handdator

Visa fullständig version : Vad kan vara orsaken till förhöjda kortisolnivåer?


NilsZxx
2018-02-15, 01:00
Kollat lite tester hos werlabs för ett tag sen, visade sig att jag har förhöjda kortisolnivåer, detta under 2 olika tester. Allt annat jag kollade var normalt typ igf östro testo hb värden å sånt.

Även prolaktin var förhöjd.

Referens på prolaktin är 8-15 jag hade 24
Referens på kortisol minns jag inte min jag hade typ 100-150 över det.


Vad jag märkt av är att jag inte hela tiden kan ta djupa andetag å få fullt med syre, även någon form av konstig hårförlust på skallen som inte följer något klassiskt manligt-håravfallmönster alls men snarare diffust som hos en kvinna som tappar hår, typ att det tunnas ur lite här och var utan att det blir helt tomt så att säga, klickande hårbotten med.

Förhöjt blodtryck som jag inte förstår anledningen till, kan detta vara pga förhöjt kortisol?

Någon som sitter inne med någon kunskap?

King Grub
2018-02-15, 06:15
Stress och oro.

BelowAverage
2018-02-15, 06:38
Som ovan, även Cushings syndrom. Även fast det är extremt ovanligt är det ju faktiskt någon som "ska" drabbas och det går att behandla, så kan vara värt att ha i bakhuvudet.

Aryt
2018-02-15, 14:26
Hårförlust (vill minnas att det är typisk manlig dock), hypertoni, högt kortisol är alla tre komponenter av Cushings syndrom, vilket kan vara orsakat av tumör i binjuren, hypofysen, eller (mycket ovanligt) lungcancer.


Mer vanliga orsaker är som nämnt livsförhållanden med stress, övervikt, matproblem (för lite), sömnapné, tillförsel av kortisonläkemedel.

Man brukar kontrollera kortisol i dygnsurin alternativt suppressionstester för att få säkrare värden, så det kanske borde vara första steget.

NilsZxx
2018-02-15, 14:40
Kollade cushings.

Centripetal fetma
Muskelsvaghet, muskelatrofi
Hudatrofi, striae, blåmärken
Svår akne
Hypertoni
Glukosintolerans
Dysmenorré/amenorré hos kvinnor
Osteoporos
Sömnbrist, kognitiv störning
Hypokalemisk alkalos och perifera ödem ses vid sprid sjukdom


Har inget av det där förutom antagligen svag hypertoni då, blodtryck 140/60 tror jag.

Åsså diffus hårförlust, men det växer tillbaka hela tiden, men jag tappar fortfarande mycket mer än normalt så det är tunnare med mindre volym än vad det ska vara.

Masterpan
2018-02-15, 14:41
Vad hade du för blodtryck? Hårförlusten blir mer diffus vid ökat kortisol, jämfört med manligt håravfall som brukar börja med att hårfästet kryper upp samtidigt som en kal fläck börjar dyka upp där bak.

NilsZxx
2018-02-15, 14:42
Kan man vara stressad fast livsförhållanden inte är stressade? Jag har inget stressigt jobb, kommer hem kanske 17-18 på dagarna börjar på morgonen, gör inget annat direkt vettigt eller som stressar mig.

Kan man vara stressad typ "psykiskt" för att man inte mår så bra och är nöjd med tillvaron, även om det inte är stress som tex "skynda skynda!" ?

NilsZxx
2018-02-15, 14:43
Vad hade du för blodtryck? Hårförlusten blir mer diffus vid ökat kortisol, jämfört med manligt håravfall som brukar börja med att hårfästet kryper upp samtidigt som en kal fläck börjar dyka upp där bak.

140/60 tror jag.

Ja, min hårlinje är stark som satan å har alltid varit, men förlusten är typ mest på toppen av skallen men lite överallt, lite vid sidan lite här å var, så det blir tunnare overall så att säga. Stark hårlinje, inga hårstrån som blir svagare å tunnare men jag tappar mer än vad som hinner växa tillbaka under given tid så det ser liksom tunnare ut än vad det ska vara. Mkt märklig förlust.

NilsZxx
2018-02-15, 14:44
Meditera 30min per dag kanske det kan hjälpa?

Diomedea exulans
2018-02-15, 14:44
Meditera 30min per dag kanske det kan hjälpa?

Ja.

tomten1
2018-02-15, 14:48
Ashwagandha har hjälpt mig EXTREMT mycket mot stress. Tar dock ungefär 1-2 veckors bruk innan stressnivåerna lägger sig.

ApexProcyon
2018-02-15, 14:51
Att ta kontakt med sjukvården och bolla funderingar där minskar troligtvis stressen mer än att försöka analysera och stressa upp sig över hemmasnickrade slutsatser.

NilsZxx
2018-02-15, 14:51
Ashwagandha har hjälpt mig EXTREMT mycket mot stress. Tar dock ungefär 1-2 veckors bruk innan stressnivåerna lägger sig.

Ska testa det! Var kan man handla det? Ska googla lite snart när jag kommer hem!!

NilsZxx
2018-02-15, 14:52
Att ta kontakt med sjukvården och bolla funderingar där minskar troligtvis stressen mer än att försöka analysera och stressa upp sig över hemmasnickrade slutsatser.

Jo ska göra det med men brukar ta ett par veckor innan man får komma dit.

Rahf
2018-02-15, 14:57
Be att få testa för Epstein-Barr. Kan ju vara så att du åkt på körtelfeber, vilket gav mig samma symtom du beskriver (fast en uppsjö annat också).

NilsZxx
2018-02-15, 15:00
Även min libido är nedstänkt, jag kollade ju massa blodvärden å trodde det kunde ha med sexhormoner att göra men dom var bra, men kortisol och prolaktin var förhöjt kanske det kan vara anledningen till dålig libido och svagare erektioner med?

Mycket märkligt alltihopa.

King Grub
2018-02-15, 15:05
Du har en annan tråd där du i detalj beskriver en mycket tänkbar orsak. Det låter där som om du påverkas ordentligt av din situation.

NilsZxx
2018-02-15, 15:10
Du har en annan tråd där du i detalj beskriver en mycket tänkbar orsak. Det låter där som om du påverkas ordentligt av din situation.

Jo men jag vet inte, har ju gått så i ett par år, är bara nu typ senaste året jag fått problem med kortisolet å libidon .. Men det kanske kommer smygandes i och för sig.

Suck, suger!

King Grub
2018-02-15, 15:11
Det är något som kommer med tiden av kronisk stress, inte akut eller plötsligt.

NilsZxx
2018-02-15, 15:16
Om det nu vore det som är orsaken, vet du hur man löser det? Går ju inte direkt att ändra det "problemet" bara rätt upp å ned. Kanske fokusera på andra saker etc, som tidigare sagt meditera eller nåt?

eo