There was a guy with a bat, hitting a guy over the head, and Trump yelled, ‘Put that bat down. What are you doing?’ The guy dropped the bat, came over and started talking to him.”


http://dailycaller.com/2018/02/27/flashback-trump-mugger/

Aryt
2018-02-28, 18:46
Det framkommer alltmer bevis att myndigheternas agerande i anslutning till tragedin var skarpt avvikande från etablerade protokoll.
A Parkland first responder claims he was told to stand down during crucial moments following the Marjory Stoneman Douglas High School shooting, hypothesizing that he "could have saved lives" if he were allowed inside the building at that time.
“Everything I was trained on mass casualty events says they did the wrong thing," the first responder said. "You don’t wait for the scene to be cleared. You go in immediately armed. Retrieve the victims. You can’t leave the victims laying there.”
https://www.dailywire.com/news/27610/parkland-first-responder-says-he-was-given-stand-amanda-prestigiacomo#

Lite oklart vad som låg bakom detta.
Vad försiggår i Broward County?

Aryt
2018-02-28, 18:49
Klart han gjorde...

Klart media bara fick reda på det sådär för Trump är inte känd för att kontakta dem anonymt och berätta om hur bra han är eller vilka kvinnor han ligger med. Han är absolut inte heller känd för att överdriva eller ljuga...



http://dailycaller.com/2018/02/27/flashback-trump-mugger/

Så varför är vittnet som tror att Moder Teresa kan utföra magitricks mer trovärdigt än det andra som inte verkar eftersträva berömmelse för att "sätta dit" en syndare?
Enligt sharia-systemet bör vi nog inte heller lägga så mycket vikt vid en feltroende kvinnas vittnesmål.