handdator

Visa fullständig version : När dör BCAA hypen ut?


ATJL
2018-02-13, 17:22
Som rubriken lyder, vad tror vi? Om man brytt sig om att titta på vettiga källor bortom kosttillskottsreklamen och broscience, tex här på kollo, så har man antagligen slutat använda det i någon större omfattning.

Men när försvinner denna enorma övertro och högkonsumtion av BCAA bland mainstream fitnessfolket?

Måste vara en av kosttillskottsbranchens mest framgångsrika marknadsföringar...

Bärsärk
2018-02-13, 17:25
Det kommer aldrig dö ut, däremot kommer det komma något annat som kommer ta över som folk hoppar på istället.

Klagarn
2018-02-13, 17:29
Vet inte mycket om BCAA..men är det inte lustigt att det s.k "fitnessfolket" ser fan så mycket mer vältränade ut än random koloit med sin styrkebyggnings-fysik..

Klagarn
2018-02-13, 17:45
Jag menar, så korkade de är som köper BCAA och inte tränar enligt studierna.

Bärsärk
2018-02-13, 17:48
Vet inte mycket om BCAA..men är det inte lustigt att det s.k "fitnessfolket" ser fan så mycket mer vältränade ut än random koloit med sin styrkebyggnings-fysik..

Doping är extremt vanligt bland "fitnessfolket" och relativt ovanligt här inne på kolo då många är så pass belästa inom ämnet att man väljer att avstå.

ApexProcyon
2018-02-13, 17:49
Vet inte mycket om BCAA..men är det inte lustigt att det s.k "fitnessfolket" ser fan så mycket mer vältränade ut än random koloit med sin styrkebyggnings-fysik..

Olika mål med träningen, olika resultat.

Jag menar, så korkade de är som köper BCAA och inte tränar enligt studierna.

Vilka studier tänker du på då?

Bjorneman
2018-02-13, 17:50
Doping är extremt vanligt bland "fitnessfolket" och relativt ovanligt här inne på kolo då många är så pass belästa inom ämnet att man väljer att avstå.

Hur vet du det egentligen?

Diomedea exulans
2018-02-13, 17:51
Doping är extremt vanligt bland "fitnessfolket" och relativt ovanligt här inne på kolo då många är så pass belästa inom ämnet att man väljer att avstå.

Doping lär vara jävligt vanligt här inne.

Bärsärk
2018-02-13, 17:52
Hur vet du det egentligen?

Vilket av det?

Doping lär vara jävligt vanligt här inne.

Inte bland de som postar bilder i alla fall :d

Klagarn
2018-02-13, 17:52
Doping är extremt vanligt bland "fitnessfolket" och relativt ovanligt här inne på kolo då många är så pass belästa inom ämnet att man väljer att avstå.

Tragiskt, det är alltid samma sak så fort man försöker lyfta en diskussion om träning. Jag kan bara säga så här, och det utan att ens försöka vara elak, de som tränar här och efterapar det som sägs här - ser ut som skit.

Det är inte "fitnessfolket" eller vem det nu är ni gillar kasta bajs på som är skämtet. Det är ni själva. Man behöver inte dopa sig för att det ska ut som man faktiskt tränar.

ApexProcyon
2018-02-13, 17:53
Doping lär vara jävligt vanligt här inne.

Vad får dig att tro det?

Jag har inget intresse av 99% av alla träningsjournaler och träningsbilder så jag har inte en aning om hur folk här ser ut.

Bjorneman
2018-02-13, 17:53
Vilket av det?

Att det är så få ytterst hemska "fuskare" här på forumet?

ApexProcyon
2018-02-13, 17:55
Tragiskt, det är alltid samma sak så fort man försöker lyfta en diskussion om träning. Jag kan bara säga så här, och det utan att ens försöka vara elak, de som tränar här och efterapar det som sägs här - ser ut som skit.


Vad är det som sägs här som folk efterapar?

Diomedea exulans
2018-02-13, 17:55
Vad får dig att tro det?

Jag har inget intresse av 99% av alla träningsjournaler och träningsbilder så jag har inte en aning om hur folk här ser ut.

Det baserar jag på de 1 % av alla bilder och träningsjournaler jag, liksom du, har sett + det faktum att doping är jävligt vanligt i samhället i övrigt.

ApexProcyon
2018-02-13, 17:56
Det baserar jag på de 1 % av alla bilder och träningsjournaler jag, liksom du, har sett + det faktum att doping är jävligt vanligt i samhället i övrigt.

Jag har fått intrycket av att många här är ovanligt långvariga i sin träning och har en mer avslappnad inställning till den. Snabbfixar verkar, vad jag har sett, inte ligga nära till hands.

Är det inbillning eller var det mer optinoja, finlir och besatthet kring att vara superdeffad förr?

mulliy
2018-02-13, 18:07
Vet inte mycket om BCAA..men är det inte lustigt att det s.k "fitnessfolket" ser fan så mycket mer vältränade ut än random koloit med sin styrkebyggnings-fysik..

Tragiskt, det är alltid samma sak så fort man försöker lyfta en diskussion om träning. Jag kan bara säga så här, och det utan att ens försöka vara elak, de som tränar här och efterapar det som sägs här - ser ut som skit.

Det är inte "fitnessfolket" eller vem det nu är ni gillar kasta bajs på som är skämtet. Det är ni själva. Man behöver inte dopa sig för att det ska ut som man faktiskt tränar.

Alltså din logik. Ingen hävdar att bcaa är muskelnedbrytande direkt, varför skulle dom få sämre resultat än folk här inne även om dom tar bcaa och vi inte gör det?
Sen är det väldigt många killar i vilket fall som är stora inom fitnessvärlden som dopar sig, inge snack om den saken. Att bli känd på sociala medier är en ganska stor drivkraft för dagens unga och doping gör det betydligt lättare.

Diomedea exulans
2018-02-13, 18:09
Är det inbillning eller var det mer optinoja, finlir och besatthet kring att vara superdeffad förr?

Mer optinoja om mat var det nog, men med Berkhan m.fl. dog väl äta-var-tredje-timme-hypen iallafall?

ApexProcyon
2018-02-13, 18:15
Mer optinoja om mat var det nog, men med Berkhan m.fl. dog väl äta-var-tredje-timme-hypen iallafall?

Det byttes, som jag minns det, ut mot jag-dör-om-jag-äter-en-köttbulle-innan-
eller-efter-mitt-ätfönster-eller-om-jag-har-mjölk-i-kaffet.

En sansad inställning och disciplin verkar vara svårt att kombinera för många.

Måttlighet är däremot tråkigt, det är mycket roligare med folk som går all-in i olika metoder och experimenterar med upplägg eller injicerar EAA i handen.

Anders The Peak
2018-02-13, 18:39
Allt som ger effekt och det som inger förtroende och som har Placebo effekt är fullt fungerande preparat.

Mippe
2018-02-13, 18:46
Det kommer aldrig dö ut, däremot kommer det komma något annat som kommer ta över som folk hoppar på istället.

Ursäkta men är inte detta precis vad som händer när något "dör ut"? :laugh:

Man and Machine
2018-02-13, 18:55
Doping är extremt vanligt bland "fitnessfolket" och relativt ovanligt här inne på kolo då många är så pass belästa inom ämnet att man väljer att avstå.

Kan hålla med om att många är "belästa" inom ämnet, ja till och med experter på det. Men att folk skulle avstå p.g.a. av denna expertkunskap? Tycker snarare snacket går att det är helt ofarligt, man gör vad man vill med sin kropp o.s.v...

rooz
2018-02-13, 19:46
Kan hålla med om att många är "belästa" inom ämnet, ja till och med experter på det. Men att folk skulle avstå p.g.a. av denna expertkunskap? Tycker snarare snacket går att det är helt ofarligt, man gör vad man vill med sin kropp o.s.v...

Ganska få som besitter denna kunskap. Många experter, men få som faktiskt vet hur skorna sitter. De få på brädan jag faktiskt vet är belästa utanför internetz avråder från dat dere celltech.

Att du ska få göra vad du vill med din kropp är en annan kopp kaffe.

King Grub
2018-02-13, 19:58
Mer optinoja om mat var det nog, men med Berkhan m.fl. dog väl äta-var-tredje-timme-hypen iallafall?

Födointag med 3-4 timmar är väl vad som rekommenderas för tillväxt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234644

Att äta ett eller ett par stora måltid stimulerar inte proteinsyntesen i muskulaturen mer per måltid. I stället växer organen, och nedbrytningen minskar inte heller nödvändigtvis mer i muskulaturen, utan i hela kroppen, vilket också påverkar tillväxten i övrig massa i stället.

Diomedea exulans
2018-02-13, 20:03
Ursäkta men är inte detta precis vad som händer när något "dör ut"? :laugh:
+1
Födointag med 3-4 timmar är väl vad som rekommenderas för tillväxt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234644

Att äta ett eller ett par stora måltid stimulerar inte proteinsyntesen i muskulaturen mer per måltid. I stället växer organen, och nedbrytningen minskar inte heller nödvändigtvis mer i muskulaturen, utan i hela kroppen, vilket också påverkar tillväxten i övrig massa i stället.

Se på fan, där kanske PF-trenden dog istället.

Bärsärk
2018-02-13, 20:05
Se på fan, där kanske PF-trenden dog istället.

Absolut inte, PF har fortfarande hälsofördelar. KG pratar om byggning, alltså maximal tillväxt i form av att du ska bli kroppsbyggare och växa på det sättet.

För hälsa är PF fortfarande högt aktuellt.

Diomedea exulans
2018-02-13, 20:08
Absolut inte, PF har fortfarande hälsofördelar. KG pratar om byggning, alltså maximal tillväxt i form av att du ska bli kroppsbyggare och växa på det sättet.

För hälsa är PF fortfarande högt aktuellt.

Ja ja, men instagramkändiswannabes prioriterar nog inte hälsa över muskeltillväxt.

Bärsärk
2018-02-13, 20:09
Kan hålla med om att många är "belästa" inom ämnet, ja till och med experter på det. Men att folk skulle avstå p.g.a. av denna expertkunskap? Tycker snarare snacket går att det är helt ofarligt, man gör vad man vill med sin kropp o.s.v...

Alltså det finns ju fortfarande ett enormt stort antal människor som träffar nån på sitt gym som säger åt den personen att han ska ta "det här och det här" och sen gör han det utan att forska vidare i det.

DEN typen av doping tror jag att många här på kolozzeum inte fastnar för på samma sätt riktigt.

PÅ samma sätt som att många av oss här inne inte riktigt faller för Axon Beach heller.

Eller gör vi det? :d Jag får inte den känslan.

King Grub
2018-02-13, 20:11
För fettförlust vid underskott och för hälsa om man inte överäter är det säkert tvärtom, att periodisk fasta är bättre. Det går att bygga med metoden också, liksom det går att banta med hög måltidsfrekvens, båda sakerna med framgång, men det är nog inte bästa sätten.

ApexProcyon
2018-02-13, 20:12
Sämre gains kan jag ta alla dagar i veckan, förstorade organ låter däremot ganska tråkigt. Dags att ta sig en funderar med kosten och avvakta lite med andra ord.

Fastande dagar med underskott varvat med dagar av regelbundna måltider med överskott som motsvarar underskottet kanske vore något.

Bärsärk
2018-02-13, 20:12
Ja ja, men instagramkändiswannabes prioriterar nog inte hälsa över muskeltillväxt.

Nä men ingen av dessa har väl någonsin förespråkat eller sysslat med PF?

Diomedea exulans
2018-02-13, 20:20
Nä men ingen av dessa har väl någonsin förespråkat eller sysslat med PF?

Ok, det trodde jag. Har inte så bra koll.

Bärsärk
2018-02-13, 20:22
Jag har fått intrycket av att många här är ovanligt långvariga i sin träning och har en mer avslappnad inställning till den. Snabbfixar verkar, vad jag har sett, inte ligga nära till hands.

Är det inbillning eller var det mer optinoja, finlir och besatthet kring att vara superdeffad förr?

Tror folk är mer realistiska också, efter 5-6 år börjar nog de flesta inse att man kanske inte kommer bli nästa Ronnie Coleman och att vinna några kg proteinpulver på SM kanske inte är värt det.

mallow
2018-02-13, 20:25
Absolut inte, PF har fortfarande hälsofördelar. KG pratar om byggning, alltså maximal tillväxt i form av att du ska bli kroppsbyggare och växa på det sättet.

För hälsa är PF fortfarande högt aktuellt.

Växande organ låter inte trevligt för hälsan, men jag kanske missförstår något

King Grub
2018-02-13, 20:32
Växande organ låter inte trevligt för hälsan, men jag kanske missförstår något

Nyckelorden här är överätning kontra kaloriunderskott. Det ena är kasst, det andra hälsosamt.

Wormzie
2018-02-14, 15:20
Nyckelorden här är överätning kontra kaloriunderskott. Det ena är kasst, det andra hälsosamt.

På en generell bas ja.. för exempelvis kvinnliga idrottare kan man ju se ökad skaderisk och försämrad prestation pga kaloriunderskott. Men absolut, för dom allra flesta vore ett kaloriunderskott hälsosamt.

ARMSTARK
2018-02-14, 16:10
Vet inte mycket om BCAA..men är det inte lustigt att det s.k "fitnessfolket" ser fan så mycket mer vältränade ut än random koloit med sin styrkebyggnings-fysik..

Jag vet inte om vi tänker på samma personer när vi säger fitnessfolket, troligen inte. Jag läser i TS att det är de som ser BCAA är ett måste för en tränande person och klunkar i sig stora mängder utan att ens veta vad det är. Det är personer som började träna för 6 månader sedan och tränar för långa funktionella muskler, har för närvarande ungefär inga muskler.
Om de fortsätter att träna några år brukar de få lite muskler, men oftast blir de snarare smalare, vilket iofs folk brukar anse vara vältränad/se bra ut.