handdator

Visa fullständig version : Ersättning för benböj och marklyft!?


KevinB
2018-02-13, 21:23
Hej!

Ni läser rubriken och tänker säkert att jag är helt galen som frågar om ersättningstips för två basövningar.. men såhär är det, jag har VÄLDIGT korta hälsenor vilket gör att jag inte kommer ner mycket alls när det kommer till övningar som benböj och marklyft. Det har varit en väldig besvikelse och motivations kill att inte kunna utföra dessa övningar. Det känns som jag inte kommer kunna få nå resultat på grund av detta men jag vill verkligen tro att det går på något annat sätt. Jag vet att dessa övningar inte kan ''ersättas'', men om ni va i min sits vad skulle ni då göra?

Innan ni börjar skriva att jag ska träna hälsenan eller liknande så ska ni veta att jag försök töja ut den en längre period samt gått hos sjukgymnast utan någon förbättring. Har en planerad operation efter sommaren som kommer töja ut mina hälsenor. Grejen är att jag då kmr tappa en del styrka i benen och kmr behöva gå rehab och vänta 6 månader innan jag är helt läkt och kan springa och träna ben igen.. på grund av detta så låter jag bli att träna ben nu också, det känns onödigt att träna upp benen och va nöjd med resultaten när jag vet att det kommer försvinna efter sommaren på grund av operationen.

Så jag behöver tips på vad jag ska göra i min situation? Vad ska göra istället för benböj och marklyft och vad borde jag lägga extra fokus på då jag inte tränar ben?

Tack för att just du läst mitt inlägg och jag är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få! /Kevin

1x0
2018-02-13, 21:28
zkObM9FdtJ4
_____

Mark: Borde inte korta hälsenor vara bra där, en fördel? Tänker att klackskor ger ju nackdel. :P

StarkaUlf
2018-02-13, 21:46
Benpress+utfall/benspark och raka marklyft (med död start)

Jhammar
2018-02-13, 23:05
Det känns som jag inte kommer kunna få nå resultat på grund av detta men jag vill verkligen tro att det går på något annat sätt. Jag vet att dessa övningar inte kan ''ersättas'', men om ni va i min sits vad skulle ni då göra?

Det är inga problem alls att ersätta dessa, dina muskler vet endast en sak och det är deras funktion, inte namnet på din övning, att flektera och extendera knäleden och höften kan du alltså göra i många andra övningar.

Sen är marklyft en rätt kass övning för muskeltillväxt då ingen av dom involverade musklerna tränas genom en full rörelsebana och då den är något fruktansvärt slitsam för det centrala nervsystemet, då får du ut mer av rumänska mark alt hypers och en knäflektion (lårcurl, finnen osv) för baksidan och en övning där du går under parallellt för framsida lår, adduktorerna och gluteus, som t.ex. bulgariska splitböj där även den främre foten är lite eleverad eller enbensböj (lättare assisterade (http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/ASSingleLegSquatSelf.html))

Stuffer
2018-02-13, 23:08
Marklyft borde kunna funka ändå. Med god teknik i marklyft så behåller du ju smalbenen lodräta under hela repetitionen så hälsenorna borde inte blir begränsande.

Tills dess att du har fått ordning på hälsenorna skulle du kunna ersätta böjen med benpress sittande i maskin med fötterna placerade långt fram.