handdator

Visa fullständig version : Hjälp för att komma igång


Cocosbollen
2018-02-14, 15:28
Hej! Jag är en tjej som vill komma igång med träning för viktnedgång. Då jag har hört att den optimala träningen för viktnedgång är en kombination av cardio samt styrka undrar jag vad ni tror om följande upplägg;

Per vecka:

1 pass ben
1 pass överkropp (armar, rygg och mage)
Tennis en timme en dag i veckan
Ytterligare ett pass kondition i veckan.

Anledningen att jag sätter ihop arm med bål är för att jag tror att 5 pass i veckan blir för mkt för mig och att jag tröttnar. Men, om detta funkar enligt er som kan mer än jag, Hur ska jag lägga upp veckan? Vilken ordning ska jag ta passen i för att få ut mest av dom? Och säg att jag orkar och har tid för ett pass till, vad ska jag fokusera på då? Ett helkroppspass med typ kettlebell? Eller bara en 60 min rask promenad?Eller vad är lämpligt? Jag är ovan träning och har ca 10 kg jag vill bli av. Tacksam för all hjälp och input!

svenbanan
2018-02-14, 15:40
Hej! Jag är en tjej som vill komma igång med träning för viktnedgång. Då jag har hört att den optimala träningen för viktnedgång är en kombination av cardio samt styrka undrar jag vad ni tror om följande upplägg;

Per vecka:

1 pass ben
1 pass överkropp (armar, rygg och mage)
Tennis en timme en dag i veckan
Ytterligare ett pass kondition i veckan.

Anledningen att jag sätter ihop arm med bål är för att jag tror att 5 pass i veckan blir för mkt för mig och att jag tröttnar. Men, om detta funkar enligt er som kan mer än jag, Hur ska jag lägga upp veckan? Vilken ordning ska jag ta passen i för att få ut mest av dom? Och säg att jag orkar och har tid för ett pass till, vad ska jag fokusera på då? Ett helkroppspass med typ kettlebell? Eller bara en 60 min rask promenad?Eller vad är lämpligt? Jag är ovan träning och har ca 10 kg jag vill bli av. Tacksam för all hjälp och input!

Det viktigaste för viktnedgång är vettig diet (mindre cocosbollar ;) ).

Träningen är inte alls så viktig. Dock är det ju såklart bra på alla möjliga sätt för kroppen (och knoppen) att träna både styrka och kondition.

Hitta en variant på träning du tycker är rolig så du inte lessnar och slutar efter en månad. Även ifall den träningsformen inte är den allra mest optimala så är det ändå bättre att köra den typ av träning som man faktiskt fortsätter med.

EDIT: Att gå ut i raketfart med träningen (särskilt om man är ovan med att träna) brukar vara ett recept på fiasko för många. Lätt hänt att man blir överväldigad och tycker det är pest och så lägger man ner alltihop. Börja hellre med mindre träning och vänj dig och så lägger du till lite mer efterhand om du märker att du har ork och lust att träna mer.

Det spelar nog ingen större roll vilken ordning du lägger träningspasen i. Särskilt inte om du är nybörjare. Sådant detaljfinlir kanske spelar en viss roll när man redan fått ut en massa av sin träning. Ungefär som att det är relativt lätt för en nybörjare att bli 10% starkare i tex knäböj. Någon som tränat knäböj seriöst i fem år kommer ha ruggigt svårt att öka 10%. Så ju mer "elit" man är ju viktigare är detaljerna. Ju mer nybörjare man är ju mer förlåtande är det med sådana grejer.